Wymiana filtra powietrza w Ford Mondeo Mk4 (2007-2015)
- Szczegóły
Filtr powietrza, bez względu na rodzaj silnika, jest kluczowym elementem eksploatacyjnym i podlega regularnej wymianie. Jego zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami zasysanymi z powietrzem.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest tak ważna?
Silnik spalinowy wyposażony jest w układ dolotowy, którego zadaniem jest dostarczanie powietrza do komory spalania. Powietrze pobierane jest z zewnątrz i zawiera wiele zanieczyszczeń. Filtr powietrza oczyszcza je, chroniąc silnik przed uszkodzeniami. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu.
Zanieczyszczenia obniżają jakość mieszanki paliwowej i są groźne dla metalowych elementów silnika. Długofalowo mogą spowodować uszkodzenia zaworów i tłoków oraz osprzętu, np. turbosprężarki. Wirnik turbosprężarki obraca się z prędkością do 300 tysięcy obrotów na minutę. Zderzenie z ziarenkiem piasku może uszkodzić jego powierzchnię i doprowadzić do kosztownej regeneracji.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Suche - jednorazowe
- Mokre - wielokrotnego użytku
Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Na rynku stosowane są głównie dwa rodzaje osadników. Pierwszy jest zwany mokrym. Zazwyczaj przyjmuje formę siatki pokrytej specjalnym olejem. Założenie było takie, że pył, kurz i piasek mają przyczepiać się do klejącej cieczy. W praktyce bywało z tym różnie. Właśnie dlatego producenci zrezygnowali z rozwiązania już jakiś czas temu, a w jego miejscu stosują drugi typ - filtr suchy. W tym przypadku rolę osadnika przejmuje materiał syntetyczny lub naturalny. Współcześnie stosowane filtry powietrza są w stanie odebrać nawet 99,7 proc. pyłów, piasku i kurzu. A więc dokładność ich pracy jest naprawdę wielka!
Interwały wymiany filtra powietrza
Przeważnie producenci zalecają wymianę filtra powietrza co 60 000 km. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15 - 30 tys. km.Jednak ze względu na warunki eksploatacji i poziom zanieczyszczenia powietrza, warto wymieniać go częściej, np. co 20 000 km, a nawet co 10 000 km w regionach o dużym zanieczyszczeniu powietrza.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Czasami jednak może się okazać, że jego wymiana będzie konieczna częściej niż od przeglądu do przeglądu. Decyduje o tym w dużej mierze środowisko, w którym samochód jest eksploatowany. Gdy kierowca mieszka poza miastem w okolicy, w której jest dużo piachu i pyłów krążących w powietrzu, interwał wymiany potrafi skrócić się nawet o połowę. Z tego punktu widzenia kluczowa staje się zatem regularna kontrola filtra.
Co grozi zlekceważeniem wymiany filtra powietrza?
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Objawy zużytego filtra powietrza
Do typowych objawów zużytego filtra powietrza należą:
- Spadek mocy silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
- Nierówna praca silnika
- Problemy z rozruchem
Wymiana filtra powietrza w Ford Mondeo Mk4
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
W celu wymiany filtra powietrza, nie trzeba jednak jechać od razu do warsztatu. W końcu procedura wymiany przebiega niemalże identycznie, jak w przypadku kontroli jego stanu. Różnice dotyczą wyłącznie kilku dodatkowych kwestii. Po pierwsze przed montażem nowego filtra powietrza trzeba dokładnie wyczyścić puszkę na osadnik. Po drugie warto przy okazji upewnić się czy układ dolotowy jest szczelny i poza filtrem nie przepuszcza żadnych zanieczyszczeń. Trzeba skontrolować stan puszki i gumowych uszczelek oraz rur doprowadzających powietrze do kolektora. Najbardziej niepokojącym objawem są wszelkiego rodzaju pęknięcia występujące na plastikowych powierzchniach.
Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 25 minut.
Jaki filtr powietrza wybrać?
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Koszty wymiany filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza w silniku całe szczęście na ogół nie jest przesadnie droga. Ich ceny w sklepach motoryzacyjnych zaczynają się od zaledwie 11 - 12 złotych. Najdroższe osadniki kosztują mniej więcej 250 złotych. Rozstrzał cenowy nie powinien jednak przerażać.
Jeżeli kierowca wykona ją razem z przeglądem olejowym, zazwyczaj nie jest droga. Choć filtr powietrza ma duże znaczenie, nie jest drogi w wymianie. Procedurę kierowca może wykonać na własną rękę i bez użycia specjalistycznych narzędzi, a nowy osadnik dobrej jakości będzie go kosztował już 30 - 40 złotych.
Cena wymiany filtra powietrza w Ford Mondeo Mk4 wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany.
Zestaw - Olej silnikowy + Filtr oleju + Filtr powietrza
Oryginalny zestaw oleju i filtrów stosowanych w silnikach 1.8 TDCi.
Zastosowanie:
- Ford S-MAX Mk1 2006 - 2015
- Ford Galaxy Mk2 2006 - 2015
- Ford Mondeo Mk4 2007 - 2014
Zestaw zawiera:
- Olej silnikowy syntetyczny: 5L 5W30 Oryginalny Motorcraft
- Filtr oleju - Oryginalny 2192565
- Filtr powietrza - Oryginalny 1698684
- Zawieszkę informującą o dacie wymiany oleju silnikowego - GRATIS
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) - dodatkowa ochrona
Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.
Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów.
Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika. W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej.
Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.
Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.
Filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji
Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.
Wymiana filtra kabinowego - przed czy po odgrzybianiu klimatyzacji?
Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.
Jaki filtr kabinowy kupić?
Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.
Lokalizacja filtra kabinowego
Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany.
Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.
Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego.
W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.
Filtr powietrza FILTRON AP 186/1 - Zastosowanie w Ford Mondeo IV (BA7)
Filtr powietrza FILTRON AP 186/1 jest przeznaczony do następujących modeli Ford Mondeo IV (BA7):
- 1.6 EcoBoost SCTI / JTBB / 118 kW / 160 KM (2007 - 2015)
- 1.6i Ti-VCT / RHBA / 81 kW / 110 KM (2007 - 2015)
- 1.6i Ti-VCT / PNBA / 92 kW / 125 KM (2007 - 2015)
- 1.6i Ti-VCT / KGBA / 88 kW / 120 KM (2007 - 2015)
- 2.0 EcoBoost / TNBA / 149 kW / 203 KM (2007 - 2015)
- 2.0 EcoBoost / TNBA / 176 kW / 239 KM (2007 - 2015)
- 2.0 Flexifuel-LPG / 104 kW / 141 KM (2007 - 2015)
- 2.0i / AOBA, AOBC / 107 kW / 146 KM (2007 - 2015)
- 2.0i / TBBA / 107 kW / 146 KM (2007 - 2015)
- 2.3i 16V / SEBA / 118 kW / 160 KM (2007 - 2015)
tags: #filtr #powietrza #mondeo #mk4 #2007 #wymiana

