Metalowy filtr powietrza walcowy: budowa i zasada działania
- Szczegóły
W systemach pneumatycznych kluczową rolę odgrywa odpowiednie przygotowanie sprężonego powietrza. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest filtracja, która pozwala na usunięcie zanieczyszczeń stałych i ciekłych, mogących negatywnie wpływać na działanie urządzeń pneumatycznych. Wśród różnorodnych typów filtrów powietrza, popularnością cieszą się metalowe filtry walcowe, charakteryzujące się trwałością i skutecznością.
Blok przygotowania sprężonego powietrza
Blok przygotowania sprężonego powietrza to zespół elementów, które mają za zadanie dostarczyć czyste i odpowiednio przygotowane powietrze do układu pneumatycznego. Najczęściej składa się on z:
- Reduktora ciśnienia: służącego do regulacji ciśnienia powietrza.
- Filtra: odpowiedzialnego za usunięcie zanieczyszczeń.
- Smarownicy: zapewniającej odpowiednie smarowanie elementów pneumatycznych.
Elementy te mogą występować w wersji dwuelementowej lub trzyelementowej, a także jako blok kombi, łączący wszystkie funkcje w jednym urządzeniu.
Powietrze przechodząc przez filtr oraz kierownicę (zabudowaną w bloku) wiruje i schładza się. Cząstki płynne spływają po ścianach szklanki na dół.
Budowa metalowego filtra walcowego
Metalowy filtr walcowy, jak sama nazwa wskazuje, posiada obudowę w kształcie walca, wykonaną z metalu, najczęściej ze stali nierdzewnej lub aluminium. Wewnątrz obudowy znajduje się wkład filtracyjny, który może być wykonany ze spieku brązu, siatki metalowej lub innych materiałów filtracyjnych.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Co do części wewnętrznych - mamy filtr (ze spieku brązu), tutaj dodatkowo kierownica - na tej kierownicy zawirowuje powietrze, przechodzi nam przez filtr i się oczyszcza, a jednocześnie także ochładza. Poprzez to schładzanie następuje wytrącenie wody i ta woda ścieka do zbiornika.
Najciekawszym natomiast elementem w tym bloku jest właśnie szklanka. Tak jak Państwo widzicie jest to szklanka w szklance. Tu mamy mniejszą szklankę i ta szklanka służy do zbierania mgły wodno-olejowej, czyli tutaj montowany jest filtr, a na tej zewnętrznej mamy miejsce do tego, aby zalać olej i zamontować to, o czym już mówiłem wcześniej, czyli zrzut kondensatu.
Ważne elementy konstrukcyjne filtra to:
- Kanał wlotowy: doprowadzający sprężone powietrze do filtra.
- Kierownica: wprawiająca powietrze w ruch wirowy.
- Wkład filtracyjny: zatrzymujący zanieczyszczenia.
- Zbiornik kondensatu: gromadzący wytrąconą wodę i olej.
- Spust kondensatu: umożliwiający usuwanie zebranych zanieczyszczeń.
Jedna bardzo ważna rzecz, proszę zwrócić uwagę, że tutaj na korpusie jest wygrawerowana strzałka. Ta strzałka znalazła się tutaj nie bez przyczyny, oznacza ona nam przepływ sprężonego powietrza - wejście powietrza jest w tym przypadku na początku strzałki. Nie możemy tego podłączyć odwrotnie - gdybyśmy podłączyli odwrotnie, regulator nam nie będzie działał.
Zasada działania
Zasada działania metalowego filtra walcowego opiera się na wykorzystaniu siły odśrodkowej oraz mechanicznego zatrzymywania zanieczyszczeń. Sprężone powietrze dostaje się do filtra przez kanał wlotowy i jest kierowane na kierownicę, która wprawia je w ruch wirowy. W skutek tego cząsteczki wody, oleju i inne zanieczyszczenia stałe odprowadzone zostają przez osłonę, ściankę zbiornika aż do osadnika, gdzie przez zawór mogą być wyrzucone na zewnątrz.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Następnie powietrze przepływa przez wkład filtracyjny, gdzie następuje mechaniczne zatrzymanie pozostałych zanieczyszczeń stałych. Oczyszczone powietrze opuszcza filtr, a zebrane zanieczyszczenia gromadzą się w zbiorniku kondensatu, skąd są usuwane przez spust kondensatu.
Filtry ciśnieniowe powietrzne podczas eliminacji cząstek stałych i oleju ze sprężonego powietrza wykorzystują: a) oddziaływanie sił odśrodkowych i sił powstających w wyniku zmiany kierunku przepływu b) osadzenie cząstek stałych i oleju na powierzchni przegrody filtracyjnej.
Zastosowanie
Metalowe filtry walcowe znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, gdzie wymagane jest czyste sprężone powietrze. Są one wykorzystywane m.in. w:
- Systemach pneumatycznych maszyn i urządzeń.
- Instalacjach sprężonego powietrza w halach produkcyjnych.
- Lakierniach i innych aplikacjach wymagających wysokiej czystości powietrza.
- Pneumatycznych narzędziach i urządzeniach.
Dobór filtra
Przy doborze metalowego filtra walcowego należy uwzględnić kilka kluczowych parametrów:
- Wielkość przyłącza (typ, średnica gwintu) otworu przyłączeniowego.
- Rodzaj spustu (automatyczny lub ręczny).
- Precyzja filtracji jaka jest wymagana w układzie.
- Przepływ: maksymalny przepływ powietrza, jaki filtr jest w stanie obsłużyć.
- Ciśnienie pracy: maksymalne ciśnienie powietrza, przy którym filtr może pracować.
- Gradacja wkładu filtrującego: określa wielkość cząstek, które filtr jest w stanie zatrzymać.
Przyjmuje się że sprężone powietrzne dedykowane do napędów i układu sterowania obrabiarkami i innych maszyn powinno być wolne od zanieczyszczeń większych od przedziału 0,025 - 0,04mm. W przypadku gdy zasilamy sterownicze układy niskociśnieniowe lub napędy szlifierek powinniśmy mieć pewność filtracji wolnej od zanieczyszczeń większych niż 0,005 - 0,01 mm.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Jeśli chodzi o parametry techniczne i przepływy, to będą one zależeć od tego, jakiej wielkości dobierzemy blok kombi - poczynając od małych, od 1/4 cala kończąc na dużych 1-calowych, tak jak w tym przypadku, maksymalny przepływ przy tego typu urządzeniach mieści się w granicach 3400 l/min.
Eksploatacja i konserwacja
Aby metalowy filtr walcowy działał prawidłowo i zapewniał skuteczną filtrację, należy regularnie go konserwować. Podstawowe czynności to:
- Regularne opróżnianie zbiornika kondensatu.
- Okresowa wymiana wkładu filtracyjnego.
- Czyszczenie obudowy filtra.
- Sprawdzanie szczelności połączeń.
By uniknąć zapchania filtra należy unikać użycia elementu filtracyjnego o zbyt małej średnicy w miejscach gdzie powietrze nie zostało oczyszczone zgrubnie. Inaczej filtr powietrza jest narażony na zapchanie się zanieczyszczeniami o dużej średnicy. Efektem tego są koszty związane z wymianą wkładów w filtracji dokładnej.
Rodzaje filtrów powietrza
Pneumat System dysponuje szeroką grupą filtrów ciśnieniowych do powietrza i nie tylko. Możemy je podzielić na :
- Filtry powietrza wstępne
- Filtry powietrza dokładne
- Filtry powietrza wysokociśnieniowe
- Filtry powietrza liniowe
- Filtry powietrza ze stali szlachetnej
- Filtry ciśnieniowe do wody
Filtry powietrza dokładne wyróżniają się przede wszystkim wysokim poziomem filtracji równym 0,3 i 0,01 um ! Filtry dokładne są nazywane także filtrami sprężonego powietrza precyzyjnymi, gdyż dokładność filtracji wynosi 99,999% !
Filtr powietrzny z ręcznym zrzutem kondensatu, temperaturze medium max. 60°C i max. temperaturze pracy równej 90°C. Filtracja na poziomie 50 mikrometrów.
Zanieczyszczenia w sprężonym powietrzu
Przed filtracją powietrza, sprężone powietrze posiada płynne, gazowe i stałe zanieczyszczenia tj.:
- wodę, która występuję w formie pary wodnej w zasysanym powietrzu atmosferycznym. Ilość wody zależy wilgotności, ciśnienia i temperatury powietrza
- cząstki stałe, które wraz z zasysanym powietrzu z atmosfery znajdują się w układach pneumatycznych maszyn i urządzeń odpowiedzialnych za transport, magazynowanie czy wytwarzanie sprężonego powietrza. Cząstki stałe mogą dostać się do powietrza wskutek wewnętrznych procesów korozyjnych urządzenia, zgorzeliny, starzenia się elementów wykonanych z tworzywa, tarcia elementów ruchomych w kompresorze, zaworach itd.
- olej, który jako zanieczyszczenie powstaje z oparów oleju znajdujących się w powietrzu lub jako resztka zasysana jest przez wir powietrza ze ścianek węży i urządzeń.
tags: #filtr #powietrza #metalowy #walcowy #budowa #zasada

