VW Passat B7: Uszkodzona Obudowa Filtra Powietrza i Błąd Check Engine - Przyczyny i Rozwiązania
- Szczegóły
W artykule omówimy problem uszkodzonej obudowy filtra powietrza w VW Passat B7 oraz jej wpływ na pojawianie się błędu Check Engine. Zbadamy potencjalne przyczyny awarii, objawy oraz metody diagnostyki i naprawy. Ponadto, omówimy rolę przepustnicy w układzie dolotowym silnika i jej związek z opisanym problemem.
Układ Dolotowy i Jego Rola
Aby silnik samochodu pracował prawidłowo, potrzebna mu jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do cylindrów. Za dostarczanie powietrza do silnika odpowiedzialny jest układ dolotowy składający się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego.
Jednym z podstawowych elementów silnika spalinowego jest przepustnica. Za regulację odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do silnika odpowiedzialna jest przepustnica. Jest to element działający na zasadzie zaworu motylkowego, który umieszczony jest za filtrem powietrza, w kanale dolotowym silnika.
Jak Działa Przepustnica?
Klapka przepustnicy połączona jest bezpośrednio z pedałem gazu. Gdy jest on naciśnięty, klapka unosi się, dzięki czemu do komór spalania trafia większa ilość powietrza, przez co samochód przyspiesza. Jeżeli kierowca odpuszcza gaz, klapka się zamyka, a dopływ powietrza do silnika jest zmniejszany.
Na osi klapki znajduje się czujnik położenia przepustnicy. Jak jednak zachowuje się przepustnica w sytuacji, w której gaz jest całkowicie odpuszczony, czyli np. w trakcie postoju samochodu? Jeżeli jej klapka byłaby całkowicie zamknięta, to silnik natychmiast by zgasł. Dlatego na osi klapki przepustnicy zamontowany jest również silnik krokowy. Jego zadaniem jest otwieranie przepustnicy na tyle, by silnik nie zgasł w sytuacji, w której pedał gazu jest opuszczony.
Przeczytaj także: Jak wymienić osłonę filtra powietrza w Passacie B5 FL?
Objawy Uszkodzonej Obudowy Filtra Powietrza i Przepustnicy
Objawy uszkodzenia przepustnicy są często bardzo trudne do zidentyfikowania. Wspominaliśmy już wcześniej, że wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem tego, że w ich samochodzie jest uszkodzona przepustnica. Dlatego, jeżeli w swoim samochodzie zaobserwujesz opisane przez nas wyżej objawy, warto jest sprawdzić, czy źródłem Twoich problemów nie jest zepsuta przepustnica.
Uszkodzona przepustnica. Jeżeli w Twoim samochodzie obserwujesz nierówną pracę silnika, jego niekontrolowane gaśnięcie oraz szarpanie w trakcie przyspieszania, to odpowiedzialna za to może być uszkodzona przepustnica. Bardzo często powodem problemów z przepustnicą jest jej zabrudzenie, dlatego, zanim zdecydujesz się na wymianę, warto poddać ją czyszczeniu, które może zlikwidować usterkę. Jeżeli czyszczenie nic nie zmieni, to bardzo możliwe, że za problemy z silnikiem odpowiada zepsuta przepustnica.
Najczęstszym objawem uszkodzonej przepustnicy jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Najczęstszą przyczyną awarii jest zabrudzona przepustnica. Uszkodzoną przepustnicę często można naprawić poprzez czyszczenie, szczególnie gdy problemem jest nagromadzenie brudu.
Ponadto, nieszczelność w układzie dolotowym może powodować, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Wszystko o filtrze powietrza Turbo Passat
Przyczyny Uszkodzeń
Skąd biorą się zanieczyszczenia, którymi spowodowana może być awaria przepustnicy? Objawy jej uszkodzenia mogą wywoływać zabrudzenia, pochodzące z zabrudzonego filtra powietrza oraz paliwa. Za jej niepoprawne działanie może odpowiadać również czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy.
Usterka mogła powstać nagle. Być może silnik coś zassał, bo widać, że plastikowa obudowa od filtra była pęknięta przy gwincie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Diagnostyka i Naprawa
Tak jak wspomnieliśmy, za problemy z poprawnym działaniem silnika bardzo często odpowiedzialna jest brudna przepustnica. W jaki sposób można ocenić to, czy przepustnica nadaje się do czyszczenia? Wstępną weryfikację można przeprowadzić „na oko”: jeżeli podzespół nie będzie wymagał czyszczenia, to jego elementy powinny posiadać metaliczny kolor.
W jaki sposób należy wyczyścić element tak, by zlikwidować objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna ekstrakcyjna albo specjalny środek do czyszczenia przepustnic będzie w tym przypadku niezbędny. Benzynę lub preparat należy nanieść na elementy przepustnicy, a następnie, gdy chemia rozpuści już brud, należy go usunąć za pomocą miękkiej szmatki.
Co w sytuacji, w której czyszczenie przepustnicy nie przyniosło pożądanych efektów i problemy z silnikiem nadal występują? Wtedy można założyć, że ich źródłem nie jest zabrudzenie, a awaria przepustnicy. Objawy towarzyszące jej uszkodzeniu mogą być wywoływane przez źle działający czujnik położenia klapki.
Przeczytaj także: Gdzie kupić rurę dolotu powietrza do VW Passat B5 TDI?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie.
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi. W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące.
Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepów motoryzacyjnych.
Czy Można Jeździć z Uszkodzoną Obudową Filtra?
Czy można jeździć samochodem, w którym występują symptomy awarii przepustnicy? Zdecydowanie odradzamy odkładanie wizyty u mechanika na ostatnią chwilę.
tags: #vw #passat #b7 #uszkodzona #obudowa #filtra

