Wymiana Filtra Powietrza w Mazda 323F BA: Poradnik i Ważne Informacje

Regularna wymiana filtrów w samochodzie, w tym filtra powietrza, jest kluczowa dla jego prawidłowego działania i długowieczności. W tym artykule skupimy się na wymianie filtra powietrza w modelu Mazda 323F BA, rocznik 1994-2000. Omówimy, dlaczego wymiana filtra jest ważna, kiedy to robić i jak to zrobić krok po kroku.

Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza Jest Ważna?

Filtr powietrza pełni kluczową rolę w ochronie silnika przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz, pył i owady. Zapewnia dopływ czystego powietrza do komory spalania, co jest niezbędne do efektywnego spalania paliwa. Zaniedbanie wymiany filtra powietrza może prowadzić do:

  • Spadku mocy silnika
  • Zwiększonego zużycia paliwa
  • Zatarcia silnika
  • Problemów z rozruchem

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza w Mazda 323F BA?

Interwał wymiany filtra powietrza zależy od warunków eksploatacji pojazdu. W normalnych warunkach zaleca się wymianę filtra co 20 000 km. Jeżeli jednak często jeździsz po zakurzonych drogach lub w warunkach miejskich, wymianę należy przeprowadzać częściej, np. co 10 000 - 15 000 km.

Jak Wymienić Filtr Powietrza w Mazda 323F BA?

Poniżej przedstawiamy fotorelację z wymiany filtra paliwa i przy okazji powietrza w mazdzie 323 p 1.3 1998 (produkcja 1996).

Przed rozpoczęciem przygotowujemy: filtry (jakby ktoś był zainteresowany to oba filtry Knecht - paliwa KL 115, powietrza: LX534), klucz płaski 10 (u mnie jeszcze 14 do śrub od mocowania akumulatora). Do tego ewentualnie jakiś pojemnik na filtr paliwa, który wyciągniemy (bo będzie się z niego kapało paliwo).

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Zaczniemy od filtra paliwa bo to jest trudniejsze z uwagi na położenie tego filtra (patrz rysunek). Upewniamy się, że nie ma kluczyka w stacyjce i bierzemy się za akumulator. Odkręcamy mocowanie akumulatora - śruby A (klucz 14) i ściągamy mocowanie. Następnie luzujemy śruby przy klemach akumulatora (śruby B) i zdejmujemy klemy.

Bierzemy się za rozmontowanie układu dolotowego. Zaczynamy od poluzowania śrubek C, poczym wyciągamy wtyczkę B. Następnie wyciągamy (trochę na siłę) bolec A. Żeby wymontować rurę dolotową luzujemy śruby D i E zacisków. Uwaga: śruby są na końcu wkręcone w podstawki - jeśli wykręcimy śrubę do końca to podstawka może spaść i będzie trzeba jej szukać, więc najlepiej nie wykręcać do końca albo podstawić rękę, żeby złapać te podstawki w razie czego. Teraz rozpinamy zaczepy obudowy filtra powietrza (patrz oznaczenie Z1 i Z2 na drugim rysunku z tej relacji) i odpinamy górę obudowy. Można też teraz wypiąć rurkę F (trochę na siłę, kręcąc na boki) - ja ją zostawiłem póki co, ale koniec końców i tak musiałem ją wypiąć.

Żeby uzyskać lepsze dojście do filtra paliwa najlepiej wypiąć przewody od spryskiwacza - oznaczone A i B. Żeby wypiąć taki przewód łapiemy zacisk C kombinerkami i zsuwamy go jak najgłębiej na przewód, następie ciągniemy lekko za przewód, kręcąc w obie strony tak, że powinien bez problemu zejść. Po wypięciu rurki B (od niej zaczynamy) wycieknie trochę płynu ze spryskiwacza. Jak już ścieknie to odginamy tą rurkę maksymalnie w lewo tak żeby nam tu nie zawadzała. To samo tyczy się rurki A, też z niej będzie trochę ciec i jak skończy to odginamy ją w kierunku silnika i o coś zahaczamy, żeby się nie plątała.

Zabieramy się za wydobycie filtra paliwa. Zaczynamy od zsunięcia zacisku A z przewodu paliwowego (na zdjęciu zacisk jest już zsunięty). Następnie uwalniamy filtr z trzymającej go opaski C. W tym celu odkręcamy wkręt D (klucz 10), którym ta opaska jest spięta. Żeby sobie ułatwić sprawę wyjęcia filtra odkręcamy śrubę B trzymającą opaskę. Teraz wyjmujemy filtr. W tym celu przyduszamy go nieco do dołu, a opaskę ciągniemy do góry (po to między innymi odkręciliśmy przed momentem śrubę B) tak żeby w opasce została tylko rurka wylotowa filtra (ta wpięta w przewód paliwowy). Teraz wyciągamy rurkę przez rozpiętą opaskę (rozginamy opaskę i trochę na siłę wyciągamy rurkę filtra). Żeby nie uszkodzić przewodu paliwowego opaską, można go nieco nieco zsunąć z rurki filtra (kręcąc nim trochę w prawo, trochę w lewo).

Teraz żeby było trochę więcej miejsca najlepiej pozbyć się opaski. Za moment będziemy wyjmować filtr. Na tym etapie trzeba ocenić czy mamy odpowiednio dużo miejsca, żeby przy nim operować. Jeśli wcześniej nie wykręciliśmy drugiej rury od spryskiwacza (oznaczona wcześniej jako rura A) to teraz może być to konieczne. Warto też podwiązać przeszkadzającą rurkę A opaską zaciskową, tak jak na poniższym zdjęciu. Teraz powinno być w miarę luźno przy filtrze, więc go odpinamy. W tym celu najpierw trzeba zsunąć zacisk dolnego (wejściowego) przewodu paliwowego (tego co dochodzi do filtra z dołu ). Teraz kręcąc filtrem w kółko wykręcamy go z przewodu wejściowego (dolnego). Po wypięciu przewodu paliwowego wejściowego bierzemy się za wyjściowy przewód. Po wykręceniu go z filtra z jednego i drugiego (z filtra i z przewodu) będzie się wylewać paliwo, więc najlepiej włożyć filtr do jakiegoś pojemnika i w nim rozłączyć i poczekać aż wszystko wycieknie. Można też się tym nie przejmować i filtr po prostu wypiąć - paliwo z węża powinno wyciec na ziemię, a filtr szybko wyjmujemy poza auto, bo z niego sporo wycieknie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Teraz bierzemy nowy filtr i wpinamy w przewód wejściowy (ten na dole), po czym w wyjściowy (ten na górze). Odpinamy opaskę filtra (tzn. rozcinamy opaskę zaciskową, którą wcześniej przyczepiliśmy opaskę filtra) i wciskamy w nią nasz nowy filtr zaczynając od rurki wyjściowej (analogicznie do wyciągania filtra z opaski). Następnie przypinamy ją spowrotem do uchwytu i spinamy opaskę. Ja miałem problem ze spięciem jej spoworotem wkrętem (może gwint był zjechany), więc ścisnałem ją mocną opaską zaciskową i też się dobrze trzyma.

Teraz jest dobry moment na przeczyszczenie układu dolotowego (chociaż w sumie można to zrobić wcześniej). Rurę dolotową można umyć w misce i dobrze wytrzeć w środku. To samo tyczy się dolnej części obudowy filtra powietrza. Górną część obudowy przecieramy wilgotną szmatką. Jak wszystko jest już suche, to montujemy dolną część obudowy filtra powietrza, zakładamy nowy filtr powietrza A. Teraz można jeszcze przeczyścić wejście do kolektora B, bo pewnie będzie tam sporo syfu. Przecieramy go szmatką. Ja spsikałem to jeszcze dookoła WD40 i przetarłem szmatką. WD40 częściowo wcieka do środka, więc to już na własne ryzyko .

Teraz zapinamy to co zostało. Przede wszystkim przesuwamy zaciski przewodów paliwowych na swoje miejsce (o ile już tego wcześniej nie zrobiliśmy). Potem wpinamy spowrotem przewody od spryskiwacza. Następnie spinamy rurę z górną obudową filtra powietrza, zakładamy ją na kolektor, spinamy obudowy filtra, wpinamy wtyczki, zakładamy akumulator i….. patrzymy ostatni raz czy gdzieś paliwo nam przypadkiem nie ścieka:)

Po odpaleniu silnika zwiększamy obroty do 2500 i utrzymujemy tak przez 2 - 3 minuty, żeby mieszanka się ładnie dobrała. Jeśli użyliśmy WD40 to warto to zrobić nawet dłużej, bo trochę syfu się dostanie do komory i trzeba to przepalić. U mnie nawet pojawił się przez moment biały dymek i zapach spalenizny, ale jak się przepaliło to było gites ;pNo to tyle.

Potencjalne Problemy Związane z Filtrami

  • Nieszczelność: Nieszczelny filtr może przepuszczać zanieczyszczenia do silnika.
  • Zatkany filtr: Zatkany filtr ogranicza dopływ powietrza, co prowadzi do spadku mocy.
  • Niewłaściwy filtr: Użycie niewłaściwego filtra może prowadzić do problemów z silnikiem.

Podsumowanie

Regularna wymiana filtra powietrza w Mazda 323F BA jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrej kondycji i zapewnienia optymalnej wydajności. Pamiętaj o regularnych przeglądach i wymianach filtrów, aby cieszyć się bezproblemową jazdą.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #mazda #323f #ba #wymiana

Popularne posty: