Filtr Powietrza Enduro: Rodzaje i Konserwacja
- Szczegóły
Filtr powietrza to jedno z najważniejszych ogniw układu dolotowego w każdym motocyklu. Odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do silnika, zatrzymując zanieczyszczenia, kurz, pyłki i inne drobne cząsteczki. Jego poprawne działanie ma kluczowy wpływ na efektywność silnika, jego trwałość oraz osiągi.
Dlaczego nie papier?
W motocyklach cross i enduro czy innych pojazdach terenowych nie stosuje się papierowych filtrów powietrza. Stosuje się za to nasączone olejem gąbkowe filtry powietrza, przede wszystkim dlatego, że mają zdolność do zatrzymywania dużej ilości brudu, a przy tym zapewniają ciągły przepływ powietrza.
Rodzaje Filtrów Powietrza w Motocyklach
Filtry powietrza występują w różnych typach, które dobierane są w zależności od konstrukcji motocykla oraz jego przeznaczenia. Oto najczęściej spotykane rodzaje filtrów powietrza w motocyklach:
1. Filtry papierowe
Filtr papierowy to najczęściej spotykany typ w motocyklach szosowych i turystycznych. Wykonany jest z warstw papieru o specjalnej strukturze, która zatrzymuje cząsteczki zanieczyszczeń. Takie filtry charakteryzują się dobrą filtracją i są łatwe do wymiany. Z reguły nie wymagają konserwacji, ale należy je regularnie wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.
2. Filtry gąbkowe
Filtry piankowe, zwane także filtrami gąbkowymi, są popularne w motocyklach terenowych, enduro i crossowych. Składają się z gęstego materiału piankowego, który zatrzymuje zanieczyszczenia. Dzięki swojej strukturze filtr piankowy zapewnia bardzo dobrą przepustowość powietrza, co jest istotne w ekstremalnych warunkach terenowych. Filtry te są wielokrotnego użytku - wystarczy je oczyścić i nasmarować odpowiednim olejem.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
3. Filtry bawełniane (o wysokiej przepustowości)
Filtry bawełniane, stosowane głównie w motocyklach sportowych, są wykonane z kilku warstw bawełnianej tkaniny. Charakteryzują się bardzo wysoką przepustowością powietrza, co przekłada się na lepsze osiągi motocykla. Dobrej jakości filtry bawełniane są również wielokrotnego użytku - wystarczy je oczyścić i naoliwić, co sprawia, że są bardziej ekonomiczne w dłuższym użytkowaniu.
Oleje do filtrów powietrza
Oleje do filtrów dzielimy na takie które powstały z oleju naftowego, oleju syntetycznego czy oleju roślinnego. Oleje sprzedawane jako bio czyli biodegradowalne z reguły zawierają w swoim składzie minimalną ilość ropy naftowej. No-Toil twierdzi, że oferuje jedyny na rynku olej do filtrów powietrza wykonany w 100% z oleju roślinnego.
Bio czy nie bio
Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra. Natomiast oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie.
A co jeśli nie mam pod ręką specjalnego oleju do filtra powietrza?
Jeśli jesteś w naprawdę trudnej sytuacji to zawsze możesz użyć zwykłego oleju silnikowego. Zawsze to lepsze niż nic. Oldschoolowi motocykliści nie raz i nie dwa wykorzystują ten trik. Problem jest taki, że olej silnikowy gromadzi się w airboxie, dodatkowo ciężko jest go równomiernie rozprowadzić i może zostać zassany przez przewód dolotowy. Dedykowane oleje do filtrów zawierają specjalistyczne dodatki, które rozwiązują powyższe problemy i zdecydowanie lepiej kleją do siebie kurz i drobiny brudu.
Alkohol - nie tylko w gardło
Alkohol izopropylowy jest powszechnie stosowany w olejach do filtra, ponieważ ułatwia wnikanie oleju w pory filtra. Ma działanie rozrzedzające dzięki czemu dużo łatwiej jest go rozprowadzić po całej powierzchni filtra. Pamiętaj, że po nasączaniu filtra olejem koniecznie musisz dać mu czas na odparowanie! W przeciwnym razie olej może zostać zassany do wlotu albo w skrajnych sytuacjach może się nawet zapalić.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Środki klejące
W oleju znajdziesz dodatki, które sprawiają, że po nasączeniu gąbkowego filtra dosłownie sklejają do siebie wszystkie zanieczyszczenia i drobiny, które z chęcią pożarłby przylgnie zaworowe i gładź cylindra w Twoim motocyklu. Dlatego właśnie tak ważne jest regularne mycie i nasączanie ponieważ warstwa nagromadzonego przyklejonego brudu ogranicza przepływ świeżego powietrza, którego Twoja fura potrzebuje żebyś mógł TRZYMAĆ GAZ! Bez powietrza skiśnie jak ogóry nastawione do weków minionego lata!
Dawać olej czy nie?
Twin Air twierdzi, że przez odpowiednio naoliwiony filtr powietrza przepłynie więcej powietrza niż przez filtr suchą gąbkę ale nie przesadzaj! Za dużo oleju ograniczy przepływ powietrza i paradoksalnie osłabi zdolność do wyłapywania zanieczyszczeń.
Sposoby Pielęgnacji Filtrów Powietrza
Regularna konserwacja filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania prawidłowego działania silnika motocykla. Oto kilka wskazówek, jak dbać o filtr powietrza w motocyklu:
1. Czyszczenie filtrów piankowych
Filtry piankowe wymagają regularnego czyszczenia, zwłaszcza w przypadku motocykli używanych w terenie, gdzie mogą zbierać dużo brudu i pyłu. Aby poprawnie wyczyścić filtr piankowy:
- Usuń filtr z obudowy i usuń nadmiar kurzu i zanieczyszczeń.
- Zanurz filtr w wodzie z delikatnym detergentem, a następnie przepłucz go pod bieżącą wodą.
- Pozostaw filtr do całkowitego wyschnięcia.
- Na koniec nałóż specjalny olej do filtrów powietrza (dostępny w sklepach motocyklowych) - zapewni to odpowiednią ochronę przed kurzem i pyłem, a także poprawi filtrację powietrza.
2. Obsługa filtrów papierowych
Filtrów papierowych nie można myć ani naoliwiać, ponieważ uszkodzenie ich struktury może prowadzić do utraty efektywności. W przypadku filtrów papierowych zaleca się:
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
- Regularnie sprawdzać stan filtra podczas każdego serwisowania.
- Wymieniać filtr papierowy zgodnie z zaleceniami producenta lub gdy zauważysz, że zaczyna wyglądać na zabrudzony lub uszkodzony.
Warto pamiętać, że jazda z zabrudzonym filtrem powietrza może prowadzić do niedostatecznej filtracji powietrza i uszkodzenia silnika.
3. Wymiana filtrów
Filtry powietrza, zwłaszcza papierowe, wymagają wymiany co pewien czas. Zalecane interwały wymiany zależą od typu motocykla i warunków eksploatacji. Motocykle jeżdżące w terenie (np. enduro, motocross) mogą wymagać wymiany filtrów znacznie częściej niż te używane w warunkach miejskich czy szosowych.
4. Używanie odpowiednich olejów filtracyjnych
Filtry piankowe i bawełniane wymagają odpowiedniego oleju filtracyjnego. Olej ten nie tylko zatrzymuje drobne cząsteczki zanieczyszczeń, ale również chroni materiał filtra przed zużyciem. Należy używać tylko oleju dedykowanego do filtrów powietrza, ponieważ nieodpowiednie substancje mogą uszkodzić filtr lub zmniejszyć jego skuteczność.
5. Sprawdzanie szczelności filtrów
Upewnij się, że filtr powietrza jest prawidłowo zamontowany w swojej obudowie i nie ma w niej żadnych nieszczelności. Nieszczelny filtr powietrza może prowadzić do wciągania nieczystości do silnika, co przyspieszy jego zużycie.
Środek czyszczący
Tutaj masz kilka alternatyw. Często motocykliści stosują rozpuszczalniki, które rozpuszczają oleje na bazie ropy naftowej. Jednakże po zastosowaniu rozpuszczalnik filtr jest nadal brudny, dlatego musisz umyć go wodą z mydłem. Innymi rodzajami środków czyszczących są specjalistyczne środki dedykowane do olejów roślinnych - te z reguły nie zawierają rozpuszczalników. Trzecim rodzajem środka czyszczącego jest zwykła benzyna. Zdecydowanie najskuteczniejszy środek czyszczący, tak skuteczny że zje nie tylko brud z filtra, ale również gumowe uszczelki, przelotki, klej i ostatecznie zdegraduje piankę filtra. Po kilku myciach filtra w benzynie zobaczysz, że filtr stał się wiotki i cały czas wydaje się mokry (nawet jak go wysuszysz).
Nasączanie
Najlepszym sposobem jest całkowite i dokładne nasączenie pianki, a następnie delikatne wyciśnięcie jej z nadmiaru oleju (absolutnie nie wykręcaj oleju jak świeżo wypranych gaci!). Niektóre oleje są sprzedawane w puszkach z aerozolem. Łatwiej się nakładają, niestety często riderzy nakładają zbyt mała warstwę oleju przez co zmniejszają poziom ochrony.
Przechowywanie
Olej należy przechowywać w metalowych pojemnikach. Te plastikowe są zbyt porowate i prowadzą do wysychania oleju, a w związku z tym staje się on bezużyteczny. Cześć producentów pozwala na przechowywanie wstępnie naoliwionych filtrów, pod warunkiem, że umożliwiło im się wcześniejsze odparowanie alkoholu.
Deszcz
Kiedyś biodegradowalne oleje były mało wytrzymałe. Obecnie skutecznie wytrzymują deszcz i zanurzenie w wodzie. Dlatego wiele zawodniczych teamów przerzuciło się na nie w całości nawet podczas mokrych wyścigów. Druga część teamów nadal stosuje oleje na bazie naftowej.
Dlaczego Dbać o Filtr Powietrza?
Niezależnie od tego, czy jeździsz po miejskich drogach, czy w ekstremalnych warunkach terenowych, filtr powietrza ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika. Brudny lub uszkodzony filtr może prowadzić do:
- Zmniejszenia mocy silnika - silnik nie dostaje odpowiedniej ilości czystego powietrza, przez co nie może działać w pełni wydajnie.
- Zwiększonego zużycia paliwa - niewłaściwa filtracja powietrza może powodować nierówną pracę silnika, co skutkuje większym zużyciem paliwa.
- Uszkodzenia silnika - jeśli do silnika dostaną się nieczystości, może to prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak zatarcie tłoka, uszkodzenie zaworów lub łożysk.
Regularna kontrola, czyszczenie lub wymiana filtra powietrza to kluczowy element dbania o trwałość silnika Twojego motocykla. Pamiętaj, że utrzymanie filtra w dobrym stanie to inwestycja w długowieczność i sprawność maszyny.
Kontrola i Konserwacja Filtrów Powietrza w Motocyklu - Krok po Kroku
Jednym z ważnych punktów konserwacji na motocyklu jest kontrola i konserwacja filtra powietrza. Albowiem gdy cząsteczki brudu przedostają do silnika za pośrednictwem gaźników lub układu wtryskowego, prowadzi to do zwiększonego zużycia cylindrów i pierścieni tłokowych, niepotrzebnie skracając żywotność zespołu napędowego.
Dla prawidłowej pracy silnika dostatecznie czyste powietrze jest równie ważne jak czyste paliwo. Silnik pracuje tak jak powinien tylko wtedy, gdy proporcje między powietrzem i paliwem są dokładnie zachowane. Jeżeli dopływ powietrza jest ograniczony przez zatkany, zbyt stary filtr paliwa, moc silnika spada, a zużycie paliwa wzrasta. W silnikach gaźnikowych może dochodzić do kopcenia świec zapłonowych, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna staje się bogatsza.
Dlatego zawsze musisz utrzymywać filtr powietrza w czystości - i w porę go konserwować. Instrukcja obsługi pojazdu zawiera informacje o tym, w jakich przedziałach czasu wymagane jest czyszczenie filtra lub jego wymiana. Ale przedziały te są również uzależnione od rodzaju terenu, w którym porusza się pojazd, oraz sposobu użytkowania. W związku z tym np. W zależności od rodzaju są wymagane różne prace konserwacyjne, ewentualnie przedziały czasowe wymiany filtrów:
- Krok 1: lokalizowanie i odsłanianie obudowy filtra powietrza. W celu konserwacji filtra trzeba otworzyć obudowę filtra powietrza. W zależności od pojazdu znajduje się ona pod zbiornikiem paliwa lub kanapą motocyklową, ewentualnie pod pokrywami bocznymi. Po zlokalizowaniu i odsłonięciu obudowy można zdjąć pokrywę. Uwaga: zapamiętaj pozycję montażu filtra lub wykonaj zdjęcie przed wyjęciem elementu filtracyjnego.
- Krok 2: czyszczenie wnętrza obudowy filtra powietrza. Obudowa jest czyszczona w środku np. za pomocą odkurzacza i wycierana czystą oraz pozbawioną kłaczków ścierką.
- Krok 3: przedmuchiwanie stałego filtra powietrza sprężonym powietrzem. W zależności do typu filtra należy odpowiednio wyczyścić wkład filtra.
- Krok 4: oznaczenie „Top”. W trakcie montażu wyczyszczonego filtra trzeba znowu zwracać uwagę na pozycję montażu. Na większości filtrów powietrza znajduje się oznaczenie „TOP” („GÓRA”). Krawędź uszczelniająca musi dokładnie przylegać na całym obwodzie do obudowy, tak aby silnik nie mógł zasysać niefiltrowanego fałszywego powietrza. Gumowe krawędzie można nasmarować niewielką ilością smaru, aby w ten sposób zatrzymać ewentualne zabrudzenia.
- Krok 5: kontrola gumowych króćców ssących. Podczas serwisowania filtra powietrza warto również dokładniej przyjrzeć się otoczeniu obudowy filtra powietrza. Czy doszło do utknięcia listków albo nawet starej ścierki do czyszczenia we wlocie obudowy? Czy połączenie obudowy filtra powietrza z korpusem przepustnicy jest bez zarzutu, wszystkie obejmy są prawidłowo zamocowane, a gumowe króćce ssące znajdują się w prawidłowej pozycji i są pozbawione pęknięć? Spękane gumowe króćce muszą zostać wymienione, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko zasysania fałszywego powietrza przez silnik, co stanowi przyczynę jego pogorszonej pracy, a na dłuższą metę nawet jego uszkodzenia.
Filtry piankowe: Filtry piankowe można czyścić i wykorzystywać ponownie do momentu, w którym pianka zacznie się wykruszać. Przedziały czasowe konserwacji mieszczą się z reguły w okolicach 5000 km.
Czyszczenie: Aby wyczyścić filtr, należy umyć go w roztworze płynu do mycia naczyń, ostrożnie wycisnąć, po czym po wyschnięciu naoliwić niewielką ilością oleju silnikowego. W przypadku silników 2-suwowych należy używać oleju przeznaczonego do silników 2-suwowych. Do smarowania należy używać jedynie niewielkiej ilości oleju, ponieważ w przeciwnym razie dojdzie do zaolejenia świec zapłonowych. Kontrola polega na ściśnięciu filtra powietrza po oliwieniu: z filtra nie może skapywać olej. Do mycia nie należy stosować środka czyszczącego, który zawiera rozpuszczalniki. Albowiem powodują one uszkodzenia pianki. Nie należy również stosować pianki nieznanego pochodzenia do samodzielnego konstruowania filtra powietrza, gdyż filtry powietrza są zazwyczaj produkowane ze specjalnej pianki poliuretanowej, która jest odporna na oleje i paliwa.
Filtry papierowe: Przedziały czasowe konserwacji w przypadku filtra papierowego mieszczą się z reguły w zakresie od 10 000 do 20 000 km.
Czyszczenie: Suche filtry papierowe są czyszczone poprzez ostrożne wytrzepanie i przedmuchanie sprężonym powietrzem od wewnątrz na zewnątrz. Do czyszczenia filtra papierowego nie należy stosować szczotek ani innych narzędzi, gdyż prowadziłoby to do zniszczenia bibuły filtracyjnej. Tak czy owak,najlepiej i tak od razu wymienić stary filtr na nowy, zwłaszcza że nowy papierowy filtr powietrza nie jest drogi. Natomiast osoby, które chciałyby znacznie wydłużyć czas między wymianami, mogą zainwestować w stały filtr powietrza z asortymentu wyposażenia dodatkowego, który po wyczyszczeniu można stosować dalej.
Stałe filtry powietrza: W motocyklach o większej mocy coraz częściej są fabrycznie montowane stałe filtry powietrza. Ale dostępne są również filtry zamienne w postaci zamienników do filtrów papierowych. Stałe filtry powietrza muszą być wymieniane tylko co ok. 80 000 km, ale kontrolowane i czyszczone najpóźniej po 10 000 km.
Tego typu filtry zwiększają dodatkowo natężenie przepływu powietrza, co teoretycznie dobrze wpływa na moc silnika, zazwyczaj poprawia się również reakcja silnika na dodawanie gazu. Firma K&N np. produkuje stałe filtry wymienne ze specjalnej tkaniny tekstylnej. Po jej zabrudzeniu, myje się ją w specjalnym środku czyszczącym producenta, naoliwia niewielką ilością odpowiedniego oleju specjalnego i potem można jej dalej używać. Dlatego inwestycja w stały filtr powietrza jest na dłuższą metę opłacalna. Jeszcze łatwiejsze do czyszczenia są suche filtry stałe, takie jak np. filtry firmy Sprint. Są one wykonane ze specjalnej tkaniny poliestrowej i czyści się je jedynie za pomocą pędzelka lub przedmuchuje sprężonym powietrzem. Środek czyszczący i olej do filtrów powietrza nie są potrzebne.
tags: #filtr #powietrza #enduro #rodzaje #i #konserwacja

