Wymiana Filtra Powietrza i Filtra Oleju w Yamaha DragStar 650
- Szczegóły
Olej silnikowy w motocyklu jest nieustannie narażony na zabrudzenia, dlatego utrzymanie jego czystości jest kluczowe dla prawidłowej pracy silnika. Można to osiągnąć poprzez regularne usuwanie cząstek brudu i metali za pomocą sprawnego filtra oleju.
Znaczenie Filtra Oleju
Filtr oleju jest niezwykle ważny dla pracy silnika, a jego zaniedbanie może prowadzić do poważnych problemów. O tym, jak ważny jest filtr oleju, najlepiej świadczy wpływ zabrudzonego oleju na pracę jednostki napędowej. Tarcie i przegrzanie spowodowane zanieczyszczonym olejem mogą doprowadzić do odkształceń, a nawet zniszczenia elementów silnika.
Kiedy Wymieniać Filtr Oleju?
Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości. W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Oleju?
Zasadniczo, typ oleju nie wpływa na wybór filtra. W końcu, olej dobierasz na podstawie danych z silnika, a filtr przewidziany do danego motocykla powinien sprostać każdemu dopuszczonemu tam olejowi. Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia.
Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe. Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
O ile lepszy filtr pomoże ci w czyszczeniu oleju przy bardziej agresywnej jeździe, sam nie wpłynie na osiągi silnika. Dzięki szybszemu przepływowi i wyłapywaniu mniejszych cząstek, dłużej zachowasz pierwotne właściwości oleju, ale wciąż będzie to ten sam olej. Zmiany pojawią się tu dopiero przy ingerencji w sam silnik.
Koszty Filtrów Oleju
Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.
Wymiana Filtra Oleju - Praktyczne Wskazówki
To, jak wymienić filtr, będzie w dużym stopniu zależało od jego konstrukcji. W niektórych będziesz musiał wymienić cały filtr, tak zwaną puszkę, w innych wystarczy abyś wymienił wkład. Pamiętaj, że przy wymianie filtra oleju może z niego wypłynąć nieco płynu. Tą należy wówczas uzupełnić. Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.
Filtr Oleju a Yamaha XVS 650 Drag Star
Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Yamaha XVS 650 Drag Star może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla. W przypadku typowego filtra oleju, Yamaha XVS 650 Drag Star wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej.
Oznakami uszkodzenia lub zużycia filtra będą przede wszystkim nierówna praca silnika, gaszenie przy niskich obrotach czy nietypowy dźwięk i dym z układu wydechowego. Brak reakcji grozi utratą filmu olejowego silnika i dostaniem się do silnika zabrudzeń, także tych wyłapanych wcześniej przez filtr oleju. Pamiętaj o tych kwestiach także, jeśli zamierzasz wyposażyć motocykl w nietypowy filtr.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Filtr Powietrza - Czyszczenie i Wymiana
Filtr powietrza jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady. Ponadto ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje silnik. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej. Zgodnie z powszechną wiedzą filtr powietrza zazwyczaj wymienia się co 20 tys. km km. Jeśli chodzi o eksploatację pojazdu w środowisku wyjątkowo zapylonym, konserwacja (wymiana) tego elementu powinna być o wiele częstsza.
Filtry powietrza K&N
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania.
W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika. Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń. Firma K&N, udziela bowiem gwarancji na jakość produkowanych przez siebie filtrów na dystansie 1,6 miliona kilometrów. Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu.
Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników. Substancje te trwale uszkadzają materiał filtrujący. Wymiana filtra powietrza na wysokoprzepływowy filtr K&N nie wiąże się z koniecznością wymiany jakichkolwiek podzespołów motocykla.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtrów oleju i powietrza jest kluczowa dla zachowania sprawności i długowieczności motocykla Yamaha DragStar 650. Wybieraj wysokiej jakości filtry i przestrzegaj zaleceń producenta dotyczących interwałów wymiany, aby cieszyć się bezproblemową jazdą.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Przykładowe Modele Filtrów Oleju
Przykładowe modele filtrów oleju pasujące do Yamaha DragStar 650:
- Hiflofiltro HF 145
- K&N KN-145
Przykładowe zamienniki filtrów oleju
- Hiflofiltro HF 303
- K&N KN 303
- Champion F-306
- Fram PH 6017A
Tabela: Przegląd popularnych filtrów oleju
| Producent | Model | Cechy |
|---|---|---|
| Hiflofiltro | HF145 | Standardowy filtr oleju |
| K&N | KN-145 | Filtr oleju o wysokiej wydajności |
| Hiflofiltro | HF 303 | Zamiennik filtra oleju |
| K&N | KN 303 | Zamiennik filtra oleju o wysokiej wydajności |
| Champion | F-306 | Zamiennik filtra oleju |
| Fram | PH 6017A | Zamiennik filtra oleju |
tags: #filtr #powietrza #i #filtr #oleju #yamaha

