Filtr Powietrza w Silniku: Zasada Działania i Znaczenie
- Szczegóły
Choć nie każdy kierowca zdaje sobie z tego sprawę, warto wiedzieć, że filtr powietrza w samochodzie jest obowiązkowym wyposażeniem, bez którego jednostka napędowa mogłaby szybko ulec zniszczeniu. Filtr powietrza do auta to bardzo ważny element eksploatacyjny, który wchodzi w skład układu dolotowego silnika. W dalszej części artykułu omawiamy to, jaką pełni funkcję samochodowy filtr powietrza, jak działa i kiedy należy pomyśleć o jego wymianie tak, by w żaden sposób nie narazić się na awarie silnika. Dlaczego? O tym mówimy w dzisiejszym wpisie.
Funkcja i Działanie Filtra Powietrza
Jego rolą jest oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania. Te niestety jest zanieczyszczone przez różnego rodzaju substancje jak kurz czy pył, które mogą stanowić realne zagrożenie dla jednostki napędowej. Filtr powietrza umieszczony jest na początku układu dolotowego powietrza. Oczyszcza powietrze, które przedostaje się przez układ dolotowy do silnika i kabiny auta.
Jak działają filtry powietrza do samochodu? Zasada ich pracy jest bardzo prosta - w czasie kontaktu z zanieczyszczonym powietrzem zaczynają filtrację, przechwytując i zatrzymując nawet najdrobniejsze zabrudzenia, do których zaliczyć możemy kurz, pył czy piasek. W efekcie czego do wnętrza jednostki dostaje się wolne od zanieczyszczeń powietrze, które jest potrzebne silnikowi do pracy. W każdym przypadku materiał filtracyjny został ułożony w charakterystyczną harmonijkę, która zapewnia jeszcze więcej powierzchni filtrującej.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry występują w różnych kształtach: mogą być płaskie, owalne, w kształcie walca. Na rynku dostępnych jest tysiące filtrów powietrza do samochodu. Niektóre z nich są niższej jakości, inne zaś wykazują się lepszymi właściwościami. Z racji tego, że filtr powietrza samochodu ma bardzo ważną funkcję, powinien on cechować się również wysoką skutecznością działania. Na rynku znaleźć można najwyższej jakości filtry wyróżniające się sprawnością na poziomie 99% i nawet 100%.
Filtry Powietrza w Ciągnikach
Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Jak zbudowany jest filtr powietrza, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku, na czym polega skuteczne czyszczenie? Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr Powietrza Mokry
Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona. W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju.
Suche Filtry Powietrza
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
To, jak często należy wymieniać filtr powietrza w aucie, zależy głównie od warunków eksploatacyjnych samochodu. Producenci szacują, że filtry powietrza trzeba wymieniać średnio co 20-40 tys. km przebiegu. Jednak warto wziąć warunki użytkowania pojazdu, np. kierowcy na wsi będą musieli szybciej wymieniać filtr niż kierowcy w mniejszych miastach.
W momencie, gdy mówimy o pojazdach używanych intensywnie i poruszających się głównie po mieście, o wymianie powinniśmy pomyśleć nieco szybciej - najlepiej raz do roku. W przypadku mniej eksploatowanych aut wymiana nie powinna odbywać się rzadziej niż co 2 lata. Mówiąc o wymianie filtrów powietrza w aucie, nie warto odwlekać serwisu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.
Jak Wymienić Filtr Powietrza?
Wymiana filtra powietrza jest w miarę prosta i nawet mało doświadczony majsterkowicz może ją samodzielnie wykonać. Przed podjęciem prac zaopatrz się w narzędzia. Wyjmij element filtrujący z obudowy filtra. Włóż nowy element filtrujący do obudowy filtra.
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.
Sportowe Filtry Powietrza
Sportowy filtr powietrza należy do niepozornych podzespołów eksploatacyjnych, których montaż może przynieść spore korzyści. Zauważalny wzrost mocy czy dynamiki to pierwsza z nich. Kolejną może być też ograniczenie zużycia paliwa. Brzmi paradoksalnie? Ale tylko na pozór, ponieważ stożkowy lub panelowy filtr powietrza zwiększa ilość tlenu dostarczanego do komory silnikowej, w porównaniu do filtrów tradycyjnych, co przekłada się na zwiększenie wydajności.
Pośród sportowych filtrów powietrza stosuje się dwa rozwiązania. Pierwsze - nieco bardziej zaawansowane - to filtr stożkowy. Drugie - panelowy filtr powietrza (ten termin, rozumiany jako wkładki sportowe do filtrów powietrza, będzie dominował w niniejszym tekście). Jesteś ciekaw, jak działa panelowy filtr powietrza? Rozważasz montaż w miejscu seryjnego, a może już stosujesz to rozwiązanie i chciałbyś dowiedzieć się więcej? Jeśli na któreś z pytań odpowiesz twierdząco, to zachęcamy do lektury.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Panelowy Filtr Powietrza
Zasada działania filtra panelowego zasadniczo jest taka sama jak tradycyjnego. Sportowy panelowy filtr powietrza przede wszystkim wyłapuje zanieczyszczenia, chroniąc przed przedostawaniem się ich do komory spalania. Ponadto filtr powietrza panelowy reguluje dopływ powietrza, co zapewnia odpowiednią proporcję mieszanki. Co istotne, filtry tego typu mają lepszą przepustowość od klasycznych - akurat o tyle, aby polepszyć przepływ bez obaw o nieodpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Za to odpowiada wkładka o zwiększonej przepustowości. O ile w seryjnych filtrach powietrza stosuje się papier, to sportowe (panelowe i stożkowe) zamiast tego mają wkładkę bawełnianą lub z gąbki.
Filtr panelowy cieszy się sporą popularnością zarówno ze względu na właściwości, jak i łatwość montażu. Wkładka sportowa filtra powietrza (to też spotykana nazwa) montowana jest w miejscu zwykłej, fabrycznej. Bez konieczności żadnych przeróbek czy stosowania adapterów.
Wady Panelowych Filtrów Powietrza
Czy panelowy filtr powietrza ma wady? Owszem. Są dwie główne. Pierwszą jest cena. Ile kosztuje sportowy panelowy filtr powietrza? Markowe modele takich marek, jak Pipecrooss czy K&N, mogą kosztować nawet więcej niż 300 zł. Oczywiście do niektórych aut można znaleźć tańsze sportowe wkładki filtra - także markowe (np. Wspominając o cenach sportowych wkładek filtra powietrza, trzeba nadmienić, że najdroższe są modele wielokrotnego użytku. Czyli te, które można samodzielnie czyścić i regenerować.
Filtr Stożkowy Powietrza
Ale jeśli ktoś szuka czegoś innego i godzi się na montaż z wykorzystaniem adapterów, to z pewnością doceni stożkowe filtry powietrza (znane też jako airboxy). Pojawia się pytanie, jak zamontować filtr stożkowy? Nowy powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie bądź w oddzielnej obudowie (oczywiście zależy to od auta oraz producenta filtra). Mimo że zamiana stożkowego filtra powietrza wydaje się łatwa, warto zlecić ją profesjonalistom.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Zatkany filtr powietrza więcej szkodzi, niż pomaga i ma negatywny wpływ na inne części, m.in. Jazda samochodem z nie w pełni drożnym filtrem powietrza może być nieco droższa i trochę mniej dynamiczna. Auto może tracić moc i nieco więcej palić. Straty wynikające z niezbyt systematycznej wymiany filtra powietrza mogą być zdecydowanie wyższe. Ciągłe wdmuchiwanie do silnika zanieczyszczonego powietrza ma wpływ na szybkość zużywania się oleju silnikowego, jak również na trwałość takich podzespołów, jak turbosprężarka. Jej naprawa lub wymiana nie należy niestety do tanich. Warto więc dbać o nią, wymieniając w porę filtr powietrza.
Czy zużyty filtr powietrza może mieć wpływ na parametry jednostki napędowej? Zdecydowanie tak! Uszkodzony, źle dobrany bądź niewłaściwie zamontowany filtr powietrza powoduje, że do silnika nie dociera odpowiednia ilość powietrza, co automatycznie podnosi obciążenie (rośnie spalanie) oraz negatywnie wpływa na moc.
Jeśli filtr traci drożność, ponieważ wypełnił się już zanieczyszczeniami, jest stopniowo „zasysany” do układu dolotowego. Na początku odkształca się nieco, a ostatecznie rozrywa i wpada do wnętrza silnika - jego fragmenty mogą dostać się nawet do komór spalania.
Podsumowanie
Filtr powietrza to element, o którym nie można zapominać. Regularna wymiana i dbałość o jego stan to podstawa dla prawidłowej pracy silnika i uniknięcia kosztownych napraw. Niezależnie od tego, czy posiadasz samochód osobowy, ciągnik, czy maszynę rolniczą, pamiętaj o regularnej kontroli i wymianie filtra powietrza.
tags: #filtr #powietrza #przy #silniku #zasada #działania

