Wymiana filtra powietrza i kabinowego w Volkswagen Passat B5
- Szczegóły
Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu. By zdawał egzamin trzeba go okresowo wymieniać.
Poniżej znajdziesz instrukcję, jak przeprowadzić wymianę filtra powietrza i kabinowego w Volkswagen Passat B5.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty. Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Instrukcja wymiany filtra kabinowego
Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.
Lokalizacja filtra kabinowego:
- Pod przednią szybą auta: Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
- W okolicach schowka pasażera: Musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka.
- Pod schowkiem: Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
- W okolicach pedałów: To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.
Dodatkowe wskazówki
Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.
Filtr przeciwpyłkowy, inaczej kabiny, zapewnia nam czyste powietrze w kabinie oraz zapewnia mechanizmom wentylacji odpowiednie warunki pracy.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Podczas wkładania filtra do obudowy zwróćmy uwagę na pozycję, w której filtr powinien zostać zamontowany.
Wymiana filtra powietrza
Jedną z prostszych czynności eksploatacyjnych w Passacie jest wymiana filtra powietrza. W książce z serii „Sam naprawiam…” wyczytałem, że filtr powietrza należy wymieniać co 60 000 km - moim zdaniem jest to stanowczo za dużo. Inni mówią, że powinno się to robić przy okazji wymiany oleju - czyli książkowo co 15 000 km.
Wbrew pozorom jakość filtra powietrza jest ważna. W silnikach sterowanych elektronicznie często za filtrem znajduje się przepływomierz, który jest bardzo wrażliwy na najdrobniejsze nawet pyłki. Prowadzą one do zafałszowania wskazań, a w ostateczności do uszkodzenia. Najpopularniejsi producenci to Mann, Mahle-Knecht, Bosch, Filtron. Różnice w cenie nie są duże, ja preferuję Mahle-Knecht.
W celu większego odchylenia górnej części obudowy filtra można odkręcić gumową rurę łączącą przepływomierz z turbo. Ja zwykle tego nie robię, gdyż można bez tego wyjąć i wsadzić filtr.
Montując nowy wkład należy się upewnić, że jego uszczelka idealnie przylega do dolnej części obudowy, a sam filtr jest właściwy i nie jest np.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Jednym z objawów skrajnie zabrudzonego filtra powietrza w silnikach diesla jest mniejsza moc i dymienie na czarno.
Problemy z przepływomierzem w Passacie B5 1.9 TDI
Użytkownik zgłasza problem z przepływomierzem w Passacie B5 1.9 TDI, który objawia się spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa. Po wymianie przepływomierza, użytkownik prosi o analizę logów i potwierdzenie, czy nowy komponent działa prawidłowo. Odpowiedzi wskazują, że nowy przepływomierz jest w porządku, a problem może wynikać z zanieczyszczenia kolektora ssącego.
Spaliny wydmuchiwane przez filtr powietrza
Użytkownik zgłasza problem z VW B5 FL 1.9, w którym spaliny wydmuchiwane są przez filtr powietrza, ale po dniu auto odpala normalnie i działa bez zarzutu. Mechanik sugerował wymianę silnika, jednak istnieje podejrzenie, że problem może być związany z czujnikiem. W dyskusji poruszono kwestie przebiegu silnika, który wydaje się podejrzanie niski, oraz możliwe przyczyny problemu, takie jak stan odmy, kompresji, wałka rozrządu i szklanek.
tags: #filtr #powietrza #dolot #passat #b5 #wymiana

