Filtr Powietrza w Maszynach Rolniczych: Rodzaje i Konserwacja

Dbałość o czystość filtrów powietrza w maszynach rolniczych to podstawowa czynność serwisowa, którą powinien bezwzględnie wykonywać sam użytkownik. Porównując ciągnik do ciała człowieka, możemy powiedzieć, że filtry powietrza to swoiste płuca maszyny. Choroba lub zły stan płuc spowodują, że do krwioobiegu dostarczymy niewystarczającą ilość powietrza, a to z kolei prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Podobnie jest w przypadku ciągnika lub innej maszyny wyposażonej w silnik spalinowy.

Do prawidłowego procesu spalania niezbędna jest odpowiednia mieszanka paliwowo-powietrzna. Mało kto zdaje sobie sprawę, że do spalenia litra paliwa niezbędne jest nawet 10 tys. l powietrza. Aby zapewnić właściwą ilość powietrza, producenci stosują filtry gwarantujące określony jego przepływ.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Co do zasady filtry powietrza stosowane w maszynach rolniczych możemy podzielić na dwa rodzaje: mokre i suche. Ta nomenklatura wynika ze sposobu filtrowania powietrza - w przypadku filtra mokrego za jego oczyszczanie odpowiedzialny jest olej, z kolei w filtrze suchym nie znajdziemy żadnej cieczy filtrującej, a powietrze pozbawiane jest zanieczyszczeń poprzez przepływ przez warstwy papieru.

Filtry Mokre

Filtr mokry często znajdziemy w starszych ciągnikach, choć niektórzy producenci, jak np. Belarus, w dalszym ciągu stosują takie rozwiązanie w niektórych modelach. Filtr mokry często współpracuje z tzw. monocyklonem, który jest swego rodzaju filtrem wstępnym. Ma on za zadanie wychwycenie oraz odrzucenie zanieczyszczeń o dużej frakcji. Jego konserwacja jest prosta i sprowadza się do okresowej weryfikacji ilości nieczystości wewnątrz i ich usunięcia z obudowy.

Jeśli chodzi o sam filtr mokry, to w jego eksploatacji najważniejsza jest kontrola ilości oleju w misce. Wewnątrz misy znajdziemy wskaźnik lub przetłoczenie obrazujące optymalny poziom oleju. Wśród ogólnych założeń np. w ciągniku Belarus 82 producent zaleca kontrolę stanu oleju co 125 h pracy. Z kolei wymycie układu filtrującego powinno zostać przeprowadzone co 500 h. Wymiana oleju powinna mieć miejsce w sytuacji dużej ilości nagromadzonych osadów, wówczas naturalnie równolegle należy przeprowadzić mycie całego układu. W praktyce olej warto jest wymienić raz do roku lub przy okazji wymiany oleju silnikowego.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry Suche

Wprowadzanie kolejnych norm czystości spalin, jak również dążenie do tworzenia ciągników o coraz większych mocach, a co za tym idzie - wymagających większej dawki powietrza, wymusiło na producentach zastosowanie bardziej wydajnej metody filtracji. Układ filtrowania powietrza w nowszych ciągnikach z reguły składa się z dwóch filtrów: wstępnego i dokładnego. Ten drugi często nazywany jest mianem „filtra bezpieczeństwa”. Eksploatacja filtrów suchych jest nieskomplikowana, jednak wymaga od użytkowników sumienności.

W wielu ciągnikach o zapchaniu filtra zostaniemy poinformowani poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Często stosowane są także mechaniczne wskaźniki montowane przy filtrze, które co prawda w mniej dokładny sposób, ale jednak, informują o stanie filtra. Nie warto jednak zawsze polegać na tego typu wskaźnikach, gdyż w razie ich awarii ryzyko uszkodzeń powstałych przez zapchany filtr jest duże. Nie można też jednoznacznie wskazać właściwego interwału, po jakim powinno się zajrzeć do filtrów. W praktyce bardzo dużo zależy od warunków, w jakich pracuje maszyna.

Po stwierdzeniu zabrudzenia filtra wstępnego należy go wyjąć z obudowy i wydmuchać zanieczyszczenia przy użyciu sprężonego powietrza. Ważne jest, aby do tego celu nie używać ciśnienia większego niż 5 barów, gdyż zbyt wysokie ciśnienie może uszkodzić materiał filtrujący. Istotne jest także, aby podczas przedmuchiwania filtra robić to od wewnątrz, aby zanieczyszczenia wydostawały się na zewnątrz filtra. Warto do tego celu zaopatrzyć się w zakrzywioną końcówkę pistoletu kompresora, która ułatwi dokładne oczyszczenie wszystkich jego zakamarków. Dobrze by było, gdyby sam kompresor wyposażony był w separator wody, gdyż w przeciwnym wypadku z dyszy pistoletu może wydostawać się woda, która przyspieszy proces gromadzenia zanieczyszczeń.

Filtry Typu Powercore

W najnowszych konstrukcjach maszyn - w tym przede wszystkim ciągników - zazwyczaj stosowane są już układy filtrujący typu powercore. Tutaj konserwacja polega na sprawdzeniu, czy nie zgromadziły się na wkładzie jakieś większe zanieczyszczenia, aczkolwiek za wyłapanie ich odpowiedzialny jest cyklon w obudowie filtra, przez który powietrze przechodzi. Specjalne, spiralne kanały zawirowują powietrze a zanieczyszczenia są odsysane przez podciśnienie uzyskiwane podczas obracania się wentylatora chłodnicy. Sam wkład core powinno się podczas codziennej obsługi zdemontować, sprawdzić jego kondycję - szczególnie jeśli jest podejrzenie jego zawilgocenia.

Układ filtrujący ciągnika zasysa różne zanieczyszczenia, co jest uzależnione od konkretnych warunków pracy. Mogą to być drobne pyłki nieorganiczne, części roślin, czy ostre ziarenka piasku. Warto o tym pamiętać i zaglądać do obudowy filtra - nawet typu powercore.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Czyszczenie i Wymiana Filtrów

Codzienna wymiana wkładu filtra? Sporo zależy od rodzaju filtra i oczywiście od panujących warunków pracy. Tak na prawdę w suchych warunkach i dużym zapyleniu, taki stan filtra cylindrycznego jak na załączonych zdjęciach można uzyskać już po dniu pracy, a nawet po kilku intensywnych godzinach działania. Nie ma sensu ekonomicznego, ani też praktycznego wymieniać filtr tak często. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez nas przypadek czyszczenia zewnętrznego wkładu cylindrowego filtra powietrza ciągnika New Holland serii T6000 (późniejsza seria T6), cena oryginalnego wkładu zewnętrznego sięga nawet 300 zł, a zamienników: 100-150 zł.

Producent zaleca czyszczenie wkładu na jeden z dwóch sposobów: lekkie ostukanie końca wkładu o wewnętrzną część dłoni lub wydmuchiwanie zanieczyszczeń od strony wewnętrznej na zewnątrz sprężonym powietrzem, precyzując przy tym także ciśnienie (maks. 2 bary) i odległość dyszy od ścianek filtrujących - 150 mm. To ważne, bo unika się ewentualnego uszkodzenia struktury filtrującej wkładu. Co ciekawe, instrukcja obsługi ( New Holland T6000) zaleca kontrolę i czyszczenie elementu zewnętrznego filtra powietrza wtedy, kiedy zapali się lampka ostrzegawcza, a sama wymiana zewnętrznego wkładu filtra jest standardowo przewiedziana w interwałach 600-godzinowych.

Jak każdy element eksploatacyjny, również filtry powietrza podlegają okresowym wymianom. - W przypadku filtra głównego w Massey’u Fergusonie zalecana jest wymiana co najmniej raz w roku lub gdy przekroczono maksymalną ilość dopuszczalnych prób czyszczenia. Instrukcja eksploatacji mówi w tym zakresie o wymianie po każdych 5-ciu razach zapalania się kontrolki informującej o niedrożności filtra. Kolejnym powodem do natychmiastowej wymiany filtra jest stwierdzenie mechanicznego uszkodzenia lub całkowite zablokowanie filtra, a także sytuacja, w której czyszczenie nie przynosi pożądanych rezultatów. Jeśli zaś chodzi o filtr bezpieczeństwa, należy go czyścić jedynie w sytuacji, gdy na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka blokady.

Oczywiście odrębną kwestią jest uszkodzenie struktury wkładu filtrującego. Wewnętrzny wkład filtra powietrza powinien być zawsze w bardzo dobrym stanie i czysty.

Konsekwencje Zaniedbania Filtrów

Pominięcie okresowego czyszczenia filtra powietrza w najlepszym przypadku może spowodować zmniejszenie przepływu powietrza do komory spalania, co w rezultacie oznaczać będzie obniżenie parametrów technicznych silnika, czyli np. spadek mocy. W gorszym scenariuszu zapchany filtr może ulec uszkodzeniu mechanicznemu poprzez rozdarcie warstwy filtrującej. Piasek czy inne zanieczyszczenia w silniku, to jakby wrzucić do środka papier ścierny - wyjaśnia obrazowo Mariusz Zdanowski, z serwisu Agro-Mechanika w m. - Turbosprężarka też dostaje.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Wśród najpopularniejszych błędów popełnianych przez użytkowników przy eksploatacji filtrów powietrza zwraca się uwagę na nieprawidłowo zamontowany filtr, który przyczynia się do braku szczelności układu dolotowego. Częstym błędem może być także montowanie tylko jednego filtra powietrza, gdy są wymagane dwa. Zamontowanie tylko filtra bezpieczeństwa skutkuje drastycznym przyspieszeniem zużycia się tego elementu.

Przykładowe Ceny Filtrów Powietrza Fendt

Poniżej przedstawiono przykładowe ceny filtrów powietrza marki Fendt:

Produkt Cena Brutto
Filtr powietrza Fendt 89,00 zł
Filtr powietrza Fendt 165,00 zł
Filtr powietrza Fendt 199,00 zł
Filtr powietrza Fendt 33,00 zł
Filtr powietrza Fendt 798,00 zł
Filtr powietrza Fendt 95,00 zł
Filtr powietrza Fendt 105,00 zł
Filtr powietrza Fendt 93,00 zł
Filtr powietrza Fendt 120,00 zł
Filtr powietrza Fendt 35,00 zł
Filtr powietrza Fendt 120,00 zł
Filtr powietrza Fendt 91,70 zł
Filtr powietrza Fendt 119,00 zł
Filtr powietrza Fendt 89,50 zł
Filtr powietrza Fendt 160,00 zł
Filtr powietrza Fendt 191,00 zł
Filtr powietrza Fendt 1 547,00 zł
Filtr powietrza Fendt 125,00 zł
Filtr powietrza Fendt 98,00 zł
Filtr powietrza Fendt 95,80 zł
Filtr powietrza Fendt 101,00 zł
Filtr powietrza Fendt 144,00 zł
Filtr powietrza Fendt 75,00 zł

tags: #filtr #powietrza #farmer #rodzaje #i #konserwacja

Popularne posty: