Wymiana filtra powietrza w Renault Master 2.5 D

Renault Master to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Europie. Szczególną popularnością cieszy się w Polsce, gdzie występuje w wielu wersjach silnikowych i nadwoziowych. Renault Master to dostawczak, który od lat oferuje ogromną różnorodność wersji.

Pierwszy Master wyróżniał się kanciastą sylwetką i prostą, solidną konstrukcją. Ceniono go za trwałość oraz wytrzymałe jednostki napędowe. Druga odsłona przyniosła bardziej zaokrąglony design i znaczną poprawę komfortu jazdy. Wprowadzono nowoczesne silniki wysokoprężne dCi, a model powstawał we współpracy z Oplem i Nissanem - bliźniacze konstrukcje to Opel Movano i Nissan Interstar. Trzecia generacja wyróżniała się nowoczesnym wyglądem i szeroką ofertą wariantów - od wersji z napędem na przód, tył lub obie osie, po różne rozstawy osi i wysokości dachu. Pod maską dominowały ekonomiczne jednostki 2.3 dCi o wielu wariantach mocy. Kolejne modernizacje przyniosły LED-owe światła, nowe systemy multimedialne oraz lepsze wyciszenie kabiny. W gamie pojawiła się także wersja elektryczna Master Z.E. Najmłodsze wcielenie Renault Master to prawdziwa rewolucja. Samochód otrzymał zupełnie nowy, aerodynamiczny design, który zmniejsza opór powietrza i poprawia ekonomikę jazdy. Oferuje nawet 40 wariantów nadwozia, większą przestrzeń ładunkową (od 11 do 22 m³), ładowność do 1,6 tony i możliwość holowania 2,5 tony.

Gama napędów obejmuje nowoczesne silniki wysokoprężne Blue dCi (105-170 KM), a także wersję elektryczną E-Tech z bateriami 40 lub 87 kWh i zasięgiem do 410 km. W planach jest również wersja wodorowa. Auto występuje w kilku wariantach długości (L1-L4), wysokości dachu (H1-H3) oraz z różnymi konfiguracjami napędu - na przednie koła (FWD), tylne koła (RWD) oraz w wybranych wersjach 4×4.

Choć Mastery uchodzą za wytrzymałe pojazdy, to jak każdy samochód dostawczy, mają swoje słabsze strony. Renault Master to samochód, który przy odpowiednim serwisie potrafi bez większych awarii przejechać setki tysięcy kilometrów. Najważniejsze to regularna wymiana filtrów i części eksploatacyjnych, które nie są drogie, a mają ogromny wpływ na trwałość układu napędowego.

Rodzaje filtrów w Renault Master

W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów. Bez względu na miejsce montażu każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza. W Renault Master, podobnie jak w innych samochodach, znajdziemy kilka podstawowych rodzajów filtrów:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Filtr oleju: Montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego w Twoim pojeździe. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność. Dzięki filtrowi możliwe jest wychwycenie gromadzących się zanieczyszczeń, co pozwala olejowi na zachowanie właściwości smarujących. Pamiętaj, że wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
  • Filtr paliwa: Zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych, które mogą przedostać się do jednostki napędowej podczas jazdy. Co więcej, tego typu element filtrujący oddziela wodę znajdującą się w postaci ciekłej od tej występującej jako para wodna. To natomiast może być przyczyną usterki wtrysku paliwa. Z tego względu niezwykle ważne jest, by filtr samochodowy był w pełni sprawny. W standardowym wyposażeniu III generacji Renault Master (od 2010 r.) montowany był nierozbieralny filtr paliwa - kompletne zestawy (wkład + obudowa) były one nierozbieralne. Na szczęście na rynku dostępne są rozbieralne obudowy z wymienialnym wkładem, w których można wymieniać sam wkład.
  • Filtr powietrza: Znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Tego rodzaju filtr do samochodu jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady. Ponadto ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje silnik. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej.
  • Filtr kabinowy: Czasami można spotkać się z nazwą „filtr pyłkowy” ze względu na to, że ten element znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Filtr ten zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu. Filtr kabinowy (zwany też przeciwpyłkowym) to element, o którym wielu kierowców zapomina - a to on odpowiada za jakość powietrza w kabinie Renault Master. Filtr kabinowy z węglem aktywnym to rozszerzona wersja standardowego filtra przeciwpyłkowego, wyposażona w dodatkową warstwę aktywnego węgla. zanieczyszczenia chemiczne - np. Filtr kabinowy z powłoką antyalergiczną zawierającą polifenole to najnowsza generacja filtrów przeznaczona dla najbardziej wymagających użytkowników.

Wymiana filtrów - interwały i zalecenia

W zależności od intensywności eksploatacji, filtry w Renault Master powinny być wymieniane zgodnie z poniższymi zaleceniami:

  • Filtr oleju: Wymiana powinna odbywać się co 10-15 tys. km lub co rok.
  • Filtr paliwa: Wymiana powinna odbywać się co 15-20 tys. km. Uwaga: przy eksploatacji miejskiej i dużych przebiegach lepiej skracać interwał do 10-12 tys. km.
  • Filtr powietrza: Wymiana powinna odbywać się co 15-20 tys. km.
  • Filtr kabinowy: Wymiana powinna odbywać się co 20-30 tys. km lub co 2 lata, w praktyce warto skrócić do 15 tys. km.

Filtr Powietrza SA4061 HIFI

SA4061 HIFI Filtr Powietrza został wyprodukowany przez firmę HIFI-FILTER, która od ponad 40 lat specjalizuje się w zakresie filtracji oraz separacji i jest jednym z liderów na rynku. W swojej ofercie HIFI-FILTER ma ponad ok 70 tysięcy produktów w tym SA4061, a cała oferta ma szeroki zakres filtrów, takich jak filtry oleju, powietrza, paliwa, hydrauliczne, a także akcesoria stosowane od rolnictwa po procesy przemysłowe. SA4061 ma na celu zatrzymywanie i usuwanie zanieczyszczeń zawartych w powietrzu, zanim trafią one do silnika lub systemu wentylacyjnego. Jego głównym zadaniem jest ochrona przed dostawaniem się do komory silnika (lub innych urządzeń) cząstek stałych, kurzu, pyłów czy innych zanieczyszczeń.

Podsumowanie

Regularna wymiana filtrów w Renault Master jest kluczowa dla utrzymania jego sprawności, niezawodności i komfortu użytkowania. Pamiętaj o przestrzeganiu zalecanych interwałów wymiany i stosowaniu wysokiej jakości filtrów, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją swojego samochodu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #Master #2.5 #D #wymiana

Popularne posty: