Konserwacja Gąbkowego Filtra Powietrza Motorex: Klucz do Długowieczności Silnika Twojego Motocykla

Filtr powietrza to dla motocykla odpowiednik płuc. Utrzymanie go w dobrej kondycji zapewnia skuteczne dostarczanie tlenu do silnika, co przekłada się na jego optymalne osiągi. Zaniedbany filtr to nie tylko spadek mocy, ale, jak wynika z obserwacji serwisowych, częsta przyczyna kosztownych usterek, zwłaszcza w motocyklach KTM. Regularny serwis filtra powietrza to podstawa!

Producent zaleca czyszczenie filtra i airboxa w motocyklach Enduro KTM po każdym wyścigu lub co 20 motogodzin. Jednak motogodzina motogodzinie nierówna, dlatego należy dostosować częstotliwość czyszczenia do warunków jazdy.

Mimo że czyszczenie filtra nie jest ulubionym zajęciem, należy do niego podejść z optymizmem, cierpliwością i dokładnością, dbając o naszą maszynę.

Krok po Kroku: Czyszczenie i Konserwacja Filtra Powietrza

  1. Demontaż filtra i zabezpieczenie dolotu

    W zależności od modelu motocykla, demontaż filtra powietrza zajmuje zaledwie kilka minut. Po wyjęciu filtra, koniecznie zainstaluj zaślepkę filtra powietrza, aby zabezpieczyć dolot przed zanieczyszczeniami podczas czyszczenia komory filtra.

  2. Czyszczenie filtra

    Przed przystąpieniem do czyszczenia filtra załóż jednorazowe rękawiczki medyczne, aby chronić dłonie przed środkami chemicznymi. Następnie zdejmij piankę ze stelaża filtra.

    Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

    Zaleca się stosowanie specjalnych preparatów do czyszczenia filtrów piankowych, takich jak Motorex Air Filter Cleaner, które nie zawierają rozpuszczalników niszczących strukturę pianki. Unikaj stosowania benzyny lub nafty, które skracają żywotność filtra.

    Po wyczyszczeniu filtra w specjalnym preparacie, umyj go pod bieżącą wodą i pozostaw do wyschnięcia.

  3. Nasączanie filtra

    Nasączanie filtra powietrza nadaje mu właściwości zatrzymywania cząstek brudu. Użyj do tego celu Motorex Air Filter Oil 206 lub wyścigowy Motorex RACING BIO LIQUID POWER, które zatrzymują piasek, kurz i wodę, zapewniając optymalny przepływ powietrza.

    Polecamy metodę nasączania filtra w plastikowej reklamówce. Wlej odpowiednią ilość oleju na filtr, włóż go do reklamówki i ugniataj, aż do równomiernego rozprowadzenia oleju po piance. Dzięki temu maksymalnie wykorzystasz olej i skutecznie nasączysz filtr.

    Upewnij się, że olej jest rozprowadzony po całym filtrze. Pominięte obszary mogą umożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do silnika.

    Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

    Po nasączeniu odstaw filtr na kilka minut, aby olej odparował, a następnie zamontuj go w motocyklu.

  4. Montaż filtra

    Poprawny montaż filtra w airboxie jest równie ważny, jak jego czyszczenie i nasączanie. Źle zamontowany filtr może powodować przenikanie zanieczyszczeń do silnika i negatywnie wpływać na jego osiągi.

    Upewnij się, że pianka jest prawidłowo nałożona na stelaż, a całość dokładnie dopasowana w dolocie airboxu. Po nałożeniu filtra na wewnętrzny kołnierz, sprawdź, czy filtr idealnie przylega do konstrukcji komory filtra.

    Dodatkowo, możesz posmarować krawędź filtra (tę, która przylega do airboxa) tawotem, aby zapewnić jeszcze lepsze uszczelnienie.

Sposoby na Oszczędność Czasu

Serwisowanie filtra powietrza może być czasochłonne. Aby zaoszczędzić czas, warto zaopatrzyć się w kilka filtrów powietrza i przeprowadzać czyszczenie i nasączanie na większą skalę. Możesz przygotować 10 filtrów na raz, co pozwoli zaoszczędzić czas podczas kolejnych weekendów.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Wystarczy wlać zawartość puszki Motorex Air Filter Oil 206 do pojemnika, a następnie zanurzyć w nim każdy czysty filtr, pozwalając na odprowadzenie nadmiaru oleju. Tak przygotowane filtry pakujemy oddzielnie do woreczków strunowych lub plastikowych reklamówek.

Przed montażem tak przygotowanego filtra, jeszcze raz dokładnie go wyciśnij (w woreczku lub w rękawiczkach), by zapobiec ewentualnemu zgromadzeniu oleju w większej ilości w jakimś zakamarku naszej pianki.

Dodatkowa Ochrona w Ekstremalnych Warunkach

W warunkach dużego zapylenia lub piasku warto stosować dodatkowe osłony na filtr powietrza. TwinAir oferuje specjalne osłony, które chronią filtr przed nadmiernym zabrudzeniem.

Podczas jazdy w deszczu lub błocie, warto zastosować nakładkę na filtr, która zapobiega jego nadmiernemu zwilżeniu i zassaniu wody.

Podsumowanie

Regularne i prawidłowe czyszczenie oraz nasączanie filtra powietrza to klucz do długowieczności i niezawodności silnika Twojego motocykla. Stosując się do powyższych wskazówek, możesz uniknąć kosztownych napraw i cieszyć się bezproblemową jazdą.

Zalecenia dotyczące konserwacji filtra powietrza
Czynność Częstotliwość Zalecane produkty
Czyszczenie filtra Po każdym wyścigu lub co 20 mth (w zależności od warunków) Motorex Air Filter Cleaner
Nasączanie filtra Po każdym czyszczeniu Motorex Air Filter Oil 206 lub Motorex RACING BIO LIQUID POWER
Dodatkowa ochrona W warunkach dużego zapylenia, piasku lub deszczu Osłony filtra powietrza TwinAir

Pamiętaj, że dbanie o filtr powietrza to inwestycja w długowieczność Twojego motocykla. Nie bagatelizuj tego aspektu konserwacji, a Twój silnik odwdzięczy się niezawodnością i wysokimi osiągami.

MOTOREX RACING BIO LIQUID POWER to olej do filtrów powietrza opracowany specjalnie dla motocykli terenowych i quadów (ATV), które posiadają filtr piankowy wielokrotnego użytku. Ten biodegradowalny olej ma doskonałą zdolność absorpcji w odniesieniu do kurzu i brudu. MOTOREX RACING BIO AIR FILTER OIL jest wysoce łatwopalny. Trzymać z daleka od źródeł zapłonu i nie palić tytoniu. Miejsca odpowiednie do użycia: w dobrze wentylowanych pomieszczeniach i najlepiej na świeżym powietrzu. Nosić rękawice i gogle ochronne.

Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami. Jeśli jest przeciągnięty, brud i pył mogą dostać się do silnika, co prowadzi do poważnych uszkodzeń. W przypadku dwusuwów, może to zatrzeć tłok i cylinder, a koszty napraw sięgną kilku tysięcy złotych.

Prawidłowe umycie, nasączenie i zamontowanie filtra powietrza to kwestia około 30 minut. Koszt użycia odpowiednich preparatów wynosi kilka złotych. Filtr powietrza powinien być czyszczony po każdym użyciu. Wielokrotne używanie filtra bez odpowiedniego czyszczenia prowadzi do jego zużycia. Optymalna trwałość filtra to 10-15 czyszczeń, jeśli używasz benzyny do mycia.

Najlepiej używać oleju w płynie, który lepiej nasącza filtr i jest bardziej ekonomiczny. Litr oleju w płynie wystarcza na kilkanaście nasączek, podczas gdy olej w sprayu jest droższy i mniej efektywny.

Nasączanie filtra powietrza w pośpiechu jest częstą przyczyną awarii. Upewnij się, że filtr jest dobrze wyczyszczony i nasączony odpowiednio wcześniej przed jazdą.

Nie ma większego znaczenia, jakiego oleju do filtra użyjesz, pod warunkiem, że jest on stosowany prawidłowo. Najważniejsze jest regularne czyszczenie i nasączanie filtra.

Jeśli chcesz podejść do tematu bardziej profesjonalnie, używaj specjalnych płynów do mycia filtra powietrza, które są dostosowane do olejów konkretnego producenta.

Dbanie o filtr powietrza w motocyklu offroadowym jest kluczowe dla jego długowieczności i niezawodności. Regularne czyszczenie, odpowiednie nasączanie i unikanie pośpiechu to podstawowe zasady, które pozwolą uniknąć kosztownych napraw silnika.

tags: #filtr #powietrza #gąbkowy #motorex #konserwacja

Popularne posty: