Pompa Vacum i Filtr Oleju: Budowa, Zasada Działania i Konserwacja

Pompa vacum, znana również jako pompa próżniowa, jest kluczowym elementem stosowanym w silnikach Diesla. Jej głównym zadaniem jest generowanie podciśnienia, które zasila mechanizm wspomagania układu hamulcowego. Rozwiązanie to jest powszechne w silnikach wysokoprężnych, choć sporadycznie można je spotkać także w pojazdach benzynowych.

Pompa Vacum w Silnikach Diesla i Benzynowych

W silnikach benzynowych rolę regulacji ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów pełni przepustnica. Ilość podciśnienia w takiej konstrukcji sprawia, że pompa vacum nie jest konieczna. W silnikach wysokoprężnych sterowanie obrotami odbywa się za pomocą paliwa, a przepływ powietrza nie jest ograniczany. W takich układach pompa vacum staje się niezbędna.

Zasada Działania Pompy Vacum

Po wciśnięciu pedału gazu w silniku Diesla, komputer jednostki napędowej otrzymuje informację o konieczności zwiększenia ilości oleju napędowego, aby przyspieszyć. Przepływ powietrza nie zostaje ograniczony, dlatego pompa vacum jest niezbędna.

Jak przedłużyć żywotność pompy vacum?

Aby wakum pompa mogła być używana możliwie najdłużej, warto wiedzieć, w jaki sposób skutecznie zwiększyć jej żywotność. Największy wpływ na to mają, oczywiście, wszystkie czynności konserwujące, a przede wszystkim regularność w ich wykonywaniu. Podstawową rzeczą, której nie należy nigdy pomijać, jest dbanie o to, aby waku pompa miała na bieżąco wymieniane tzw. filtry membranowe elektrozaworów EGR. Jest to szczególnie istotne, ponieważ nawet najmniejsze zabrudzenia, które przedostaną się do pompy, są w stanie nieodwracalnie uszkodzić jej część cierną, a nawet zapchać jej otwory. Kolejną profilaktyką sprawiającą, że wakum pompa będzie działała dłużej, jest po prostu systematyczna wymiana oleju silnikowego.

Objawy Awarii Pompy Vacum

Jednym z pierwszych objawów świadczących o tym, że waku pompa uległa awarii jest, oczywiście, wyciek oleju. Charakterystyczną cechą towarzyszącą takiemu zjawisku jest typowy zapach spalenizny, spowodowany skapywaniem oleju na gorący silnik. Uszkodzenie uszczelnień pompy vacum można rozpoznać także poprzez wyraźnie pogorszoną pracę układu hamulcowego, który to potrzebuje odpowiedniego ciśnienia, aby móc działać poprawnie. Istnieje także opcja, kiedy to awaria dotyczy samego korpusu pompy. Może to być wynik zużycia lub uszkodzenia mechanicznego, powstałego wskutek uderzenia.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Wyciek oleju
  • Zapach spalenizny
  • Pogorszona praca układu hamulcowego
  • Utrata mocy i trudności z osiąganiem wyższych prędkości

Naprawa i Wymiana Pompy Vacum

Biorąc pod uwagę sytuację, kiedy to mamy do czynienia z wyciekającym olejem, wystarczy jedynie zainwestować w odpowiedni zestaw uszczelniający. Sprawa komplikuje się nieco bardziej w przypadku innych awarii. Oczywiście, naprawa pompy (jeżeli istnieje taka możliwość) jest dużo bardziej ekonomiczną alternatywą, niż inwestycja w tą nową część do swojego samochodu. Niestety, należy wziąć pod uwagę fakt, iż taka pompa zregenerowana ma o wiele krótszy termin żywotności. Także trzeba liczyć się z koniecznością, że w niedługim czasie i tak konieczna będzie wymiana jej na nową.

Filtr Oleju - Kluczowy Element Układu Smarowania

Wymieniany zawsze wraz z olejem - filtr oleju. Zwykle część, o której nie myślimy i którą traktujemy jak element eksploatacyjny, który wymienia się podczas serwisu naszych pojazdów. Filtr oleju jednak odgrywa bardzo ważną rolę w pracy silnika.

Budowa Filtra Oleju

Najczęściej filtr oleju występuje pod postacią metalowej, skądinąd niepozornej puszki. W metalowej obudowie znajduje się papierowy wkład filtrujący, który przepuszcza olej, ale nie rozpuszcza się pod jego wpływem. Filtr ten ułożony jest w harmonijkę (podobnie, jak w przypadku filtrów powietrza).

Zawory w Filtrze Oleju

W budowie filtra wyróżnić możemy zawór przeciwzwrotny (anti-drain back valve). Jest to gumowa membrana, która przylega do pokrywy filtra puszkowego (od wewnętrznej strony). Specjalna membrana zakrywa otwory, przez które brudny olej mógłby dostać się do komory silnika. Zawór przeciwzwrotny jest bardzo ważnym elementem budowy każdego filtra olejowego. Zapobiega on cofaniu się brudnego oleju do misy po wyłączeniu silnika.

Kolejnym ważnym zaworem w budowie filtra olejowego jest zawór przelewowy (zwany również zaworem By-pass). Zwykle zawór instalowany jest w pozycji szeregowej. Jednak w niektórych konstrukcjach silnika, zawór nie jest częścią filtra, a znajduje się w samym silniku. Rola zaworu przepływowego jest prosta i jednocześnie niezwykle ważna. Zawór ten ma za zadanie udrożnić przepływ oleju, gdy powstanie ryzyko niedostatecznego smarowania elementów silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Trzecim zaworem spotykanym w filtrach oleju jest zawór eko. Ma on podobną zasadę działania, jak zawór przeciwzwrotny. Zapobiega cofaniu się brudnego oleju z misy po wyłączeniu silnika. Różnica polega na miejscu instalacji zaworu - eko instalowany jest po czystszej stronie filtra. Dzięki zastosowaniu zaworu eko, w filtrze cały czas znajduje się olej, co skraca ryzyko suchego tarcia podczas uruchamiania silnika. Zawór ten chroni także przed wylewaniem się oleju podczas wymiany filtra - chroniąc tym samym środowisko naturalne.

Funkcja Filtra Oleju

Filtr oleju montowany jest po to, aby oczyszczać olej, który trafia do komory silnika. Olej pobierany z misy olejowej jest filtrowany w pierwszym etapie przez smok (a dokładnie filtr w smoku, który zasysa olej z misy do komory). Do filtra oleju dociera olej, który jednak może mieć w sobie mikro zabrudzenia (które mogą przyczynić się do spowodowania awarii silnika). Olej odfiltrowuje drobinki o wielkości 1/50 milimetra. Tyczy się to nie tylko drobinek piasku, ale także tworzyw syntetycznych i włókien. Oczywiście filtr należy traktować jako część eksploatacyjną. Wymienia się go razem z olejem, aby zapewnić silnikowi odpowiednią filtrację.

Podsumowanie

Zarówno pompa vacum, jak i filtr oleju są kluczowymi elementami, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie silnika. Regularna konserwacja i wymiana tych podzespołów jest niezbędna, aby zapewnić długą żywotność i niezawodność pojazdu.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #silnik #wacum #budowa #zasada

Popularne posty: