Wymiana filtra powietrza w Honda Civic IX: Poradnik krok po kroku

Wymiana filtra powietrza w samochodzie to podstawowa czynność serwisowa, która ma ogromny wpływ na prawidłową pracę silnika i jego żywotność. W tym artykule skupimy się na wymianie filtra powietrza w modelu Honda Civic IX, omawiając, jak dobrać odpowiedni filtr, kiedy go wymieniać oraz jak przeprowadzić wymianę samodzielnie.

Rola filtra powietrza w silniku

Filtr powietrza to płuca naszego silnika. Zatrzymuje zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do silnika z zewnątrz.

Poprawna praca silnika zależy od optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeżeli jest zużyty, zapchany lub niesprawny, to mieszanka powietrza trafiająca do komór spalania może być zanieczyszczona, co zmniejszy wydajność jednostki i odbije się negatywnie na zużyciu paliwa.

Przykładowo typowy czterocylindrowy silnik o pojemności ok. 1,5 litra zasysa mniej więcej 3000 l powietrza na minutę (przy 7000 obr./min). Gdyby nie obecność filtra, to do silnika byłoby zasysane ok. 20 g kurzu na każde 1000 km przebiegu.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Producenci zwykle sugerują, aby filtr wymieniać w podobnych interwałach, co olej silnikowy. Zazwyczaj serwis filtra powinien mieć miejsce co 10-30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Kierowcy bardzo często stosują zasadę, że filtr zmieniany jest przy okazji zmiany oleju silnikowego. To dobra praktyka, bo zwykle interwał olejowy jest bardzo zbliżony do tego od filtra powietrza.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry powietrza Honda konieczne są do wymiany średnio raz do roku lub co 20 - 30 tysięcy kilometrów. Taka wymiana filtrów powietrza chroni bowiem silnik, a jednocześnie i samo auto przed zepsuciem silnika, które mogłoby nas bardzo dużo kosztować.

I być może najważniejsze - zawsze należy sprawdzić stan filtra powietrza po zakupie używanego pojazdu.

Objawy zatkanego filtra powietrza:

  • spadek mocy silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • nierówna praca silnika,
  • problemy z rozruchem.

Widząc objawy zatkanego filtra powietrza lub objawy zanieczyszczonego filtra powietrza, należy jak najszybciej działać, aby nie doprowadzić do poważnych w skutkach konsekwencji. Filtry powietrza wymiana to więc prawdziwy priorytet, jaki jest elementem nadrzędnym dla każdego.

Jak dobrać odpowiedni filtr powietrza do Honda Civic IX?

Najlepiej po numerze VIN. Sięgając po dobór filtrów powietrza do Honda po numerze VIN, trafić można na najlepsze z możliwych rozwiązania dla każdego.

Największe firmy zajmujące się handlem częściami mają na swoich stronach wyszukiwarki, które pozwolą łatwo dotrzeć do odpowiedniej części. Poza tym w instrukcji obsługi znajdziemy nr. OEM filtra powietrza. Mając ten numer, łatwo odnajdziemy część w internecie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Można też wymontować najpierw filtr, który jest pod maską i sprawdzić nadrukowany na nim numer części lub po prostu zabrać go ze sobą do sklepu z częściami.

Samodzielna wymiana filtra powietrza - krok po kroku

A jak ocenić czy używany filtr jest w dobrym stanie? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, ale jako najbardziej kluczowy uznałbym to, jaki mamy samochód. Np. w Hondzie Civic nie potrzeba żadnego narzędzia, żeby dokonać takiej wymiany i jest to (moim zdaniem) bardzo łatwe.

Ale zawsze najpierw należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. Niewykluczone, że znajdziemy tam instrukcję punkt po punkcie, jak dokonać wymiany. Jeśli tej informacji nie ma, to może być to pierwszy sygnał mówiący nam, że lepiej powierzyć tę czynność serwisowi. Poza tym może się okazać, że wymiana wymaga programowania w komputerze silnika, a więc i tak nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie.

Radzimy również wyszukać w YouTube nagranie z wymiany filtra w takim samym samochodzie, jak nasz. Nie spodziewasz się, że ktoś to nagrał? Będziesz zdziwiony. Tak czy siak, warto spróbować w wyszukiwarce - internet pełen jest takich filmików.

Należy kupić odpowiedni filtr, ale dopiero po nabyciu wiedzy teoretycznej i upewnieniu się, że chcemy się podjąć tej czynności samodzielnie.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Kolejny etap to już wymiana. Po wcześniejszym przygotowaniu się, powinno pójść jak bułka z masłem. Np. w Hondzie otwiera się maskę, odpina 4 klamry na obudowie filtra i wymienia wkład. Mnie ta czynność zajęła jakieś 3 minuty. Nie musiałem wyciągać nawet śrubokręta. Ale nie zawsze jest to tak proste, nawet w przypadku starszych aut.

Wiele modeli będzie wymagać użycia narzędzi. Być może trzeba będzie najpierw usunąć jakieś elementy uniemożliwiające dotarcie do obudowy filtra albo wymontować znaczny fragment układu dolotowego - w takich przypadkach lepiej skorzystać z usług serwisu.

Pod maską gotowe, czy to koniec? W przypadku starszego pojazdu fizyczna wymiana filtra i zamknięcie obudowy powinno wyczerpać temat.

Do tej pory starałem się być jak najbardziej obiektywny i nie sugerować jedynego słusznego rozwiązania, ale w przypadku najnowszych samochodów (szczególnie dużych maszyn klasy premium) trzeba od razu umówić się do mechanika.

Kiedy lepiej skorzystać z pomocy mechanika?

Jeśli nie mamy absolutnie żadnej wiedzy, warto skorzystać w tym zakresie z pomocy mechanika samochodowego.

Nie odpowiem wam wprost na to pytanie, bo nie wiem, o jaki samochód chodzi. W przypadku Hondy Civic VIII 1.8 tak - śmiało możecie spróbować samodzielnie. W przypadku Mercedesa klasy S typoszeregu W222 - nie róbcie tego sami.

Filtry powietrza K&N - alternatywa dla tradycyjnych filtrów

Panelowe filtry powietrza K&N są filtrami „mokrymi”. Filtry mokre K&N wykorzystują specjalny olejek, który pomaga w przyciąganiu i zatrzymywaniu najdrobniejszych zanieczyszczeń powietrza, zanim dotrą one do silnika.

Szczyt inżynierii w dziedzinie ochrony silnika i wydajności. Zaprojektowany z myślą o wysokich osiągach, składa się z wielowarstwowej, specjalnie nasączonej specjalnym olejkiem, gazy bawełnianej, która jest umieszczona między dwoma arkuszami aluminiowej siatki, ta innowacyjna konstrukcja zapewnia doskonałą filtrację.

Filtry powietrza K&N są zoptymalizowane pod kątem maksymalnego przepływu powietrza, przekłada się to na wyższą wydajność silnika. Ich innowacyjna konstrukcja umożliwia niemal nieograniczony przepływ powietrza, co sprzyja lepszej reakcji na gaz i zwiększonej mocy pojazdu.

  • Zwiększona trwałość - zaprojektowane jako filtry do wielokrotnego użytku. W przeciwieństwie do tradycyjnych filtrów papierowych można je czyścić i ponownie stosować, co w dłuższej perspektywie pozwoli zaoszczędzić pieniądze.
  • Zaprojektowane z myślą o wydajności - innowacyjna konstrukcja z wielowarstwowym, nasączonym olejkiem, bawełnianym materiałem, który zapewnia lepszą filtrację i przepływ powietrza niż tradycyjne filtry papierowe.
  • Łatwa instalacja - zaprojektowane tak, aby pasowały do fabrycznej skrzynki powietrza, można je zainstalować w mniej niż pięć minut bez dodatkowych modyfikacji.
  • Ochrona silnika - dzięki lepszemu przepływowi powietrza i skuteczniejszej filtracji, pomagają przedłużyć żywotność silnika.
  • Sprawdzone w każdych warunkach - szeroko stosowane w różnych pojazdach, od samochodów wyścigowych NASCAR i dragsterów po miejskie do codziennego poruszania się pojazdy miejskie, potwierdzając ich wszechstronność i skuteczność.

Zamiast wymieniać filtr, wystarczy go regularnie czyścić, co pozwala na długotrwałe użytkowanie i oszczędność kosztów. Dzięki temu filtr K&N może służyć przez wiele lat, zapewniając czyste powietrze dla silnika i lepszą wydajność pojazdu. Przyczynia się to do ochrony środowiska poprzez możliwość serwisowania.

Zaprojektowany jako łatwy do zamontowania zamiennik tradycyjnego, papierowego filtra powietrza montowanego w Twoim samochodzie. Dzięki temu wymiana filtra na filtr K&N jest szybka i prosta, nie wymaga żadnych dodatkowych modyfikacji ani specjalistycznego narzędzia. Wystarczy wyjęcie starego filtra i zamontowanie nowego filtra K&N w jego miejsce, aby cieszyć się korzyściami zwiększonego przepływu powietrza i dłuższej żywotności silnika.

Ten oryginalny czerwony olej odgrywa kluczową rolę w procesie filtracji, jego lepka konsystencja pomaga efektywnie zatrzymać brud i zanieczyszczenia. Dzięki niemu cząsteczki brudu są skutecznie zatrzymywane w filtrze, nieprzedostając się do silnika, co przyczynia się do utrzymania czystości i wydajności silnika przez dłuższy czas.

Przykładowe filtry powietrza do Honda Civic IX
Producent Numer katalogowy Dodatkowe informacje
BOSCH F 026 400 412 Kod silnika R18Z1

tags: #filtr #powietrza #samochodowy #honda #civic #ix

Popularne posty: