Wymiana filtra powietrza w Volkswagen Golf VII: Poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Volkswagen Golf VII to samochód, który łączy komfort jazdy i zaawansowanie technologiczne. Pomimo swojej technologicznej złożoności, wiele podstawowych czynności serwisowych pozostaje prostych i opłacalnych do wykonania we własnym zakresie. Jedną z nich jest wymiana filtra powietrza, której zaniedbanie może mieć poważne konsekwencje dla nowoczesnego silnika.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Zasadniczym zadaniem filtra powietrza zainstalowanego w samochodzie jest oczyszczenie powietrza dostarczanego z otoczenia do silnika samochodowego w celu przeprowadzenia procesu spalania paliwa. Jest to o tyle istotne, że w powietrzu oprócz miękkich zanieczyszczeń, znajdują się także twardsze cząstki, które mogą w istotny sposób wpływać na szybkość zużycia elementów współpracujących silnika. Niekorzystnym czynnikiem, jaki ma zawartość pyłów i kurzu w zasysanym powietrzu jest stopniowe zapychanie filtra powietrza, a w efekcie zubożenie mieszanki i obniżenie mocy silnika.
W Volkswagenie Golf VII filtr powietrza pełni strategiczną funkcję. Jego zadaniem jest dostarczenie do silnika czystego powietrza, wolnego od pyłów, cząstek stałych i innych zanieczyszczeń. Wysokociśnieniowe pompy wtryskowe, precyzyjne turbosprężarki i zaawansowane systemy recyrkulacji spalin (EGR) są wrażliwe na zanieczyszczenia. Nawet mikroskopijne cząstki pyłu, które ominą filtr, działają jak papier ścierny na łopatki turbiny, cylindry i pierścienie tłokowe. W dłuższej perspektywie prowadzi to do spadku kompresji, zużycia turbosprężarki i problemów z układem EGR.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku, co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów. Volkswagen rekomenduje wymianę filtra powietrza w Golfie VII nawet co 60 000 kilometrów lub co 4 lata w ramach tzw. „LongLife Service”. Jednakże, w oparciu o obserwacje polskich warsztatów, te interwały są często zbyt optymistyczne. Najprostszą metodą weryfikacji jest fizyczne sprawdzenie filtra.
Objawy zużytego filtra powietrza w VW Golfie VII mogą być subtelne, ale kosztowne. Podstawowym symptomem jest systematyczny wzrost średniego spalania paliwa. Kolejnym znakiem jest utrata elastyczności silnika, szczególnie w zakresie średnich obrotów. W skrajnych przypadkach może dojść do zapalenia się kontrolki check engine z błędami dotyczącymi zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
Samodzielna wymiana a wizyta w warsztacie - koszty
Wymiana filtra powietrza to zabieg, w którym różnica w cenie między samodzielnym a warsztatowym wykonaniem jest wyraźna. Koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest przynajmniej dwukrotnie wyższy niż zakup dobrej jakości zamiennika i samodzielny montaż. W autoryzowanych stacjach dealerskich (ASO) cena samej usługi może być nawet o 50-100% wyższa niż w niezależnych, ale renomowanych warsztatach.
Jaki filtr wybrać?
Dla modelu Golf VII dostępne są standardowe filtry papierowe oraz filtry z warstwą węgla aktywnego, które polecane są szczególnie dla użytkowników jeżdżących głównie w aglomeracjach miejskich, ponieważ neutralizują one nieprzyjemne zapachy i część szkodliwych gazów. Należy bezwzględnie unikać filtrów nieznanych marek, oferowanych w podejrzanie niskich cenach.
Sklep motoryzacyjny e-autoparts.pl posiada w swojej ofercie bogaty asortyment filtrów powietrza do niemal wszystkich marek samochodów. Można u nas kupić filtry powietrza uznanych producentów, takich jak Bosch, Hengst, Man, Filtron, Champon oraz nieco tańsze zamienniki Japanparts, Optima, Alco. jednak trzeba wiedzieć, że oszczędzanie kosztem jakości może się nie do końca opłacać. Znane są przypadki, kiedy po założeniu nowego filtra powietrza od nieznanego producenta do samochodu z instalacją gazową, nie było możliwe prawidłowe ustawienie obrotów silnika.
Instrukcja krok po kroku - wymiana filtra powietrza w Golf VII
Proces wymiany w siódmej generacji Golfa jest intuicyjny i zaprojektowany z myślą o łatwym serwisie.
- Otwórz maskę Golfa VII.
- Obudowa filtra powietrza w Golfie VII to duża, czarna, prostokątna skrzynka zlokalizowana w tylnej, prawej części komory silnika.
- W przeciwieństwie do starszych modeli, jest ona zamknięta wyłącznie za pomocą specjalnych, plastikowych klipsów (około 4-6 sztuk), które nie wymagają żadnych narzędzi. Aby je otworzyć, pociągnij ich górną część do góry.
- Po zwolnieniu wszystkich zapięć, unieś górną pokrywę obudowy.
- Po odchyleniu pokrywy, zobaczysz filtr powietrza leżący w dolnej części obudowy. Chwyć go oburącz i wyciągnij prosto do góry.
- To idealny moment, aby dokładnie oczyścić wnętrze obudowy. Użyj odkurzacza z końcówką do szczelin, aby usunąć wszelki nagromadzony piasek, liście i inne zanieczyszczenia. Następnie przetrzyj wilgotną, ale nie mokrą, szmatką uszczelki oraz krawędzie, na których spoczywała pokrywa. Dzięki temu zapewnisz idealną szczelność po zamknięciu.
- Weź nowy filtr i porównaj go ze starym, aby upewnić się co do zgodności.
- Delikatnie opuść go na swoje miejsce w dolnej części obudowy. Zwróć baczną uwagę na poprawne ułożenie. Na krawędzi filtra znajduje się miękka uszczelka, która musi dokładnie i równomiernie przylegać do gniazda w obudowie.
- Gdy filtr jest prawidłowo osadzony, delikatnie dociśnij pokrywę obudowy i zaciśnij wszystkie klipsy, słysząc charakterystyczne kliknięcia. Przejdź dookoła obudowy i sprawdź ręką, czy każdy klips jest w pozycji zamkniętej.
Na co uważać?
Samodzielna wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Golf VII to nie tylko oszczędność, ale także element świadomej, profilaktycznej eksploatacji pojazdu. Pomimo prostoty czynności, warto zachować czujność, aby uniknąć problemów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
Najpoważniejszym błędem jest próba regeneracji filtra papierowego poprzez strumień sprężonego powietrza. Ciśnienie deformuje i rozrywa mikrowłókna papieru, tworząc kanały, którymi zanieczyszczenia bezpośrednio trafią do silnika, powodując jego postępujące, wewnętrzne zużycie. Kolejnym problemem jest niezapewnienie pełnej szczelności obudowy z powodu niedomkniętego klipsa lub nieprawidłowo ułożonej uszczelki filtra.
Ostatnia, kluczowa rada: Jeśli po wymianie silnik pracuje nierówno, a na desce rozdzielczej pali się kontrolka awarii, niezwłocznie zgłoś się do diagnosty. Podczas manipulacji przy obudowie mógł zostać przypadkowo uszkodzony lub zabrudzony czujnik masy powietrza (MAF), którego wymaga kalibracji lub wymiany przez specjalistę.
Sportowy filtr powietrza FigerSPEC
Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy. Filtr FigerSPEC oferuje technologię rodem z motorsportu - rozwiązania używane przez czołowe zespoły wyścigowe - teraz dostępne dla Twojego auta cywilnego.
- Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
- Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
- Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
- Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.
Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.
FigerSPEC to polska firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji wysokiej klasy części do motorsportu oraz tuningu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w sportach motorowych, FigerSPEC dostarcza sprawdzone rozwiązania poprawiające osiągi pojazdów - od układów dolotowych po inne komponenty wyścigowe.
Przeczytaj także: Opinie o filtrze Pipercross w Golfie 7
tags: #filtr #powietrza #golf #vii #wymiana

