Wymiana Filtra Powietrza i Kabinowego w Renault Clio II (2000)
- Szczegóły
Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Filtr kabinowy jest integralną częścią układu wentylacji, który oczyszcza powietrze dostarczane do wnętrza pojazdu. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pyłki, sadza, bakterie oraz inne szkodliwe cząstki stałe.
Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy?
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.
Regularna wymiana filtra powietrza kabinowego jest niezbędna do utrzymania jego skuteczności. Zaleca się, aby wymienić filtr kabinowy co 15 000 do 30 000 kilometrów lub co najmniej raz w roku. W przypadku jazdy w szczególnie zanieczyszczonych lub zakurzonych warunkach, filtr może wymagać częstszej wymiany. Objawami wskazującymi na konieczność wymiany filtra są zmniejszona wydajność systemu wentylacji, nieprzyjemne zapachy w kabinie oraz zwiększone parowanie szyb.
Filtr kabinowy a klimatyzacja
Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rodzaje filtrów kabinowych
Filtry kabinowe mogą być wykonane z papieru, włókniny lub węgla aktywnego, który dodatkowo usuwa nieprzyjemne zapachy. Istnieją dwa główne rodzaje filtrów powietrza kabinowego: filtry standardowe i filtry węglowe.
- Filtr przeciwpyłkowy (standardowy): Podstawowy rodzaj filtra kabinowego, który został zaprojektowany w celu zatrzymywania większych zanieczyszczeń mechanicznych, takich jak kurz, pyłki, liście i inne drobne cząstki unoszące się w powietrzu. Wykonany jest zazwyczaj z papieru lub włókniny.
- Filtr z węglem aktywnym: Posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.
- Filtry antysmogowe: Są zaawansowaną wersją filtrów kabinowych, zaprojektowaną specjalnie do radzenia sobie z bardzo drobnymi cząstkami smogu oraz innymi zanieczyszczeniami miejskimi, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Te filtry mają bardzo gęstą strukturę, co pozwala im wychwytywać mikroskopijne cząstki zanieczyszczeń, takie jak PM2.5.
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.
Wymiana filtra - samodzielnie czy u mechanika?
Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.
Regularna wymiana filtra powietrza kabinowego przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, zapewnia stały dostęp do czystego i zdrowego powietrza wewnątrz pojazdu, co ma bezpośredni wpływ na komfort i zdrowie pasażerów. Ponadto, czysty filtr poprawia wydajność systemu klimatyzacji i wentylacji, co może przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa oraz przedłużenia żywotności komponentów układu wentylacyjnego.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #i #kabinowy #renault #clio

