Wymiana filtra powietrza w Fiat Punto – poradnik krok po kroku

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.

Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km, to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wymiana filtra powietrza - krok po kroku

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Lokalizacja filtra powietrza w Fiat Punto

Patrząc od przodu samochodu, obudowa filtra znajduje się z czołowej strony. Zwykle jest ona przymocowana za pomocą śrub.

Narzędzia potrzebne do wymiany

  • Kluczyk 8mm (do odkręcenia śrub obudowy filtra)
  • Klucz 10mm (do odkręcenia śrub trzymających obudowę)
  • Śrubokręt (w zależności od rodzaju opaski zaciskowej na wężyku odpowietrzenia)

Instrukcja wymiany

  1. Odkręć śruby z czołowej strony obudowy filtra (zazwyczaj 6-8 śrub na kluczyk 8mm).
  2. Odkręć dwie śruby (chyba 10mm) widoczne od góry po bokach, trzymające całą obudowę filtra.
  3. Przód obudowy można lekko podnieść do góry i masz dostęp do śrub filtra na dole.
  4. Z tyłu obudowa trzyma się na zaczepie i dwóch wężykach odpowietrzenia.
  5. Cienki wężyk można zdjąć z króćca, grubszy ma opaskę zaciskową jednorazową (w razie potrzeby dokup nową na śrubkę).
  6. Wyjmij stary filtr i zamontuj nowy, upewniając się, że jest prawidłowo osadzony.
  7. Złóż obudowę filtra, przykręcając wszystkie śruby.
  8. Podłącz wężyki odpowietrzenia.

Filtr kabinowy - dodatkowa informacja

Filtr kabinowy znajduje się obok nóg pasażera wewnątrz kabiny. Jak się schylisz, to zobaczysz podłużną kratkę. Zdejmujesz cały boczek i tam zobaczysz filtr.

Koszty

Za wymianę filtra powietrza w warsztacie można zapłacić niewielką kwotę. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10 minut.

Producent filtra Przykładowe marki
Rekomendowane JC PREMIUM
Inne popularne Purflux, Mann-filter, Filtron, Bosch

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #fiat #punto #wymiana

Popularne posty: