Regeneracja Filtrów Powietrza: Metody i Korzyści

Odkąd w 2006 roku wprowadzono normę emisji spalin EURO 4, właściciele aut zaczęli zmagać się z problemem montowanych od tego czasu filtrami cząstek stałych. Początkowo nikt nie przewidywał, iż skrót „DPF” stanie się tak powszechnie wypowiadaną w warsztatach chorobą ale wystarczyło poczekać aż auta eksploatowane w trasach „dorobią się” przebiegów rzędu 200tkm a używane w mieście 50-100tkm i tak około 2010 roku coraz więcej osób zaczęło szukać samochodów bez fabrycznego DPFa.

DPF - Wyciąć czy regenerować?

Rynek wykreował wiele alternatywnych rozwiązań pozwalających uniknąć zakupu nowego filtra cząstek stałych a tym samym wydatku rzędu kilku tysięcy złotych. Niegdyś najpopularniejszym sposobem było siermiężne wycięcie DPFa - patent o tyle skuteczny o ile uda się znaleźć fachowca potrafiącego rzetelnie wprowadzić zmiany w ECU silnika. Metoda ta odchodzi jednak do lamusa, gdyż wiąże się to z konsekwencjami prawnymi. Z drugiej strony świadomość proekologiczna społeczeństwa zaczyna także odgrywać ostatnio dużą rolę.

Pozostają metody regeneracji, tutaj alternatywy są dwie - rozcięcie stalowej obudowy DPFa i wymiana samego wkładu ceramicznego na zamiennik bądź czyszczenie oryginalnego wkładu. Profesjonalna wymiana samego wkładu na zamiennik wiąże się z kosztami rzędu 1000-2500zł w zależności od rodzaju DPFa i zastosowanego wkładu. Niestety kwestia jakości wykonania takiego zamiennika wkładu pozostaje pod wielkim znakiem zapytania - będąc na azjatyckich targach wystawiający się tam producenci takich rdzeni z trudem odpowiadali nam na pytania dotyczące zawartości metali szlachetnych i rodzaju ceramiki stosowanej przy produkcji tych elementów a o normach EURO wiedzieli tyle co nic. Na pewno żaden z nich nas nie przekonał.

Drugą alternatywą jest czyszczenie/regeneracja oryginalnego wkładu. Na rynku możemy spotkać się z różnymi metodami skutecznej regeneracji filtrów cząstek stałych. Najbardziej popularnymi sposobami na regenerację filtrów cząstek stałych są:

  • regeneracja filtrów metodą wodną,
  • regeneracja filtrów obróbką cieplną,
  • regeneracja filtrów ultradźwiękami,
  • regeneracja filtrów dodatkami chemicznymi.

Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym metodom:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Procedura wymuszonej regeneracji

Za pomocą testera diagnostycznego w ECU silnika stwarza się warunki, w których temperatura spalania zwiększa się na tyle, że sadza w filtrze ulega spopieleniu. Metoda tania (100-250zł) ale skuteczna na chwilę. Popiół nadal zalega we wnętrzu filtra a takie warunki spalania bogatszej mieszanki na podwyższonych obrotach na pewno nie wpływają dodatnio na żywotność silnika. Konsekwencją częstego dopalania jest także rozrzedzanie oleju silnikowego.

Czyszczenie za pomocą dodatków chemicznych

Aplikacja środka chemicznego do wnętrza filtra celem rozpuszczenia sadzy a następnie uruchomienie procedury wymuszonej regeneracji. Koszt tej metody to 200-400zł. Skuteczność porównywalna z poprzednio wymienioną metodą a ryzyko uszkodzenia wkładu przez agresywną, często inwazyjną chemię znacznie zwiększone.

Czyszczenie ultradźwiękami

Zanurzony w roztworze myjącym DPF poddawany jest procesowi kawitacji, w którym powstające mikropęcherze próżniowe powodują odrywanie cząsteczek zanieczyszczeń wewnątrz filtra. Proces skuteczny pod warunkiem kilkukrotnego mycia z naprzemiennym przedmuchiwaniem sprężonym powietrzem . Metoda mało inwazyjna ale przez konieczność przedmuchiwania dość brudna i czasochłonna przez co niechętnie wykonywana przez firmy zajmujące się myciem ultradźwiękami.

Filtr zanurza się w pojemniku z wodą, który jest poddawany działaniu ultradźwięków. Pęcherzyki przez nie wytworzone powoduje odłączanie się osadów od warstw filtra. Czas trwania oczyszczanie wynosi 12-24 godzin. Zaletą takiego rozwiązania jest bardzo dogłębne oczyszczenie filtra, niestety tego typu metoda może być nieskuteczna dla filtrów o dużych wymiarach.

Wypalanie piecowe

Umieszczenie monolitu filtra DPF w piecu indukcyjnym i poddawanie go obróbce cieplnej przez kilka do kilkunastu godzin. Metoda relatywnie skuteczna pod warunkiem połączenia jej z czyszczeniem pneumatycznym.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Regeneracja filtrów DPF obróbką cieplną rozpoczyna się wraz z rozcięciem elementu i umieszczenia go w piecu o temperaturze, która rośnie do osiągnięcia 600-700 stopni Celsjusza. W taki sposób możliwe jest utlenienie pozostałości węgla. Zakończenie regeneracji następuje wraz z zespawaniem filtra. Regeneracja obróbką cieplną wymaga nieco więcej czasu i może zająć łącznie nawet do 48 godzin.

Z pomocą obróbki cieplnej możliwe jest usunięcie osadów PM10. Niestety działanie wysokiej temperatury będzie rozpuszczać cer, który osadza się na ścianach filtra.

Czyszczenie pneumatyczne

Wąski strumień powietrza kierowany jest bezpośrednio do pojedynczych kanalików rdzenia wydmuchując zalegające w nich złogi. Czynność jest wykonywana zarówno od strony wlotowej jak i wylotowej. Niestety rdzeń trzeba wcześniej wydobyć ze stalowej obudowy DPFa co wiąże się z rozcinaniem i potem, po odbytym procesie czyszczenia, zespawaniem go. Metoda skuteczna pod warunkiem, że rdzeń nie jest suchy, nie jest np. zanieczyszczony olejem. W takim wypadku konieczne jest połączenie tej techniki z wypalaniem piecowym.

Czyszczenie hydrodynamiczne (metoda wodna)

Proces wykonywany w specjalnie do tego celu stworzonej maszynie. Urządzenie działa na zasadzie obiegu zamkniętego w którym gorąca woda ze specjalnym roztworem jest przepompowywana przez fitr DPF. Poprzez „mycie” filtra zarówno od strony wlotowej jak i wylotowej sadza i popiół są wypłukiwane z kanalików rdzenia przywracając drożność przepływu spalin. Po czyszczeniu mokrym filtr jest poddawany suszeniu gorącym powietrzem. Metoda dość szybka (45-90 minut) i stosunkowo bezpieczna dla rdzenia filtra DPF. Warunkiem jest zastosowanie odpowiedniej chemii oraz oczywiście maszyny operującej odpowiednio dobranymi ciśnieniami wody jak i powietrza. Filtr należy zdemontować z auta, brak konieczności rozcinania go.

Regeneracja FAP metodą wodną jest obecnie chyba jedną z najczęściej stosowanych. Filtr umieszcza się na blacie kabiny czyszczenia i podłącza do rury wodnej. Program dopasowuje się do rodzaju filtra i jego rozmiaru. Filtr jest czyszczony z pomocą wody, a następnie suszony z użyciem gorącego powietrza. Cały zabieg trwa od 30 minut (dla filtrów samochodów osobowych) do maksymalnie 120 minut dla samochodów ciężarowych.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Metoda wodna pozwala na całkowite usunięcie osadów PM10, a także oczyszczenie filtru z osadów ceru i oleju. Z jej pomocą możliwe jej oczyszczenie wszystkich rodzajów filtrów cząstek stałych, jak i katalizatorów o różnej wielkości. Filtr, który jest generowany w taki sposób zachowuje swoja integralność.

Profesjonalne czyszczenie filtra DPF metodą hydrodynamiczną to jedna z najbardziej skutecznych metod regeneracji tego elementu układu wydechowego przynosząca trwałe efekty. Polega na wykorzystaniu siły wody pod wysokim ciśnieniem oraz specjalnych detergentów do usunięcia nagromadzonej sadzy i innych zanieczyszczeń z wnętrza podzespołu. Główną zaletą tej metody jest przywracanie parametrów filtra do wartości prawie takich samych jak fabryczne.

Regeneracja pasywna

Sadza neutralizowana jest samoczynnie podczas dłużej trwającej jazdy, z wyższymi prędkościami, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, by wypalić nagromadzoną sadzę.

Regeneracja aktywna

Uruchamiana jest przez sterownik, kiedy czujniki wykryją nadmierne zapchanie filtra, komputer zwiększa dawkę paliwa i temperaturę spalin, co inicjuje proces wypalania.

Skuteczność metod regeneracji

Dwie pierwsze metody czyszczenia filtrów to raczej doraźne środki pozwalające awaryjnie przywrócić poprawne działanie systemu DPF ale problem na pewno w krótkim czasie powróci. Metody czyszczenia ultradźwiękami, piecowa czy hydrodynamiczna to sposoby znacznie skuteczniejsze. Ogromne znaczenie w poprawności wykonania takiej usługi ma oczywiście czynnik ludzki, czyli odpowiednia diagnostyka filtra i staranność przeprowadzenia procesu czyszczenia.

Częstokroć filtry przynoszone do naszej firmy są na tyle uszkodzone mechanicznie (pęknięcia i nadtopienia rdzenia), że przywrócenie jego drożności byłoby po prostu niemożliwe. W naszej firmie stosujemy hydrodynamiczną metodę czyszczenia DPFów. Jeśli nikt wcześniej nie próbował metodami chałupniczymi poradzić sobie z zapchanym filtrem i nie był on w żaden sposób uszkodzony, przywrócenie wartości bardzo bliskich fabrycznym jest bardzo realne. Naszym klientom zalecamy programowanie go jako nowego i o ile winowajcą zapchanego filtra nie była uszkodzona turbosprężarka albo np. wadliwe działanie układu wtryskowego nie mamy sygnałów o powrocie problemu. Pierwsze DPFy czyściliśmy tą metodą ok. 4 lat temu i grono mechaników uznających tę metodę za skuteczną stale się powiększa utwierdzając nas w przekonaniu, iż ta metoda ma najlepszy stosunek jakości do ceny.

Regeneracja filtrów przemysłowych

Regenerujemy filtry przemysłowe. Zapewniamy czyszczenie filtrów powietrza różnych marek, przede wszystkim patronowych. Oczyszczamy filtry oleju hydraulicznego - aby wydłużyć ich czas życia i zoptymalizować koszty w Twoim przedsiębiorstwie. Wykonujemy regenerację filtrów pary, m.in. marki Donaldson (w tym wykonane w technologii Ultra-Web®) i inne. Przemysłowy filtr do parafiny uległ zapchaniu? Dla nas to nie problem. Korzystasz z filtrów wody? Zajmiemy się ich wyczyszczeniem i przywróceniem optymalnej wydajności.

Oszczędności

Regeneracja filtra przemysłowego jest tańsza niż wymiana na nowy średnio od 50 do 70%. To prosty sposób na obniżenie kosztów działalności. Z nami poniesiesz tylko ułamek wydatków, które czekałyby Cię w związku z kupnem nowych części i utylizacją starych.

Wydajność filtra

Stosujemy delikatne i nowoczesne technologie czyszczenia filtrów. Dzięki temu po regeneracji odzyskują one nawet 99,6% maksymalnej wydajności. Działają niezawodnie i przez długi czas. Nie musisz się obawiać o bezpieczeństwo swoich maszyn i obsługujących je ludzi.

Ochrona środowiska

Regeneracja filtrów to działanie dla dobra środowiska - mniej odpadów i niższe zużycie energii przez maszyny. Korzystając z usług przyczynisz się do poprawy stanu naszej planety i jednocześnie wzmocnisz proekologiczny wizerunek swojej firmy.

Regeneracja filtrów w Grupie DBK

Filtry cząstek stałych (DPF, FAP) oraz katalizatory SCR i KAT to kluczowe elementy nowoczesnych układów oczyszczania spalin. Ich zadaniem jest ograniczanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co przekłada się na lepszą jakość powietrza i zgodność pojazdów z normami środowiskowymi. Wraz z eksploatacją filtry ulegają stopniowemu zapychaniu, co może skutkować spadkiem wydajności silnika, wyższym zużyciem paliwa, a w skrajnych przypadkach - nawet unieruchomieniem pojazdu. Rozwiązaniem jest nowoczesna regeneracja, która przywraca filtrom parametry fabryczne - usługa dostępna także w Grupie DBK.

Tradycyjna wymiana filtra cząstek stałych wiąże się z wysokimi kosztami, które mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych! Alternatywą jest regeneracja w zamkniętym obiegu z nowoczesnym układem filtracji, jaką oferuje dostępne w Grupie DBK urządzenie TotalDPF VS7.

„Proces ten jest całkowicie bezpieczny dla środowiska - eliminuje emisję zanieczyszczeń podczas czyszczenia, pozwalając przy tym odzyskać w większości przypadków 90-95% fabrycznej sprawności filtra” - podkreśla Michał Archacki, Kierownik Serwisu Grupy DBK w Olsztynie. Urządzenie TotalDPF VS7 doskonale sprawdza się przy obsłudze filtrów DPF stosowanych we wszelkiego rodzaju nowoczesnych silnikach diesla - od pojazdów osobowych, ciężarowych, aż po maszyny budowlane, rolnicze i inne urządzenia napędzane dieslem.

Zaawansowany proces regeneracji w Grupie DBK

Skuteczność regeneracji filtrów cząstek stałych opiera się na wieloetapowym procesie:

  1. Diagnostyka i ocena stanu - badanie przepływu powietrza i masy filtra, wizualna kontrola wkładu.
  2. Czyszczenie pneumatyczne - usuwanie popiołu sprężonym powietrzem na wzór fabrycznych procesów regeneracji.
  3. Regeneracja hydrodynamiczna - płukanie filtra i wypłukanie pozostałych zanieczyszczeń.
  4. Suszenie w temperaturze 130°C - finalny etap przywracający filtr do pełnej funkcjonalności.

„Zastosowanie metod pneumatycznych i wodnych jednocześnie pozwala usunąć nawet 99% nagromadzonych zanieczyszczeń, nie naruszając przy tym struktury katalitycznej filtra” - podkreśla Michał Archacki.

Ekonomia i pewność jakości

Regeneracja filtra cząstek stałych jest rozwiązaniem znacznie bardziej opłacalnym niż wymiana. Koszty usługi to ułamek ceny nowego filtra, a efekt - niemal identyczny! Każdy proces regeneracji jest podwójnie sprawdzany - filtr przez i po oczyszczeniu jest dokładnie weryfikowany przez operatora oraz system diagnostyczny urządzenia, co daje pełną gwarancję skuteczności.

Usługa regeneracji filtrów realizowana jest w olsztyńskim oddziale Grupy DBK - DBK Truck Center Olsztyn MAN. Dzięki nowoczesnej technologii TotalDPF VS7 klienci mogą liczyć na najwyższą jakość obsługi, oszczędność oraz rozwiązanie w pełni bezpieczne dla środowiska.

Koszty regeneracji DPF

Koszty regeneracji mogą być znacznie niższe w porównaniu do kosztów zakupu i instalacji nowego filtra, co czyni tę opcję atrakcyjną finansowo. Typowe koszty regeneracji DPF zaczynają się od kilkuset złotych i zależą od metody oraz stopnia zanieczyszczenia filtra.

Regeneracja DPF jako usługa dla warsztatów

Filtry cząstek stałych (DPF, FAP, GPF) wychwytują sadzę oraz inne zanieczyszczenia ze spalin. Ich wymiana na nowe jest bardzo kosztowna - ceny mogą sięgać kilku tysięcy złotych dla samochodów osobowych i nawet kilkunastu tysięcy w przypadku pojazdów ciężarowych. Usuwanie całego filtra lub jego monolitu jest nielegalne, a kary za takie działania są wysokie. Regeneracja DPF stanowi najbardziej opłacalne i ekologiczne rozwiązanie, które mechanicy mogą zaoferować swoim klientom.

Usługa regeneracji jest zdecydowanie bardziej ekonomiczna, ponieważ pozwala na przywrócenie filtra do sprawności przy znacznie niższych kosztach. Co ważne, czyszczenie DPF może odbywać się zarówno w małych warsztatach, jak i w specjalistycznych serwisach, kierując swoją ofertę do szerokiej grupy klientów - od indywidualnych kierowców po firmy zarządzające flotami pojazdów.

Korzyści dla mechaników

  • Niższe koszty dla klienta - wyższa marża dla warsztatu: regeneracja DPF jest znacznie tańszą alternatywą niż wymiana filtra na nowy, co sprawia, że usługa cieszy się dużą popularnością. Mechanik może zaproponować klientowi atrakcyjną cenę, jednocześnie generując solidny zysk dla warsztatu.
  • Odpowiedź na wymagania rynku: w obliczu rosnących cen samochodów właściciele coraz częściej decydują się na przedłużenie życia swoich pojazdów, dlatego regeneracja DPF staje się niezbędną usługą dla kierowców.
  • Dłuższa żywotność filtra: regularne czyszczenie, tzw. regeneracja prewencyjna, pozwala na przedłużenie okresu użytkowania filtra cząstek stałych i minimalizuje ryzyko awarii, a zadowoleni klienci często wracają na kolejne usługi serwisowe.
  • Poszerzenie zakresu oferty warsztatu: wprowadzenie regeneracji DPF jako standardowej usługi pozwala warsztatom przyciągnąć nowych klientów i wyróżnić się na tle konkurencji. Dodatkowo inne warsztaty mogą zlecić Ci wykonanie tej usługi, dzięki czemu staniesz się dla nich cennym partnerem biznesowym.

Własna maszyna do regeneracji czy outsourcing?

Dla warsztatów planujących regularnie regenerować filtry DPF kluczowym pytaniem jest, czy zainwestować we własną maszynę, czy współpracować z zewnętrzną firmą.

Zakup maszyny:

  • Opłacalny dla warsztatów z dużą liczbą klientów.
  • Pozwala na niezależność i szybszą realizację zleceń.
  • Wyższy koszt początkowy, ale potencjalnie większe zyski długoterminowe.
  • Możliwość uzyskania dofinansowania, które pokryje znaczącą część kosztów.

Współpraca z zewnętrznym centrum regeneracji:

  • Niższe koszty początkowe.
  • Brak konieczności inwestowania w sprzęt i szkolenia.
  • Dłuższy czas realizacji i ograniczona kontrola nad jakością usługi.

Podsumowanie

Dla mechaników i warsztatów regeneracja DPF to doskonała okazja do rozszerzenia oferty i przyciągnięcia nowych klientów. Posiadanie nowoczesnego sprzętu lub współpraca z zewnętrznymi firmami pozwala na świadczenie usług w zgodzie z wymaganiami rynku oraz normami ochrony środowiska. Inwestycja w regenerację DPF to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania ekologiczne, ale także szansa na rozwój biznesu i zwiększenie zysków.

tags: #filtr #powietrza #regeneracja #metody

Popularne posty: