Wymiana filtra powietrza i oleju w Opel Mokka: Kompleksowy przewodnik
- Szczegóły
W trosce o prawidłowe funkcjonowanie i długowieczność Twojego Opla Mokka, regularna wymiana filtrów i oleju jest kluczowa. Zaniedbanie tych czynności może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. W tym artykule omówimy wymianę filtra oleju i powietrza, a także poruszymy kwestie związane z odpowiednim doborem oleju silnikowego.
Wymiana oleju silnikowego w Opel Mokka
W przypadku Opla Mokka, jak i innych modeli tej marki, proponowane są wysokiej jakości oryginalne oleje Opel: syntetyk LongLife, półsyntetyk albo olej mineralny. Oferta dotyczy samochodów wszystkich marek - Opel, Chevrolet, inne marki. Przy Oplu, Chevrolecie brak ograniczenia ilościowego oleju. W przypadku wymiany oleju w samochodach Opel, Chevrolet, stosowane są oryginalne filtry oleju Opel, Chevrolet.
Ważne jest, aby stosować odpowiedni olej silnikowy, zgodny ze specyfikacją producenta. Od roku modelowego 2018 (produkcja od poł. 2017 r.) Dexos1 poprawia osiągi w zastosowaniach benzynowych i w Europie stał się olejem obowiązującym dla silników benzynowych Opla od roku modelowego 2018. Natomiast w roczniku modelowym 2017 (produkcja między poł. 2016 r. a poł. 2017 r.) tylko niektóre silniki benzynowe wymagają oleju Dexos1, są to jednostki 1.4 NET (1.4 Turbo 140KM) i 1.4 NEL (1.4 Turbo 120KM) występujące m.in. w Merivie, Astrze, Mokce, Insigni, a także innych modelach. Dexos2 łączy potrzebę zastosowań benzynowych i dieslowskich w jednej specyfikacji i jest dostosowany do potrzeb Europy. 5W-30 Dexos2 przeznaczony jest do zapewnienia wyjątkowych zdolności oczyszczania, zmniejszania zużycia części oraz ogólnej ochrony silnika w połączeniu z dodatkowo poprawioną ekonomią zużycia paliwa.
Dlaczego warto stosować olej syntetyczny?
Syntetyk chroni łożysko turbiny przed osadem. Osad spowodowałby awarię łożyska. Spaliny mają do 900 st. C, turbina może się rozgrzać do czerwoności, takich warunków nie wytrzymują oleje mineralne. Uruchomienie samochodu zalanego dobrym syntetykiem przy -26 st. C to pestka. Olej ma aprobatę BMW, VW i Mercedes-Benz, może być stosowany i do innych marek.
Dexos1/Dexos2 - brand General Motors - syntetyk z wyższej półki. "Long life" - czyli o przedłużonej żywotności. Olej syntetyczny Dexos jest wynikiem globalnego programu rozwoju oleju silnikowego, którego celem było zapewnienie wspólnej specyfikacji olejów, wspólnych standardów badań i atestacji (laboratoria, testy porównawcze silników, atestacja pojazdów) na całym świecie, zapewniając kompatybilność z paliwami alternatywnymi (gaz płynny LPG, gaz sprężony CNG, bioetanol E85, biodiesel), zgodności z różnorodnymi konstrukcjami silników, umożliwienie konsekwentnego stosowania systemu monitorowania żywotności olejów silnikowych, poprawienie ekonomii zużycia paliwa, zmniejszenie emisji spalin i ostatecznie wspieranie strategii przerw międzyobsługowych w regionach.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Kiedy wymieniać olej?
Zaleca się wymianę oleju silnikowego raz w roku, szczególnie przy przebiegu około 15 000 km rocznie. Nie zaleca się przekraczania tego interwału.
Wymiana filtra oleju w Opel Mokka
Podczas wymiany oleju, konieczna jest również wymiana filtra oleju. Filtr oleju FILTRON OP 570/2 jest odpowiedni do Opla Mokka / Mokka X produkowanych od 2012 roku z silnikiem 1.4 Turbo / B14XFT / 112 [kw] / 152 [KM].
Pamiętaj! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Prosimy nie sugerować się tylko umieszczeniem Państwa modelu w spisie. Data w zastosowaniu oznacza lata produkcji danego modelu auta, a nie lata zastosowania części. Producenci w tych samych latach mogli stosować różne części zależnie od roku lub od numeru VIN auta.
Wymiana filtra powietrza w Opel Mokka
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od warunków eksploatacji pojazdu. W jednym wypadku rok to za dużo (polne drogi, duże zapylenie) w drugim po roku nawet się nie zabrudzi (autostrady). Zalecenia producenta to wymiana co 60 000 km.
Inne ważne płyny i filtry
Oprócz oleju i filtrów, należy pamiętać o regularnej wymianie innych płynów eksploatacyjnych:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Filtr kabinowy: Zaleca się wymianę co 2 lata, a najlepiej 2 razy w roku: na wiosnę i na jesień.
- Płyn hamulcowy: Co 2 lata. Ważne o tyle, że chłonie wilgoć z powietrza a jej nadmiar powoduje korozję układu hamulcowego.
- Płyn chłodniczy: Co 3 lata należy sprawdzić temp. zamarzania. Jeśli jest zbyt wysoka to wymienić.
- Klimatyzacja: Zaleca się odgrzybianie klimatyzacji w celu usunięcia bakterii, których nadmiar powoduje powstawanie woni mokrej szmaty czy stęchlizny.
Podsumowanie interwałów wymiany
| Część/Płyn | Interwał wymiany |
|---|---|
| Olej silnikowy | Raz w roku lub co 15 000 km |
| Filtr oleju | Przy każdej wymianie oleju |
| Filtr powietrza | Co 60 000 km (lub częściej w trudnych warunkach) |
| Filtr kabinowy | Co 2 lata (lub 2 razy w roku) |
| Płyn hamulcowy | Co 2 lata |
| Płyn chłodniczy | Sprawdzenie co 3 lata |
| Odgrzybianie klimatyzacji | Regularnie, w zależności od potrzeb |
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #i #oleju #opel #mokka

