Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Polo 9N: Poradnik Krok po Kroku

Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. W tym poradniku dowiesz się, co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie w Volkswagen Polo 9N.

Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza Jest Ważna?

Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza.

Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.

Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza.

Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Polo 6N - poradnik

Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.

Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu.

Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Polo 6N2? Instrukcja

Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu.

Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania. Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu.

Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys.

Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.

Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys. km).

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Polo III?

Przede wszystkim warto go obejrzeć.

Jak Samodzielnie Wymienić Filtr Powietrza w Polo 9N?

W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko.

Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa.

Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.

Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze.

Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.

Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach.

Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.

Szczegółowe Kroki Wymiany Filtra Powietrza w VW Polo 9N:

  1. Lokalizacja Filtra Powietrza: Filtr powietrza znajduje się w dużej, czarnej puszce między osłoną a ścianą grodziową.
  2. Demontaż Osłony: Sama osłona nie jest przykręcana; wystarczy ją mocniej pociągnąć do góry, ponieważ jest zamocowana na 4 wciskach. Najlepiej zacząć od pociągnięcia do góry od strony z przodu.

Demontaż Obudowy Filtra Powietrza w Silniku AZD:

Jeśli posiadasz silnik AZD z obudową, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Zdejmij wąż od odmy wciskany z lewej strony.
  2. Z prawej strony zdejmij gumową rurkę z uchwytu.
  3. Od strony chłodnicy dwoma rękami pociągnij osłonę do góry. Powinna wyskoczyć z 2 zaczepów, a potem znowu u góry z kolejnych 2. Zaleca się rozgrzanie silnika, aby gumy były bardziej giętkie.
  4. Wyjmij całą obudowę i połóż ją do góry nogami. Odkręć około 10 śrubek na zwykłą gwiazdkę, aby dostać się do filtra.

Wszystkie śrubki od filtra powietrza są ponumerowane.

Dobór Filtra Powietrza

Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. W naszej firmie zawsze możesz skorzystać z pomocy naszego personelu. Dobierzemy idealny filtr powietrza do Twojego samochodu dzięki katalogom referencji.

Dla Polo 9N dostępne są standardowe filtry papierowe. Ze względu na wiek pojazdu, szczególnie poleca się filtry marki Mann lub Bosch, które charakteryzują się wysoką skutecznością filtracji. Należy zwrócić uwagę na konkretny model silnika przy zakupie, ponieważ filtry do wersji benzynowych i wysokoprężnych mogą się różnić.

Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Ile Kosztuje Wymiana Filtra Powietrza?

Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta).

Wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Polo 9N to zabieg, w którym oszczędności z tytułu samodzielnego wykonania są wyjątkowo wyraźne. Koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest przynajmniej dwukrotnie wyższy niż zakup dobrej jakości zamiennika i samodzielny montaż.

Alternatywne Rozwiązania i Problemy

  • Filtr Walcowy: W modelu 1.9D z 98r. wkład filtra ma kształt walca.
  • Zalewanie Filtra: Jeśli obawiasz się zalewania filtra, możesz spróbować nasmarować pokrywkę od dołu silikonem i zacisnąć.

Uszkodzona Obudowa Filtra:

  • Zakup nowej obudowy: Możesz poszukać nowej obudowy na Allegro lub w ASO (Autoryzowany Serwis Obsługi). W ASO koszt kompletu z wkładem i potrzebnymi elementami może wynieść około 350 zł.
  • Filtr stożkowy: Alternatywą jest zamontowanie filtra stożkowego. Jest to tańsze rozwiązanie, ale może wymagać dorobienia czerpaka powietrza.

Filtr Kabinowy i Osłona:

Jeśli masz problem z wodą w kabinie, sprawdź uszczelkę pod obudową filtra kabinowego. Zwróć uwagę, czy filtr kabinowy posiada osłonę od góry. Niektóre modele mają pełną osłonę, inne półosłonę, a jeszcze inne są zupełnie na wierzchu. Upewnij się, czy woda nie sączy się przez sam filtr lub mocowanie osłony.

Podsumowanie

Samodzielna wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Polo 9N to nie tylko wymierna oszczędność finansowa, ale również element świadomej eksploatacji pojazdu. Daje Ci to pełną kontrolę nad jakością użytej części i stanem układu dolotowego.

tags: #filtr #powietrza #polo #9n #wymiana

Popularne posty: