Filtr Powietrza w Kombajnach Dronningborg: Rodzaje i Wymiana
- Szczegóły
Prawidłowo zorganizowane i bezpieczne stanowisko pracy jest niezwykle ważne, szczególnie w przypadku maszyn rolniczych, gdzie rolnicy spędzają długie godziny. Kabina kombajnu jest narażona na wiele szkodliwych zanieczyszczeń. Za ich ograniczenie odpowiada filtr kabinowy. Co ile jednak wymieniać filtr kabinowy, aby mógł prawidłowo spełniać swoje zadanie?
Czym jest Filtr Kabinowy?
W każdej maszynie rolniczej, która posiada wentylację, powinien być zamontowany filtr kabinowy. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do środka maszyny. Jeśli Twój kombajn jest wyposażony w klimatyzację, na pewno posiada także filtr kabinowy. Kurz, pył, piach, dym czy nieprzyjemne zapachy mogą bardzo łatwo przedostać się do kabiny operatora maszyny.
Działanie tych wszystkich substancji może odbić się negatywnie na samopoczuciu, a nawet zdrowiu osoby narażonej na ich wdychanie. Dlatego tak ważną rolę odgrywa filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłowym. Dodatkowo, ta przydatna część usprawnia działanie klimatyzacji przez osuszanie powietrza w kabinie.
Rodzaje Filtrów Kabinowych
Filtr kabinowy zbudowany jest z kilku warstw włókien o różnorodnej strukturze. Rodzaj zastosowanego materiału oraz połączeń to czynniki, które mają wpływ na jakość filtra. Wyróżniamy trzy rodzaje filtrów kabinowych:
- Filtr cząstek stałych: Wychwytuje podstawowe zanieczyszczenia, kurz oraz zarodniki.
- Filtr węglowy: Neutralizuje szkodliwe gazy oraz nieprzyjemne zapachy.
- Filtry antysmogowe: Stosowane na terenach o słabej jakości powietrza, wychwytują nawet bardzo małe pyłki o średnicy 2,5 kwintali.
Po Czym Poznać Zużyty Filtr Kabinowy?
Wiesz już, jak istotną funkcję pełni filtr przeciwpyłowy. Jak jednak rozpoznać jego zużycie? Zwracaj uwagę na następujące objawy:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Zaparowanie szyb w nadmiernym stopniu po włączeniu wentylacji.
- Nieprzyjemny zapach stęchlizny wydobywający się z wentylatora.
- Mało wydajny nawiew.
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, sprawdź swój filtr kabinowy. Jego wymiana może okazać się niezbędna.
Co Ile Wymieniać Filtr Kabinowy?
Statystyki mówią, że wielu użytkowników pojazdów wymienia filtr przeciwpyłowy średnio raz na 3 lata. Jest to jednak zdecydowanie za rzadko - szczególnie w przypadku maszyn rolniczych. Najlepiej jest wymieniać filtr kabinowy co najmniej raz do roku, w okresie wiosennym. Jeśli jednak zauważysz opisane wyżej objawy zużycia filtra przeciwpyłowego, nie wahaj się z jego częstszą wymianą.
Dlaczego Wymiana Filtra Kabinowego Jest Ważna?
Zadaniem filtra przeciwpyłowego jest oczyszczanie powietrza, które wprowadzane jest do kabiny pasażerskiej maszyny przez wentylator. Do czego jednak by doszło, gdyby tego filtra dość długo nie wymieniać? Negatywne skutki takiego procederu odczułbyś przede wszystkim na własnym zdrowiu. Mikroorganizmy, których zapchany filtr nie wyłapie, mogą mnożyć się w kabinie Twojej maszyny do ilości przekraczającej bezpieczne normy. Takie nagromadzenie bakterii może powodować różnorodne reakcje alergiczne, podrażnienie błon śluzowych górnych dróg oddechowych, astmę, łzawienie oczu czy nawet nudności.
Oprócz szkodliwego oddziaływania na ludzkie zdrowie, skutki zwlekania z wymianą zużytego filtra kabinowego dotykają również samej maszyny. Nagromadzone w filtrze zanieczyszczenia z reguły doprowadzają do jego zablokowania. To z kolei powoduje problemy z przepływem świeżego powietrza. W konsekwencji kończy się to nie tylko szybszym zmęczeniem operatora kabiny, ale również trudnościami w odmrażaniu i odparowywaniu szyb.
Ile Kosztuje Filtr Kabinowy?
Zakup nowego filtra kabinowego nie jest zbyt kosztowną inwestycją. Możesz znaleźć filtry przeciwpyłowe do maszyn rolniczych dobrej jakości, w przedziale cenowym już od 35 do 95 złotych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Czy Filtr Kabinowy Można Wymienić Samodzielnie?
Wymianę filtra przeciwpyłowego można oczywiście zlecić mechanikowi, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wymiana filtra kabinowego wcale nie musi okazać się trudna. Znaczną trudnością może okazać się jedynie skomplikowane dojście do filtra, wynikające z zabudowanych podzespołów i dużej liczby osłon, które można spotkać w nowszych modelach maszyn. Warto więc zainteresować się tym, gdzie dokładnie umieszczony jest nasz filtr kabinowy. Może bowiem okazać się, że jego wymiana będzie wyłącznie kwestią kilkunastu minut.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #dronningborg #kombajn #rodzaje #i

