Wymiana Filtra Powietrza i Oleju w Mercedesie W211 2.2 CDI – Poradnik
- Szczegóły
Silnik OM646 to jedna z bardziej cenionych jednostek wysokoprężnych produkowanych przez Mercedesa. Cechuje się solidnością, długowiecznością i dobrą kulturą pracy, o ile jest właściwie eksploatowany. Jednym z podstawowych warunków jego trwałości jest regularna wymiana oleju silnikowego oraz zastosowanie oleju o odpowiednich parametrach.
OM646 to czterocylindrowy silnik Diesla produkowany przez Mercedesa od 2002 roku. Powstał jako rozwinięcie jednostki OM611 i występował w kilku wariantach różniących się mocą, układem wtryskowym oraz osprzętem. Silnik OM646 był stosowany zarówno w autach osobowych, jak i dostawczych. Wersje z oznaczeniem EVO były bardziej zaawansowane technologicznie.
Wybór Oleju Silnikowego do OM646
Prawidłowy olej silnikowy do jednostki OM646 to jeden z najważniejszych czynników wpływających na jej żywotność i niezawodność. Silnik ten, choć uchodzi za trwały i solidny, pracuje w wymagających warunkach - wysokie ciśnienie wtrysku paliwa, turbosprężarka, układ recyrkulacji spalin EGR oraz (w wielu wersjach) filtr cząstek stałych DPF, to elementy, które wymagają bezbłędnego smarowania i czystości wewnętrznej.
W silniku OM646 smarowanie pełni nie tylko funkcję ochrony elementów przed tarciem, ale także odpowiada za odprowadzanie ciepła, uszczelnianie przestrzeni między tłokiem a cylindrem, neutralizację zanieczyszczeń oraz ograniczenie odkładania się nagaru. Dlatego właśnie dobór właściwego oleju nie powinien być przypadkowy.
Normy Olejowe Mercedes-Benz
Mercedes-Benz precyzyjnie definiuje wymagania olejowe dla silników OM646:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- MB 229.51 - to jedna z najczęściej rekomendowanych norm w przypadku silników wysokoprężnych wyposażonych w układ oczyszczania spalin.
- MB 229.31 - dopuszczalna alternatywa dla starszych wersji OM646 lub pojazdów użytkowanych w łagodniejszych warunkach.
- MB 229.52 - najnowsza i najbardziej zaawansowana specyfikacja stosowana głównie w nowoczesnych jednostkach napędowych.
Dla jednostek OM646, które nie posiadają filtra DPF, dopuszcza się także stosowanie olejów o wyższej zawartości SAPS, takich jak te zgodne z normą MB 229.3 lub nawet MB 229.1, choć nie są to rozwiązania optymalne z punktu widzenia długowieczności silnika.
Klasa Lepkości Oleju
Równie ważnym parametrem co norma jakościowa jest klasa lepkości oleju, która musi być dostosowana do warunków eksploatacyjnych i klimatycznych.
- 5W-30 - najczęściej spotykana klasa lepkości.
- 5W-40 - alternatywa szczególnie polecana w przypadku silników z większym przebiegiem, w cieplejszym klimacie lub przy intensywnej eksploatacji (np. częste jazdy autostradowe, ciągnięcie przyczepy, jazda w górach).
Przykładowe Oleje Spełniające Wymagania OM646
Na rynku dostępnych jest wiele produktów spełniających wymagania silnika OM646, ale tylko niektóre z nich oferują naprawdę wysoką jakość i potwierdzone aprobaty producentów:
- Liqui Moly Top Tec 4100 5W-40 - Doskonały wybór dla użytkowników eksploatujących swoje pojazdy w trudniejszych warunkach lub z większym przebiegiem. Polecany szczególnie do starszych wersji OM646 bez filtra DPF.
- Motul 8100 X-Clean 5W-30 - Wysokiej klasy olej przeznaczony do silników z zaawansowanym systemem oczyszczania spalin. Kompatybilny z DPF, turbosprężarką i EGR.
- Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 - Olej syntetyczny na bazie technologii GTL (gaz-to-liquid), który gwarantuje czystość silnika i redukcję emisji spalin.
- Ravenol VMP 5W-30 - Niemiecki olej o wysokiej klasie czystości i ochrony antyzużyciowej. Posiada liczne aprobaty producentów, w tym MB 229.51.
- Mobil 1 ESP Formula 5W-30 - Syntetyczny olej o bardzo dobrych właściwościach ochronnych. Spełnia normy MB 229.51 i ACEA C3.
Dla silników OM646 bez filtra cząstek stałych dopuszcza się zastosowanie olejów starszej generacji, np. spełniających normy MB 229.3 lub nawet MB 229.1. Są to produkty o wyższej zawartości SAPS, przez co nie nadają się do jednostek z DPF.
Dodatkowe Informacje
Pojemność układu smarowania w silnikach OM646 różni się w zależności od wersji oraz rodzaju miski olejowej. Zawsze należy sprawdzić poziom oleju po zalaniu - najlepiej użyć bagnetu kontrolnego lub elektronicznego czujnika poziomu oleju.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Interwał wymiany oleju zależy od sposobu użytkowania pojazdu. Wybierając olej do OM646, należy unikać produktów nieposiadających autoryzacji MB. Na rynku istnieje wiele tanich zamienników, które mogą nie spełniać odpowiednich norm.
Odma Olejowa - Diagnostyka i Zapobieganie Problemom
Jeśli podczas jazdy samochodem, zauważyłeś problem z niestabilnymi obrotami albo dymieniem z wydechu, to znak, że być może została uszkodzona przykładowo odma olejowa. Awaria może doprowadzić, chociażby do problemów dotyczących wyciekania oleju. Wymiana tego elementu może i nie jest droga, jednak warto wiedzieć, kiedy udać się z takim problemem do specjalisty.
Wycieki oleju, skoki obrotów oraz dymienie z wydechu sprawiają, że jazda samochodem z zatkaną odmą jest nie tylko mało komfortowa, ale również niebezpieczna. Na szczęście usterka pomimo tego, że z początku może wydawać się bardzo poważna, jest łatwa do uniknięcia. Warunek jest jeden - właściwa diagnoza w odpowiednim czasie.
Czym jest Odma Olejowa?
Zanim zajmiemy się opisem objawów usterek związanych z odmą, warto napisać kilka słów o tym, czym jest ten niezwykle ważny element wyposażenia samochodu. Układ, w którym się znajduje, nazywany jest układem przewietrzenia skrzyni korbowej. Gdyby wyeliminować całkowicie z konstrukcji samochodu układ odpowietrzania mogłoby dojść do zebrania się ciśnienia w komorze spalania. W rezultacie tworzyłoby ryzyko rozszczelnień, a w najgorszym wypadku wybuchu. Jak więc widzisz, odma olejowa to element czuwający nad bezpieczeństwem kierowcy oraz pasażerów.
Silniki starszego typu były konstruowane w taki sposób, aby zbierające się podczas pracy gazy wydostawały się na zewnątrz. W dzisiejszych czasach odma olejowa nie jest już niczym, co przypomina rozwiązania stosowane w przeszłości. Obecnie jest ona zintegrowana z separatorem oleju, a jej główne zadanie polega na skraplaniu mgły olejowej oraz kierowanie tego aerozolu do wnętrza silnika.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Odmy stosowane w nowoczesnych samochodach są również wyposażone w podgrzewacz. Ten element ma za zadanie rozpuszczanie gęstych osadów oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu czystości w układzie. Bez niego osady szybko sprawiłyby, że odpowietrzanie nie byłoby możliwe.
Podczas omawiania działania odmy olejowej nie sposób też nie wspomnieć o zaworach PCV. Ich rola polega na odprowadzaniu gazów bezpośrednio z silnika oraz przepuszczaniu w ich miejsce świeżego powietrza pochodzącego z filtra. Wyróżnić można też zawór membranowy do wyrównywania ciśnienia.
W bloku silnika znajduje się centralna część układu napędowego, czyli komora korbowa z obracającym się wałem. Powstała w wyniku sprężenia mieszanka razem z olejem silnikowym jest kierowana do komory spalania silnika.
Objawy Usterki Odmy Olejowej
Odma olejowa jak każdy element samochodu z czasem się zużywa, co jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. W jaki jednak sposób rozpoznać usterki związane z odmą? Czy trzeba być do tego wykwalifikowanym specjalistą z zakresu mechaniki samochodowej?
- Wycieki oleju silnikowego - jeśli ciśnienie w komorze silnika jest za wysokie, dochodzi do wypychania uszczelek oraz wycieku oleju.
- Duże zużycie oleju silnikowego - w momencie, gdy odma jest zatkana, automatycznie zwiększa się spalanie oleju.
- Dziwne dźwięki w trakcie korzystania z bagnetu - specyficzny syk podczas wyciągania bagnetu w celu pomiaru oznacza bez żadnych wątpliwości, że w komorze znajduje się za dużo gazów, które ulatniają się z silnika. Zatkana odma olejowa może sprawić też, że bagnet samoczynnie podnosi się.
- Nieprawidłowa praca silnika - zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika, co jest bardzo trudne do przeoczenia.
Powinieneś też wiedzieć, że układ odmy nie zawsze daje tak jasne i czytelne sygnały. Bywa, że masz do czynienia z wadliwym lub przytkanym zaworkiem PCV odpowiedzialnym za wentylację silnika. Z tego względu warto mieć świadomość, że domowa diagnoza nie zawsze jest możliwa.
O ile w większości przypadków można wychwycić samodzielnie kłopoty w obrębie układu odmy, o tyle istnieją sytuacje, gdy uszkodzenia nie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu niezwykle ważne jest poddawanie samochodu regularnym przeglądom stanu technicznego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszelkiego rodzaju problemy zostaną szybko zauważone, a kosztowna naprawa silnika nie będzie potrzebna. Pamiętaj, że profilaktyka jest tańsza od leczenia.
Czyszczenie i Konserwacja Odmy Olejowej
Odma olejowa, która jest zapchana, wpływa na pracę całego silnika. Dlatego konieczne jest podjęcie szybkich i stanowczych kroków w celu rozwiązania tego problemu. Czyszczenie odmy powinno odbywać się w wyspecjalizowanych warsztatach mechanicznych, ponieważ podczas prac bardzo często niezbędna okazuje się wymiana separatorów oraz przewodów. Niekiedy należy zastąpić całą pokrywę silnika.
Dostęp do tych wszystkich elementów nie jest jednak łatwy i wymaga odpowiednich narzędzi oraz wiedzy z zakresu budowy pojazdów mechanicznych.
Jak już wspominaliśmy wyżej, profilaktyka jest skuteczniejsza i tańsza niż leczenie, dlatego możesz zadbać o odmę jeszcze zanim ulegnie uszkodzeniu. Wystarczy tylko, że przy każdej wymianie oleju silnikowego zostanie sprawdzona drożność układu. Zwróć na to uwagę i poproś serwisanta zajmującego się zmianą oleju, aby poświęcił kilka chwil układowi odmy w Twoim samochodzie.
Zadbaj już dzisiaj o stan samochodu i sprawdź, jak sprawuje się odma olejowa. Aby odpowiednio zadbać o odmę olejową, musisz regularnie wymieniać olej oraz korzystać tylko ze smarów wysokiej jakości. Najlepiej będzie, gdy zastosujesz się do zaleceń producenta pojazdu. W wiekowych modelach filtry zapychają się o wiele szybciej, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Same zabiegi konserwacyjne nie są drogie. Jeśli potrzebujesz nowych odpowietrzników, to musisz przygotować się na wydatek od kilkudziesięciu do około 200 zł. Nie są to więc kwoty zbyt mocno drenujące portfel.
Jak widzisz, odma olejowa ze względu na swoje rozmiary jest często niedocenianym elementem samochodu, ale mimo to jej rola wpływa na pracę całego silnika. Pamiętaj, że możesz zadbać zawczasu o stan odmy poprzez kontrolę jej stanu podczas wymiany oleju oraz baczną obserwację tego, co dzieje się z samochodem w czasie jazdy. Warto też zwrócić uwagę na zachowanie bagnetu do pomiaru oleju.
Koszty napraw odmy nie są wysokie, ale niestety w większości przypadków będziesz zmuszony do oddania pojazdu do serwisu. Wynika to z konieczności użycia specjalistycznych narzędzi. Należy także mieć szeroką wiedzę z zakresu budowy samochodów, ponieważ odma nie zawsze jest widoczna od razu po otwarciu maski.
tags: #filtr #powietrza #i #olejowy #mercedes #w211

