Cylindryczny Filtr Powietrza z Gąbką: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza to kluczowy element w silnikach spalinowych, w tym w ciągnikach, który ma za zadanie oczyszczać powietrze zasysane do silnika z zanieczyszczeń, takich jak kurz, piasek, owady i inne drobne cząsteczki. Czyste powietrze jest kluczowe dla efektywnego procesu spalania paliwa, co przekłada się na optymalną pracę silnika, jego wydajność i ograniczenie emisji szkodliwych substancji.

Budowa Cylindrycznego Filtra Powietrza z Gąbką

Cylindryczne filtry powietrza z gąbką są powszechnie stosowane w ciągnikach i innych maszynach rolniczych. Ich budowa opiera się na następujących elementach:

  • Obudowa: Zazwyczaj w kształcie walca, wykonana z metalu lub tworzywa sztucznego.
  • Wkład filtrujący: Wykonany z gąbki o różnym stopniu gęstości, która zatrzymuje zanieczyszczenia.
  • Filtr wstępny (Monocyklon): Element umieszczony przed głównym filtrem, którego zadaniem jest wychwytywanie i odrzucanie grubych frakcji zanieczyszczeń.
  • Miska olejowa (w filtrach mokrych): Znajduje się na dnie filtra i zawiera olej, który pomaga w wychwytywaniu zanieczyszczeń.

Monocyklon Filtra Powietrza

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń. Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi.

Zasada Działania Filtra Powietrza

Proces działania filtra powietrza jest dość prosty, lecz niezwykle efektywny. Powietrze zewnętrzne jest zasysane do wnętrza filtra, który zbudowany jest z warstw materiału filtracyjnego, najczęściej gąbki. Warstwy te są specjalnie zaprojektowane, aby maksymalnie zwiększyć powierzchnię filtracji przy jednoczesnym minimalizowaniu oporu przepływu powietrza. Dzięki temu nawet bardzo małe cząsteczki brudu są skutecznie zatrzymywane, a czyste powietrze może swobodnie przepływać do komory spalania silnika.

W przypadku mokrych filtrów powietrza, zasysane powietrze przechodzi przez mgłę olejową, co dodatkowo pomaga w wychwytywaniu zanieczyszczeń. Olej osadza się na wkładach filtrujących, a następnie spływa do miski olejowej.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtr Powietrza Mokry

Mokry filtr powietrza działa na zasadzie przepuszczenia strumienia powietrza przez mgłę olejową. Od spodu filtra znajduje się miska, do której wlewa się olej (najczęściej silnikowy). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce, topiąc w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu. Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi, gdzie następuje osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy. Tak oczyszczone powietrze zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Wyróżnia się dwa główne rodzaje filtrów powietrza stosowanych w ciągnikach i maszynach rolniczych:

  • Filtry mokre: Wykorzystują olej do wychwytywania zanieczyszczeń.
  • Filtry suche: Wykorzystują wkłady papierowe lub włókninowe do filtracji powietrza.

Filtr Powietrza Suchy

Suche filtry powietrza to wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie. Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.

Poniższa tabela przedstawia porównanie filtrów powietrza mokrych i suchych:

Cecha Filtr Mokry Filtr Suchy
Zasada działania Przepuszczanie powietrza przez mgłę olejową Filtracja za pomocą wkładów papierowych lub włókninowych
Skuteczność Dobra, wymaga regularnej konserwacji Wysoka, łatwa w utrzymaniu
Zastosowanie Starsze modele ciągników Nowoczesne ciągniki spełniające normy Euro
Wady Zawartość oleju w oczyszczonym powietrzu, dymienie Wymaga częstszej wymiany wkładów

Konserwacja Filtra Powietrza

Regularne czyszczenie i wymiana filtra powietrza są kluczowe dla utrzymania jego skuteczności i zapewnienia długiej żywotności silnika. Zaleca się regularne sprawdzanie stanu filtra i jego wymianę zgodnie z zaleceniami producenta.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

W przypadku filtrów mokrych, należy regularnie wymieniać olej i czyścić wkłady filtrujące. W przypadku filtrów suchych, wystarczy odkurzyć lub wymienić wkłady filtrujące.

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #cylindryczny #z #gąbką #budowa

Popularne posty: