Klimatyzacja Postojowa w Samochodach Ciężarowych: Opinie i Rozwiązania
- Szczegóły
Czy przewoźnikowi opłaca się montować w samochodzie ciężarowym klimatyzację postojową? Niektórzy mają dylemat, bo na takie urządzenie z montażem trzeba wydać np. 6-7 tys. zł. W Unii Europejskiej zabroniony jest postój ciężarówki z włączonym silnikiem. Kierowcy pojazdów, które nie są wyposażone w klimatyzację postojową (elektryczną), często omijają ten zakaz i chłodzą się na parkingach klimatyzacją zasadniczą, napędzaną od silnika.
Można za to zapłacić mandat, poza tym szkodzi to środowisku i hałas męczy kierowcę, który gorzej wypoczywa. Zmęczenie kierowcy, jak pokazują wyniki badań, przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa i do zwiększenia ryzyka wypadku - około połowa ciężkich wypadków na autostradach była spowodowana przemęczeniem kierowcy. Częstą przyczyną przemęczenia kierowcy w lecie jest przegrzanie kabiny.
Przedstawiciele firmy Dometic oszacowali, że w ten sposób silniki niektórych ciężarówek pracują na postoju po 6 godzin dziennie, przez około 100 dni w roku. Zużywając 3-4 litry oleju napędowego na godzinę potrafią „wypalić” około 2,5 tys. euro, czyli ponad 10 tys. zł. Jak widać, 6-7 tys. zł to inwestycja, która może się szybko zwrócić.
Praca silnika na postoju przynosi jeszcze inne straty - zużycie samej jednostki napędowej, zużycie oleju silnikowego itp. Na przykład powszechny we współczesnych konstrukcjach filtr DPF „nie lubi” wolnych obrotów i w efekcie długotrwałej pracy silnika na biegu jałowym szybciej się zapycha. Zdarza się, że nie jest w stanie samoczynnie się wypalić i konieczna jest pomoc serwisu.
Rodzaje Klimatyzacji Postojowej
Z dostępnych dwóch zasadniczych typów klimatyzacji postojowych, zasilanych z akumulatora pojazdu, bardziej popularne w Polsce są sprężarkowe, choć i tzw. wodne mają swoich zwolenników. Jak podpowiadają specjaliści z firmy Inter Cars, klimatyzatory sprężarkowe obniżają temperaturę w kabinie, a także wilgotność (jak to się popularnie mówi - wysuszają powietrze).
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Podstawowe elementy układu klimatyzacyjnego, jak sprężarka, skraplacz, parownik i wentylatory są umieszczane zazwyczaj w jednej obudowie montowanej z reguły na dachu kabiny pojazdu lub na tylnej ścianie. Większość dostępnych w sprzedaży klimatyzatorów postojowych jest wyposażona w urządzenie zabezpieczające przed nadmiernym rozładowaniem akumulatorów.
W niektórych klimatyzatorach można indywidualnie ustawić wyłączenie urządzenia, w zależności od pojemności elektrycznej akumulatorów w danym samochodzie (chodzi przede wszystkim o to, aby dało się uruchomić silnik pojazdu). Na rynku dostępnych jest wiele tego typu urządzeń, różniących się wydajnością chłodzenia i poborem prądu. Niektóre urządzenia mogą również pracować podczas jazdy, wspomagając klimatyzację zasadniczą. Pobór prądu przy napięciu 24V wynosi zazwyczaj od 7 do 18 A, w zależności od ustawienia, moc chłodząca oscyluje wokół ok. 800 W.
Postojowy klimatyzator wodny to stosunkowo nowe rozwiązanie, w którym zamiast wspomnianego czynnika roboczego w układzie krąży woda. Urządzenie obniża temperaturę powietrza w kabinie, ale nie zmienia wilgotności. W klimatyzatorze tego typu występuje proces schładzania powietrza podczas odparowania wody. Dmuchawa, umieszczona np. w panelu dachowym, przetłacza powietrze z zewnątrz pojazdu przez parownik, w którym ciepło z powietrza zostaje wykorzystane do odparowania wody.
Chłodniejsze powietrze jest wtłaczane do kabiny. Parownik jest zwilżany przez wodę tłoczną przez pompę. Zbiornik wody umieszczony jest na zewnętrznej, tylnej ścianie kabiny. Jego skuteczność zależy od wilgotności powietrza zewnętrznego - najwyższa jest w suchym klimacie. Zaletami klimatyzacji wodnej jest stosunkowo niewielki pobór prądu - ok. 4 A przy napięciu 24 V i prosta obsługa - trzeba okresowo uzupełniać wodę w zbiorniku.
Klimatyzację wodną można z powodzeniem stosować w pojazdach bez klimatyzacji silnikowej. Klimatyzator wykorzystuje proces chłodzenia się powietrza w trakcie odparowania wody. Klimatyzacja wodna przy wysokiej temperaturze i nasłonecznieniu oraz niskiej wilgotności powietrza potrafi schłodzić wnętrze kabiny o 8-10 stopni od temperatury zewnętrznej mierzonej w cieniu. Klimatyzatory wodne nie tylko chłodzą, ale i nawilżają powietrze w kabinie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Dostępne Modele i Rozwiązania
Model Hatch, montowany jest w luku dachowym większości pojazdów użytkowych. Nowością Eberspëcher jest model klimatyzacji postojowej montowanej w miejsce szyberdachu, przygotowanej specjalnie dla ciężarówek MAN TGX, TGA - XLX, wyposażonych w spojler. To specjalna wersja Cooltronic 1000 G2.5 Slim Hatch - urządzenie nie koliduje podczas montażu ze spojlerem, nie ma konieczności demontażu istniejącego spojlera.
Według przedstawicieli Eberspëcher we wspomnianych MAN-ach płaszczyzna spojlera przechodzi w niewielkiej odległości od szyberdachu. Próba montażu jednej z dotychczas istniejących wersji wiązała się z fizyczną ingerencja w spojler (czego nie zalecała firma MAN), bądź też demontażem całego spojlera. Wersje Top i Back przeznaczone są do pojazdów bez luków dachowych albo dla tych użytkowników, którzy nie chcą rezygnować z szyberdachu. W obu wersjach urządzenie podzielone jest na dwa elementy - moduł skraplacza instalowany na zewnątrz pojazdu i moduł parownika montowany wewnątrz, na tylnej ścianie kabiny. W wersji Top agregat skraplający montuje się na tylnej części dachu, pod spoilerem.
Do wyboru są trzy autonomiczne klimatyzatory dachowe, w których wszystkie podzespoły są w zwartej obudowie, jak również dzielony system modułowy przeznaczony do trudnych warunków montażowych, np. Nowa seria klimatyzatorów zapewnia wyższą sprawność chłodzenia i dłuższy czas pracy przy mniejszym poborze energii w porównaniu do poprzedniego modelu.
RTX 1000 przy temperaturze otoczenia 30 st C w trybie ECO pobiera 8A i może pracować nawet do 12 godzin przy pełnej mocy chłodzenia. Tryb Eco: prędkość kompresora jest ograniczona do maksymalnie 2.400 obr. /min (zamiast 3.600 obr. /min). Tryb Boost: kompresor i wentylator działają z pełną mocą - przez maksymalnie 20 minut lub do momentu osiągnięcia zadanej temperatury.
W Cool Top RTE 10 nominalna moc chłodnicza wynosi 650 W i 950 W (wersja Turbo), nominalne napięcie znamionowe - 24 V, maks. łączny pobór prądu - 7,5 A (standard) i 14,5 A (Turbo), masa - 25 kg. Maks. Cool Top RTE 16 jest bardziej wydajny (nominalna moc chłodnicza - 1.600 W), płaski i lekki. Płaska konstrukcja (tylko 14 cm wysokości) pozwala na montaż także na wysokich kabinach. Nominalne napięcie znamionowe - 24 V, maks. łączny pobór prądu - 23 A, masa 23,4 kg. Maks.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Obydwa klimatyzatory wyposażane są w wyświetlacz LCD, pilot do sterowania oraz w funkcję automatycznego ich wyłączania, gdy napięcie akumulatora spadnie do niebezpiecznie niskiego poziomu. Klimatyzacja postojowa Webasto chroni przed rozładowaniem akumulatora pojazdu. Jest wyposażona w system odcinający zasilanie przy zbyt niskim napięciu, dzięki czemu w sytuacji, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustalonego poziomu Cool Top Vario wyłącza się.
Polecane są m.in. Przedstawiciele Webasto zwracają uwagę, że systemy chłodnicze tej marki są proste w konserwacji i serwisowaniu. To dla tej firmy równie ważne jak zapewnienie możliwie najszybszego dostępu do produktów i części zamiennych. Priorytetowy serwis Webasto to wachlarz usług dostępnych w całej Europie, realizowanych, między innymi, przez ponad 500 dealerów skupionych w firmowej sieci sprzedaży.
Frma EnaTruck (zajmuje się dystrybucją części i akcesoriów do pojazdów ciężarowych) poleca klimatyzacje sprężarkowe i wodne. Według przedstawicieli firmy klimatyzacje sprężarkowe, takie jak włoskiej produkcji RoadWind 3000 i RoadWind 3300 z Vitrifrigo oraz Indel-B serii Sleeping Well 1000 spełniają swoją rolę tylko w pojazdach z klimatyzacją silnikową, gdyż ich zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury w kabinie podczas postoju samochodu.
Nowością na rynku jest bardzo mocny i niski klimatyzator Aircon 1600 firmy IndelB montowany w szyberdach. Dzięki tylko 14 cm wysokości można go montować nawet na najwyższych kabinach popularnych ciężarówek. W ofercie EnaTruck są też klimatyzatory wodne, brazylijskiego Resfriar. Prostota działania oznacza niższe koszty, również zakupu - średnio o połowę. Do tego dochodzi minimalny pobór prądu (ok. 4A - dobra klimatyzacja sprężarkowa to ok. 10-14A) oraz niskie koszty eksploatacji (uzupełnianie wody, tabletki odkażające i doroczna wymiana filtra słomkowego).
Webasto wprowadziło do oferty Cool Top Vario - klimatyzację postojową zasilaną z instalacji elektrycznej pojazdu, która zapewnia przyjemną temperaturę w pojeździe nawet w czasie postoju i przerw na wypoczynek. Klimatyzacja działa niezależnie od silnika, co pozwala na zaoszczędzenie blisko 3 litrów paliwa na godzinę, w zależności od pojemności silnika. Zapewnia moc chłodniczą rzędu 1000 W. Wydatek chłodzonego powietrza Cool Top Vario w ciągu godziny wynosi do 500 m³. Ważący 31 kg system ma kompaktowe wymiary (860 x 700 x 315 mm, dł. x szer. x wys.) i zwiększa całkowitą wysokość pojazdu o 19,7-20 cm. Wymagana powierzchnia wycięcia w dachu wynosi 400 x 402 mm (dł.
Klimatyzację można obsługiwać ręcznie za pomocą panelu LCD w kabinie kierowcy lub opcjonalnym pilotem zdalnego sterowania. System pozwala na ustawienie temperatury i prędkości pracy wentylatora (tryby: ręczny, automatyczny i ECO) oraz dostosowanie funkcji timera. - „Klimatyzacja wykorzystuje potrójny system wentylacji. Cool Top Vario jest adresowana na rynek wtórny. Różne zestawy montażowe, dostosowane do określonych pojazdów, są dostępne dla niemal wszystkich popularnych modeli samochodów ciężarowych. Klimatyzacja Webasto, dzięki zatwierdzeniu E1 i dopuszczeniu ADR, może być montowana również w pojazdach przewożących materiały niebezpiecznie. Inwestycja w elektryczny schładzacz wpływa na zwiększenie wartości samochodu. Cool Top Vario jest dostępna w sugerowanej cenie detalicznej 1619 euro netto.
Podsumowanie
Popularność klimatyzatorów postojowych rośnie, zwłaszcza że już nie tylko tzw. ciepłe kraje są ciepłe. W Polsce wielodniowe upały też już nie należą do rzadkości. Szczególnie skłonni są tak inwestować przewoźnicy jeżdzący na południe Europy, ale także firmy zajmujące się transportem ponadnormatywnym.
tags: #filtr #powietrza #cooltop #opinie

