Filtr Powietrza w Renault: Rodzaje, Wymiana i Cena

Filtr kabinowy, często nazywany również filtrem przeciwpyłkowym, to kluczowy element układu wentylacji i klimatyzacji w każdym nowoczesnym samochodzie. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza wpadającego do wnętrza pojazdu z zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki roślin, zarodniki grzybów, a nawet cząsteczki smogu. Regularna wymiana tego elementu ma bezpośredni wpływ na zdrowie i komfort kierowcy oraz pasażerów, szczególnie alergików, chroniąc ich drogi oddechowe przed szkodliwymi substancjami i drobnoustrojami.

Rodzaje Filtrów Kabinowych

Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje filtrów: standardowe (cząsteczkowe) oraz filtry z węglem aktywnym. Te pierwsze skutecznie zatrzymują cząstki stałe, takie jak kurz, pyłki roślin czy sadza. Filtry węglowe idą o krok dalej - dzięki warstwie aktywnego węgla neutralizują również szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu czy ozon, a także eliminują nieprzyjemne zapachy z zewnątrz. Filtr z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę, która neutralizuje szkodliwe gazy (np. ozon, tlenki azotu) oraz pochłania nieprzyjemne zapachy z zewnątrz.

Węglowy, dzięki porowatemu węglowi aktywnemu, neutralizuje zapachy i tlenki azotu, dlatego sprawdza się w mieście. HEPA zatrzymuje najdrobniejszy pył oraz alergeny, chociaż kosztuje najwięcej.

Wybór odpowiedniego filtra zależy od indywidualnych potrzeb oraz warunków, w jakich najczęściej eksploatowany jest pojazd - w ruchu miejskim zdecydowanie rekomendowany jest wariant z węglem aktywnym.

Kiedy Wymieniać Filtr Kabinowy?

Zaleca się wymianę filtra co 15 000 kilometrów lub przynajmniej raz w roku, najlepiej przed sezonem wiosennym lub jesiennym. Instrukcja z 2016 r. sugerowała interwał 30 000 km lub dwa lata, jednak smog oraz korki roku 2025 wymagają częstszej obsługi.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Clio 1.5 dCi?

Dbanie o regularną wymianę filtra kabinowego to jeden z podstawowych elementów serwisowania samochodu - niestety często pomijany przez kierowców. Jego rola jest bowiem nie do przecenienia, ponieważ wpływa na jakość powietrza wewnątrz pojazdu, co z kolei przekłada się na komfort i zdrowie kierowcy oraz pasażerów.

Objawy Zużytego Filtra Kabinowego

Typowe symptomy zużytego filtra kabinowego to przede wszystkim wyraźnie słabszy nawiew z kratek wentylacyjnych, nieprzyjemny zapach stęchlizny po włączeniu klimatyzacji oraz nadmierne parowanie szyb. Zaniedbanie wymiany filtra kabinowego prowadzi do jego zapchania, co objawia się nieprzyjemnym, stęchłym zapachem z nawiewów, słabym przepływem powietrza, a także nadmiernym parowaniem szyb.

Jeśli nowy filtr nie rozwiązał problemu nieprzyjemnego zapachu, jego źródło najprawdopodobniej leży głębiej w układzie wentylacji. Przyczyną są zazwyczaj grzyby i bakterie, które rozwijają się na parowniku klimatyzacji.

  • Słabszy nawiew z kratek wentylacyjnych
  • Nieprzyjemny zapach stęchlizny
  • Nadmierne parowanie szyb

Wymiana Filtra Kabinowego w Renault Megane

Wymiana filtra kabinowego w Renault Megane 3 to prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie w ciągu kilkunastu minut lub zlecić czynność fachowcom. Regularna wymiana zapewni Ci komfortową jazdę, a także ochroni Twój układ klimatyzacji przed awarią.

Można wymienić samemu, jak masz trochę smykałki i wiesz jak odkręca się śrubki to dasz radę. Będziesz potrzebował śrubokręt z bitami torxa do odkręcenia schowka wraz z jego obudową i listwą. Pamiętaj o odłączeniu lampki oświetlenia schowka. Filtr znajduje się pod schowkiem po lewej stronie pod nagrzewnicą i parownikiem klimatyzacji. Po zdjęciu schowka będzie widać taką podłużną zaślepkę zamontowaną prawie poziomo za która znajduje się filtr.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Renault Clio IV?

Oto kroki, które należy podjąć, aby wymienić filtr kabinowy:

  1. Znajdź schowek filtra kabinowego. W Renault Megane 3 schowek filtra znajduje się po stronie pasażera, pod schowkiem na rękawiczki.
  2. Zlokalizuj pokrywę filtra. Pokrywa filtra to czarna plastikowa obudowa z zatrzaskami po bokach.
  3. Chwyć stary filtr za uchwyty i delikatnie wyciągnij go z wnęki.
  4. Włóż nowy filtr do wnęki, zwracając uwagę na jego prawidłowe położenie (kierunek nawiewu powietrza powinien być zgodny ze strzałkami na filtrze).
  5. Zamknij pokrywę filtra.

Wymiana Filtra Powietrza Silnika

Jeżeli chodzi o filtr powietrza to tu nie ma większego problemu. Nie podałeś jaki masz silnik więc nie pomogę, ale na pewno po otworzeniu maski będzie widać obudowę plastikową filtra przy której trzeba będzie odczepić zaczepy podnieść ją do góry i będzie widoczny po nią filtr.

Ceny Filtrów Kabinowych i Koszty Wymiany

Kluczowym dodatkowym kosztem jest cena samego filtra, która waha się od 30 zł za podstawowy wkład papierowy do ponad 150 zł za filtr z węglem aktywnym i właściwościami antyalergicznymi. Ceny części w polskich e-sklepach zaczynają się od 11 PLN i sięgają 140 PLN, co pokazuje analiza rynku online. Różnica w koszcie serwisu wynika głównie z typu wkładu.

Podane ceny przedstawiają wyłącznie koszt robocizny związanej z wymianą filtra kabinowego (nazywanego też przeciwpyłkowym) w typowym samochodzie osobowym. Wycena nie obejmuje ceny samego filtra, który klient najczęściej kupuje osobno lub dobiera w warsztacie. Usługa polega na zlokalizowaniu, demontażu starego filtra, oczyszczeniu jego obudowy i zamontowaniu nowego. Cennik zakłada standardowy czas pracy, czyli około 20-30 minut w przypadku pojazdu z relatywnie łatwym dostępem do filtra, np.

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na ostateczną cenę usługi jest model samochodu, a co za tym idzie, stopień skomplikowania operacji. W niektórych autach wymiana jest banalnie prosta i trwa 10 minut, w innych (np. w części modeli Forda, Renault czy Alfy Romeo) wymaga demontażu pedału gazu, schowka czy innych elementów deski rozdzielczej, co może wydłużyć pracę nawet do ponad godziny i podnieść jej koszt.

Przeczytaj także: Lokalizacja filtra powietrza Megane 2 1.6 benzyna

Korzyści z Wymiany Filtra Kabinowego

Już po kilku kilometrach kierowca odczuwa różnicę, ponieważ wymiana filtra kabinowego w Renault Megane 4 przywraca świeży zapach, poprawia widoczność oraz wycisza nawiew. Zużyty filtr kabinowy gromadzi sadzę, pyłki i wilgoć, dlatego wentylator pracuje głośniej, parownik klimatyzacji szybciej koroduje, a smog przedostaje się do wnętrza.

Ponieważ drożny filtr przeciwpyłkowy zatrzymuje do 95 % cząstek PM 1, poziom pyłu w kabinie spada nawet o 70 % po wymianie, dlatego kierowca mniej się męczy, a dzieci rzadziej kichają. Co więcej, świeży wkład pochłania zapachy tlenków azotu, więc pasażerowie nie wyczuwają spalin. Dodatkowo niższy opór powietrza zmniejsza pobór prądu dmuchawy o około 4 %, a sprężarka klimatyzacji chłodzi szybciej, dlatego Megane zużywa mniej paliwa.

Warto podkreślić, że czysty filtr kabinowy osusza parownik, zatem hamuje rozwój grzybów, co chroni układ oddechowy alergików.

Zanieczyszczony filtr stawia duży opór przepływającemu powietrzu, co zmusza wentylator nawiewu do pracy pod znacznie większym obciążeniem. Może to prowadzić do jego szybszego zużycia lub nawet awarii.

Rodzaje Filtrów Kabinowych i Ich Właściwości

Typ wkładu Numer OE Norma ISO 16890 Skuteczność PM 2,5 Cena 2025 (PLN)
Papierowy 27 20 722 09 ePM10 70 % ok. 40 % 40 - 55
Węglowy 27 20 722 10 ePM2,5 70 % ok. - -

tags: #filtr #powietrza #renault #110 #rodzaje #wymiana

Popularne posty: