Wymiana filtra powietrza w Volkswagen Passat B5 1.8 Benzyna: Kompleksowy przewodnik

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa.

Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Budowa i rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Interwały wymiany filtra powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Pułapki podczas wymiany filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Filtr kabinowy w Volkswagenie Passacie B5

Filtr kabinowy to jeden z elementów eksploatacyjnych w aucie, który powinien być regularnie wymieniany. Niestety wielu użytkowników samochodów i mechaników lekceważy tę część. Filtr kabinowy to element układu wentylacyjnego. Składa się z plastikowej ramki oraz powierzchni filtrującej wykonanej z kilku warstw włókniny polipropylenowej. Bardziej zaawansowane filtry mają jeszcze dodatkowe warstwy, na przykład węgiel aktywny.

Co robi filtr? Odpowiada za oczyszczanie powietrza przedostającego się z zewnątrz do wnętrza kabiny samochodu. Dzięki niemu, nie musimy oddychać zanieczyszczeniami. Możemy też jechać na przykład za kurzącą się ciężarówką, a pył z niej nie będzie dostawał się do środka auta.

Co ile wymiana filtra kabinowego?

Powinno się to robić co 15 000 km lub co roku. Jeżeli auto jeździ w miejscach, gdzie intensywnie się kurzy. Na przykład po drogach, które są budowane lub przy innych miejscach, gdzie powstają budynki. W takim przypadku, warto wymieniać filtr kabinowy nawet co 10 000 km.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Co prawda, wielu producentów dopuszcza znacznie dłuższy interwał. Jednak radzimy wymieniać filtr kabinowy częściej. Ze względu na własne zdrowie. Na zużytym filtrze kabinowym może pojawić się pleść, taki filtr przepuszcza też znacznie większe ilości bakterii, wirusów i grzybów. W rezultacie, wzrasta ryzyko chorób układu oddechowego wśród kierowcy i pasażerów regularnie podróżujących takim autem. Naszym zdaniem nie warto oszczędzać na swoim zdrowiu. Tym bardziej, że wymiana filtra kabinowego w Passacie B5 nie jest drogą czynnością serwisową.

Objawy zużytego filtra kabinowego

Oznak zużytego filtra kabinowego może być kilka. Często parujące szyby oraz wydobywający się z kratek wentylacyjnych nieprzyjemny zapach, to objawy, które mogą, ale nie muszą świadczyć o tym, że filtr kabinowy wymaga niezwłocznej wymiany. W takich przypadkach warto do niego zajrzeć, a najlepiej po prostu założyć nowy. Szczególnie w przypadku, gdy nie wiemy kiedy ostatnio był on wymieniany.

Czym grozi jazda z zapchanym filtrem kabinowym?

W skrajnych przypadkach, może się to skończyć nawet chorobą układu oddechowego osób, które często przebywają w aucie z takim filtrem. Oprócz tego może dojść również do uszkodzenia elementów w samochodzie. Na przykład dmuchawy nawiewu. Oczywiście to bardzo rzadkie przypadki, ale nie niemożliwe. Dlatego lepiej dbać o regularną wymianę filtra kabinowego, zamiast płacić później za naprawę dmuchawy.

Gdzie jest filtr kabinowy w Passacie B5?

Volkswagen Passat B5 ma jeden filtr kabinowy, który znajduje się w podszybiu auta. Teoretycznie jest do niego prosty dostęp. Trzeba jednak pamiętać o tym, że niedoświadczona osoba podczas wymiany może połamać plastiki lub nieprawidłowo zamontować filtr. Dlatego lepiej zlecić montaż nowego filtra profesjonalistom.

Czas wymiany filtra kabinowego

Wymiana filtra kabinowego w Volkswagenie Passacie B5 nie powinno zająć więcej niż 20 minut. Dostęp do tej części jest w przypadku tego modelu bardzo prosty. W niektórych autach, aby dostać się do filtra kabinowego, trzeba rozebrać elementy podszybia. Inne z kolei wymagają demontażu schowka po stronie pasażera. Co ciekawe, na umiejscowienie filtra kabinowego zwykle nie ma wpływu pojemność jednostki napędowej. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z podstawową wersją silnikową czy z topową odmianą. Element ten znajduje się w tym samym miejscu.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów kabinowych. W przypadku Volkswagena Passata B5, filtr kabinowy nie musi być przesadnie drogi. Można kupić produkt podstawowy. W przypadku tańszych aut jest to rozsądna opcja. Ciekawą alternatywą jest jednak niewiele droższy filtr z węglem aktywnym. Ten ma dodatkową warstwę, która wyłapuje znacznie więcej zanieczyszczeń. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze filtr antybakteryjny. Ten przez niektórych producentów nazywany jest antysmogowym. Ma jeszcze więcej dodatkowych warstw od filtra z węglem aktywnym, dzięki temu jest najskuteczniejszym typem filtra kabinowego. W przypadku, gdy większość czasu poruszamy się autem po mieście, zdecydowanie lepiej jest kupić najdroższy rodzaj filtra, czyli ten antysmogowy (antybakteryjny).

Filtr przeciwpyłkowy a filtr kabinowy

Niektórzy mechanicy używają nazwy filtr przeciwpyłkowy, a użytkownicy aut często zastanawiają się nad tym czym właściwie różni się on od kabinowego. Nazwa filtr przeciwpyłkowy wzięła się stąd, że wyłapuje on również pyłki. Jednak ta nazwa jest używana znacznie rzadziej niż filtr kabinowy, szczególnie przez producentów części. Filtr przeciwpyłkowy w Passacie B5 to dokładnie to samo co filtr kabinowy.

Ozonowanie przy wymianie filtra kabinowego

Wymieniając filtr kabinowy w VW Passacie B5, ale też w przypadku innych aut, zdecydowanie warto to zrobić. Ozonowanie samochodu to dezynfekcja jego wnętrza i kanałów wentylacyjnych oraz wszystkich innych zakamarków przy pomocy specjalnego urządzenia wytwarzającego ozon. Ten skutecznie zabija bakterie, wirusy i grzyby. Nie jest to droga usługa, zwykle kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Filtr klimatyzacji a filtr kabinowy

Na pewno nie jest to to samo. Filtr klimatyzacji w Passacie B5 oraz we wszystkich innych modelach aut, nazywany jest również osuszaczem. Jego zadaniem jest ograniczanie wilgoci w układzie, która powoduje szybsze zużycie jego elementów. Gdyby go nie było, niektóre części mogłyby skorodować. Takie podzespoły układu klimatyzacji jak sprężarka nie należą do tanich. Cena za część wysokiej jakości to ponad 1000 złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty robocizny. Natomiast, za filtr klimatyzacji z wymianą w Volkswagenie Passacie B5, trzeba zapłacić kilkaset złotych. Jak często wymieniać osuszacz klimatyzacji? Najlepiej robić to nie rzadziej niż co 2 lata. W ten sposób możemy skutecznie wydłużyć żywotność kompresora układu i innych jego elementów. Jak widać, filtr kabinowy nie ma za wiele wspólnego z filtrem klimatyzacji. Tych części nie należy mylić.

Informacje o produkcie (Filtron AP 063/1)

  • Przedmiot zakupu: filtr powietrza
  • Producent: FILTRON
  • Numer katalogowy: AP 063/1
  • Stan: towar oryginalny, fabrycznie nowy
  • Zakup dotyczy (ilość): 1 sztuka

Zastosowanie: VW Passat B5 FL (2000-2005)

Powyższy produkt występuje w samochodach o poniższej specyfikacji:

  • Marka i model: VW PASSAT B5 FL
  • Lata produkcji: 2000 - 2005

Pojemność silnika / Kod / Moc:

  • 1.6i / AHL / ANA / 74 [kw] / 101 [KM]
  • 1.6i / ALZ / 75 [kw] / 102 [KM]
  • 1.8i / ADR / APW / 92 [kw] / 125 [KM]
  • 1.8T / AWM / 125 [kw] / 170 [KM]
  • 1.8T / AWT / 110 [kw] / 150 [KM]
  • 2.0i / AZM / 85 [kw] / 115 [KM]
  • 2.0i / ALT / 96 [kw] / 130 [KM]

Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. PROSIMY NIE SUGEROWAĆ SIĘ TYLKO UMIESZCZENIEM PAŃSTWA MODELU W SPISIE. DATA W ZASTOSOWANIU OZNACZA LATA PRODUKCJI DANEGO MODELU AUTA, A NIE LATA ZASTOSOWANIA CZĘŚCI. PRODUCENCI W TYCH SAMYCH LATACH MOGLI STOSOWAĆ RÓŻNE CZĘŚCI ZALEŻNIE OD ROKU LUB OD NUMERU VIN AUTA.

tags: #filtr #powietrza #passat #b5 #1.8 #benz

Popularne posty: