Konserwacja Filra Powietrza w KTM 250 SX
- Szczegóły
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Żeby wybrać dobry filtr do motoru warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze.
Kiedy Wymienić Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej. Filtr powietrza to dla motocykla nic innego, jak jego płuca. Jeśli będziemy utrzymywać je w dobrej formie, to odwdzięczą się skutecznym dostarczaniem tlenu do reszty „organów” pojazdu, dzięki czemu będziemy mogli liczyć na jego najlepsze osiągi. Brudny filtr, to nie tylko skazanie motocykla na „zadyszkę” , ale także jak wynika z naszych obserwacji w serwisie KTMSKLEP WOJCIECHOWICZ, częsta przyczyna prowadząca do kosztownych usterek silnika KTM. W dwutaktach są to przede wszystkim uszkodzenia tłoka, a w 4T zaworów. Stąd regularne serwisowanie filtra powietrza, to podstawa!
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie Filtra Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Jak Czyścić Filtr Powietrza?
- W zależności od modelu KTM EXC zdemontowanie filtra powietrza nie powinno zająć więcej czasu niż 2-3 minuty. Po zdjęciu filtra w jego miejsca koniecznie zainstaluj zaślepkę filtra powietrza. Dzięki tej osłonie skutecznie zamkniesz dolot powietrza, dzięki czemu nie tylko nie dopuścisz by jakiś niepożądany element organiczny np. kawałek zaschniętego błota nie powędrował w głąb dolotu, ale także będziesz mógł dzięki niemu spokojnie wymyć komorę filtra powietrza.
- Przed przystąpieniem do tej operacji czyszczenia filtra w swoim enduro, koniecznie zaopatrz się w jednorazowe rękawiczki medyczne. W trakcie czyszczenia i nasączania filtra będziemy mieli do czynienia ze środkami chemicznymi, tak więc sam rozumiesz - wszystko w trosce o dłonie. Po wydostaniu „płuc” ukochanej Katie z airboxa, należy zdjąć piankę ze stelaża, a następnie zaserwować jej przyjemną kąpiel w benzynie lub nafcie… Czy aby na pewno? No nie do końca, choć niestety taki schemat postępowania wciąż jest w wielu kręgach praktykowany. Stosowanie benzyny bądź nafty znacząco skraca żywotność filtra (niszczy tworzywo piankowe), przez co z czasem filtr może zacząć szybciej przepuszczać drobinki zanieszczynień. Zaleca się więc stosowanie preparatów takich Motorex Air Filter Cleaner, opracowanych specjalnie do filtrów piankowych. Nie zawierają one rozpuszczalników, mających negatywny wpływ na strukturę pianki. Po kąpieli w takim preparacie, kolejnym krokiem będzie umycie filtra pod wodą i pozostawienie do wyschnięcia.
- Etap trzeci, to nasączanie filtra powietrza, czyli nadanie naszemu filtrowi właściwości, zapobiegających przeciskaniu się cząstek brudu w stronę dolotu. Do tego zabiegu niezbędny okaże się Motorex Air Filter Oil 206, który zatrzymuje piasek, kurz i wodę, przy jednoczesnej gwarancji optymalnego przepływu powietrza lub wyścigowy Motorex RACING BIO LIQUID POWER. Preferowana przez nas metoda nasączania filtra w garażowym zaciszu zakłada wykorzystanie plastikowej reklamówki. Tak więc polewamy filtr odpowiednią ilością oleju, a następnie wsadzamy do reklamówki i w niej uganiatamy, aż do idealnego rozprowadzenia cieszy po piance. Dzięki temu maksymalnie wykorzystamy wylany olej i skutecznie nasączymy filtr. Ważne, by rozprowadzić olej po całym filtrze. Obszar, który zostanie pominięty można dać szansę zanieczyszczeniom na przedostanie się przez filtr, co może doprowadzić do ich dalszej drogi w głąb silnika - dla nas kosztownej drogi. Tak zakonserwowany filtr odstawiamy na kilka minut w celu odparowania, a następnie montujemy i znów cieszymy się radością z jazdy! Pamiętaj!
- Montaż filtra w airboxie to jak ostatni podjazd na Red Bull Romaniacs. Źle wykonany sprawi, że czynność trzeba będzie powtórzyć, a to strata czasu oraz… być może miejsca w wyścigu. Stąd tak istotne jest poprawne założenie pianki na stelaż, a następnie dopasowanie całości w dolocie airboxu. Po zabiegu nałożenia filtra na wewnętrzny kołnierz dokładnie upewnij się, ze filtr idealnie przylega do konstrukcji komory filtra. Niedokładne dopasowanie może być przyczyną przenikania zanieczyszczeń do silnika, a także może negatywnie wpłynąć na osiągi silnika. W KTMSKLEP.PL, podobnie jak wielu czołowych zawodników, dodatkowo smarujemy krawędź filtra (tę, która właśnie przylega do airboxa), tawotem.
Wybór Filtra Powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Rodzaje Filtrów Powietrza
- Podstawowe filtry papierowe: Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny.
- Filtry bardziej skomplikowane: Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie.
- Filtry tuningowe i sportowe: Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
- Filtry K&N: Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. KTM SX 250 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. KTM SX 250 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model.
Pamiętaj, że KTM SX 250 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza. Jak zaleca w tej kwestii producent, zabieg czyszczenia filtra i airboxa w motocyklu Enduro KTM, powinno odbywać się najlepiej po każdym wyścigu lub co 20 mth. Jak sami jednak z doświadczenia wiecie, motogodzina motogodzinie nierówna (np. 1 mth na szutrach vs.
Nie da się ukryć, że czynność mająca na celu przeserwisowanie filtra powietrza w motocyklu enduro lub cross nie należy do błyskawicznych. Przygotowanie pojemników do czyszczenia, do nasączania, do tego sama procedura demontażu, czyszczenia, nasączania, montażu może zająć dobre kilkadziesiąt minut. Stąd czerpiąc z naszych doświadczeń ze świata wyścigów, zalecamy zaopatrzenie się w kilka, a nawet kilkanaście filtrów powietrza i… przeprowadzanie tego zabiegu na skalę masową tzn. na przykład na 10 filtrach! Pomyśl ile po takim jednorazowym, masowym serwisie filtrów zaoszczędzisz czasu podczas kolejnych weekendów enduro. 1 filtr na weekend? 10 filtrów w zapasie? W przypadku takiego podejścia do tematu sam proces nasączania także zyskuje na tempie.
Wystarczy, że zawartość puszki Motorex Air Filer Oil 206 wlejesz do pojemnika, a następnie każdemu czystemu filtrowi zaserwujesz w nim krótką kąpiel, zakończoną odprowadzeniem nadmiaru oleju. W ten sposób przygotowane filtry pakujemy oddzielnie do woreczków strunowych (te z zatrzaskiem) lub plastikowych reklamówek i… na kilka tygodni gotowe! Pamiętaj jednak, aby po upływie kilku tygodni przed montażem tak przygotowanego filtra, jeszcze raz dokładnie go wyściskać (w woreczku lub w rękawiczkach), by zapobiec ewentualnemu zgromadzeniu oleju w większej ilości w jakimś zakamarku naszej pianki. To bez wątpienia duże ułatwienie dla zawodnika i jeden problem mniej podczas wyczekiwanego moto-weekendu. Metodę tę stosowałem jeszcze w czasach, kiedy ścigałem się w motocrossowych Mistrzostwach Polski oraz w trakcie wszystkich wyjazdów na treningi za granicę. Zainspirowali mnie do tego czołowi zawodnicy z Belgii i Holandii, którzy na początku sezonu kupowali kilkadziesiąt filtrów prosto od producenta TwinAir, dzięki czemu mieli zapas na cały sezon. W jego trakcie użytkowali każdy filtr tylko jednokrotnie, a po sezonie zawozili je wszystkie do producenta i płacili wówczas tylko za mycie i nasączanie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Niestety niektóre warunki terenowe potrafią skutecznie doprowadzić do zabrudzenia filtra, jeszcze przed pełnym rozjeżdżeniem się ridera. Mowa przede wszystkim o środowisku pyłowym, ale też piaskowym (Red Bull 111 Megawatt, czy też gdy jest sucho KTMSKLEP.PL ENDURO RACE). Topowy producent filtrów powietrza TwinAir (dostawca filtrów KTM) zdał sobie z tego sprawę i specjalnie na takie warunki opracował dodatkowe osłony na filtr powietrza. Zagrożeniem dla Twojego filtra bez wątpienia może okazać się także nadmierna ilość wody, czy też błota (np. podczas pamiętnej inauguracji KTMSKLEP.PL ENDURO RACE 2017). O tym ekipa TwinAir także pomyślała i opracowała specjalną nakładkę na filtr, zapobiegającą jego zbytniemu zwilżeniu, przez co unikniemy zassania wody.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #ktm #250 #sx #konserwacja

