Wymiana Filtra Powietrza w Citroen C4 Grand Picasso 2.0 GDI: Klucz do Zdrowego Silnika
- Szczegóły
Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika spalinowego. Zabezpiecza go przed zanieczyszczeniami dostającymi się do komory spalania wraz z powietrzem.
Znaczenie Filtra Powietrza
Nawet w pozornie czystym powietrzu znajduje się średnio 1 mg kurzu na metr sześcienny. Szacuje się, że silnik może zassać około 20 g kurzu na każde 1000 przejechanych kilometrów. Niedopuszczenie do przedostania się tego kurzu do wnętrza silnika jest kluczowe, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia powierzchni cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, a w konsekwencji do skrócenia żywotności silnika.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Zaleca się wymianę filtra powietrza razem z olejem i filtrem oleju, maksymalnie co 15 000 km lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Częste wymiany filtra powietrza o dobrej jakości znacząco wydłużają żywotność silnika oraz obniżają spalanie.
Zatkany i wyeksploatowany filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do mieszanki paliwowej. W odpowiedzi na to komputer w samochodzie kompensuje niedobór powietrza zwiększoną dawką paliwa, co prowadzi do zwiększonego spalania.
Filtry Oleju i Ich Rola
Układ smarowania jest jednym z najważniejszych systemów silnika spalinowego, a olej silnikowy to najważniejszy płyn w silniku spalinowym. To dzięki niemu siły tarcia nie powodują zużycia elementów silnika. Jednym z zadań oleju silnikowego jest wychwytywanie wszelkich zanieczyszczeń w silnikach, takich jak nagary powstałe w komorze spalania, czy ochrona przed korozją, która powstaje, w czasie kiedy silnik jest wyłączony.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr olejowy gromadzi wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się w przepływającym prze niego oleju i dlatego zgodnie z przewidzianymi interwałami wymiany powinien być wymieniany na nowy.
Zaleca się wymianę oleju i filtra oleju raz w roku lub maksymalnie co 15 000km, w zależności od tego co nastąpi wcześniej. Częste wymiany oleju i filtra o dobrej jakości znacznie wydłużają żywotność silnika i obniżają spalanie.
Silniki Biorące Olej: Na Co Uważać?
Na rynku nie brakuje silników, których apetyt na olej trzeba po prostu zaakceptować. Wynika on z zużycia jednostki napędowej lub krótkiej żywotności jej niektórych elementów. Do najważniejszych przyczyn spalania oleju przez silniki należą m.in. nietrwałe lub źle skonstruowane pierścienie, awarie turbosprężarki (wynikające najczęściej z jej zużycia eksploatacyjnego) oraz twardniejące uszczelniacze zaworowe, które w końcu zaczynają przepuszczać olej do komór spalania.
W tym zestawieniu przedstawiamy popularne silniki w używanych autach, które biorą olej. Z reguły montowano je w dosyć starych modelach, a to nie wróży dobrze dla przyszłego kupującego - mało osób decyduje się na remont silnika w tanim samochodzie, bo zwyczajnie przekroczy to jego wartość. Można mieć też zastrzeżenia do jakości przeprowadzonych napraw.
Jeśli ktoś nie dbał o ten silnik, czyli nie przestrzegał zalecanych czynności serwisowych i nie sprawdzał poziomu oleju silnikowego, dochodziło do poważnych awarii, w tym do zerwania paska rozrządu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Na ponadnormatywne zużycie oleju muszą się przygotować również użytkownicy samochodów koncernu PSA z innymi benzynowymi silnikami, m.in 1.6 16V i 2.0 16V. Przyczyny: wszystkie opisane powyżej.
Spalanie oleju silnikowego to zaledwie jeden z problemów trapiących grupę silników francusko-niemieckich z serii Prince. Dotyczy on zarówno odmian wolnossących (VTi), jak i turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem (THP). Poza wieloma Citroenami i Peugeotami stosowano go w drugiej generacji Mini Coopera S i Countrymanie I. Silniki 1.6 THP trafiły głównie do usportowionych wersji Peugeotów i Citroenów.
Fiatowskie silniki 1.4 i 1.8 zużywają nawet litr oleju na 1000 km, a wpływ na ten rezultat mają z pewnością rozległe wycieki. Właściciele Fiatów ostrzegają, że remont silnika (wymiana pierścienie i uszczelniaczy zaworowych) nie wyeliminuje całkowicie spalania oleju, a jedynie je ograniczy.
Nieduży, budżetowy diesel Fiata (ale montowany i w wielu Oplach oraz pojedynczych Suzuki) zużywa sporo oleju przy długotrwałej szybkiej jeździe i agresywnym traktowaniu. Niewielki diesel MultiJet montowano m.in. do Pand.
Unikajmy Fordów Ka z silnikiem 1.3 OHV oznaczonym Endura-E. Stary silnik z wałkiem rozrządu w kadłubie, który zużywał olej już przy przebiegach 100 tys. km (obecnie mają nawet kilka razy więcej).
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Najsłabszy silnik to 1.6 Zetec-SE, opracowany wspólnie z Yamahą. Ma niezłe osiągi, ale przypłacane podwyższonym zużyciem oleju, na szczęście przy przebiegach przekraczających 200 tys. km i przy częstym korzystaniu z wysokich obrotów.
Mający zmienne fazy zaworów silnik Hondy zapewnia dobre osiągi dopiero przy wysokich obrotach, czego następstwem jest właśnie spore zużycie oleju.
W silniku Wankla olej podawany do cylindra ma na celu uszczelnić trójkątny wirujący tłok (rotor), stąd zużycie oleju jest wpisane w cykl pracy silnika rotacyjnego. Mimo wielu udoskonaleń jednostki Mazdy, uszczelnienie nadal nie stało na wysokim poziomie i silnik wytrzymywał ok. 100 tys. km.
W tym silniku nawet niewielki ubytek drastycznie odbija się na trwałości całej jednostki: mieści ona zaledwie 2,7 l oleju. Zużyciu środka smarnego sprzyjają pierścienie o słabej konstrukcji. Ich wymiana rozwiązuje problem, ale przy aktualnych cenach Almer i Primer ich użytkownicy decydują się na zastosowanie gęstszego oleju.
Spalanie oleju w tym przypadku trzeba po prostu zaakceptować (Opel jako dopuszczalną granicę podał 0,7 l/1000 km) i trudno wyeliminować. Jeśli pamiętamy o kontrolowaniu stanu oleju, przejedziemy tym silnikiem bez większych problemów nawet 300 tys.
Silnik typu boxer z 4 cylindrami i pojedynczym doładowaniem spala ok. 5 l oleju na 5000 km, ale potrafi nawet kilka razy więcej. Piękny dźwięk i ponadprzeciętne osiągi idą niestety w parze ze sporym spalaniem oleju.
Po raz kolejny wadliwe pierścienie przyczyniły się ponadprzeciętnego apetytu na olej - w Toyocie do tego stopnia, że niektóre silniki wymieniono już na gwarancji. Jeśli kierowca nie wyrobił w sobie nawyku kontrolowania poziomu oleju, nieświadomie doprowadzał do zatarcia silnika.
Przez podatne na zużycie pierścienie zgarniające, zużycie oleju w silnikach TSI z rodziny EA888 sięgało nawet 1,2 l/1000 km. Kłopotliwy bywa również separator oleju w odmie, który przepuszcza do układu dolotowego za dużo oparów oleju (poznamy to po świście powietrza z okolic odmy i komunikacie o zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej). Modernizacja silników z 2011 roku ograniczyła zużycie oleju.
Użytkownicy coraz częściej zgłaszają przypadki zużywania oleju przez ten uznawany za nieśmiertelny silnik. To dość leciwe jednostki, dlatego warto sprawdzać w nich kondycję turbosprężarki.
Silnik produkcji Renault, montowany również w bliźniaczych konstrukcyjnie Mitsubishi Carismie i Volvo S40/V40. Co ciekawe, raczej nie spala on oleju, a gubi go od spodu.
Dostępne Marki Filtrów
Na rynku dostępne są filtry powietrza i oleju wielu producentów, w tym:
- Filtron
- Mann
- Bosch
- Hengst
- Purflux
- Knecht
- Mahle
- Blueprint
- Ufi
- Meyle
- Valeo
- Delphi
- oraz wiele tańszych zamienników
tags: #filtr #powietrza #citroen #c4 #grand #picasso