Wymiana Filtra Powietrza: Kiedy i Dlaczego Jest To Tak Ważne?
- Szczegóły
W tym artykule zestawiamy opinie doświadczonych mechaników z zaleceniami producentów aut, na których bardzo często bazuje kierowca. Dla silnika filtr powietrza jest niezwykle ważny, więc nadszedł czas na poruszenie kwestii jego wymiany.
Znaczenie Filtra Powietrza dla Silnika
Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza. Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka. Chyba nikt z nas nie chce, aby zanieczyszczenia stałe (których nie wychwycił filtr powietrza) przedostały się na łopatki turbiny, która kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. Pamiętajmy, że nie tylko olej, ale również powietrze wpływa na długą i bezawaryjną pracę turbosprężarki.
Zalecenia Producentów a Praktyka
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu.
Odpowiedzi na idealny okres międzyserwisowy szukamy na przykładzie stojącej na podnośniku Skody Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. km przebiegu i… po raz pierwszy (!) pozostawione w warsztacie na wymianę filtra powietrza.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Odnośnie samej wymiany, zalecenia „naszego” mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.
Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu. Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu.
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania:
- Zalecenia producenta auta (np. co 20-40 tys. km).
- Zalecenia mechaników (co 15 tys. km wraz z olejem i filtrem oleju).
- Serwis long-life (co 60 tys. km), który jest kontrowersyjny.
Dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Wpływ Wilgoci i Jakość Filtrów
Zwróciliśmy uwagę na to, że filtr był zdeformowany - sklejone pod wpływem wilgoci lamele zaburzały i znacząco ograniczały przepływ strugi powietrza przez filtr. Dlatego podczas szkoleń akcentujemy, jak ważne jest stosowane przez Hengst Filter rozwiązanie pozwalające utrzymać wymagany przepływ powietrza również w przypadku wystąpienia setek cykli zawilgocenia i wysuszenia filtra. Kluczowe znaczenie ma tutaj proces stabilizacji plis impregnatem żywicznym, profil zagięcia plis (kształt U) oraz dodatkowe, zewnętrzne stabilizatory w przypadku filtrów o dużej powierzchni filtracyjnej.
Odpowiednia stabilizacja i impregnacja plis ma kluczowe znaczenie dla przepływu powietrza przez filtr.
Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku
W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa.
- Znajdź filtr powietrza (zazwyczaj na początku rury dolotowej).
- Zdemontuj zapadki i unieś pokrywę.
- Wyjmij stary filtr.
- Włóż nowy filtr, zwracając uwagę na strzałki przepływu powietrza.
- Zamknij obudowę filtra.
Koszty i Korzyści Regularnej Wymiany
Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta). Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.
Element | Częstotliwość wymiany | Koszt wymiany |
---|---|---|
Filtr powietrza | 15-30 tys. km | 30-150 zł |
Filtr kabinowy | Co pół roku | Zależy od modelu |
Olej silnikowy | 10-15 tys. km | 150-300 zł (olej) + 20-40 zł (wymiana) |
Filtr Kabinowy - Powietrze, Którym Oddychasz
Po długiej rozmowie o powietrzu w silniku zahaczyliśmy o temat powietrza, którym oddychają pasażerowie, filtrowanego przez filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym. Faktem jest, że każdy z nas chce oddychać czystym powietrzem, a przy tej ilości zanieczyszczeń wokół nie jest to takie łatwe. Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Kilkanaście lat temu weszły na rynek filtry kabinowe z węglem aktywnym, obecnie rynek podbijają filtry z dodatkową, biofunkcyjną powłoką eliminującą bakterie, np. filtry serii Hengst Blue.care®. Polecamy je przede wszystkim osobom z alergiami i chorobami dróg oddechowych oraz tym, którzy często podróżują z dziećmi.
Wracając do naszej Skody - filtr kabinowy wyglądał gorzej niż filtr powietrza. Niestety, zgodnie z zaleceniem producenta auta, wymieniany był co 2 lata (instrukcja wskazuje wymianę co 60 tys. km lub 2 lata, w zależności co nastąpi prędzej). Filtr był zaklejony owadami, resztkami liści, wyschniętymi sosnowymi igiełkami. Na sporej części powierzchni filtrującej widoczna była pleśń. Całkiem bogaty zestaw do wdychania.
tags: #filtr #powietrza #wymiana #po #60 #tysiącach