Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Polo 1.2 Benzyna – Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Powietrze ma za zadanie stworzyć z paliwem odpowiednią mieszankę do spalania. Znaczenie ma tu tak zwany stopień sprężania. Najkrócej mówiąc - chodzi o ilość dostarczonego powietrza w stosunku do ilości podawanego paliwa. W dieslach przeciętnie jest to wartość 14:1. To znaczy, że na każdy 1 kg paliwa potrzeba aż 14 kg powietrza. W silnikach benzynowych jest to zazwyczaj nieco mniej.
Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rola Filtra Powietrza w Samochodzie
Filtr powietrza w samochodzie, jak sama nazwa wskazuje, służy do oczyszczania powietrza, które trafia do układu dolotowego silnika i uczestniczy w procesie spalania. W samochodach osobowych wszelkie dojścia powietrza do silnika znajdują się na wysokości, na której unosi się najwięcej pyłów. Zanieczyszczenia te to np. drobiny kurzu, owady, fragmenty liści, a nawet drobne kamyki. Koła wznoszą te drobne elementy z asfaltu, a następnie kierują wprost do kanałów dolotowych.
Skutki dostania się brudu do wnętrza silnika mogą być poważne i prowadzić nie tylko do pogorszenia osiągów, ale też do uszkodzenia jednostki napędowej, której naprawa okaże się natomiast kosztowna. Regularna wymiana filtra powietrza jest więc nie tylko wskazana, ale nawet konieczna.
Filtra powietrza nie należy mylić z filtrem kabinowym. Produkty z tej grupy oczyszczają powietrze napływające do kabiny pojazdu z zewnątrz, tym samym wpływają na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Dopływ powietrza do środka zapobiega także parowaniu szyb, co znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. W związku z tym dbanie o stan filtra kabinowego jest naprawdę ważne.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Podziału filtrów można też dokonać z uwzględnieniem ich kształtu. Standardowy wybór stanowią filtry płaskie o kształcie prostopadłościanu. Chcąc zwiększyć osiągi pojazdu, można pokusić się o wybór filtra stożkowego. Choć jego obecność ma duże znaczenie dla mocy silnika, trzeba go prawidłowo zamontować.
Wybierając filtr, warto wziąć pod uwagę model pojazdu, aby zyskać pewność, że nie napotkasz problemów z kompatybilnością. Nie mniej istotny jest również rodzaj filtra. Pod tym kątem masz do wyboru:
- filtry suche - np. z bawełny, papieru, pianki lub stali nierdzewnej. Najczęściej znajdują zastosowanie w samochodach osobowych,
- filtry mokre - zazwyczaj składają się z włókniny nasączonej olejem. Dzięki temu dobrze sprawdzają się w pojazdach typu off-road.
Interwały Wymiany Filtra Powietrza
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Wymiana filtra powietrza powinna być wykonywana maksymalnie co 30 tys. km lub najrzadziej raz w roku (przy niewielkich przebiegach). Nie ma tu znaczenia, czy w aucie jest stosowany olej napędowy, czy benzyna. Wpływ na to, jak szybko zobaczysz brudny filtr powietrza, ma również środowisko. Jeżeli poruszasz się w trudnym dla pojazdu otoczeniu, w którym występuje duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza (np. po nieutwardzonych drogach albo mieście z wysokim poziomem smogu), to zalecana jest częstsza wymiana filtra powietrza.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Nie musisz jednak trzymać się ściśle takiego interwału. To, jak często wymieniać filtr powietrza, trzeba dopasować do konkretnej sytuacji.
Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Skutkiem braku regularnej wymiany będzie zapchany filtr powietrza. Jego powierzchowne objawy są natychmiast zauważalne w postaci spadku mocy auta, wyższego spalania lub nierównej pracy silnika. Warto jednak mieć na uwadze to, że równie dobrze problem może okazać się znacznie poważniejszy.
W skrajnych przypadkach samochód może w ogóle nie odpalić. Trudno mówić wtedy o zanieczyszczeniu, gdyż jest to już stuprocentowa niedrożność układu dolotowego. Najczęściej oznacza to, że posiadacz pojazdu nie wymieniał filtra powietrza od dobrych kilku lat lub układ dolotowy zaciągnął potężną ilość brudu czy nawet błota.
W takim przypadku zapchany filtr powietrza stanie się znacznie bardziej kosztownym problemem. Brud, który dostaje się do środka silnika przez układ dolotowy, uszkadza cylindry, tłoki, pierścienie, a nawet turbosprężarkę, przepływomierz powietrza oraz inne współpracujące elementy. Doprowadza to do skrócenia żywotności jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Jeżeli poruszasz się w trudnym dla pojazdu otoczeniu, w którym występuje duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza (np. po nieutwardzonych drogach albo mieście z wysokim poziomem smogu), to zalecana jest częstsza wymiana filtra powietrza. Cena tego elementu nie jest wysoka, tak więc wykonanie tej czynności eksploatacyjnej dwukrotnie w roku nie obciąży domowego budżetu.
Objawy zapchanego filtra powietrza mogą obejmować m.in. spadek mocy i dynamiki silnika, zwiększony pobór paliwa, falowanie obrotów czy problemy z odpaleniem silnika, gdy jest zimny. W skrajnych przypadkach zanieczyszczony filtr powietrza może doprowadzić do tego, że na desce rozdzielczej zobaczysz kontrolkę Check Engine, co oznacza, że doszło do uszkodzenia jednostki napędowej. Warto wymieniać filtr powietrza w regularnych interwałach, aby uniknąć takich problemów.
Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Sprawdzenie stopnia zużycia filtra powietrza jest proste. Zwykle znajduje się on w skrzynce pod maską. Odpięcie wieka zajmuje kilka sekund, a filtr po prostu się wyjmuje. Producenci nie bez powodu stosują jasne kolory materiałów filtrujących. To znacząco ułatwia oględziny i podjęcie decyzji o wymianie.
Wymiana filtra powietrza jest czynnością bardzo prostą, dlatego można też wykonać ją samodzielnie. Nie potrzeba do niej ani narzędzi, ani warsztatu. Wystarczy zdjąć wieko obudowy filtra, wyjąć stary i włożyć nowy. Należy jednak uważać, żeby nie zanieczyścić nowego filtra powietrza. Najlepiej, aby przed wyjęciem starego przyjrzeć się temu, jak był włożony. Wymiana potrwa kilka sekund.
Koszty Wymiany Filtra Powietrza
Jeśli zdecydujesz się na wymianę filtra w warsztacie lub ASO, to za taką usługę zapłacisz od kilkudziesięciu do nieco ponad stu złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt zakupu nowego filtra powietrza.
Ceny filtrów powietrza zazwyczaj nie przekraczają kilkudziesięciu złotych. Koszt uzależniony jest od rodzaju pojazdu oraz producenta. Możesz też znaleźć filtry kosztujące kilkaset złotych. Są to już wkłady renomowanych marek, przeznaczone do samochodów premium i luksusowych. W tej samej cenie można kupić także typowo sportowe filtry. Są one dokładniej wykonane i jeszcze bardziej nastawione na prawidłowy przepływ dużej ilości powietrza. Mają też za zadanie podnieść moc w samochodzie.
Nie sposób udzielić na to jednoznacznej odpowiedzi, bo wiele zależy tu od modelu samochodu oraz od rodzaju samego filtra. Koszt wykonania prac powinien zamknąć się w kilkudziesięciu złotych, a za filtr najpewniej zapłacisz drugie tyle.
Filtr Powietrza FILTRON AP 149/4 - VW POLO IV (9N_)
Przykładowy filtr powietrza pasujący do modelu VW POLO IV (9N_) z silnikiem 1.2 12V (47 kW / 64 KM) produkowanego w latach 2001-2012 to FILTRON AP 149/4.
Informacje o produkcie:
- Producent: FILTRON
- Numer katalogowy: AP 149/4
- Stan: towar oryginalny, fabrycznie nowy
- Zakup dotyczy (ilość): 1 sztuka
| Marka i model | Lata produkcji | Pojemność silnika | Moc | Kod silnika |
|---|---|---|---|---|
| VW POLO IV (9N_) | 2001 - 2012 | 1.2 12V | 47 kW / 64 KM | AZQ, BME |
Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Należy upewnić się, że dany filtr pasuje do konkretnego modelu i rocznika samochodu.
tags: #filtr #powietrza #polo #1.2 #benzyna #wymiana

