Filtr Powietrza w Motocyklu: Dlaczego Regularna Wymiana Jest Tak Ważna?
- Szczegóły
Regularna wymiana filtrów w motocyklu to obowiązek każdego kierowcy, któremu zależy na utrzymaniu odpowiedniego stanu technicznego pojazdu. Dotyczy to przede wszystkim filtru paliwa, ale również filtrów powietrza czy też oleju. Dlaczego jest to tak ważne i jak często należy wymieniać filtry? Dowiedz się więcej na jego temat!
Rola Filtra Powietrza w Motocyklu
Filtr powietrza w motocyklu to niepozorny element, często pomijany w codziennej pielęgnacji jednośladu. Mimo niewielkich rozmiarów odgrywa ważną rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu i kondycji silnika. Zaniedbanie filtra może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet poważne uszkodzenia silnika. Dlatego regularna wymiana i dbałość o ten skromny element to inwestycja w bezawaryjną jazdę.
Podstawowym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Kurz, pył, owady, drobiny piasku - to tylko niektóre z zagrożeń, które czyhają na Twój silnik podczas jazdy. Filtr zatrzymuje te szkodliwe elementy, chroniąc delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom.
Silnik spalinowy, aby sprawnie pracował, oprócz paliwa potrzebuje także powietrza. I to bardzo dużo powietrza. Na przejechanie 100 km, przy średnim zużyciu 6l paliwa, motocyklowy silnik potrzebuje ok. 72 m³ powietrza, czyli mniej więcej tyle, ile znajduje się w pomieszczeniu o powierzchni 20m2 - w dodatku przefiltrowanego, czyli pozbawionego zanieczyszczeń.
Jednym z czynników mających wpływ na trwałość współczesnych silników motocykli jest czystość powietrza zasysanego do cylindrów. Decyduje o tym konstrukcja filtra, skład chemiczny i wielkość zanieczyszczeń oraz jego stężenie w zasysanym powietrzu. Ziarna pyłu przedostając się do wnętrza silnika, wnikają w tzw. skojarzenia tribologicznego, silnika niszcząc strukturę powierzchni, między którymi zachodzi tarcie.
Przeczytaj także: Budowa filtra powietrza motocykla 125
Mówiąc prościej - zanieczyszczenia zwiększają tarcie między ruchomymi elementami silnika. Na destrukcyjne działanie ziaren pyłu narażony jest głównie układ tłok-pierścienie tłokowe-cylinder. Dlatego zasysane powietrze powinno być jak najczystsze, aby brudy, pyły czy piasek nie uszkodziły silnika.
Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza. To z kolei przekłada się na lepszą wydajność silnika, co oznacza większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa.
Rodzaje Filtrów Powietrza w Motocyklu
W każdym pojeździe wyróżnić można kilka rodzajów filtrów - każdy z nich znajduje się w innym miejscu, ale przede wszystkim wypełnia inne zadanie. Ich prawidłowe funkcjonowanie ma ogromne znaczenie dla działania silnika, dlatego warto bliżej poznać ich rodzaje:
- Filtr paliwa - odpowiada za oczyszczenie paliwa przed jego dotarciem do wtryskiwacza. Znajdujące się w nim zabrudzenia mogą negatywnie wpłynąć na jakość działania oraz żywotność silnika.
- Filtr oleju - jego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń z silnika, a także filtracja oleju. Wybierając filtr oleju warto pamiętać, że musi być on dostosowany do rodzaju silnika naszego pojazdu.
- Filtr powietrza - jego rolą jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które trafią do motocykla z zewnątrz. Chroni w ten sposób silnik przed zabrudzeniami i pyłkami, które mogą być niebezpieczne dla jego funkcjonowania.
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak:
- Rodzaj motocykla - w niektórych modelach filtry zużywają się szybciej niż w innych.
- Warunki jazdy - jazda w kurzu, pyle i błocie znacznie przyspiesza zużycie filtra.
- Styl jazdy - agresywna jazda połączona z wysokimi obrotami silnika również wpływa na tempo zużycia filtra.
Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej.
Przeczytaj także: Kiedy stosować filtry gąbkowe?
W przypadku motocykli, regularna wymiana filtra paliwa ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zapewnia on odpowiednie filtrowanie paliwa, ponieważ usuwa zanieczyszczenia i cząsteczki brudu co pozytywnie wpływa na stan silnika i jego wytrzymałość. Wymianę filtra paliwa zaleca się co 15-20 tysięcy kilometrów.
Odpowiednio funkcjonujący filtr oleju usuwa szkodliwe zanieczyszczenia, które powstają w czasie pracy silnika- są to między innymi pyły i resztki paliwa. Mogą one zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu silnika. Wymiana filtra wskazana jest w momencie wymiany oleju silnikowego, której termin określany jest przez producenta i dostosowany do poziomu eksploatacji motocykla.
Filtr powietrza odpowiada za zatrzymanie nieczystości, które trafiają do silnika z atmosfery. Mocno zanieczyszczony filtr może nieskutecznie chronić przed przedostawaniem się ich do silnika, co znacząco obniża jakość jego funkcjonowania - regularna wymiana pozwoli uniknąć takie sytuacji. Wymianę zaleca się co około 15-20 tysięcy kilometrów.
Objawy Brudnego Filtra Powietrza
Zasygnalizowanie przez motocykl potrzeby wymiany filtra powietrza nie zawsze jest oczywiste. Warto jednak zwracać uwagę na pewne objawy, które mogą świadczyć o jego zużyciu:
- Spadek mocy silnika - silnik wyraźnie traci siłę, odczuwalne jest mniejsze przyspieszenie.
- Wzrost zużycia paliwa - pobór paliwa staje się zauważalnie wyższy.
- Trudności z odpaleniem silnika - szczególnie widoczne w chłodne dni lub po dłuższym postoju.
- Dymienie z wydechu - może pojawić się siwy lub czarny dym, zwłaszcza podczas przyspieszania.
- Głośniejsza praca silnika - silnik pracuje głośniej niż zwykle, słychać wyraźny hałas ssania powietrza.
Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Jaki Filtr Powietrza Wybrać?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Wybór odpowiedniego filtra zależy od kilku czynników:
- Model motocykla - należy dobrać filtr zgodny z konkretnym modelem i rocznikiem motocykla.
- Warunki jazdy - jeśli jeździsz w kurzu i pyle, wybierz filtr o większym stopniu filtracji.
- Styl jazdy - dla agresywnej jazdy potrzebny jest filtr o większej wytrzymałości.
Możliwe jest jednak wprowadzanie pewnych zmian - jeśli producent maszyny pierwotnie zamontował filtr papierowy, możemy go zastąpić filtrem gąbkowym. Chociaż jest on odrobinę droższy, to charakteryzuje się on lepszą filtracją oraz dłuższą żywotnością. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.
Ze względu na ważną rolę, jaką pełnią filtry w funkcjonowaniu silnika motocykla nie warto decydować się na wybór słabej jakości rozwiązań. Mogą one nie wypełnić swojego zadania należycie, co przełoży się na jakość działania silnika naszego jednośladu. Lepiej zdecydować się na produkty sprawdzone, pochodzące od uznanego producenta.
Takim jest firma Hiflo, która od ponad 50 lat produkuje wysokiej jakości filtry paliwa, oleju i powietrza przeznaczone dla motocykli różnych marek. Swoją renomę zyskała głównie dzięki zastosowaniu najlepszych materiałów w czasie produkcji, a także licznym badaniom i eksperymentom. Ich efektem są produkty, które spełniają nawet najwyższe wymagania wielu wybrednych klientów jak filtr oleju HF173C.
W ofercie marki dostępne są przede wszystkim filtry oleju oraz powietrza przeznaczone praktycznie do każdego modelu motocykla lub skutera na świecie. Wiele z nich powstaje w ścisłej współpracy z samymi producentami jednośladów - jest to gwarancja uzyskania wysokiej jakości, której należy oczekiwać od filtrów Hiflo.
Filtry K&N
Tym problemem już od lat 60. zajmowali się Norm McDonald i Ken Johnson, których działania doprowadziły do założenia firmy K&N Engineering - początkowo rodzinnej, dziś o zasięgu globalnym, z ponad 2400 produktami w portfolio i renomą lidera rynku w dziedzinie filtrów powietrza.
Na filtrach K&N znaj się więc jak mało kto i wiedzą jak poprawić ich sprawność. Wystarczy bowiem zwiększyć ich powierzchnię czynną, przy zachowaniu tej samej pojemności. Dlatego właśnie filtry buduje się w układzie harmonijkowym, który ma wielokrotnie większą powierzchnię, niż płaski. To proste rozwiązanie znakomicie zmniejsza opory ssania, więc do kolektorów ssących dostaje się więcej powietrza, silnik oddycha swobodniej, generując większą moc.
Pomysł K&N w głównej mierze polega właśnie na zmianie kształtu i zwiększeniu czynnej powierzchni filtrującej, przez co zmniejsza się opory przepływu. Zazwyczaj materiał filtrujący to tradycyjnie stosowany papier, ale są też inne rozwiązania. Kilka warstw nasączonej olejem bawełny, opartych na szkielecie z siatki aluminiowej, to dobra alternatywa w poszukiwaniu lepszych osiągów.
Sama skorupa filtra tworzona jest z włókien węglowych (w modelach wyczynowych), co obniża jego masę. Wszystkie te zabiegi, chociaż oczywiście w niewielkim stopniu, wpływają na podniesienie mocy i obniżenie masy pojazdu. Jednak gdy każdy element motocykla jest przygotowywany do sportu w podobny sposób, sumarycznie daje to spore efekty.
Odpowiednio dobrany sportowy filtr powietrza, jak wykazały badania na hamowni, potrafi podnieść moc silnika o 3,6-6,5%. Wszystko za sprawą zwiększonego przepływu, który udało się osiągnąć bez utraty zdolności filtrujących.
Czyszczenie i Nasączanie Filtra Powietrza
Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra.
Uwaga: Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!
Zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Trzeba jednak pamiętać o jego serwisowaniu. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć odpowiednim preparatem. Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta.
Jak często? Tu nie ma reguły, bo wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy terenowej, w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jednak w typowym motocyklu drogowym, filtr powietrza K&N może bez problemu wytrzymać przebieg nawet 80 000 kilometrów.
Wymiana Filtra Powietrza Krok po Kroku
Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:
- Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
- Klucze imbusowe lub nasadowe.
- Śrubokręt.
- Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
- Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).
Procedura wygląda następująco:
- Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
- Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
- Wyjmij zużyty filtr powietrza.
- Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
- Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
- Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.
Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.
Korzyści z Regularnej Wymiany Filtra Powietrza
Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na:
- Zwiększenie mocy i osiągów silnika
- Zmniejszenie zużycia paliwa
- Przedłużenie żywotności silnika
- Zapobieganie awariom
- Poprawę komfortu jazdy
Regularna wymiana i dbałość o ten komponent to gwarancja optymalnej pracy maszyny, jej długowieczności i bezawaryjnej jazdy. Pamiętaj o doborze odpowiedniego filtra do swojego motocykla, regularnej wymianie i właściwej pielęgnacji, a Twój motocykl odwdzięczy Ci się imponującą mocą, niskim spalaniem i bezproblemową eksploatacją.
tags: #filtr #powietrza #do #motocykla #po #co

