Wymiana filtra powietrza w Skoda Fabia III i Superb I – poradnik krok po kroku

Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika i komfortu jazdy. W tym artykule omówimy, jak wymienić filtr powietrza w Skodzie Fabia III oraz Skodzie Superb I, a także jakie filtry wybrać i jak często je wymieniać.

Wymiana filtra przeciwpyłkowego w Skoda Fabia III

Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajduje się w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy.

Krok po kroku:

  1. Otwórz prawe przednie drzwi i odsuń fotel pasażera maksymalnie do tyłu, aby zyskać więcej miejsca.
  2. Zlokalizuj pokrywę filtra. Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji.
  3. Wysuń filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi.
  4. Zwróć uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać.
  5. Zamontuj filtr w kolejności odwrotnej do demontażu. Wsuń filtr w ramce w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry.
  6. Włóż następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskaj ją.
  7. Przesuń ruchome elementy mocujące na pokrywie na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.

Zaleca się wymianę filtra co 30 tys. km, jednak dla optymalnej ochrony proponujemy wymieniać go o połowę częściej.

Wymiana filtra powietrza w Skoda Superb I (3U)

Skoda Superb I (3U) to samochód ceniony za przestronne wnętrze, trwałą konstrukcję i szeroki wybór silników. Aby jednak jednostki benzynowe i wysokoprężne pracowały stabilnie, niezbędna jest regularna wymiana filtra powietrza, dzięki której silnik otrzymuje odpowiednią ilość czystego powietrza. Zabrudzony wkład zwiększa spalanie, pogarsza dynamikę oraz obciąża turbosprężarkę, dlatego właściciele tego modelu powinni kontrolować filtr częściej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ w mieście lub na drogach gruntowych.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fabii II?

Filtr powietrza w Skodzie Superb I ma za zadanie chronić silnik przed zasysaniem kurzu, pyłu oraz drobnych zanieczyszczeń pochodzących z nawierzchni dróg. Silniki montowane w wersji 3U - od popularnego 1.9 TDI, przez 2.0 benzynowe, po mocniejsze 2.8 V6 - wymagają stałego dostępu do odpowiedniej ilości powietrza podawanego do komory spalania. Jeżeli filtr jest zatkany, sterownik wydłuża czas wtrysku, co natychmiast podnosi spalanie. W modelach turbodoładowanych zanieczyszczony filtr może prowadzić do przedwczesnego zużycia turbosprężarki, ponieważ cząstki piachu uderzają w łopatki wirnika. W przypadku jednostek benzynowych konsekwencją może być niestabilna praca przepustnicy.

Producent zaleca wymieniać filtr co około 30 000 km, jednak praktyka warsztatowa pokazuje, że kierowcy, którzy poruszają się głównie po mieście, powinni skrócić ten interwał do 20 000 km.

Krok po kroku:

  1. Otwórz maskę i zlokalizuj obudowę filtra powietrza - w Skodzie Superb I znajduje się ona po prawej stronie komory silnika.
  2. Upewnij się, że silnik jest zimny, ponieważ dotykanie elementów pod wysoką temperaturą może sprawić trudność.
  3. Oczyść okolice obudowy filtra z liści i pyłu, ponieważ podczas otwierania pokrywy zanieczyszczenia mogłyby dostać się do kanału dolotowego. Sprawdź stan przewodu doprowadzającego powietrze z wlotu, aby upewnić się, że nie jest uszkodzony.
  4. Po zdjęciu pokrywy zobaczysz cały wkład filtra. Chwyć go za usztywnioną ramkę i wyjmij zdecydowanym ruchem, unikając potrząsania.
  5. Usuń piasek z obudowy za pomocą pędzelka i odkurzacza. Przetrzyj powierzchnię mikrofibrą, aby pozbyć się resztek kurzu.
  6. Włóż nowy filtr, upewniając się, że jego krawędzie dokładnie przylegają do obudowy. Uszczelka powinna być równomiernie osadzona, co umożliwi prawidłową filtrację.
  7. Po zamknięciu pokrywy dokręć śruby z wyczuciem - zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do pęknięcia plastiku.
  8. Uruchom silnik i obserwuj jego pracę na biegu jałowym; powinna być równa i stabilna.

Rodzaje filtrów powietrza

Przed zakupem filtrów warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne typy. W Skodzie Superb I stosuje się głównie filtry papierowe, choć dostępne są też filtry bawełniane oraz sportowe. Wybierając filtr, kieruj się jakością wykonania i trwałością, aby uniknąć problemów podczas jazdy.

Filtry papierowe: Najpopularniejsze i najtańsze rozwiązanie.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry bawełniane: Oferują lepszą filtrację i przepływ powietrza, ale są droższe.

Filtry sportowe: Zapewniają maksymalny przepływ powietrza, przeznaczone głównie do samochodów po tuningu.

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

Filtr FigerSPEC oferuje technologię rodem z motorsportu - rozwiązania używane przez czołowe zespoły wyścigowe - teraz dostępne dla Twojego auta cywilnego.

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
  • Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

FigerSPEC to polska firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji wysokiej klasy części do motorsportu oraz tuningu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w sportach motorowych, FigerSPEC dostarcza sprawdzone rozwiązania poprawiające osiągi pojazdów - od układów dolotowych po inne komponenty wyścigowe.

Koszty wymiany filtra powietrza

Koszt wymiany filtra powietrza różni się między miastami, dlatego kierowcy często wybierają warsztaty na obrzeżach, aby obniżyć koszt. Ceny warsztatowe są uzależnione od stawek roboczogodzin i lokalnej konkurencyjności. Często różnice wynikają również z rodzaju warsztatu - w ASO zapłacimy więcej, ale uzyskamy wpis do cyfrowej historii serwisowej. W przypadku Skody Superb I różnica w cenach między miastami może wynieść nawet 40-50 zł.

Czy warto wymieniać filtr częściej niż zaleca producent? Tak, jeżeli jeździsz w trudnych warunkach lub głównie po mieście, wymiana co 15-20 tys. km jest wskazana.

tags: #filtr #powietrza #fabia #iii #wymiana

Popularne posty: