Wymiana filtra powietrza w Peugeot 306 1.4

Zasadniczym zadaniem filtra powietrza zainstalowanego w samochodzie jest oczyszczenie powietrza dostarczanego z otoczenia do silnika samochodowego w celu przeprowadzenia procesu spalania paliwa. Jest to o tyle istotne, że w powietrzu oprócz miękkich zanieczyszczeń nie wpływających istotnie na żywotność silnika, znajdują się także twardsze cząstki, które mogą w istotny sposób wpływać na szybkość zużycia elementów współpracujących silnika, takich jak: gładź cylindrowa i zespół tłoka z pierścieniami.

Niekorzystnym czynnikiem jaki ma zawartość pyłów i kurzu w zasysanym powietrzu jest stopniowe zapychanie filtra powietrza, a w efekcie zubożenie mieszanki i obniżenie mocy silnika. Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku, co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów.

Wybór filtra powietrza

Rozważając wymianę filtra powietrza w Peugeot 306 1.4, stajemy przed wyborem spośród różnych producentów i modeli. Na rynku dostępne są filtry takich marek jak Bosch, Hengst, Man, Filtron, Champon oraz tańsze zamienniki Japanparts, Optima, Alco.

Wybierając filtr, warto zwrócić uwagę na jakość wykonania i materiały użyte do produkcji. Oszczędzanie kosztem jakości może się nie do końca opłacać. Znane są przypadki, kiedy po założeniu nowego filtra powietrza od nieznanego producenta do samochodu z instalacją gazową, nie było możliwe prawidłowe ustawienie obrotów silnika.

Alternatywne opcje filtrów paliwa

Powoli zbliża się termin wymiany filtra paliwa i pojawia się dylemat. Obecnie w samochodzie pracuje filtr Bosch F026402850 made in Bulgaria. Zastanawiam się nad Purfluxem FCS813. Ten znalazłem w cenie 121 zł + 18 przesyłka. Natomiast Bosch kosztuje 86 zł z darmową przesyłką. "Oryginalne" filtry są jeszcze droższe tylko nie wiadomo kto jest ich producentem.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Do mojego silnika są dwa: 164004303R i 164008737R. Wymiana oczywiście po 30kkm a nie po 60kkm jak zaleca producent.

Oryginalne są chyba Purfluxa. Myślę, że jakościowo BOSCH wcale nie musi być gorszy. Jeśli wymieniasz ten filtr co 30 tys km. to wg mnie możesz użyć tańszego.

Bosch jest produkowany w Bułgarii (sprawdziłem u sprzedawcy). I tak nie zamierzam na filtrze robić więcej niż 30kkm od wymiany do wymiany. W sumie obydwie marki nie są od wczoraj na rynku. Zastanawia mnie tylko różnica w cenie. Czy jest wyznacznikiem jakości wkładu filtrującego, bo puszka jest bez znaczenia. Podgrzewacz zakłada się stary, komplet uszczelek jest nowy. Teraz jeżdżę na Boschu i nie mam zastrzeżeń... Ale ktoś może się sparzył na Boschu.

Purflux ma charakterystyczny kształt fiszbin filtrujących w zygzak. Mają to opatentowane. Podobno lepiej wyłapuje to syfy wszystkie z oleju czy paliwa. Renault fabrycznie go stosuje właśnie. M.in. dlatego, że to zdaje się też francuska firma, więc wspierają siebie.

Potencjalne problemy po wymianie filtra

Po wymianie filtra powietrza mogą wystąpić problemy z obrotami silnika. W jednym z przypadków, po przejechaniu około 1000km zaczęły falować obroty i gdy spadały od razu gasł. Po wymianie przepustnicy oraz obudowy filtra powietrza, problem na jakiś czas ustąpił, ale po kolejnych 1000km znów się pojawił, tym razem z rosnącymi obrotami aż do odcinki.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

W takim przypadku warto sprawdzić, czy silnik nie dostaje lewego powietrza od przewodu podciśnieniowego.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne dla Peugeot 306 1.4

  • Pojemność układu smarowania: 3,7 l
  • Napęd rozrządu: co 120 tys. km
  • Pojemność układu chłodzenia: 7 l

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #peugeot #306 #1.4 #wymiana

Popularne posty: