Wymiana filtra powietrza w Polaris Sportsman 300 - kompleksowy przewodnik

Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr powietrza - do czego służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.

Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Filtr powietrza - budowa i materiały

Bardzo ważnym elementem układu dolotowego silnika jest filtr powietrza. Ma on za zadanie oczyścić powietrze doprowadzane do komory spalania silnika, tak by proces spalania zachodził w jak najlepszych warunkach. Bez narażania silnika na uszkodzenia wewnętrzne, które mogą spowodować różne zanieczyszczenia takie jak pył, piasek, kurz, ale i również większe ciała obce takie jak kawałki liści, które są niebezpieczne zwłaszcza jesienią.

Filtry te możemy podzielić ze względu na materiał z jakiego są wykonane. Mogą być wykonane z naturalnych materiałów takich jak bawełna lub celuloza, oraz sztucznych jak na przykład poliester. Mogą przybierać też różne kształty w zależności od obudowy jaka znajduje się w naszej maszynie. Niezależnie od tego jaki rodzaj filtra wybierzemy lub jaki jest dedykowany do naszego pojazdu, najważniejszymi cechami filtra są odporność na temperaturę i wilgoć panującą w jego otoczeniu.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Warto również przy jego wyborze zwrócić uwagę na jego wytrzymałość na zginanie i rozrywanie. Oczywiście najlepiej byłoby wymieniać filtr na nowy przy każdorazowym przeglądzie okresowym na przykład raz na tysiąc przejechanych kilometrów. Dzięki temu zaoszczędzimy pieniędzy na droższe naprawy w przypadku, kiedy wraz z powietrzem do układu dolotowego dostałyby się jeszcze jakieś ciała obce.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Gdzie znajdują się filtry powietrza w samochodzie?

Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.

Dodatkowe filtry w Polaris Sportsman 300

Płyny, które stosuje Polaris Sportsman 300 zapewniają sprawną pracę silnika, swobodę ruchu elementów, zmniejszają ich tarcie oraz czyszczą i chłodzą układ. Ale stanie się tak tylko, jeśli te płyny same będą odpowiednio czyste. Zadbaj o to i zwróć uwagę na filtry motocyklowe. Wybierając wysokiej jakości, standardowe filtry do motocykla, Polaris Sportsman 300 odwdzięczy ci się sprawną pracą mechanizmów przy typowym użytkowaniu. Wymieniając je na wyższej jakości zamienniki, Polaris Sportsman 300 da ci frajdę z jazdy w nietypowych warunkach bez obaw o uszkodzenia silnika i innych układów.

Filtr oleju silnika

Układ olejowy w naszym silniku pełni przede wszystkim dwie bardzo ważne funkcje. Pierwszą z nich jest smarowanie wszystkich elementów obrotowych naszego silnika, w taki sposób, aby w jak największym stopniu niwelować tarcie jakie może zachodzić pomiędzy metalowymi elementami. Dzięki temu nasz silnik jest mniej obciążony oraz mniej narażony na usterkę któregoś z elementów. Drugą funkcją jaką pełni jest podobna do tej jaką spełnia układ chłodzenia. Mianowicie ma za zadanie odprowadzać nadmiar ciepła wytwarzany przez silnik w trakcie pracy. Dlatego tak istotne jest, aby olej przepływający przez najdrobniejsze szczeliny naszego silnika był możliwie jak najczystszy.

Oczywiście oprócz zadbania o regularną wymianę oleju w naszym silniku, warto również kupować filtry tylko sprawdzonych, przodujących na rynku producentów. Zawsze dobrym wyborem będzie zakupienie oryginalnego filtra oleju dedykowanego do naszej maszyny. W przypadku pojazdów marki Polaris znajdą Państwo w naszym sklepie internetowym filtry oleju do większości pojazdów ATV tej marki. Dzięki temu mają Państwo pewność co do jakości produktów.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Filtry oleju silnika możemy podzielić na dwie kategorię ze względu na ich budowę. Pierwsza z nich to filtry puszkowe zbudowane z wkładu filtra oraz obudowy, czyli puszki oraz drugie wkłady filtra oleju. W przypadku tych pierwszych wymiana jest bardzo prosta choć czasami może od nas wymagać użycia większej siły. Wtedy przyda nam się proste narzędzie w postaci klucza do filtrów. Narzędzie to możemy podzielić ze względu na swoją budowę na klucze paskowe, klucze taśmowe oraz klucze łańcuchowe. Oczywiście wszystkie również dostępne na stronie naszego sklepu internetowego.

Wkłady do filtra są zdecydowanie bardziej ekologiczne a ich wymiana również nie jest skomplikowana. Wystarczy zlokalizować obudowę takiego filtra w naszej maszynie, otworzyć ją, wyjąć stary wkład i zastąpić go nowym.

Najczęstsze awarie filtrów oleju

Najczęstszymi awariami z jakimi mamy do czynienia w przypadku filtrów puszkowych jest ich nieszczelność. Źle dobrany lub przykręcony filtr z czasem może zacząć przeciekać co w dłuższym okresie może doprowadzić do utraty całego oleju znajdującego się w układzie olejowym naszej maszyny. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, na które należy zwrócić uwagę. Uszkodzeniu może ulec gumowa uszczelka znajdująca się na filtrze od strony z której należy wkręcić go w przystawkę filtra. Ta przy zbyt mocnym dokręceniu filtra może się przesunąć lub uszkodzić.

Natomiast jeżeli nie zadbamy o okresową wymianę filtra oleju lub będziemy taką wymianę przeprowadzać zbyt rzadko możemy doprowadzić do zatkania się filtra. Zmniejszy to jego przepustowość, ponieważ drobinki brudu, kurzu lub opiłki metalu pochodzące z silnika mogą skutecznie blokować przepływ oleju. W takiej sytuacji dalsze eksploatowanie maszyny zwłaszcza pod dużym obciążeniem może doprowadzić do zerwania filmu smarnego wewnątrz naszego silnika co zwiększy tarcie elementów ruchomych takich jak tłoki czy wał korbowy. Możemy również narazić naszą jednostkę napędową na nadmierne przegrzewanie się, ponieważ mniejsza ilość oleju w arterii olejowej nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać ciepła z silnika.

Filtry paliwa

Kolejnym bardzo ważnym filtrem, którego zadaniem jest oczyszczanie paliwa zasysanego ze zbiornika przez pompę paliwową jest filtr paliwa. Jak powszechnie wiadomo, aby reakcja spalania zachodziła prawidłowo potrzebne jest paliwo oraz powietrze. Jeżeli zadbaliśmy już o to by powietrze dostarczane do komory spalania naszego pojazdu było jak najczystsze i pozbawione wszelkich zanieczyszczeń, należy zadbać również o odpowiednią czystość paliwa.

Mogłoby nam się wydawać, że przecież zanieczyszczenia nie mają, jak dostać się do naszego zbiornika w końcu jest on szczelnie zamykany i nie ma do niego dostępu zakładając, że nie jest uszkodzony. Jednak każdorazowo, gdy nalewamy paliwa do naszego pojazdu zanieczyszczenia mogą dostać się do baku poprzez otwór wlewu paliwa. Drugą możliwością jest ich powstanie bezpośrednio w baku. Ten bowiem może z biegiem czasu zacząć się łuszczyć. Trzecią możliwością jest tankowanie złej jakości paliwa, które już jest zanieczyszczone różnymi drobinkami.

Zanieczyszczone paliwo w naszym układzie może doprowadzić do zatarcia pompy paliwowej lub co gorsza do uszkodzenia elementów wewnętrznych w naszym silniku. Dlatego warto wydać parę złotych więcej na częstsze wymiany filtra paliwowego oraz dołożyć też do jego jakości. Oprócz zanieczyszczeń w postaci drobinek brudu do naszego układu może przedostać się również woda. Ta jest szczególnie niebezpieczna dla naszych wtrysków. Dobry filtr paliwa powinien bez problemu poradzić sobie z jej oddzieleniem od benzyny.

Jak dobrać filtr paliwa

Przy doborze filtra do naszego pojazdu powinniśmy zwrócić uwagę w jaki sposób będzie ona eksploatowana. Czy będzie narażana na duże obciążenia. Musimy również dobrać wielkość filtra pod pojemność silnika napędzającego naszą maszynę. Większy silnik zazwyczaj oznacza większe zużycie paliwa, co za tym idzie prawdopodobnie filtr w trakcie interwałów pomiędzy wymianami będzie musiał przepuścić przez siebie większą jego ilość. Musi być odpowiednio duży, aby być w stanie magazynować wszystkie zanieczyszczenia jakie uda mu się wyłapać. W przeciwnym razie dobranie zbyt małego filtra doprowadzi do jego częstszego zapychania się a co za tym idzie skrócenia interwału wymian.

Rodzaj układu wtryskowego również może determinować wybór filtra do danej maszyny. Coraz to nowsze pojazdy mają coraz to bardziej skomplikowane i precyzyjniejsze układy wtryskowe, które jednocześnie wymagają bardzo dokładnej filtracji paliwa, a zamontowanie filtra niezgodnego z parametrami silnika może skutkować jego poważnym i często nieodwracalnym uszkodzeniom. Dlatego zawsze warto zwrócić się do sprawdzonego warsztatu, gdzie wymianą zajmą się wykwalifikowani pracownicy.

Jeżeli jednak uda nam się dobrać odpowiedni filtr i zdecydujemy się na jego samodzielną wymianę, to nie powinna ona sprawić nam większych problemów. Przede wszystkim musimy zlokalizować nasz filtr paliwa. Zazwyczaj znajduje się on na wierzchu i nie jest zbytnio schowany. Następnie należy ściągnąć z przewodów przymocowanych do filtra opaski zaciskowe i zdemontować filtr. Dla bezpieczeństwa przed zdjęciem filtra dobrze będzie zabezpieczyć przewody w taki sposób, aby po jego odczepieniu nie wylewało się przez nie paliwo będące w układzie. Możemy w tym celu spróbować zacisnąć przewody bezpośrednio przed jak i za filtrem.

Po zamontowaniu nowego, czystego filtra możemy zdjąć wszelkie zabezpieczenia i kilka razy przekręcić kluczyk w stacyjce na zapłon bez odpalania silnika, jeżeli to możliwe. Dzięki temu pozwolimy pompie paliwa na ponowne uzupełnienie całego układu w paliwo. Po zakończeniu tej procedury odpalamy silnik i pozostawiamy go włączonego przez kilka minut obserwując czy z okolic filtra nie wydobywa się paliwo, jeżeli zaobserwujemy wyciek, natychmiast gasimy silnik i przystępujemy do sprawdzenia połączeń filtra z przewodami paliwowymi. Natomiast jeżeli nie wykryjemy żadnych nieprawidłowości możemy zakończyć wymianę.

Częstotliwość wymiany filtrów

Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne.

  • filtr powietrza warto wymienić co rok lub po przejechaniu 6-12 tys.
  • filtr paliwa warto wymienić co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys.
  • filtr oleju warto wymienić co rok lub po przejechaniu 10 tys.

Szeroki wybór filtrów powietrza

Naszą ofertę filtrów dobieramy tak, aby każdy kierowca czy mechanik znalazł coś dla siebie. Są to filtry przeznaczone do popularnych samochodów osobowych, jak i innych pojazdów. Oferta obejmuje kilka tysięcy produktów. Tak duży wybór sprawia, że będziesz mógł wybierać spośród różnych filtrów, decydując się na taki, który będzie najbardziej odpowiadał Ci pod względem parametrów.

tags: #filtr #powietrza #polaris #sportsman #300 #wymiana

Popularne posty: