Wymiana Filtra Powietrza i Kabinowego w Volkswagen Passat B5

Volkswagen Passat B5 to legenda polskich dróg, ceniona za solidność, komfort jazdy i nieskomplikowaną konstrukcję, która sprzyja samodzielnemu serwisowaniu. Jednym z najważniejszych, a jednocześnie najprostszych w wymianie elementów eksploatacyjnych jest filtr powietrza. Jego rola w ochronie silnika, a zwłaszcza turbosprężarki w popularnych jednostkach TDI, jest kluczowa.

Rola Filtra Powietrza w Passacie B5

W samochodzie takim jak Volkswagen Passat B5, filtr powietrza działa jak niezwykle skuteczna bariera ochronna dla serca pojazdu. Jego podstawową misją jest zatrzymywanie wszelkich zanieczyszczeń stałych, począwszy od drobnego pyłu i piasku, a skończywszy na owadach i cząstkach sadzy - zanim powietrze trafi do komory spalania. W przypadku szeroko stosowanych silników wysokoprężnych 1.9 TDI (ALH, AVB) oraz benzynowych 1.8 20V, czyste powietrze jest niezbędne nie tylko dla efektywnego spalania, ale także dla precyzyjnej i długowiecznej pracy turbosprężarki.

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Konsekwencje Jazdy z Zapchanym Filtrem

Jak wyjaśnia doświadczony mechanik, Piotr Lewandowski: „W silnikach turbodoładowanych, takich jak 1.9 TDI, brudny filtr powietrza tworzy podciśnienie za filtrem, zmuszając turbinę do pracy w nieoptymalnych warunkach. Konsekwencje jazdy z zapchanym filtrem są zatem wyjątkowo dotkliwe finansowo. Oprócz spadku mocy i zadyszki silnika podczas dynamicznego przyspieszania, dochodzi do systematycznego wzrostu spalania paliwa nawet o 1-2 litry na 100 km. Sterownik silnika, próbując skompensować brak tlenu, bogaci mieszankę, co prowadzi do nadmiernego obciążenia filtra cząstek stałych i katalizatora.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Kiedy Wymienić Filtr Powietrza?

Producent zalecał wymianę filtra powietrza w Volkswagen Passat B5 co 60 000 kilometrów lub co 4 lata. Jednakże, biorąc pod uwagę wiek tych pojazdów i specyfikę polskich warunków drogowych, eksperci są zgodni - ten interwał należy skrócić. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Oprócz licznika, kieruj się charakterystycznymi objawami. Najprostszą metodą diagnostyki jest wizualna kontrola. Wystarczy wyjąć filtr z obudowy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza w Passacie B5

Odpowiednie przygotowanie to klucz do szybkiej, taniej i bezpiecznej wymiany. Wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Passat B5 to czynność, w której oszczędność z tytułu samodzielnego wykonania jest wyjątkowo mocno odczuwalna.

Jak wyraźnie widać, koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest przynajmniej dwukrotnie wyższy niż zakup dobrej jakości zamiennika i samodzielny montaż, który zajmuje jedynie kilkanaście minut. W przypadku starszych aut, takich jak Passat B5, wiele warsztatów może proponować wymianę „przy okazji” innego przeglądu, dlatego zawsze warto spytać o wycenę samej usługi.

Narzędzia i Materiały

Lista narzędzi potrzebnych do tej operacji jest wyjątkowo krótka:

  • Śrubokręt krzyżakowy
  • Nowy filtr powietrza
  • Odkurzacz samochodowy
  • Wilgotna szmatka

Wybór Filtra Powietrza

Wybór filtra jest prosty, ale ważny. Dla VW Passat B5 dostępne są standardowe filtry papierowe. Ze względu na wiek pojazdu, szczególnie poleca się filtry marki Mann (często montowane jako fabryczne) lub Bosch. Należy zwrócić uwagę na konkretny model silnika przy zakupie, ponieważ filtry do wersji 1.9 TDI i 1.6 mogą się różnić.

Kroki Wymiany Filtra Powietrza

Proces wymiany w Passacie B5 jest niezwykle prosty i ustandaryzowany dla większości silników:

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

  1. Otwórz maskę samochodu.
  2. Zlokalizuj obudowę filtra powietrza w Passacie B5. Jest to duża, czarna, plastikowa skrzynka w kształcie prostopadłościanu, zlokalizowana w lewym, górnym rogu komory silnika (patrząc przodem do samochodu). Do obudowy prowadzi giętki, szeroki przewód powietrzny.
  3. Odkręć śruby mocujące obudowę. Obudowa jest przytwierdzona do podstawy za pomocą 4-6 śrub z łbem krzyżakowym. Użyj śrubokręta, aby je odkręcić.
  4. Otwórz obudowę. Następnie, delikatnie pociągnij górną część obudowy do góry.
  5. Wyjmij stary filtr powietrza. Po odchyleniu pokrywy, zobaczysz stary filtr powietrza leżący w dolnej części obudowy. Chwyć go oburącz i wyciągnij prosto do góry.
  6. Oczyść obudowę filtra. Teraz masz doskonałą okazję, aby dokładnie oczyścić wnętrze obudowy. Użyj odkurzacza samochodowego, aby usunąć nagromadzony piasek, liście i inne zanieczyszczenia. Następnie przetrzyj wilgotną szmatką uszczelki oraz powierzchnie styku. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wszelkie zanieczyszczenia pozostawione w obudowie zostaną natychmiast zassane przez silnik po założeniu nowego filtra.
  7. Zamontuj nowy filtr powietrza. Wypakuj nowy filtr i przyłóż go do starego, aby upewnić się co do identyczności kształtów i wymiarów.
  8. Upewnij się co do prawidłowego ułożenia filtra. Na jego obwodzie znajduje się gumowa uszczelka, która musi szczelnie i równomiernie przylegać do krawędzi obudowy na całym jej obwodzie. Żadna część uszczelki nie może być wywinięta lub zgnieciona.
  9. Zamknij obudowę i dokręć śruby. Gdy filtr jest idealnie dopasowany, opuść pokrywę obudowy i dokręć śruby śrubokrętem.

Unikanie Błędów Podczas Wymiany

Samodzielna wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Passat B5 to czysty zysk. Oszczędzasz pieniądze, zyskujesz cenny czas nie spędzony w warsztacie i masz absolutną pewność, że czynność została wykonana poprawnie przy użyciu wysokiej jakości części. Nawet w tak prostej czynności warto zachować czujność, aby uniknąć kosztownych konsekwencji.

Najpoważniejszym błędem jest próba czyszczenia filtra papierowego przy pomocy sprężonego powietrza lub wytrząsania go. Ta pozornie oszczędna praktyka powoduje uszkodzenie struktury papieru filtrującego. Tworzy to mikropęknięcia, przez które pył przedostaje się prosto do silnika, przyspieszając zużycie turbosprężarki i cylindrów.

Kolejnym problemem jest montaż filtra bez uprzedniego dokładnego oczyszczenia obudowy. Wtedy nowy filtr od razu pracuje w brudzie, tracąc swoją skuteczność. Również niezapewnienie pełnej szczelności na obwodzie z powodu niezaciśniętej uszczelki lub krzywego ułożenia filtra prowadzi do zasysania nieoczyszczonego powietrza.

Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Jeśli po wymianie silnik pracuje gorzej niż przed nią, upewnij się, że przewód powietrzny za filtrem (prowadzący do turbosprężarki i intercoolera) jest prawidłowo założony i nie ma żadnych pęknięć lub luzów. W starszych samochodach, takich jak Passat B5, ten element gumowy może być popękany, co również powoduje nieszczelności.

Wymiana Filtra Kabinowego w Passacie B5

Filtr kabinowy to jeden z elementów eksploatacyjnych w aucie, który powinien być regularnie wymieniany. Niestety wielu użytkowników samochodów i mechaników lekceważy tę część. Filtr przeciwpyłkowy, inaczej kabiny, zapewnia nam czyste powietrze w kabinie oraz zapewnia mechanizmom wentylacji odpowiednie warunki pracy.

Co to jest Filtr Kabinowy i do Czego Służy?

Filtr kabinowy to element układu wentylacyjnego. Składa się z plastikowej ramki oraz powierzchni filtrującej wykonanej z kilku warstw włókniny polipropylenowej. Bardziej zaawansowane filtry mają jeszcze dodatkowe warstwy, na przykład węgiel aktywny. Co robi filtr? Odpowiada za oczyszczanie powietrza przedostającego się z zewnątrz do wnętrza kabiny samochodu. Dzięki niemu, nie musimy oddychać zanieczyszczeniami. Możemy też jechać na przykład za kurzącą się ciężarówką, a pył z niej nie będzie dostawał się do środka auta.

Kiedy Wymieniać Filtr Kabinowy?

Powinno się to robić co 15 000 km lub co roku. Jeżeli auto jeździ w miejscach, gdzie intensywnie się kurzy np. po drogach, które są budowane lub przy innych miejscach, gdzie powstają budynki. W takim przypadku, warto wymieniać filtr kabinowy nawet co 10 000 km.

Co prawda, wielu producentów dopuszcza znacznie dłuższy interwał. Jednak radzimy wymieniać filtr kabinowy częściej ze względu na własne zdrowie. Na zużytym filtrze kabinowym może pojawić się pleść, taki filtr przepuszcza też znacznie większe ilości bakterii, wirusów i grzybów. W rezultacie, wzrasta ryzyko chorób układu oddechowego wśród kierowcy i pasażerów regularnie podróżujących takim autem. Naszym zdaniem nie warto oszczędzać na swoim zdrowiu. Tym bardziej, że wymiana filtra kabinowego w Passacie B5 nie jest drogą czynnością serwisową.

Objawy Zużytego Filtra Kabinowego

Oznak zużytego filtra kabinowego może być kilka. Często parujące szyby oraz wydobywający się z kratek wentylacyjnych nieprzyjemny zapach, to objawy, które mogą, ale nie muszą świadczyć o tym, że filtr kabinowy wymaga niezwłocznej wymiany. W takich przypadkach warto do niego zajrzeć, a najlepiej po prostu założyć nowy. Szczególnie w przypadku, gdy nie wiemy kiedy ostatnio był on wymieniany.

Konsekwencje Jazdy z Zapchanym Filtrem Kabinowym

W skrajnych przypadkach, może się to skończyć nawet chorobą układu oddechowego osób, które często przebywają w aucie z takim filtrem. Oprócz tego może dojść również do uszkodzenia elementów w samochodzie. Na przykład dmuchawy nawiewu. Oczywiście to bardzo rzadkie przypadki, ale nie niemożliwe. Dlatego lepiej dbać o regularną wymianę filtra kabinowego, zamiast płacić później za naprawę dmuchawy.

Lokalizacja Filtra Kabinowego w Passacie B5

Volkswagen Passat B5 ma jeden filtr kabinowy, który znajduje się w podszybiu auta. Teoretycznie jest do niego prosty dostęp. Trzeba jednak pamiętać o tym, że niedoświadczona osoba podczas wymiany może połamać plastiki lub nieprawidłowo zamontować filtr. Dlatego lepiej zlecić montaż nowego filtra profesjonalistom.

Czas Wymiany Filtra Kabinowego

Wymiana filtra kabinowego w Volkswagenie Passacie B5 nie powinno zająć więcej niż 20 minut. Dostęp do tej części jest w przypadku tego modelu bardzo prosty. W niektórych autach, aby dostać się do filtra kabinowego, trzeba rozebrać elementy podszybia. Inne z kolei wymagają demontażu schowka po stronie pasażera.

Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów kabinowych. W przypadku Volkswagena Passata B5, filtr kabinowy nie musi być przesadnie drogi. Można kupić produkt podstawowy. W przypadku tańszych aut jest to rozsądna opcja. Ciekawą alternatywą jest jednak niewiele droższy filtr z węglem aktywnym. Ten ma dodatkową warstwę, która wyłapuje znacznie więcej zanieczyszczeń. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze filtr antybakteryjny. Ten przez niektórych producentów nazywany jest antysmogowym. Ma jeszcze więcej dodatkowych warstw od filtra z węglem aktywnym, dzięki temu jest najskuteczniejszym typem filtra kabinowego. W przypadku, gdy większość czasu poruszamy się autem po mieście, zdecydowanie lepiej jest kupić najdroższy rodzaj filtra, czyli ten antysmogowy (antybakteryjny).

Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.

Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.

Filtr Przeciwpyłkowy a Kabinowy - Czy To To Samo?

Niektórzy mechanicy używają nazwy filtr przeciwpyłkowy, a użytkownicy aut często zastanawiają się nad tym czym właściwie różni się on od kabinowego. Nazwa filtr przeciwpyłkowy wzięła się stąd, że wyłapuje on również pyłki. Jednak ta nazwa jest używana znacznie rzadziej niż filtr kabinowy, szczególnie przez producentów części. Filtr przeciwpyłkowy w Passacie B5 to dokładnie to samo co filtr kabinowy.

Dodatkowe Wskazówki

Podczas wkładania filtra do obudowy zwróćmy uwagę na pozycję, w której filtr powinien zostać zamontowany.

Instrukcja Wymiany Filtra Kabinowego

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.

Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.

Lokalizacja filtra kabinowego:

  • Pod przednią szybą auta: Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
  • W okolicach schowka pasażera: Musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka.
  • Pod schowkiem: Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
  • W okolicach pedałów: To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.

Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.

Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.

Czy Przy Okazji Wymiany Filtra Kabinowego Warto Przeprowadzić Ozonowanie?

Wymieniając filtr kabinowy w VW Passacie B5, ale też w przypadku innych aut, zdecydowanie warto to zrobić. Ozonowanie samochodu to dezynfekcja jego wnętrza i kanałów wentylacyjnych oraz wszystkich innych zakamarków przy pomocy specjalnego urządzenia wytwarzającego ozon. Ten skutecznie zabija bakterie, wirusy i grzyby. Nie jest to droga usługa, zwykle kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Filtr Klimatyzacji a Filtr Kabinowy - Różnice

Na pewno nie jest to to samo. Filtr klimatyzacji w Passacie B5 oraz we wszystkich innych modelach aut, nazywany jest również osuszaczem. Jego zadaniem jest ograniczanie wilgoci w układzie, która powoduje szybsze zużycie jego elementów. Gdyby go nie było, niektóre części mogłyby skorodować. Takie podzespoły układu klimatyzacji jak sprężarka nie należą do tanich. Cena za część wysokiej jakości to ponad 1000 złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty robocizny. Natomiast, za filtr klimatyzacji z wymianą w Volkswagenie Passacie B5, trzeba zapłacić kilkaset złotych. Jak często wymieniać osuszacz klimatyzacji? Najlepiej robić to nie rzadziej niż co 2 lata. W ten sposób możemy skutecznie wydłużyć żywotność kompresora układu i innych jego elementów. Jak widać, filtr kabinowy nie ma za wiele wspólnego z filtrem klimatyzacji. Tych części nie należy mylić.

Tabela Interwałów Wymiany Filtrów w Passacie B5

Filtr Zalecany Interwał Wymiany Uwagi
Filtr Powietrza 15 000 - 30 000 km lub co 2 lata Skrócić interwał w trudnych warunkach
Filtr Kabinowy 15 000 km lub co rok Wymieniać częściej w przypadku alergii lub jazdy w zanieczyszczonym środowisku
Filtr Paliwa Co roku Zalecana wymiana razem z innymi filtrami
Filtr Klimatyzacji (Osuszacz) Co 2 lata Wydłuża żywotność kompresora klimatyzacji

Pamiętaj, że regularna, tania wymiana filtrów to najtańsze ubezpieczenie dla Twojego silnika i Twojego komfortu jazdy!

tags: #filtr #powietrza #passat #b5 #1.6 #wymiana

Popularne posty: