Filtr Powietrza Cosworth - Opinie i Testy

Wielu użytkowników samochodów marki Ford, a w szczególności modelu Puma, boryka się z problemami związanymi z pracą silnika, takimi jak szarpanie czy nierówna praca na biegu jałowym. Często w takich sytuacjach podejrzewany jest czujnik temperatury powietrza, który w niektórych modelach Fiesty 1.4 umieszczony był w puszce filtra. Odłączenie tego czujnika może skutkować poprawą pracy silnika, jednak wiąże się to z zapaleniem kontrolki "check engine" i potencjalnym przejściem w tryb awaryjny.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że silnik może mieć tylko jeden czujnik temperatury. Po jego odłączeniu wentylator włącza się na maksa, a wskaźnik temperatury również wskazuje nieprawidłowe wartości. To nieszczęsne szarpanie wygląda trochę tak, jakby silnik dostawał krótkie, nieregularne obciążenia. Ciekawe czy przyczyną może być zanieczyszczone złącze i przez to gubienie impulsów z czujnika położenia wału korbowego.

Diagnostyka i Możliwe Przyczyny Problemów

W przypadku problemów z silnikiem warto przeprowadzić diagnostykę komputerową. Koszt ELM to ~20zł np. (?!?!)--> TUTAJ albo--> TU , można do tego wykorzystać, smartfon, tablet, laptop, komputer. Forscana już mam ale waham się z zakupem ELM'a. Link. który podałeś już nie istnieje (pewnie jakiś oszust). Jaki konkretnie model radzisz?

Błąd P0135 wskazuje na uszkodzenie układu grzejnego jednej z sond, niestety nie potrafię określić która. Generalnie sondy lambda mają w środku grzałkę oporową do podgrzania jej, aby mogła prawidłowo funkcjonować dopóki nie nagrzeje się od spalin z silnika.

Zauważyłem, że z króćca pod cewką zapłonową kapie płyn chłodzący - króciec na dole jest wilgotny, a izolacja wiązki kabli pod nim rozlatuje się przy dotknięciu. Jest tam także złącze elektryczne. Nie wiem jakie sygnały tam biegną ale prawdopodobnie od czujnika położenia wału korbowego. Być może w tym tkwi problem.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Samoadaptacja zrobi się sama po kilku (kilkunastu) kilometrach. Mam Pumę z 2000 roku i instrukcję w j. angielskim. Co do czujników temperatury to temat przeczytałem wcześniej bardzo dokładnie. Silnik w mojej Pumie ma tylko jeden czujnik. Po jego odłączeniu wentylator włącza się na maksa, a wskaźnik temp.

Modyfikacje i Tuning

W kontekście modyfikacji, użytkownicy często zastanawiają się nad umiejscowieniem filtra powietrza. No ja bym wywalił zbiornik na płyn do spryskiwaczy, przesunął zbiornik na olej do wspomagania i filtr umieścił pod błotnikiem. Otworzyłbym wnękę prawych reflektorów i puścił powietrze do filtra przez maskownicę tychże. Dodatkowo wyczuwam, że tam gdzie umieściłeś filtr może panować podciśnienie.

Zasadniczo przy mniejszym IC i małym wlocie powietrza na masce temp. w dolocie nie była wyższa niż 30°C więc chyba dobry wynik. Generalnie w Capri jest bardzo mało miejsca. Tu jest sporo większy IC i większy przelot przez pas przedni. Super się prezentuje w nowej odsłonie.

Rotory tarcz są produkcji CompBrake i taki montaż zaleca producent. Chodzi o to, że między częściami tarczy te "ożebrowanie" przez które przelatuje powietrze jest ułożone pod kątem. Na pewno nie planuję walczyć o czołowe pozycje, bo nie jestem super driverem a też zauważyłem ciekawą prawidłowość, że im dłużej człowiek pracuje nad projektem starego Forda tym bardziej się boi, żeby tego projektu nie rozpieprzyć.

Zauważyłem, że z tym napędem 4x4 (niby rozdział 50/50) auto jest koszmarnie podsterowne i dlatego starałem się nieco utwardzić tył i stąd też pomysł na ustawienie zawiasu. Zasadniczo rozstaw kół przednich jest o 5mm większy niż tylnych. KPK przód 2°10' na stronę, tył 1°48" na stronę. KWSZ z przodu 4°16' na stronę. Jakby Ci przy ugięciu zbieżność z tyłu się rozjeżdżała to miałbyś na łukach srogą nadsterowność.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Żadnych ingerencji w przedni zawias, wszystko seria (tzn. gwint bilstein o twardości "bazalt") ale generalnie geometria przodu mieści się nawet w fabrycznych tolerancjach: KPK -2°38' do -0°38', KWSZ 2°42' do 5°12'. Magiel, wahacze, drążki, zwrotnice, stabilizator to wszystko jest seryjne. Dodatkowo auto nie jest jakoś mocno zglebione. Zasadniczo 4x4 słyną z podsterowności.

Co do zmiany kąta pochylenia koła, no to w takim zawiasie chyba niewiele można wykombinować, ale czy to nie jest dobrze, jeśli on w zakręcie dla koła zewn. nieco zwiększa się i zarazem zmniejsza dla koła wewn.? Przód jest na poliuretanach.

A tak zapytam odnośnie twardości stabilizatora... pomijając kształt, długość ramion... czy stabilizator z litego pręta fi 24mm będzie z natury "twardszy" niż stabilizator rurkowy fi 24mm zewn i fi 16mm wewn? Czy to może są zaniedbywalne różnice?

Nie ma to znaczenia , podobnie grubość nie koniecznie jest wyznacznikiem , zależy od twardości , tyle że są granice gdzie przy danej średnicy kończy się elastyczność a zaczyna kruchość. Ja ostatnio bywam zmuszony skracać stabilizatory pod mniejszy rozstaw kół i są to właśnie stabilizatory rurowe. Obserwacja jaką poczyniłem jest taka, że te rury nie są nawet obrabiane cieplnie, to zwykła rura precyzyjna o twardości stali konstrukcyjnej.

Dokładnie to co pisze Piter. Kąt nachylenia stabilizatora, choć pewnie ma to jakąś bardziej fachową nazwę, jest mocno istotny. Ja u siebie wywiercilem otwory i zmieniłem łączniki, ale jeszcze nie to co potrzebuje, mam grubszy i zrobię przed PC tak samo otwory i przetestuję. Zamiana w/w rurki na pręt nie ma sensu.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Dołożone pod nawiercanymi zderzakami kierownice powietrza na filtr też zadziałały... podczas jazdy temp. Dziękuję za super klimat imprezy. Szkoda, że nie było okazji podziwiać Cię w akcji (nadmiar emocji chyba). Skrzynię MT75 dostałem razem z silnikiem po rallycrossowym aucie. Wg poprzedniego właściciela rozdział mocy był 50/50.

Z tego co się przejechałem po torze to odniosłem wrażenie, że wg obecnych nastawów zawiasu, rozstawu kół, różnych opon, auto ma bardzo fajną, "neutralną" charakterystykę prowadzenia z bardzo lekką tendencją do nadsterowności, czyli to o co mi chodziło, z tym, że to były pierwsze testy auta na slickach więc zakładam, że kluczowe jest tu słowo "wrażenie" :-D.

generalnie w tej skrzyni dyfer międzyosiowy jest na kołach walcowych, co umożliwia niesymetryczny podział momentu. Więc kwestię podziału można regulować zmianami kół w dyfrach i zapewne tak to było robione. Tak na prawdę sprzęgło wiskotyczne jedynie dokleja do przyczepnej osi to co uciekło ze ślizgającej się, ALE NIE WIĘCEJ NIŻ DA RADĘ.

Zrobiłem 3szt. o różnych długościach ramion, z giętego na zimno pręta fi 20mm ze stali 42CrMo4 z hartowaniem i odpuszczaniem. Dosmarkałem do podłużnic wsporniki tak, że będzie można zakładać na zmianę staby o różnej długości ramion. Pytanie mam o mocowania łączników... czy lepiej zostawić jak na zdjęciu? (prawie w pionie) czy dolne mocowanie dać na "zewnątrz" staba, tak jak wskazuje zielona linia (wtedy będzie równolegle z osią amortyzatora?

Podsumowując, filtry powietrza Cosworth, jak i inne elementy modyfikacji, wymagają dokładnej analizy i dostosowania do konkretnego modelu samochodu oraz preferencji kierowcy. Warto korzystać z doświadczeń innych użytkowników i mechaników, aby uniknąć problemów i w pełni wykorzystać potencjał swojego pojazdu.

Przykładowe Akcesoria Tuningowe Cosworth

Produkt Przeznaczenie Opis Dodatkowe informacje
Pakiet modyfikacji z kompresorem Subaru BRZ, Toyota GT-86 (silniki FA20, 4U-GSE) Nowy kolektor ssący z wbudowanym kompresorem śrubowym oraz wodną chłodnicą powietrza doładowanego Specjalne oprogramowanie EcuTek, moc do 280KM (z układem wydechowym 1.3)

Problemy z Silnikiem Cosworth BOA/BOB - Opinie i Doświadczenia

Wielu użytkowników silników Cosworth BOA i BOB dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi z eksploatacją i naprawami tych jednostek. Często poruszane są tematy związane z dostępnością części zamiennych, kosztami napraw oraz potencjalnymi problemami.

Panowie nie opowiadajcie andronow Mysza dobrze prawi tak drogie uszczelki sa tylko do BOA w BOB uszczelka pokrywy kosztuje 150-200zl zalez gdzie i kto jakie rabaty ma. Qrna??? to prawda ,do pierwszej generacji cossiego koszt duży bo trzeba kupić z deklami ,natomiast do drugiej ,występuje sama uszczelka ,koszt ajuzy jest od 150 pln.Nawet części rozrządu są tańsze bo np.

Komplet swiec kosztuje prawie 400zl, przewody ok 70zl szt., pompa wody 500zl, termostat ponad 300, w boa pompa i termostat jest od zwyklego 2.9, poza tym boa ma 1 rzedowy lancuch i rozrzad jest nie do zabicia a w bob tragedia w 4 aktach! no i w boa nie ma tej durnej elektroniki eec5 ktora steruje wszystkim! o instalacji elektrycznej nie wspomne bo to mozna latwo zrobic, a dolot nie jest plastikowy, tylko alu.

Powierzchnia głowicy jest płaska i powierzchnia dekla też jest płaska, uszczelka jak się uszkodzi to się ją normalnie WYMIENIA. pasta uszczelniająca Victor Reinz'a lub Erlinga (grafitowa) i bardzo wątpię by po demontażu i ponownym zmontowaniu cokolwiek sączyło...

Wtryski najwyraźniej były zastane, pomogło odpięcie wiązki silnika i zapodanie na wtryski 12V prosto z aku. Tak sobie z pół minuty nimi cykałem i najwyraźniej nauczyły się na nowo otwierania i zamykania. Na zimnym silniku po przekręceniu kluczyka słychać jak pompa ładnie pompuje i spręża paliwo. Odpala na dotyk, chodzi ładnie, równo, wkręca się płynnie, jest super. Jak pochodzi chwilę to słychać jak pompa zaczyna jęczeć, jakby się zapowietrzała (w baku 20L benzyny, wskaźnik poza rezerwą).

Podpiąłem pompę pod aku kiedy była wyjęta i kręci się ładnie, nic nie rzęzi. Ten bak mnie zastanawia i jego komora... jak myślicie? jest taka mozliwosc, podepnij pompe paliwa do pojemnika z benzyna, omijajac zbiornik paliwa. Wykluczysz w ten sposob ewentualne " zasyfienia" na drodze zbiorniki- pompa. Przewody paliwowe nie są gdzieś przygięte ?? Nie pozostaje nic innego jak faktycznie wyjąć ją i przetestować jak mówisz. Mnie to się kiedyś stało w zimę w Citroenie AXEL. A mnie się kiedyś zdarzyło w mesiu i bak kosztował kilka tysi...

Dzieje się dziwna rzecz, nie wiem, może normalna w tym modelu a mianowicie jest problem z bakiem. Stawiam go na płaskim, wlewam 20L benzyny a z węża którym pompa ciągnie paliwo spuszczam benzynę do kuwety ale wąż ma przekrój z 14mm a paliwo leci cienkim siurkiem. Wygląda to tak jakby wąż był zapchany ale nie jest, nawet przedmuchałem go dla pewności. Jeżeli paliwo takim siurkiem leci to pompa się zapowietrza po odpompowaniu benzyny z tego zbiornicza wewnątrz. Zaznaczam, że bak jest od 2,8i i ma to coś w środku oraz dwie rurki wyprowadzona na zewnątrz. O co ku... chodzi?

tags: #filtr #powietrza #cosworth #opinie #test

Popularne posty: