Wymiana filtra kabinowego w Nissan Qashqai J10 1.6 – poradnik krok po kroku

Wymiana filtra kabinowego w samochodzie to czynność, którą każdy właściciel pojazdu powinien regularnie wykonywać. Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, odpowiada za jakość powietrza wewnątrz pojazdu, wpływając na komfort i zdrowie kierowcy oraz pasażerów. Wymiana filtra jest szczególnie ważna w przypadku alergików i osób z problemami układu oddechowego.

Do samodzielnej wymiany filtra kabinowego w Nissan Qashqai J10 1.6 przekonała mnie wycena ASO NISSAN, gdzie za filtr kabinowy żądano 240 zł + robocizna 130 zł. Filtr węglowy kupiłem na allegro z przesyłką za 67zł.

Samodzielna wymiana filtra kabinowego - krok po kroku

Poniżej przedstawiam instrukcję, jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy w Nissan Qashqai J10 1.6:

  1. Demontaż osłonki konsoli środkowej: Wsadzasz palce pod osłonkę konsoli środkowej na wysokości mniej więcej lewarka i delikatnie odchylasz ją, aby zaczepy puściły.
  2. Odsłonięcie konsoli: Teraz widzisz ładnie rozbebeszoną konsolę.
  3. Wyjęcie starego filtra: To najtrudniejsza część. Filtr sobie ładnie siedzi i czeka aż będziesz sapał i kaleczył swoje palce o metalowe części obok. Miejsca jest na prawdę niewiele, więc aby wyciągnąć filtr, wciskasz prawą ręką pedał gazu, aby Ci mniej przeszkadzał, a lewą starasz się wyciągnąć filtr. Filtr trzeba mocno ścisnąć, aby wyszedł z kanału.
  4. Montaż nowego filtra: Jeśli wyciągnąłeś filtr z kanału zapewne dyszysz i jesteś spocony. Ale zanim nagroda będzie twoja, musisz włożyć nowy filtr. To zadanie również nie jest proste. Najpier musisz trochę zginać filtr, aby był niższy niż w pierwotnej wersji - jeśli tego nie zrobisz, to moim zdaniem nie włożysz filtra na swoje miejsce. Filtr przy wkładaniu musi być dużo niższy niż w pierwotnym rozmiarze. Ważne abyś zwrócił uwagę jak ma być filtr ułożony - mam na myśli strzałeczki AIR FLOW.

Po wykonaniu tych kroków możesz cieszyć się czystym powietrzem w swoim samochodzie. Pamiętaj, aby po zakończonej pracy nagrodzić się za trud!

Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Przeczytaj także: Sprawny silnik Qashqai dzięki filtrowi MANN

  • Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym.
  • Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady.
  • Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów.
  • Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Filtry samochodowe - rodzaje i funkcje

Filtry samochodowe występują w wielu formach i przeznaczone są dla różnych układów. Regularna wymiana tego typu elementów jest obowiązkiem spoczywającym na każdym właścicielu auta. Świadomość tego, w jaki sposób działają filtry samochodowe, utwierdzi Cię w przekonaniu, że warto o nie dbać. W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów. Bez względu na miejsce montażu każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza.

Najpopularniejsze rodzaje filtrów samochodowych:

  • Filtr oleju: Montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego w Twoim pojeździe. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność. Pamiętaj, że wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
  • Filtr paliwa: Zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych, które mogą przedostać się do jednostki napędowej podczas jazdy. Co więcej, tego typu element filtrujący oddziela wodę znajdującą się w postaci ciekłej od tej występującej jako para wodna. To natomiast może być przyczyną usterki wtrysku paliwa. Z tego względu niezwykle ważne jest, by filtr samochodowy był w pełni sprawny.
  • Filtr powietrza: Znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Tego rodzaju filtr do samochodu jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady. Ponadto ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje silnik. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej. Zgodnie z powszechną wiedzą filtr powietrza zazwyczaj wymienia się co 20 tys. km.
  • Filtr kabinowy: Czasami można spotkać się z nazwą „filtr pyłkowy” ze względu na to, że ten element znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Co prawda tego rodzaju filtr nie jest częścią techniczną auta, a więc jego stan nie przekłada się bezpośrednio na sprawność Twojego wozu. Jednak na pewno wpływa na komfort w trakcie jazdy. Filtr ten zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu. Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.

Jaki filtr kabinowy kupić?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Częstotliwość wymiany filtrów

Poniżej przedstawiam zalecane interwały wymiany poszczególnych filtrów:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Filtr oleju: Przy każdej wymianie oleju (zazwyczaj co 10-15 tys. km).
  • Filtr paliwa: Co 30-60 tys. km, w zależności od zaleceń producenta.
  • Filtr powietrza: Co 15-20 tys. km, częściej w przypadku eksploatacji w trudnych warunkach.
  • Filtr kabinowy: Co 15 tys. km lub co najmniej raz w roku, najlepiej wiosną.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy?

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Przykładowy filtr powietrza BOSCH do Nissan Qashqai

INFORMACJE O PRODUKCIE

  • Przedmiot zakupu: filtr powietrza
  • Producent: BOSCH
  • Numer katalogowy: F 026 400 126
  • Stan: towar oryginalny, fabrycznie nowy
  • Zakup dotyczy (ilość): 1 sztuka

ZASTOSOWANIE

Powyższy produkt występuje w samochodach o poniższej specyfikacji:

  • Marka i model: NISSAN QASHQAI / QASHQAI +2 I (J10, JJ10)
  • Lata produkcji: 2007 - 2013
  • POJ. SILNIKA / KOD / MOC:
    • 1.6 / HR16DE / 84 [kw] / 114 [KM]
    • 1.6 / HR16DE / 86 [kw] / 117 [KM]
    • 2.0 / MR20DE / 104 [kw] / 141 [KM]

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

tags: #filtr #powietrza #qashqai #1.6 #j10 #wymiana

Popularne posty: