Wymiana filtra powietrza w Peugeot 308 w Łodzi: Kompleksowy przewodnik
- Szczegóły
Filtr kabinowy to jeden z elementów samochodu, który ma na celu oczyszczanie powietrza przedostającego się przez układ wentylacji do kabiny pojazdu. Tym samym ma bezpośredni wpływ na to, jakie warunki panują podczas jazdy, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Dobry filtr skutecznie zatrzymuje kurz, piasek, pyłki roślin, grzyby czy też dym. Do kabiny nie przedostają się także drobinki asfaltu oraz inne zanieczyszczenia.
Niektóre moduły mają również funkcję oczyszczania powietrza w taki sposób, aby nie wprowadzać nieprzyjemnych zapachów do wnętrza auta. Przydatne są zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak i poza obszarem zabudowanym. Niestety, im większy ruch, tym większe szanse na to, że powietrze jest zanieczyszczone i filtracja jest tu niezbędna.
Dlaczego warto dbać o filtry kabinowe?
Dobrej jakości filtr kabinowy powinien być dopasowany pod względem rodzaju materiału, aby jak najlepiej wykorzystać jego działanie. Poszczególne warstwy filtrujące mają różną strukturę włókien, stąd też zatrzymywane są różnorodne cząsteczki. Nie da się ukryć, że czyste powietrze to nie tylko duża ulga dla kierowców i pasażerów, ale także sprawniejsze działanie układu klimatyzacji.
Z tego powodu warto wymienić filtr kabiny przy okazji przeprowadzania sezonowej regeneracji i serwisu klimatyzacji. Filtry kabiny możesz też wymienić, kiedy pojawiają się takie problemy jak parowanie przedniej szyby. A o częstszym zakupie nowego modułu powinni pomyśleć alergicy. Standardowo wymienia się filtr raz do roku, jeśli warunki nie są ekstremalne, a auto używane jest regularnie.
Rodzaje filtrów kabinowych
Jeśli chodzi o rodzaje filtrów kabinowych, można je podzielić ze względu na ich działanie. Tradycyjne mają element filtrujący, który wykonany jest ze specjalnej bibuły lub włókniny. Niestety, trzeba zwrócić szczególną uwagę na ich działanie. Zapchane moduły będą przepuszczać coraz mniejszą ilość powietrza do kabiny, a także mogą przyczynić się do rozwoju patogenów oraz pleśni.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr do kabiny, który nie jest regularnie wymieniany, może mieć też wpływ na uszkodzenie silnika dmuchawy i doprowadzić to do awarii auta. Drugim rodzajem jest filtr kabinowy węglowy, który ma dodatkową warstwę węgla aktywnego. Nie tylko zatrzymuje zanieczyszczenia, ale także wpływa na zapach w kabinie.
To oznacza, że skuteczniej radzi sobie z zapobieganiem przedostawania się różnych substancji do samochodu. Dzięki temu powietrze nie tylko wydaje się świeże i przyjemne dla osób przebywających w kabinie, ale właśnie takie jest. Takiego efektu z pewnością nie zapewni Ci żaden pachnący gadżet do samochodu, którego celem jest jedynie maskowanie brzydkich zapachów.
Wkłady z włókna węglowego mają też znaczenie, jeśli chodzi o szkodliwe składniki gazów spalinowych. Zmniejszają ich ilość w powietrzu, tym samym gwarantując wsparcie dla osób, które są podatne na podrażnienia błon śluzowych nosa i oczu. Minimalizują też ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych i podrażnień układu oddechowego, a co za tym idzie, poprawiają również komfort jazdy.
W Inter Cars znajdziesz także specjalne moduły do filtrowania powietrza, które zatrzymują większe cząsteczki. Te są przydatne do zatrzymywania smogu obecnego w niejednym polskim mieście. Warto taki produkt rozważyć, jeżeli często zdarza Ci się stać w miejskich korkach.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Najłatwiej zapamiętać zasadę, aby filtr kabinowy wymieniać wraz z wymianą oleju. Można też przyjąć, że trzeba zadbać o tę część przy serwisowaniu klimatyzacji, raz do roku lub po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów. Wszystko to w trosce o jakość powietrza w kabinie, czyli bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Filtr kabiny znajduje się w specjalnej komorze w okolicach podszybia pojazdu. Najlepiej zlecić jego wymianę specjaliście. W Inter Cars znajdziesz różne rodzaje filtrów kabinowych, w które zaopatrujemy też warsztaty samochodowe. W naszej ofercie znajdziesz produkty, które skutecznie sprawdzą się w systemie wentylacji, to również solidna ochrona przed alergenami. Tym samym zadbasz o bezpieczeństwo na trasie. Objawy związane z alergią mogą znacznie wpływać na koncentrację oraz czas reakcji na drodze.
Wybierając produkty z naszej oferty, zmniejszasz też zawartość smogu i pyłu w samochodzie. Pamiętaj tylko by unikać otwierania okien w czasie jazdy. To idealny sposób na to, aby zanieczyszczenia z zewnątrz przedostały się do kabiny. Filtr kabiny zabezpieczy Cię także przed pozostałościami z niedopalonego paliwa.
Wśród nich znajdują się często węglowodory, tlenki azotu, tlenek węgla czy cząstki stałe. Szkodliwe substancje mogą produkować szczególnie starsze samochody. Aby wszystkie wymienione zastosowania miały wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy, stosuj filtry wysokiej jakości. W ofercie Inter Cars masz do dyspozycji wiele produktów w różnym zakresie cenowym. Ich konstrukcja ma wyjątkowe właściwości oczyszczające powietrze. Z powodzeniem wybierzesz produkt dopasowany do Twojego samochodu, a także budżetu.
FAQ dotyczące filtrów kabinowych
Jak wybrać filtry kabinowe?
Filtry kabinowe najlepiej dopasować do marki i modelu samochodu, a także sposobu jazdy. Jeśli podróżujesz często, a tereny to głównie zatłoczone i zanieczyszczone miasta, warto bardziej przyjrzeć się materiałom, z których został stworzony filtr. Standardowe modele świetnie zatrzymują cząsteczki stałe. Są odpowiednie do filtracji z kurzu, pyłu drogowego czy też sadzy.
Nieco innym rodzajem jest wkład z aktywnym węglem. Pochłania on znacznie więcej szkodliwych substancji. To też dobra opcja dla alergików. Filtr kabinowy węglowy wpływa na przyjemne i świeże powietrze w kabinie. Pochłania nie tylko zanieczyszczenia, ale także nieprzyjemne zapachy.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Czym są filtry kabinowe?
Filtry kabinowe oczyszczają powietrze z kurzu, pyłków, piasku, dymu i innych zanieczyszczeń. Mogą też skutecznie poprawiać zapach w kabinie, co wpływa na komfort pasażerów i kierowcy. Część wymienia się przy okazji sezonowego serwisowania swojego samochodu. Powinno być to nie rzadziej niż raz do roku.
Można też przyjąć, że wymiana filtra kabinowego powinna odbyć się co 10-15 tysięcy kilometrów. Znacznie częściej muszą robić to kierowcy, którzy poruszają się po zatłoczonych i zanieczyszczonych miastach.
Dlaczego warto wybrać filtry kabinowe?
Regularna wymiana filtrów kabinowych to nie tylko dbałość o samochód, ale też własne zdrowie. Używanie starych filtrów prowadzi do uszkodzenia układu wydechowego, co w efekcie mogłoby spowodować większą awarię. Zapchane filtry kabinowe przestają zapobiegać przedostawaniu się większości zanieczyszczeń do kabiny. Ma to znaczny wpływ także na zdrowie i samopoczucie podróżujących.
Plan serwisowy Peugeot 308
Peugeot 308 pierwszej serii, produkowany był w latach 2007 - 2013 i został zastąpiony przez model 308 II (ze względu na produkowany na przełomie lat 80 i 90 model 309, nie zdecydowano się na wykorzystanie tej nazwy). Było to duże auto kompaktowe, konkurujące w jednym z najpopularniejszym w tym czasie w Europie segmencie C. Model 308 radził sobie dobrze na rynku, jednak nie był tak popularny jak mniejsze modele serii 200.
Silnikami najczęściej wybieranymi przez klientów był 1.6/2.0 HDI (plan serwisowy analogiczny z 207 1.6 HDI) i benzynowy 1.6 z serii EP6 (w wersji THP z turbosprężarką, VTi - wolnossący).
Peugeot 308 1.6 THP/VTi - plan serwisowy
Co 30 tys. km lub co 2 lata:
- wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;
- kontrola silnika pod kątem wycieków oleju;
- kontrola pomocniczych pasków napędowych, wymiana w razie konieczności;
- kontrola stanu łańcucha rozrządu i napinacza, wymiana w razie konieczności;
- sprawdzenie stanu układu wydechowego - mocowania, wycieki, wylot, osłony cieplne;
- kontrola stanu układu chłodzenia - sprawdzenie szczelności, poziomu płynu oraz odpowiedniego stężenia koncentratu chłodzącego (jeśli jest stosowany);
- kontrola sprzęgła hydraulicznego pod kątem szczelności i właściwej pracy, uzupełnienie poziomu oleju, jeśli konieczne;
- kontrola działania pedału sprzęgła, regulacja w razie konieczności;
- sprawdzenie pracy układu kierowniczego - końcówki drążków, luzy, osłony gumowe, wycieki z przekładni, osłony;
- sprawdzenie ilości oleju w hydraulicznym układzie wspomagania, uzupełnienie w razie konieczności;
- kontrola węży i elementów układu wspomagania kierownicy pod kątem szczelności;
- kontrola i regulacja hamulca postojowego (jeśli konieczna);
- sprawdzenie stanu układu hamulcowego - szczelność i stan przewodów, mocowania, uszkodzenia, wycieki i korozja;
- kontrola grubości klocków i tarcz hamulcowych, wymiana w razie konieczności;
- sprawdzenie amortyzatorów pod kątem wycieków;
- ogólna kontrola stanu zawieszenia pod kątem luzów i uszkodzeń;
- sprawdzenie stanu gumowych tulei;
- sprawdzenie terminu przydatności szczeliwa do łatania opon;
- weryfikacja sprawności akumulatora, oczyszczenie klem, sprawdzenie właściwego zamocowania akumulatora;
- wymiana filtra kabinowego i oczyszczenie jego obudowy;
- weryfikacja stanu wycieraczek przedniej i tylnej szyby, a także spryskiwaczy
- sprawdzenie stanu przedniej szyby pojazdu;
- kontrola skrzyni biegów pod kątem szczelności.
Co rok:
- serwis klimatyzacji (wydajność, szczelność, odgrzybianie, uzupełnienie czynnika).
Co dwa lata:
- wymiana płynu hamulcowego;
- wymiana płynu chłodniczego, jeśli stosowany jest uniwersalny.
Co 60 tys. km lub co 4 lata:
- wymiana filtra powietrza;
- wymiana świec zapłonowych;
- wymiana płynu w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy.
Co 60 - 100 tys. km:
- wymiana oleju przekładniowego w skrzyni automatycznej (producent zaleca tylko uzupełnianie poziomu oleju).
Co 100 tys. km:
- wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów (producent nie wymaga).
Płyny i wymiana oleju - Peugeot 308 1.6 THP/VTi
Wymiana płynów i oleju powinna odbywać się zgodnie z planem serwisowym. Należy stosować preparaty o specyfikacji sugerowanej przez markę Peugeot. Jaki olej zaleca producent i jakie płyny stosować? Oto przewodnik:
- olej silnikowy - 4,25 l- ACEA C2 SAE 5W-30 lub ACEA A3/B4 SAE 0W-30;
- płyn chłodniczy - 6,2 l- zalecany koncentrat Glysantin G33 lub Revkogel 2000;
- olej przekładniowy do skrzyni manualnej - 2,1 l - API GL5 SAE 75W-80;
- olej przekładniowy do skrzyni automatycznej - 5,85 l- ESSO LT 71141;
- płyn hamulcowy - DOT 4;
- płyn do hydraulicznego układu wspomagania kierownicy - PSA S71 2710;
- klimatyzacja - czynnik R134a 450 g, olej mineralny SP10,120 ml.
Typowe usterki w popularnych samochodach Peugeot
Peugeot nie jest marką słynącą w XXI wieku z wyjątkowej niezawodności, niemal każdy model borykał się z pewnymi problemami technicznymi, które były dla niego charakterystyczne. Na tle konkurencyjnych rozwiązań dobrze wypadały silniki wysokoprężne z mokrym filtrem cząstek stałych (HDI FAP), ale wraz z rozwojem jednostek innych producentów ta przewaga mocno stopniała. Typowymi problemami Peugeotów są usterki układu elektrycznego, spowodowane niską jakością materiałów, z których wykonywane są wiązki przewodowe. Oprócz tego popularne modele miały swoje specyficzne awarie.
Usterki typowe w Peugeocie 107 1.0
Mały Peugeot był krytykowany za stosunkowo niską jakość materiałów i kiepskie wygłuszenie kabiny. Oprócz tego spotykały go następujące usterki:
- przedwczesne zużywanie się...
Olej silnikowy i jego wymiana
Olej to jeden z najważniejszych płynów w każdym samochodzie. Pełni on wiele ważnych funkcji, a przede wszystkim zabezpiecza silnik przed poważnymi awariami. To właśnie z tego względu trzeba pamiętać o jego regularnej wymianie.
Jakie funkcje spełnia olej samochodowy?
Silnik zbudowany jest z różnych elementów, które podczas intensywnej pracy poruszają się względem siebie. Olej silnikowy ma za zadanie minimalizować tarcie i ryzyko ich uszkodzenia, które mogłyby skutkować poważną awarią samochodu. Zapewnia optymalny poślizg poszczególnym elementom silnika, niwelując tym samym ryzyko ich zniszczenia.
Regularna wymiana oleju w samochodzie wpływa korzystnie na samochód poprzez:
- obniżenie zużycia paliwa oraz kosztów eksploatacji pojazdu,
- czyszczenie silnika z zabrudzeń oraz osadu gromadzącego się wewnątrz,
- utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika,
- ochronę przed korozją,
- uszczelnianie wałów i cylindrów, co pozwala utrzymać właściwy poziom kompresji.
Warto więc pamiętać o tym, aby systematycznie wymieniać olej, co przedłuży żywotność silnika i zapewni mu prawidłową pracę.
Rodzaje olejów silnikowych
Wyróżnia się 3 rodzaje olejów silnikowych:
- syntetyczne,
- mineralne,
- półsyntetyczne.
Pierwsze z nich, czyli syntetyczne, zapewniają najskuteczniejszą ochronę silnika i zalecane są do nowych samochodów. Nie zawierają cząstek mineralnych i korzystnie wpływają na pracę poszczególnych elementów. Ze względu na bardzo dobre właściwości cena wymiany oleju syntetycznego jest najwyższa.
Oleje półsyntetyczne można z powodzeniem zastosować w kilkuletnich pojazdach. Wytwarza się je z surowców mineralnych i pochodnych ropy naftowej. Zdecydowanie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest stosowanie olejów mineralnych. Nie mają one tak świetnych właściwości, jak syntetyczne, ale najczęściej wyróżniają się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Koszt wymiany oleju w 2024 roku można zmniejszyć, wybierając ten rodzaj produktu. Musisz jednak pamiętać, że cena oleju zależy nie tylko od jego rodzaju, ale także od innych parametrów.
Jaki olej wybrać do swojego samochodu?
Podczas wyboru oleju silnikowego nie można kierować się wyłącznie jego ceną. Jednym z dwóch najważniejszych parametrów, jaki trzeba wziąć pod uwagę, jest jego lepkość. Parametr ten określa, z jaką łatwością substancja smarująca przepływa przez poszczególne elementy układu w konkretnej temperaturze. Biorąc pod uwagę tę właściwość, wyróżnia się oleje:
- letnie,
- zimowe.
Oleje letnie są gęste, dzięki czemu dobrze chronią silnik przed wysokimi temperaturami. Lepkość produktów zimowych jest niższa, co zdecydowanie ułatwia uruchomienie samochodu w niskiej temperaturze.
Drugi parametr, który wpływa na koszt zakupu i wymiany oleju w samochodzie, to jego norma jakości. Im jest ona wyższa, tym droższy jest olej. Wyróżnia się trzy klasyfikacje jakości:
- API,
- SAE,
- ACEA.
API to normy wypracowane przez Amerykański Instytut Nafty. W przypadku olejów przeznaczonych do silników benzynowych oznaczone są one literą S. Z kolei płyny, które można stosować do silników diesla, mają oznaczenie C. Kolejna litera określa jakość oleju. Im znajduje się ona dalej w alfabecie, tym lepsza klasa produktu.
SAE jest z kolei oznaczeniem poziomu lepkości opracowanym przez Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Na rynku można spotkać oleje z takimi oznaczeniami jak np. 0W30 lub 10W40. Poziom lepkości powinien zostać dobrany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Klasyfikacja ACEA jest europejską normą stosowaną do określania klasy oleju. Została opracowana przez Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych. Literą A i B oznaczone są oleje przeznaczone do silników spalinowych oraz diesla. Norma C stosowana jest w przypadku niskopopiołowych olejów, które są przystosowane do nowoczesnych norm czystości. Z kolei te oznaczone literą E stosuje się w pojazdach ciężarowych.
Koszt wymiany oleju i filtrów
Musisz wiedzieć, że koszt wymiany oleju w Twoim samochodzie zależy przede wszystkim od tego, czy oddasz pojazd do warsztatu, czy też zdecydujesz się zrobić to samodzielnie. W obu przypadkach nie warto oszczędzać na płynie eksploatacyjnym. Jeśli chcesz wymienić olej we własnym zakresie, możesz to zrobić tylko wtedy, gdy masz doświadczenie oraz odpowiednie warunki.
Koszt wymiany oleju zależy od tego, jaki rodzaj płynu eksploatacyjnego wybierzesz. Sprawdź także, jak dużo potrzebujesz go do swojego samochodu. Auta kompaktowe z mniejszymi silnikami najczęściej wymagają wlania około 5 litrów oleju. W przypadku większych modeli z dużymi silnikami może to być nawet 10 litrów. Pamiętaj, aby nie wlewać go nigdy do pełna, gdyż może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i negatywnie wpłynąć na pracę silnika.
Litr oleju syntetycznego to koszt około 35 zł. Zdecydowanie tańszy jest mineralny, za który trzeba zapłacić około 15 zł za litr. Do ceny wymiany oleju w 2024 roku musisz doliczyć również koszt zakupu nowego filtra. W przypadku większości najpopularniejszych modeli trzeba zapłacić za niego około 40 zł.
Można więc przyjąć, że samodzielna wymiana oleju i filtrów wyniesie Cię około 100-200 zł, w zależności od rodzaju produktu, jaki wybierzesz. Pamiętaj, że koszt ten będzie zdecydowanie wyższy, jeśli masz samochód z silnikiem o większej pojemności.
Cena robocizny wymiany oleju i filtrów w zwykłym warsztacie waha się w granicach 50-100 zł. Jeśli chcesz skorzystać z usług oferowanych przez autoryzowany serwis, musisz liczyć się ze zdecydowanie wyższymi kosztami. Taka usługa może kosztować nawet 150-200 zł. Doliczając do tego koszt zakupu oleju i filtra, może to być duża suma.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Jeśli znasz już cenę wymiany oleju i filtrów w silniku, to musisz wiedzieć, jak często to robić. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Możesz kierować się zaleceniami producenta - w końcu to on najlepiej wie, co będzie dobre dla Twojego samochodu. W tej kwestii trzeba być jednak ostrożnym, gdyż dość często producenci podają zawyżone interwały czasowe, aby ich samochody lepiej wypadały na tle konkurencji. Warto więc mimo zaleceń regularnie kontrolować poziom oleju, a w razie potrzeby go uzupełnić.
Zaleca się, aby wymieniać olej co 15-20 tys. przejechanych kilometrów. Nie jest to jednak zasada, której można się sztywno trzymać, gdyż na częstotliwość wymiany wpływa także styl jazdy. Jeśli poruszasz się głównie po autostradach i drogach szybkiego ruchu, to możesz zmieniać olej zdecydowanie rzadziej. W przypadku, gdy silnik Twojego samochodu jest mocno eksploatowany, to wymiana może być konieczna nawet po pokonaniu 10 tys. km.
Ile trwa wymiana oleju i filtrów?
To, czy będziesz zajmować się samodzielnie wymianą oleju i filtrów wpływa nie tylko na cenę tej usługi, ale także na czas jej trwania. Możesz to zrobić sam tylko wtedy, gdy masz niezbędne narzędzia oraz umiejętności. Bardzo ważne jest to, abyś zapewnił sobie maksymalny poziom bezpieczeństwa. Przygotuj odzież roboczą oraz rękawice ochronne. Może przydać Ci się także lejek z sitkiem, za pomocą którego wlejesz nowy olej, a także kombinerki, które mogą okazać się przydatne do odkręcenia korka spustowego.
Wymianę oleju najłatwiej jest przeprowadzić nad kanałem. Możesz również użyć podnośnika samochodowego do podniesienia auta. Pojazd powinien stać na płaskim podłożu. Pamiętaj, aby dobrze zabezpieczyć go przed przypadkowym stoczeniem się. Warto także nieco rozgrzać silnik, dzięki czemu olej będzie rzadszy i łatwiej go usuniesz. Przed przystąpieniem do wymiany musisz jednak wyłączyć silnik.
tags: #filtr #powietrza #peugeot #308 #wymiana #Łódź

