Filtr stożkowy powietrza do BMW E39 – opinie i charakterystyka
- Szczegóły
Stożkowy filtr powietrza stanowi część zamienną, która może przynieść liczne korzyści. Jest to jeden z elementów charakterystycznych dla sportowych samochodów, cechujących się wyższymi osiągami niż auta seryjne. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na wymianę fabrycznego filtra.
Co daje filtr stożkowy?
Wyposażenie samochodów w niestandardowe (nieseryjne) części to obecnie popularny trend wśród wielu kierowców. Samochodowy filtr powietrza w kształcie stożka okazuje się dla niektórych niezwykle przydatną modyfikacją. Stosowany jest głównie w pojazdach o wysokich osiągach, a jego montaż dodatkowo może zwiększyć liczbę koni mechanicznych generowanych przez silnik.
Samochód z silnikiem spalinowym w celu podtrzymania cyklu spalania potrzebuje między innymi dwóch rzeczy: paliwa i powietrza. Mieszanka tych substancji stanowi źródło mocy każdej spalinowej jednostki napędowej. Efektywniejsze spalanie paliwa wpływa na zwiększenie mocy generowanej przez silnik. Montując filtr stożkowy, większość użytkowników chce uzyskać zwiększoną moc.
Dzięki swojej charakterystyce i specjalnej budowie filtr o stożkowym kształcie pozwala na przepływ znacznie większej ilości powietrza niż jego tradycyjne odpowiedniki. Co istotne, warto zadbać, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze. Przyczyni się to do zwiększenia mocy silnika. W związku z tym filtr stożkowy montuje się w specjalnie przeznaczonych do tego obudowach wyposażonych w kanały dolotowe lub stosuje się osłony odgradzające filtr od gorącej części komory silnika. W ten sposób stożek ma ograniczony dopływ gorącego powietrza, a także zwiększa się ilość chłodnego powietrza dostarczanego do komory spalania.
Zwykle filtry stożkowe są filtrami „mokrymi”, których warstwa filtrująca wykonana jest między innymi z włókien bawełnianych. Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów spalania ważne są między innymi ilość oraz gęstość powietrza, jaka trafia do silnika, konkretnie do komory spalania. Powietrze musi być pozbawione wszelkich zanieczyszczeń lub drobinek kurzu. W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Malossi - filtry stożkowe: co warto wiedzieć?
Dzięki stożkowej budowie filtra powierzchnia filtracyjna jest znacznie większa niż w przypadku zastosowania seryjnego filtra panelowego. Powietrze natomiast napotyka znacznie mniejszy opór i sprawniej przepływa w głąb układu, co przekłada się na przyrost mocy.
Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie. Dzieje się tak, ponieważ dostarczenie większej ilości powietrza do jednostki napędowej powoduje różnicę w dawkowaniu paliwa oraz może poprawić efektywność przebiegu procesu spalania. Z drugiej strony jednak uzyskanie zwiększonej mocy oraz lepszego wkręcania się na obroty silnika kierowcy chętnie wykorzystują, by jeździć bardziej dynamicznie.
Czyszczenie i konserwacja filtra stożkowego
Większość sportowych filtrów powietrza jest wielokrotnego użytku. Zaleca się je czyścić po przejechaniu około kilku/kilkunastu tysięcy kilometrów. Jest to wymagane, ponieważ zanieczyszczony filtr z czasem zaczyna ograniczać możliwości utrzymania większego przepływu powietrza.
Jak czyścić filtr stożkowy?
Najlepiej robić to przy użyciu gotowych, przeznaczonych dla danego producenta filtra, zestawów czyszczących. Zawierają one określone środki do efektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń i starego oleju, a także olejek, którym należy dokładnie nasączyć warstwę filtracyjną po zakończeniu procesu mycia i suszenia.
- Filtr zaleca się zdemontować przed oczyszczaniem, wówczas można usunąć nagromadzone osady (np. stukając filtrem o blat stołu warsztatowego) i przeczyścić np. miękkim pędzlem z największych, stałych zanieczyszczeń.
- Następnie trzeba nasączyć filtr odpowiednim środkiem czyszczącym, który rozpuszcza stary olej i zanieczyszczenia.
- Po kilku minutach filtr spłukuje się ciepłą wodą, a jeśli widoczne są nadal odbarwienia i zanieczyszczenia, warto tę czynność powtórzyć.
- Należy jeszcze ostrzec przed zastosowaniem rozpuszczalników lub benzyny do czyszczenia filtrów, gdyż te mogą spowodować uszkodzenie warstwy filtracyjnej oraz materiału, z którego wykonana jest rama filtra i jego spoiwo.
- Suszenie również powinno przebiegać bez zewnętrznych „wspomagaczy” takich jak sprężone powietrze. Powoduje ono powstawanie znacznych uszkodzeń wewnętrznych w warstwie filtrującej, rozpychanie włókien a tym samym drastyczny spadek możliwości filtracyjnych.
- Po wyschnięciu pokrywamy warstwę filtracyjną cienką, równą warstwą olejku z obu jej stron.
Montaż filtra stożkowego
Wielu użytkowników zastanawia się, jak zamontować filtr stożkowy. Powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Choć zamiana filtra wydaje się łatwa, warto udać się do serwisu, by zajęli się tym profesjonaliści.
Przeczytaj także: Czy warto zainstalować stożkowy filtr powietrza?
Koszty i wybór filtra
Istotnym aspektem sportowych filtrów powietrza jest ich cena. Ta zależy między innymi od renomy producenta. I ta najtańszy stożkowy filtr powietrza do diesla czy do benzyny może kosztować poniżej 100 zł. Ale są też dużo droższe modele, oferowane przez marki znane np. ze sportu motorowego. Przetestowane w najtrudniejszych warunkach, skuteczne i trwałe.
W celu zakupu najlepszego filtra do danego auta pomocny okaże się z pewnością dobry sklep z częściami samochodowymi, taki jak Inter Cars. Zakupy filtrów najtańszych na internetowych aukcjach, tzw. chińszczyzny, to spore ryzyko trafienia na zwykły bubel.
Opinie użytkowników
Na potwierdzenie tej tezy warto zacytować trzy z wielu opinii pod stożkowym filtrem „no name”, kosztującym grubo poniżej 100 zł.
- Pierwsza: „Stożek się rozkleił przy łączeniu na gumie”.
- Druga: „Nie polecam, po założeniu filtra skaczą mi obroty i gaśnie silnik”.
Montaż sportowego filtra stożkowego może przyczynić się do poprawy osiągów oraz uzyskania bardziej sportowego dźwięku silnika.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Przy wyborze odpowiedniego filtra stożkowego warto zwrócić uwagę na jego producenta. Renomowane firmy stosują kilka warstw wysokiej jakości bawełny składanej w harmonijkę, pokrytej specjalnym olejem, zatrzymującym najdrobniejsze zanieczyszczenia, umieszczonej pomiędzy warstwami siatki ze stali nierdzewnej.
Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja
Istnieją na rynku również filtry stożkowe, których wkład filtracyjny wykonany jest z kilku warstw próżniowo rozbijanej gąbki, umożliwiającej rozłożenie zanieczyszczeń na większej powierzchni w trójwymiarze. Przeznaczone są do pojazdów poruszających się po podłożach bardziej zanieczyszczonych i wymagają rzadszej pielęgnacji. Istotne parametry, o których warto też pamiętać, to np. odporność na uszkodzenia.
Alternatywy dla filtrów stożkowych
Kierowcom, którym przede wszystkim zależy na zmniejszeniu kosztów eksploatacji, warto polecić panelowe filtry powietrza. Montuje się je w miejscu tradycyjnych papierowych, nie ma więc konieczności przerabiania czegokolwiek pod maską. Nie trzeba też stosować ewentualnych adapterów. Co ważne, markowy filtr panelowy Pipercross nie wpływa na podniesienie natężenia dźwięków wydawanych przez układ dolotowy.
Interesującą opcją są też filtry powietrza panelowe sportowe. Ta grupa produktów łączy w sobie zalety filtrów stożkowych i filtrów panelowych „niesportowych”. Filtry powietrza panelowe K&N są wydajne i wytrzymałe. Można je montować w miejscu fabrycznych papierowych wkładów, mając pewność niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Wysoki, niemal nieograniczony, przepływ powietrza zauważalnie zwiększa moc.
Każdy nieinwazyjny w jednostkę napędową sposób na podniesienie wydajności silnika spalinowego jest godny uwagi. Montaż mokrego filtra powietrza - stożkowego czy panelowego - to z pewnością propozycja godna uwagi. Propozycja, z której korzystają amatorzy tuningu oraz kierowcy, którym zależy nie tyle na podniesieniu osiągów, ale zmniejszeniu spalania. Nie bez znaczenia ma też fakt, że mokry filtr powietrza służy przez znacznie dłuższy dystans niż tradycyjny.
Filtry powietrza K&N - informacje ogólne
Firma K&N konstruuje, produkuje i ulepsza wysokoprzepływowe filtry powietrza od 1969 roku. Jesteśmy firmą działającą na całym świecie, która skonstruowała i wyprodukowała ponad 2 400 różnych typów wysokoprzepływowych filtrów powietrza pasujących do większości pojazdów osobowych, motocykli i ATV. Nasze produkty są częściej stosowane w pojazdach niż podobne produkty innych producentów, jesteśmy również wynalazcami kategorii wysokiej przepływności, ale również technologii wysokiej przepływności, która jest wykorzystywana w naszych wyrobach.
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Nasze zamienne filtry powietrza do samochodów w zwykle dodają 1-4 koni mechanicznych mocy. Nasze wysokoprzepływowe filtry z wkładem z gazy bawełnianej można myć, wielokrotnie używać i budować tak, aby były w pełni sprawne przez cały okres eksploatacji samochodu lub motocykla. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność filtrowania i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobrania znacznie większej ilości powietrza do silnika, który można myć i wielokrotnie używać oraz który ochroni silnik przez cały okres eksploatacji pojazdu.
Właściwości zamiennych filtrów powietrza K&N:
- Wysoki przepływ powietrza przy doskonałym filtrowaniu
- Konstrukcja zwiększająca moc i przyśpieszenie
- Łatwe do mycia i przeznaczone do wielokrotnego użycia
- Konieczność czyszczenia dopiero po przejechaniu do 80 000 km (50 000 mil), zależnie od warunków eksploatacji
- K&N Million Mile Limited Warranty® (1 600 000 km)
- Poziom emisji zgodny z przepisami we wszystkich 50 stanach USA.
- Oszczędny filtr powietrza K&N będzie służyć przez cały okres eksploatacji samochodu, motocykla lub pojazdu ATV
- Pracuje z elektroniką pojazdu stanowiącą oryginalne wyposażenie fabryczne
- Przyjazny dla środowiska
Sportowy filtr powietrza PRORAM
Wydajny filtr PRORAM został zaprojektowany tak aby zastąpić fabryczny filtr powietrza montowany w samochodzie. Filtry te są wykonane z wysokiej jakości syntetycznych nanowłókien filtracyjnych o wysokim przepływie, które są następnie garbowane w celu zmaksymalizowania powierzchni, a tym samym zwiększenia przepływu powietrza. Wykorzystując ponad 35 lat doświadczenia w dziedzinie filtracji w sportach motorowych, seria PRORAM firmy Ramair jest najlepszym wyborem na rynku dla wymagających użytkowników.
Właściwości filtrów PRORAM:
- Syntetyczne nanowłókna filtracyjne o wysokim przepływie
- Pasuje do fabrycznego Airbox i zastępuje nieefektywny filtr papierowy
- Filtr do wielokrotnego czyszczenia przez cały okres eksploatacji
- Precyzyjnie formowany wtryskowo dla idealnego dopasowania
tags: #filtr #powietrza #do #e39 #stożkowy #opinie

