Opinie o filtrach powietrza Kuryakyn Hypercharger

Kuryakyn Hypercharger to popularny element tuningowy motocykli, który wzbudza wiele emocji i opinii wśród użytkowników. Niniejszy artykuł ma na celu zebranie i przedstawienie różnych perspektyw na temat tego filtra powietrza, bazując na doświadczeniach motocyklistów.

Co to jest Hypercharger?

Jak można się domyślać, chodzi o Hypercharger. Daje się wyraźnie odczuć przy jeździe powyżej 120 km/h. Klapki spełniają ważną funkcję - osłaniają filtr, by poprawa osiągów nie funkcjonowała wyłącznie przez 500 km, gdy filtr jest czysty. Ta szpara u dołu, to wylot, a nie wlot - tam wydostaje się nadmiar powietrza oraz większe zanieczyszczenie, które odpadły od filtra (piasek, owady).

Montaż i regulacja

Byś mógł odczuć jakiś efekt, musisz podejść do sprawy kompleksowo. W pierwszej kolejności wymienić wydech na wydajniejszy, bo co po tym jak dostarczysz do silnika większy ładunek mieszanki, skoro przytka się to na tłumiku. Potem instalacja Hyperchargera i regulacja gaźnika poprzez dobór właściwych ustawień (dobór i wymiana 3 dysz paliwowych).Tam gdzie nawiew jest wymuszony potrzebna jest dodatkowa regulacja - w przeciwnym wypadku, przy wysoko ustawionym poziomie paliwa i przymkniętej przepustnicy może dojść do przepychania paliwa przez powietrze dostające się pod ciśnieniem z otworu powietrznego zasilającego bieg jałowy (to te otworki na krawędzi gardzieli gaźnika). Nic strasznego się nie będzie działo, ot kilka dodatkowych i efektownych strzałów w kominy. Niektórzy to lubią.Przy zejściu z wysokich obrotów na niskie, zdarza mu się strzelić w wydech.

Efekty użytkowania

Po pierwsze efekt wizualny. Po drugie moim zdaniem lepiej ciągnie od dołu. Mały minus to taki, że przy dużym wietrze i dużej szybkości wyczuwa się jakby silnik dostawał za dużo powietrza. Chodziło o to, że dynamika jest OK, tylko przy dużym wietrze jest takie uczucie jakby dostawał za dużo powietrza.Z Hyperchargerem sprzęt nabiera dynamiki (lepiej reaguje na ruch manety) i reakcja jest najlepiej zauważalna przy większych prędkościach (u mnie w przedziale 120-140) - to nie teoria - piszę o tym co znam z własnego doświadczenia. Prędkość maksymalna NIE wzrosła.Być może, w kontekście tego co piszesz, tak wyraźnie u mnie zauważalna poprawa dynamiki powyżej 120 była powiązana z faktem, że zakładając Hypercharger wydech już miałem wymieniony (Roadburner 2,5').

Wpływ na moment obrotowy

Zastosowanie Hyperchargera ma istotny wpływ moment obrotowy, a zatem na dolny i średni zakres obrotów.

Regulacje gaźnika i ich wpływ

To jak silnik odda zyski z Hyperchargera zależy od wielu czynników, o czym tu zresztą było. Pomijając jednak kwestie wydechu, to w samym gaźniku masz kilka regulacji, które decydują o tym, co się stanie z parametrami - to od nich zależy gdzie to wystąpi, a nie od Hyperchargera. Najmniej do powiedzenia mają dysze i pokrętła dołu obrotów - czyli dysze biegu jałowego i dysze przejściowe. W efekcie możesz ustawić obok siebie 10-ciu motocyklistów i każdy powie coś innego. Jednemu przybędzie tu, drugiemu tam, trzeci nic nie zauważy, czwarty powie, że jest gorzej, a kilku nie bardzo wiedząc co powiedzieć, to powie, że fajnie wygląda.* Pierwszym krokiem by cokolwiek uzyskać, to zmiana wydechu, bo nie można ładować do cylindrów więcej ładunku, skoro nie można się potem pozbyć większej ilości spalin.* Drugi krok, to poza założeniem Hyperchargera jest wymiana dysz w gaźniku (gaźnikach). Nie regulacja wolnych obrotów, przyspieszacza i synchronizacja gaźników (jak są dwa), ale wymiana dysz.* W komplecie fabrycznym jest zestaw i instrukcja jakie założyć w zależności od posiadanego wydechu. Jeśli mamy wydech innego rodzaju lub przerabiany, to trzeba trochę pokombinować. Można też pobawić się i zamiast ustawień optymalnych, zrobić ustawienia pod własne preferencje - jak np. ktoś lubi zawstydzić szlifierki na starcie ze świateł.

Zużycie paliwa i opon

Hipercharger nie jest dla tych, którzy chcą jeździć bardzo ekonomicznie. Oczywiście da się jeździć w miarę oszczędnie. Tylko całkiem bez radości. Szybsze zużycie tylnego kapcia i to dość mocno zauważalne.

Czyszczenie filtra K&N

Skoro w Hyperchargerze jest filtr K&N to co ile mam go wymieniac? Nie wymieniasz, tylko myjesz tak co 6 tyś km. Jeśli zapaskudzi się wcześniej (kurz owady), to trochę szybciej. To jest filtr bawełniany, wielokrotnego użytku. Wymieniasz tylko w przypadku uszkodzenia mechanicznego. Wyczyścić. Nie wymienia się tak często jak standartowy. Ja mam trzeci sezon - raz w sezonie czyszczenie. Mój sezon to około 8-10 tys km.

Podsumowanie opinii

Opinie na temat filtrów Kuryakyn Hypercharger są podzielone. Niektórzy użytkownicy chwalą poprawę dynamiki i efekt wizualny, inni nie zauważają znaczących zmian w osiągach. Ważne jest, aby pamiętać o konieczności regulacji gaźnika i wymiany dysz paliwowych po montażu Hyperchargera, aby uzyskać optymalne rezultaty. Należy również wziąć pod uwagę, że Hypercharger może zwiększyć zużycie paliwa i opon.

Tabela: Porównanie zalet i wad filtra Kuryakyn Hypercharger

Zalety Wady
Poprawa dynamiki (szczególnie przy wyższych prędkościach) Wymaga regulacji gaźnika i wymiany dysz
Efekt wizualny Może zwiększyć zużycie paliwa i opon
Wpływ na moment obrotowy (dolny i średni zakres obrotów) Możliwe problemy przy silnym wietrze
Filtr K&N wielokrotnego użytku (czyszczenie zamiast wymiany)

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #kyurakyn #opinie

Popularne posty: