Filtry Powietrza do Skuterów 2T: Rodzaje i Znaczenie
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika w skuterach 2T. Pełni on zasadniczą rolę w eliminacji zanieczyszczeń, zapewniając czyste powietrze niezbędne do prawidłowego spalania mieszanki paliwowej.
Dlaczego Filtr Powietrza jest Tak Ważny?
Silnik Twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da Ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Żeby wybrać dobry filtr do motoru, warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika. Dzięki czystemu powietrzu Twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Wpływ Zanieczyszczonego Filtra na Pracę Skutera
Zanieczyszczony filtr powietrza skutera 2T powoduje niedostateczne napowietrzanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do niepełnego spalania i spadku mocy silnika. Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie Ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć Ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Dlatego regularna kontrola i konserwacja filtrów powietrza skutera 2T są kluczowe dla utrzymania optymalnej mocy i wydajności. Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza do skuterów 4T
Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów. Jeżeli filtr powietrza nie będzie działał tak jak powinien, zanieczyszczenia przedostaną się z powietrzem do środka silnika.
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi Cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą Ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty.
Czyszczenie Filtrów Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą Ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem).
- Filtr papierowy - pasuje do większości motocykli. Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikropory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.
- Filtr gąbkowy - montowany w motocyklach sportowych i enduro. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
- Filtry o niskiej (zerowej) rezystancji - membrany filtracyjne wykonane są ze specjalnej tkaniny, czyli gazy wewnątrz metalowej obudowy. Filtry te działają doskonale i zapewniają dobry przepływ powietrza. Filtr jest wypełniony olejem. Sama gaza jest nasączona olejem, który przyciąga najmniejsze cząsteczki. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, wielowarstwowy filtr z gazy zatrzymuje większość zawieszonych cząstek nie tylko na swojej powierzchni, ale także w swojej grubości. Do czyszczenia możesz użyć mydła i wody, a następnie dokładnie go wysuszyć przed olejowaniem.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Powietrza do Skutera 2T?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Przykładowe Filtry Powietrza do Skuterów 2T
Poniżej przedstawiono kilka przykładów filtrów powietrza dostępnych na rynku, wraz z ich cenami:
- Filtr powietrza gąbkowy walcowy o średnicy 35 mm: 20,00 zł
- Filtr powietrza gąbkowy o średnicy 35 mm (stożkowy): 35,00 zł
- Filtr powietrza stożkowy (chromowany metal, średnica łącznika 35 mm): 25,00 zł
- Filtr powietrza stożkowy gąbkowy (średnica łącznika 38 mm): 35,00 zł
- Wkład filtra powietrza do skuterów 2T: 10,00 zł
- Filtr powietrza stożkowy (średnica łącznika 32 mm): 29,00 zł
- Filtr powietrza stożkowy o średnicy 42 mm: 20,00 zł
- Filtr powietrza stożkowy gąbkowy (średnica łącznika 32 mm): 24,00 zł
- Wkład filtra powietrza gąbkowy: 20,00 zł
Ceny Filtrów Powietrza
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry to już wydatek kilkuset złotych.
Filtry Powietrza do Konkretnych Modeli Skuterów
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Wybór ułatwi Ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model.
Tabela Porównawcza Filtrów Powietrza
| Typ Filtra | Materiał | Zastosowanie | Cena (orientacyjna) |
|---|---|---|---|
| Papierowy | Papier | Motocykle Uliczne | 15-30 zł |
| Gąbkowy | Pianka | Motocykle Sportowe, Enduro | 20-50 zł |
| Stożkowy | Różne (metal, gąbka) | Skutery, Quady | 25-40 zł |
| Wkład | Gąbka, Papier | Skutery 2T/4T | 10-25 zł |
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #filtr #powietrza #do #skutera #2t #rodzaje

