Jaki filtr powietrza wybrać do BMW E39 530d? Opinie i porady

Nienaganny stan filtrów to podstawa w każdym silniku Diesla, w tym w BMW E39 530d. Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km.

Wymiana filtra powietrza - krok po kroku

Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi. Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika. Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW. Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki. Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne.

Filtry wielokrotnego użytku

Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.

Opinie o filtrach K&N

Wielu użytkowników zastanawia się nad zastosowaniem filtrów K&N w swoich BMW E39 530d. Opinie na ich temat są podzielone. Niektórzy zauważają:

  • Głośniejszą pracę dolotu i wydechu
  • Kosmetyczne różnice w mocy
  • Poprawę w górnym zakresie obrotów i V max (bardzo nieznacznie)

Inni wyrażają obawy związane z:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Przepuszczaniem większej ilości zanieczyszczeń do silnika
  • Zanieczyszczaniem przepływomierza przez olejki z filtra

Jeden z użytkowników, testując różne filtry (OE Renault "papierowy", K&N bawełniany oraz Pipercross gąbkowy) nie odczuł żadnej różnicy w osiągach. Analiza oleju po użyciu K&N wykazała delikatnie podniesiony poziom krzemu, ale nieznacznie.

Część osób uważa, że sama wkładka K&N daje różnice w granicach błędu pomiarowego i że sensowny efekt można uzyskać dopiero po doprowadzeniu zimnego powietrza do dolotu.

Podsumowując, opinie o filtrach K&N są mieszane i zależą od indywidualnych preferencji i oczekiwań.

Wymiana filtru paliwa w BMW E39

W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana filtru paliwa jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym.

Gdzie znajduje się filtr paliwa?

Umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie. Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm. Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru. Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty. Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej. Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie. Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków.

Wymiana filtru paliwa w BMW E39 525 tds - krok po kroku

Poniżej przedstawimy wymianę (co 40 000 km) dla silnika 525 tds.

  1. Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu.
  2. Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części.
  3. Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je.
  4. Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.
  5. Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu.
  6. Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany).
  7. Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków.

Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.

Wymiana filtru paliwa w BMW E39 520d i BMW E39 530d

W modelu BMW E39 520d i BMW E39 530d wymiana wygląda nieco inaczej.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

  1. Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące.
  2. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące.
  3. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie.
  4. Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa. Zdarzają się przypadki, w których wykręcenie jest niemożliwe. Wówczas przydaje się specjalna obejma taśmowa. Można ją zakupić w cenie ok. 20 zł. Warto jednak podjąć kilka prób zanim zdecydujemy się na zakup.
  5. Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru.
  6. Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.
  7. Przechodzimy do odpowietrzenia filtru paliwa. W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr.

Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.

Jak widać wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku Diesla nie jest trudna. Podczas wszystkich prac należy uważać, żeby nie rozlewać oleju napędowego po innych elementach samochodu.

tags: #filtr #powietrza #bmw #e39 #530d #jaki

Popularne posty: