Klimatyzacja Postojowa w Samochodach Ciężarowych: Opinie i Rozwiązania

Czy przewoźnikowi opłaca się montować w samochodzie ciężarowym klimatyzację postojową? Niek­tó­rzy mają dyle­mat, bo na takie urzą­dze­nie z mon­ta­żem trzeba wydać np. 6-7 tys. zł. W Unii Euro­pej­skiej zabro­niony jest postój cię­ża­rówki z włą­czo­nym sil­nikiem. Kie­rowcy pojaz­dów, które nie są wypo­sa­żone w kli­ma­ty­za­cję posto­jową (elek­tryczną), czę­sto omi­jają ten zakaz i chło­dzą się na par­kin­gach kli­ma­ty­za­cją zasad­ni­czą, napę­dzaną od sil­nika.

Można za to zapła­cić man­dat, poza tym szko­dzi to śro­do­wi­sku i hałas męczy kie­rowcę, który gorzej wypo­czywa. Zmęczenie kierowcy, jak pokazują wyniki badań, przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa i do zwiększenia ryzyka wypadku - około połowa ciężkich wypadków na autostradach była spowodowana przemęczeniem kierowcy. Częstą przyczyną przemęczenia kierowcy w lecie jest przegrzanie kabiny.

Przed­sta­wi­ciele firmy Dome­tic osza­co­wali, że w ten spo­sób sil­niki nie­któ­rych cię­ża­ró­wek pra­cują na postoju po 6 godzin dzien­nie, przez około 100 dni w roku. Zuży­wa­jąc 3-4 litry oleju napę­do­wego na godzinę potra­fią „wypa­lić” około 2,5 tys. euro, czyli ponad 10 tys. zł. Jak widać, 6-7 tys. zł to inwestycja, która może się szybko zwrócić.

Praca sil­nika na postoju przy­nosi jesz­cze inne straty - zuży­cie samej jed­nostki napę­do­wej, zuży­cie oleju sil­nikowego itp. Na przy­kład powszechny we współ­cze­snych kon­struk­cjach filtr DPF „nie lubi” wol­nych obro­tów i w efek­cie dłu­go­trwa­łej pracy sil­nika na biegu jało­wym szyb­ciej się zapy­cha. Zda­rza się, że nie jest w sta­nie samo­czyn­nie się wypa­lić i konieczna jest pomoc ser­wisu.

Rodzaje Klimatyzacji Postojowej

Z dostęp­nych dwóch zasad­ni­czych typów kli­ma­ty­za­cji posto­jo­wych, zasi­la­nych z aku­mu­la­tora pojazdu, bar­dziej popu­larne w Pol­sce są sprę­żar­kowe, choć i tzw. wodne mają swo­ich zwo­len­ni­ków. Jak pod­po­wia­dają spe­cja­li­ści z firmy Inter Cars, kli­ma­ty­za­tory sprę­żar­kowe obni­żają tem­pe­ra­turę w kabi­nie, a także wil­got­ność (jak to się popu­lar­nie mówi - wysu­szają powie­trze).

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Pod­sta­wowe ele­menty układu kli­ma­ty­za­cyj­nego, jak sprę­żarka, skra­placz, parow­nik i wen­ty­la­tory są umiesz­czane zazwy­czaj w jed­nej obu­do­wie mon­to­wa­nej z reguły na dachu kabiny pojazdu lub na tyl­nej ścia­nie. Więk­szość dostęp­nych w sprze­daży kli­ma­ty­za­to­rów posto­jo­wych jest wypo­sa­żona w urzą­dze­nie zabez­pie­cza­jące przed nadmier­nym roz­ła­do­wa­niem aku­mu­la­torów.

W nie­któ­rych kli­ma­ty­za­torach można indy­wi­du­al­nie usta­wić wyłą­cze­nie urzą­dze­nia, w zależ­no­ści od pojem­no­ści elek­trycz­nej aku­mu­la­torów w danym samo­cho­dzie (cho­dzi przede wszyst­kim o to, aby dało się uru­cho­mić sil­nik pojazdu). Na rynku dostęp­nych jest wiele tego typu urzą­dzeń, róż­nią­cych się wydaj­no­ścią chło­dze­nia i pobo­rem prądu. Niek­tóre urzą­dze­nia mogą rów­nież pra­co­wać pod­czas jazdy, wspo­ma­ga­jąc kli­ma­ty­za­cję zasad­ni­czą. Pobór prądu przy napię­ciu 24V wynosi zazwy­czaj od 7 do 18 A, w zależ­no­ści od usta­wie­nia, moc chło­dząca oscy­luje wokół ok. 800 W.

Posto­jowy kli­ma­ty­za­tor wodny to sto­sun­kowo nowe roz­wią­za­nie, w któ­rym zamiast wspo­mnia­nego czyn­nika robo­czego w ukła­dzie krąży woda. Urzą­dze­nie obniża tem­pe­ra­turę powie­trza w kabi­nie, ale nie zmie­nia wil­got­no­ści. W kli­ma­ty­za­torze tego typu wystę­puje pro­ces schła­dza­nia powie­trza pod­czas odpa­ro­wa­nia wody. Dmu­chawa, umiesz­czona np. w panelu dacho­wym, prze­tła­cza powie­trze z zewnątrz pojazdu przez parow­nik, w któ­rym cie­pło z powie­trza zostaje wyko­rzy­stane do odpa­ro­wa­nia wody.

Chłod­niej­sze powie­trze jest wtła­czane do kabiny. Parow­nik jest zwil­żany przez wodę tłoczną przez pompę. Zbior­nik wody umiesz­czony jest na zewnętrz­nej, tyl­nej ścia­nie kabiny. Jego sku­tecz­ność zależy od wil­got­no­ści powie­trza zewnętrz­nego - naj­wyż­sza jest w suchym kli­macie. Zale­tami kli­ma­ty­za­cji wod­nej jest sto­sun­kowo nie­wielki pobór prądu - ok. 4 A przy napię­ciu 24 V i pro­sta obsługa - trzeba okre­sowo uzu­peł­niać wodę w zbior­niku.

Kli­ma­ty­za­cję wodną można z powo­dze­niem sto­so­wać w pojaz­dach bez kli­ma­ty­za­cji sil­nikowej. Kli­ma­ty­za­tor wyko­rzy­stuje pro­ces chło­dze­nia się powie­trza w trak­cie odpa­ro­wa­nia wody. Kli­ma­ty­za­cja wodna przy wyso­kiej tem­pe­ra­tu­rze i nasło­necz­nie­niu oraz niskiej wil­got­no­ści powie­trza potrafi schło­dzić wnę­trze kabiny o 8-10 stopni od tem­pe­ra­tury zewnętrz­nej mie­rzo­nej w cie­niu. Kli­ma­ty­za­tory wodne nie tylko chło­dzą, ale i nawil­żają powie­trze w kabi­nie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dostępne Modele i Rozwiązania

Model Hatch, mon­to­wany jest w luku dacho­wym więk­szo­ści pojaz­dów użyt­ko­wych. Nowo­ścią Eber­spëcher jest model kli­ma­ty­za­cji posto­jowej mon­to­wanej w miej­sce szy­ber­da­chu, przy­go­to­wa­nej spe­cjal­nie dla cię­ża­ró­wek MAN TGX, TGA - XLX, wypo­sa­żonych w spoj­ler. To spe­cjalna wer­sja Cool­tro­nic 1000 G2.5 Slim Hatch - urzą­dze­nie nie koli­duje pod­czas mon­tażu ze spoj­le­rem, nie ma koniecz­no­ści demon­tażu ist­nie­ją­cego spoj­lera.

Według przed­sta­wi­cieli Eber­spëcher we wspo­mnia­nych MAN-ach płasz­czy­zna spoj­lera prze­cho­dzi w nie­wielkiej odle­gło­ści od szy­ber­da­chu. Próba mon­tażu jed­nej z dotych­czas ist­nie­ją­cych wer­sji wią­zała się z fizyczną inge­ren­cja w spoj­ler (czego nie zale­cała firma MAN), bądź też demon­ta­żem całego spoj­lera. Wer­sje Top i Back prze­zna­czone są do pojaz­dów bez luków dacho­wych albo dla tych użyt­kow­ni­ków, któ­rzy nie chcą rezy­gno­wać z szy­ber­da­chu. W obu wer­sjach urzą­dze­nie podzie­lone jest na dwa ele­menty - moduł skra­pla­cza insta­lo­wany na zewnątrz pojazdu i moduł parow­nika mon­to­wany wewnątrz, na tyl­nej ścia­nie kabiny. W wer­sji Top agre­gat skra­pla­jący mon­tuje się na tyl­nej czę­ści dachu, pod spo­ile­rem.

Do wyboru są trzy auto­no­miczne kli­ma­ty­za­tory dachowe, w któ­rych wszyst­kie pod­ze­społy są w zwar­tej obu­do­wie, jak rów­nież dzie­lony sys­tem modu­łowy prze­zna­czony do trud­nych warun­ków mon­ta­żo­wych, np. Nowa seria kli­ma­ty­za­to­rów zapew­nia wyż­szą spraw­ność chło­dze­nia i dłuż­szy czas pracy przy mniej­szym pobo­rze ener­gii w porów­naniu do poprzed­niego modelu.

RTX 1000 przy tem­pe­ra­tu­rze oto­cze­nia 30 st C w try­bie ECO pobiera 8A i może pra­co­wać nawet do 12 godzin przy peł­nej mocy chło­dze­nia. Tryb Eco: pręd­kość kom­pre­sora jest ogra­ni­czona do mak­sy­mal­nie 2.400 obr. /min (zamiast 3.600 obr. /min). Tryb Boost: kom­pre­sor i wen­ty­la­tor dzia­łają z pełną mocą - przez mak­sy­mal­nie 20 minut lub do momentu osią­gnię­cia zada­nej tem­pe­ra­tury.

W Cool Top RTE 10 nomi­nalna moc chłod­ni­cza wynosi 650 W i 950 W (wer­sja Turbo), nomi­nalne napię­cie zna­mio­nowe - 24 V, maks. łączny pobór prądu - 7,5 A (stan­dard) i 14,5 A (Turbo), masa - 25 kg. Maks. Cool Top RTE 16 jest bar­dziej wydajny (nomi­nalna moc chłod­ni­cza - 1.600 W), pła­ski i lekki. Pła­ska kon­struk­cja (tylko 14 cm wyso­ko­ści) pozwala na mon­taż także na wyso­kich kabi­nach. Nomi­nalne napię­cie zna­mio­nowe - 24 V, maks. łączny pobór prądu - 23 A, masa 23,4 kg. Maks.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Oby­dwa kli­ma­ty­za­tory wypo­sa­żane są w wyświe­tlacz LCD, pilot do ste­ro­wa­nia oraz w funk­cję auto­ma­tycz­nego ich wyłą­czania, gdy napię­cie aku­mu­la­tora spad­nie do nie­bez­piecz­nie niskiego poziomu. Klimatyzacja postojowa Webasto chroni przed rozładowaniem akumulatora pojazdu. Jest wyposażona w system odcinający zasilanie przy zbyt niskim napięciu, dzięki czemu w sytuacji, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustalonego poziomu Cool Top Vario wyłącza się.

Pole­cane są m.in. Przed­sta­wi­ciele Weba­sto zwra­cają uwagę, że sys­temy chłod­ni­cze tej marki są pro­ste w kon­ser­wa­cji i ser­wi­so­waniu. To dla tej firmy rów­nie ważne jak zapew­nie­nie moż­li­wie naj­szyb­szego dostępu do pro­duk­tów i czę­ści zamien­nych. Prio­ry­te­towy ser­wis Weba­sto to wachlarz usług dostęp­nych w całej Euro­pie, reali­zo­wa­nych, mię­dzy innymi, przez ponad 500 deale­rów sku­pio­nych w fir­mo­wej sieci sprze­daży.

Frma EnaTruck (zaj­muje się dys­try­bu­cją czę­ści i akce­so­riów do pojaz­dów cię­ża­ro­wych) poleca kli­ma­ty­za­cje sprę­żar­kowe i wodne. Według przed­sta­wi­cieli firmy kli­ma­ty­za­cje sprę­żar­kowe, takie jak wło­skiej pro­duk­cji RoadWind 3000 i RoadWind 3300 z Vitri­frigo oraz Indel-B serii Sle­eping Well 1000 speł­niają swoją rolę tylko w pojaz­dach z kli­ma­ty­za­cją sil­nikową, gdyż ich zada­niem jest utrzy­ma­nie odpo­wied­niej tem­pe­ra­tury w kabi­nie pod­czas postoju samo­chodu.

Nowo­ścią na rynku jest bar­dzo mocny i niski kli­ma­ty­za­tor Air­con 1600 firmy IndelB mon­to­wany w szy­ber­dach. Dzięki tylko 14 cm wyso­ko­ści można go mon­to­wać nawet na naj­wyż­szych kabi­nach popu­lar­nych cię­ża­ró­wek. W ofer­cie EnaTruck są też kli­ma­ty­za­tory wodne, bra­zy­lij­skiego Res­friar. Pro­stota dzia­ła­nia ozna­cza niż­sze koszty, rów­nież zakupu - śred­nio o połowę. Do tego docho­dzi mini­malny pobór prądu (ok. 4A - dobra kli­ma­ty­za­cja sprę­żar­kowa to ok. 10-14A) oraz niskie koszty eks­plo­ata­cji (uzu­peł­nia­nie wody, tabletki odka­ża­jące i doroczna wymiana fil­tra słom­ko­wego).

Webasto wprowadziło do oferty Cool Top Vario - klimatyzację postojową zasilaną z instalacji elektrycznej pojazdu, która zapewnia przyjemną temperaturę w pojeździe nawet w czasie postoju i przerw na wypoczynek. Klimatyzacja działa niezależnie od silnika, co pozwala na zaoszczędzenie blisko 3 litrów paliwa na godzinę, w zależności od pojemności silnika. Zapewnia moc chłodniczą rzędu 1000 W. Wydatek chłodzonego powietrza Cool Top Vario w ciągu godziny wynosi do 500 m³. Ważący 31 kg system ma kompaktowe wymiary (860 x 700 x 315 mm, dł. x szer. x wys.) i zwiększa całkowitą wysokość pojazdu o 19,7-20 cm. Wymagana powierzchnia wycięcia w dachu wynosi 400 x 402 mm (dł.

Klimatyzację można obsługiwać ręcznie za pomocą panelu LCD w kabinie kierowcy lub opcjonalnym pilotem zdalnego sterowania. System pozwala na ustawienie temperatury i prędkości pracy wentylatora (tryby: ręczny, automatyczny i ECO) oraz dostosowanie funkcji timera. - „Klimatyzacja wykorzystuje potrójny system wentylacji. Cool Top Vario jest adresowana na rynek wtórny. Różne zestawy montażowe, dostosowane do określonych pojazdów, są dostępne dla niemal wszystkich popularnych modeli samochodów ciężarowych. Klimatyzacja Webasto, dzięki zatwierdzeniu E1 i dopuszczeniu ADR, może być montowana również w pojazdach przewożących materiały niebezpiecznie. Inwestycja w elektryczny schładzacz wpływa na zwiększenie wartości samochodu. Cool Top Vario jest dostępna w sugerowanej cenie detalicznej 1619 euro netto.

Podsumowanie

Popu­lar­ność kli­ma­ty­za­to­rów posto­jo­wych rośnie, zwłasz­cza że już nie tylko tzw. cie­płe kraje są cie­płe. W Pol­sce wie­lo­dniowe upały też już nie należą do rzad­ko­ści. Szcze­gól­nie skłonni są tak inwe­sto­wać prze­woźnicy jeż­dzący na połu­dnie Europy, ale także firmy zaj­mu­jące się trans­portem ponadnor­ma­tyw­nym.

tags: #filtr #powietrza #cooltop #opinie

Popularne posty: