Wymiana filtra powietrza w Mercedesie W204: Instrukcja i Porady
- Szczegóły
Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. Do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów.
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.
Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Moja osobiste zdanie jest takie, że wymiana filtra powietrza co 15 tys. km nie ma sensu, chyba, że ktoś użytkuje auto na polnych drogach. Myślę, że wymiana co 40-60 tys. km nie zaszkodzi silnikowi, szczególnie jeśli będzie to filtr dobrego producenta. W Polsce jest spore zapylenie powietrza, do tego sporo syfu na drogach. Jak ktoś jeździ nad morzem i często po np. piaszczystych drogach, to wymiana co rok i 15 tys. km. Ale to MOJE WIDZIMISIE. Każdy niech robi jak uważa. Chcesz nie wymieniaj w ogóle. Co mi do tego? Twoje auto... Ja u siebie wymieniam co 15 tys., czasem co 25 tys. zależy ile km zrobię rocznie.
Dokładnie - każdy motor pracuje w innych warunkach. Każdy robi jak chce. U mnie ze względu na dość brudne zimy, dużo ludzi pali węglem w kominkach itp. filtr powietrza jak i kabinowy wymieniam raz do roku. To nie jest aż tak duży wydatek.
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Wymiana filtra kabinowego w Mercedesie W204
Filtr w mojej S212 z 2010 roku jest identyczny jak w C-klasie W204. Ja używam MANN FILTER i jest to wtedy CUK 29 005. Kosztuje nieco ponad 100 zł. Aby się do niego dostać odsuń fotel pasażera max do tyłu, zdejmij wycieraczkę z podłogi i odegnij podłogę z nóg "do siebie". Następnie odkręcasz chyba 4 śruby pokrywy pod schowkiem (jakby nad kolanami pasażera). UWAŻAJ ZDEJMUJĄC TĄ PŁYTĘ !!! W tej płycie znajduje się światełko oświetlenia nóg pasażera i termometr nawiewu klimatyzacji na nogi pasażera. Musisz odchylić lekko tą płytę po odkręceniu i najpierw odłączyć oświetlenie, odchylić mocniej i odłączyć termometr i dopiero możesz wyjąć całą płytę obudowy. Filtr będzie dość dobrze widać - przesuwasz blokadę i wyjdzie z łatwością. Wkładasz nowy, zasuwasz blokadę i zakładasz płytę robiąc wszystko w odwrotnej kolejności jak przy zdejmowaniu. Roboty na pierwszy raz na 30 minut.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeglądy okresowe w Mercedesie
Regularne przeglądy okresowe są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i sprawności pojazdu, szczególnie w przypadku starszych modeli. Teoretycznie z naszym serwisem powinniśmy się umawiać zamiennie na dwa przeglądy:
- Przegląd A, dokonywany po przejechaniu 20 000 km lub po roku
- Przegląd B, dokonywany po przejechaniu 40 000 km
Upraszczając: po zakupie nowego auta i przejechaniu 20 000 km udajemy się na serwis A, kiedy osiągniemy 40 000 km - na serwis B. Po 60 000 km - ponownie na serwis A, przy 80 000 km - serwis B. I tak w kółko.
Rodzaje przeglądów
- Przegląd A: Jest to podstawowy przegląd, który obejmuje sprawdzenie kluczowych funkcji samochodu, takich jak układ hamulcowy, oświetlenie, wycieraczki i inne. To idealny moment na wymianę oleju oraz filtrów, a także na sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie płynów eksploatacyjnych.
- Przegląd B: Jest to bardziej szczegółowy przegląd, który obejmuje dodatkowe czynności, takie jak sprawdzenie układu chłodzenia silnika, przegląd zawiasów maski silnika oraz kontrolę stanu tarcz i klocków hamulcowych. Przegląd B jest bardziej kompleksowy i pozwala na dokładniejsze zbadanie stanu technicznego pojazdu.
- Przegląd okresowy: Jest to przegląd, który jest przeprowadzany w określonym czasie, np. co 12 miesięcy lub co 15 000 km.
Czynności wykonywane podczas przeglądu B
- wymiana oleju wraz z filtrem
- wymiana oleju filtra przeciwpyłkowego lub zespolonego
- badanie układu hamulcowego
- sprawdzane pod względem sprawnego działania jest:
- sygnał dźwiękowy
- sygnały świetlne
- światła awaryjne
- kierunkowskazy
- lampki kontrolne
- oświetlenie wnętrza
- światła przednie i tylne
- wycieraczki
- spryskiwacze szyb
- spryskiwacze reflektorów
- pasy bezpieczeństwa
Sprawdzenie poziomu i ewentualne uzupełnienie płynów:
- płyn w układzie chłodzenia silnika
- środek przeciwkorozyjny i przeciw zamarzaniu płynu
- płyn w układzie hamulcowym
- płyn spryskiwacza
- płyn wspomagania kierownicy
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #mercedes #w204 #wymiana #instrukcja

