Wymiana filtra powietrza w VW Polo 6N – Poradnik

Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze.

W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Do czego służy filtr powietrza?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.

Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów.

Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Polo 6N - poradnik

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów.

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji.

Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Polo 6N2? Instrukcja

Wymiana filtra powietrza w VW Polo 6N - praktyczne porady

Wymiana filtra powietrza w VW Polo 6N jest czynnością stosunkowo prostą, ale wymagającą pewnej wiedzy i ostrożności. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad:

  • Lokalizacja filtra: Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.
  • Dostęp do filtra: Filtr powietrza wyjmuje się od dołu - ja chciałem dostać się do obudowy od góry, ale górą nie da się wyjąć filtra. Żeby wyjąć filtr powietrza trzeba dostać się do niego od dołu - a więc zdjąć osłonę silnika (tą dużą plastikową, która jest pod silnikiem, najlepiej w tym celu unieść auto na windzie).
  • Uszkodzona obudowa filtra: Otóż urwała mi się rura wychodząca z obudowy filtra powietrza, idąca dalej do silnika. Urwała się tak zupełnie "na płasko" - tzn na obudowie jest okrągły otwór po rurze, ale bez żadnego kołnierza. Chciałbym to naprawić w ten sposób, żeby zrobić w obudowie dwa małe otwory, takie same w rurze która ma do niej dojść, spiąć rurę z obudową drucikami przez te otwory, a następnie uszczelnić silikonem lub żywicą epoksydową.
  • Dostęp do uszkodzonego miejsca: Zdjąlem kierunkowskaz, reflektor i osłonę chłodnicy. Dostęp do uszkodzonego miejsca nie był całkowity, ale wystarczający. Rurę zamocowałem za pomocą dwóch blaszek i wkrętów, po czym uszczelniłem dookoła silikonem.

Problemy z brudnym filtrem powietrza

Użytkownicy VW Polo 6N mogą spotkać się z problemem brudnego filtra powietrza, który może być zanieczyszczony olejem. Poniżej kilka wskazówek, jak postępować w takiej sytuacji:

  • Filtr powietrza brudny od oleju: Mam problem z moim polo. Otóż zauważyłem, że mam brudny filtr od oleju. Pojechałem do mechanika, który wyczyścił odmę i auto miało jeździć bezproblemowo. Jednak po miesiącu zajrzałem do filtra a on znowu jest brudny od oleju. Dodam, że auto jeździ, nie szarpie, nie kopci, masła na korku nie ma, silnik pracuje równo.
  • Możliwe przyczyny: Przedmuchy w silniki, bądź uszczelka pod głowicą, ale to wróżył z fusów, po prostu przez telefon mi tak powiedział.
  • Zalecenia: Czyli sugerujesz, aby znowu sprawdzic odme i zmienoc olej? Czy jezeli zmienil bym na 10w40 to silnik nie zacznie go "brac"? Czy takie przejscie wymaga jakis większych zabiegow, czy standardowe spiszczemie starego, zmeczonego juz oleju i zalanie nowym wystarczy?

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)

Warto również pamiętać o wymianie filtra kabinowego, który oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza pojazdu.

Jak podniesiesz maskę, to pod przednią szybą jest taka dość szeroka plastikowa osłona, która idzie wzdłuż szyby własnie. Więc filtr jest z boku, na wysokości siedzenia pasażera, trzeba odkręcić część tej osłony i można filtr łatwo wymienić. 10 minut roboty.

Filtr przeciwpyłkowy nazywany jest również filtrem kabinowym (i z tą nazwą sugeruje się udać do sklepu) a co niektórzy mówią na ten element filtr od klimy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Polo III?

Podsumowanie

Regularna wymiana filtra powietrza to klucz do prawidłowego działania silnika w Twoim VW Polo 6N. Pamiętaj o wyborze odpowiedniego filtra i przestrzeganiu zaleceń producenta dotyczących częstotliwości wymiany. W razie wątpliwości skonsultuj się z mechanikiem.

tags: #filtr #powietrza #polo #6n #wymiana

Popularne posty: