Wymiana filtra powietrza w Fordzie Focusie Mk2: Kompleksowy przewodnik

Wymiana filtra kabinowego jest równie ważna co regularne zmienianie innych filtrów i płynów eksploatacyjnych. Ta czynność serwisowa ma bardzo duży wpływ na zdrowie osób podróżujących autem. Zapewnia też sprawne działanie klimatyzacji i wentylacji.

Filtr kabinowy w Fordzie Focusie Mk2

Regularnie wymieniając filtr kabiny, dbamy o własne zdrowie i komfort podróżowania. Źle przefiltrowane powietrze, które dostaje się do wnętrza auta może nie tylko wpłynąć negatywnie na zdrowie pasażerów, ale też powodować znacznie szybsze zmęczenie kierowcy w czasie jazdy. Nie wszyscy o tym pamiętają.

Do czego służy filtr kabinowy?

Filtr kabiny służy do oczyszczania powietrza wlatującego z zewnątrz do kabiny. Dzięki temu, wirusy i bakterie nie przedostają się do wnętrza auta w tak dużych ilościach, jakby to miałoby miejsce, gdyby filtra kabiny nie było. Dzięki temu, osoby podróżujące w samochodzie nie są narażone na oddychanie zanieczyszczonym powietrzem i choroby układu oddechowego. Na długo niewymienianym filtrze może pojawić się pleśń. Jak widać, oddychanie powietrzem, które wpada do kabiny przez taki filtr nie wróży nic dobrego dla zdrowia osób przebywających w środku.

Przy okazji wymiany filtra kabinowego, warto przeprowadzić również ozonowanie wnętrza. Dzięki temu, pozbędziemy się z wnętrza samochodu większości wirusów, bakterii i grzybów.

Jak wymienić filtr kabinowy w Fordzie Focusie Mk2?

W teorii jest to bardzo proste. Jednak w wielu modelach montaż filtra kabinowego wymaga wyjęcia schowka. To czynność, która wydaje się prosta. Jednak lepiej zlecić to serwisowi. Robiąc to na własną rękę, ryzykujemy nie tylko połamaniem plastików, ale i pokaleczeniem rąk. Może to skończyć się tym, że oprócz filtra, trzeba będzie jeszcze wymienić kilka elementów deski rozdzielczej lub schowek. Plastiki, które zostaną przez nas połamane przy okazji wymiany filtra mogą sporo kosztować.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Ford Focus MK2?

Czy da się odwrotnie założyć filtr kabinowy? W niektórych autach jest to możliwe. Taki montaż sprawia, że filtr nie przylega prawidłowo do otworu i może przepuszczać zanieczyszczone powietrze do wnętrza samochodu.

Co ile wymiana filtra kabinowego?

Wymiana filtrów (oleju, powietrza i paliwowego - w przypadku silnika diesla) to czynność serwisowa, którą wykonuje się nie później niż co 15 000 km. Tak samo jest w przypadku zalania nowego oleju silnikowego. Cena filtra kabinowego jest na tyle mała, że warto przy okazji go zmienić. Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.

Co daje wymiana filtra kabinowego?

Filtry kabinowe służą do oczyszczania powietrza, które wpada do kabiny z zewnątrz. Ograniczają też przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta. Regularnie wymieniając filtr kabinowy, nie trzeba się też przejmować innymi zanieczyszczeniami czy smogiem. Drożny filtr ogranicza też przedostawanie się do kabiny szkodliwych spalin w przypadku diesla. Tego typu silniki wydzielają więcej substancji szkodliwych niż jednostki benzynowe. Szczególnie w starszych autach. Mogą o tym świadczyć parujące szyby. Warto pamiętać również o tym, że filtr ten pomaga w skutecznym działaniu klimatyzacji. Ogranicza też pojawianie się wilgoci i pleśni we wnętrzu samochodu.

Jaki filtr kabinowy do Forda Focusa Mk2?

Wybierając taki filtr do Forda Focusa Mk2, można sprawdzić ranking filtrów kabinowych. Jednak nie trzeba tego robić. Wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem. Najlepiej decydować się na filtry ze średniej półki lub te najdroższe. Oczywiście jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem, to lepiej kupić nowy filtr budżetowy niż zostawić stary. Jednak produkty wyższej jakości przepuszczają do wnętrza samochodu mniej zanieczyszczeń. Trzeba pamiętać jednak o tym, że dobre filtry kabinowe to nie te najtańsze.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że filtry kabinowe są dostępne w kilku typach. Wyróżniamy między innymi standardowe filtry, filtry z węglem aktywnym oraz filtry kabinowe antybakteryjne. Te ostatnie nazywane są również antysmogowymi. Filtry te różnią się tym od standardowych, że mają dodatkowe warstwy wyłapujące więcej cząsteczek. Dzięki temu znacznie lepiej chronią przed zanieczyszczonym powietrzem osoby przebywające we wnętrzu auta. Filtr z węglem aktywnym wyłapie więcej niż podstawowy wariant, ale mniej niż antybakteryjny. To właśnie ten ostatni filtr powietrza kabiny gwarantuje najwyższą jakość filtrowania.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtr przeciwpyłkowy a kabinowy

Choć niektórym osobom może wydawać się, że to zupełnie inne typy filtrów, tak naprawdę to dokładnie to samo. Filtr kabinowy to nazwa znacznie bardziej popularna i zwykle stosowana przez producentów części. Zbiera on zanieczyszczenia powietrza i ogranicza ich przedostawanie przez układ wentylacji w samochodzie do jego wnętrza.

Filtr klimatyzacji w Fordzie Focusie Mk2

Skoro filtr przeciwpyłkowy to nazwa zamiennie stosowana z filtrem kabinowym, to można by pomyśleć, że tak samo jest w przypadku filtra klimatyzacji. Jednak ten element w Fordzie Focusie Mk2 to coś zupełnie innego. Filtr do klimatyzacji nazywany jest inaczej osuszaczem klimatyzacji. Jego główną rolą jest pochłanianie wilgoci w układzie, co zapobiega korozji jego elementów. Ta może też powodować powstawanie kryształków, które blokują przepływ czynnika w klimatyzacji. Zapchany osuszacz klimatyzacji skutecznie utrudni jej działanie. Ile kosztuje filtr do klimatyzacji? Od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Wymiana filtra powietrza w silniku Forda Focus Mk2

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna. Zaczniemy od filtra powietrza. Wymiany należy dokonywać nie rzadziej niż raz na 3 lata. Jeżeli zdecydujemy się na tak długi okres, to należy pamiętać o jego regularnym czyszczeniu. My zalecamy skrócić ten czas i wymieniać filtr raz w roku.

Wymiana filtra powietrza w silniku benzynowym

Cała operacja nie jest skomplikowana. W silniku benzynowym luzujemy opaskę zaciskową, która znajduje się na przewodzie dopływu powietrza. Wyjmujemy koniec tego przewodu z pokrywy filtru. Następnie odkręcamy śruby Torx, za pomocą, których zamocowana jest pokrywa filtru powietrza. Zdejmujemy górną pokrywę i wyjmujemy stary wkład i czyścimy dokładnie wnętrze obudowy. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy nowy wkład i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Wymiana filtra powietrza w silniku Diesla

W silniku Diesla wymiana również przebiega bardzo szybko. Na początku odkręcamy śruby Torx mocujące górną pokrywę. Unosimy ją i wyjmujemy w kierunku przodu samochodu. Wyjmujemy stary wkład, czyścimy dokładnie dolną część obudowy i wkładamy nowy filtr. Na końcu zakładamy i skręcamy obudowę.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Czyszczenie filtra powietrza

Jeżeli zdecydujemy się na wymianę zgodnie z zaleceniami producenta to musimy uwzględnić coroczne czyszczenie filtra. Początek jest taki sam jak dla wymiany, czyli wyjmujemy stary wkład. Po wyjęciu uderzamy nim delikatnie w celu usunięcia większych zabrudzeń. Pamiętajmy, że uderzamy tylko i wyłącznie zanieczyszczoną stroną wkładu. Na końcu przedmuchujemy go sprężonym powietrzem od strony czystej w kierunku zabrudzonej. Nie czyścimy filtru benzyną, olejem ani rozpuszczalnikami. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Wymiana filtra przeciwpyłkowego

Znajduje się ona pod lewą częścią tablicy rozdzielczej. Zalecamy wymieniać go co roku lub co 20 000 kilometrów.

Pierwszy krok to wykręcenie dwóch śrub w lewej dolnej części poszycia tablicy rozdzielczej. Demontujemy pokrywę i odkładamy ją na bok. Następnie odkręcamy dwie nakrętki mocujące pedał gazu. Odkładamy pedał na podłodze i wykręcamy trzy śruby wspornika filtru przeciwpyłkowego. Filtr kabinowy nie podlega czyszczeniu. Wyjmujemy zużyty i w jego miejsce instalujemy nowy.

Problemy z dopasowaniem filtra

Po tym jak wymieniłem filtr kabinowy w MK2FL myślałem, że już nic mnie nie zaskoczy w tym samochodzie... A tutaj taka "miła" niespodzianka - filtr powietrza w stanie tuż po rozpakowaniu jest o jakieś 2-3mm ZA DŁUGI, żeby spokojnie wejść do obudowy! Musiałem go nieźle poskręcać i pościskać, żeby się zmieścił (to wyjaśnia dlaczego poprzedni filtr był właśnie taki trochę pognieciony). Ja kupiłem oryginalny - okrągły walec (takie są juz od liftingu z 03.2007) - i też był ciasny, ale wszedł, choć z trudem.

Dodatkowe uwagi dotyczące wymiany filtra powietrza

  • Filtr powietrza ma być wymieniany co 40 tysięcy, a co 20 tysięcy "dmuchany".
  • Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10 minut.

Rola filtra powietrza w silniku spalinowym

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Budowa i rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Interwały wymiany filtra powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Pułapki podczas wymiany filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Przykładowe ceny filtrów kabinowych do Forda Focusa Mk2 wraz z wymianą:

  • Ford Focus Mk2 1.6 Duratec 100 KM: 80 zł
  • Ford Focus Mk2 1.6 Duratec Ti-VCT 115 KM: 80 zł
  • Ford Focus Mk2 2.0 Duratec 145 KM: 80 zł
  • Ford Focus Mk2 1.6 TDCi 109 KM: 80 zł
  • Ford Focus Mk2 1.8 TDCi 115 KM: 80 zł
  • Ford Focus Mk2 2.0 TDCi 136 KM: 80 zł

Filtry samochodowe - przegląd

Filtry do samochodu występują w wielu formach i przeznaczone są dla różnych układów. Regularna wymiana tego typu elementów jest obowiązkiem spoczywającym na każdym właścicielu auta. Świadomość tego, w jaki sposób działają filtry samochodowe, utwierdzi Cię w przekonaniu, że warto dbać o filtry.

W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów. Bez względu na miejsce montażu każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza. W naszym sklepie znajdziesz filtry do samochodów przeznaczone do wielu układów. Dzięki temu z pewnością dobierzesz odpowiednie rozwiązanie do Twoich potrzeb.

Rodzaje filtrów samochodowych

  • Filtr oleju - montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego w Twoim pojeździe. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność.
  • Filtr paliwa - zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych, które mogą przedostać się do jednostki napędowej podczas jazdy. Co więcej, tego typu element filtrujący oddziela wodę znajdującą się w postaci ciekłej od tej występującej jako para wodna.
  • Filtr powietrza - znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Tego rodzaju filtr do samochodu jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady. Ponadto ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje silnik.
  • Filtr kabinowy - czasami można spotkać się z nazwą „filtr pyłkowy” ze względu na to, że ten element znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Co prawda tego rodzaju filtr nie jest częścią techniczną auta, a więc jego stan nie przekłada się bezpośrednio na sprawność Twojego wozu. Jednak na pewno wpływa na komfort w trakcie jazdy.

Częstotliwość wymiany filtrów

  • Filtr oleju: przy każdej wymianie oleju.
  • Filtr powietrza: zazwyczaj co 20 tys. km km. Jeśli chodzi o eksploatację pojazdu w środowisku wyjątkowo zapylonym, konserwacja (wymiana) tego elementu powinna być o wiele częstsza.
  • Filtr kabinowy: Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.
  • Filtr LPG: W przypadku większości filtrów LPG zaleca się wymianę co 15-30 tys. km lub co 1-2 lata.

Oryginalne filtry powietrza Motorcraft i Ford OE

Oferta Ford Original Parts obejmuje oryginalne filtry powietrza Ford OE oraz filtry Motorcraft, które zapewniają skuteczne oczyszczanie powietrza dopływającego do silnika. Ich precyzyjnie wykonane warstwy filtracyjne zatrzymują pył, sadzę i drobne cząstki kurzu, chroniąc silnik oraz elementy układu dolotowego. Filtry te utrzymują właściwy przepływ powietrza i stabilny skład mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na płynną pracę i niskie zużycie paliwa.

Filtry Motorcraft to rozwiązanie o jakości OE, które łączy skuteczność filtracji z atrakcyjną ceną. Regularna wymiana filtra powietrza pozwala utrzymać czystość układu dolotowego oraz ograniczyć ryzyko uszkodzenia elementów takich jak przepływomierz czy turbosprężarka.

tags: #filtr #powietrza #ford #focus #mk2 #wymiana

Popularne posty: