Wymiana filtra powietrza w Citroen C4 Picasso: Kompleksowy przewodnik

Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika spalinowego. Zabezpiecza go przed zanieczyszczeniami dostającymi się do komory spalania wraz z powietrzem.

Znaczenie filtra powietrza

Nawet w pozornie czystym powietrzu znajduje się średnio 1 mg kurzu na metr sześcienny. Szacuje się, że silnik może zassać około 20 g kurzu na każde 1000 przejechanych kilometrów. Niedopuszczenie do przedostania się tego kurzu do wnętrza silnika jest kluczowe, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia powierzchni cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, a w konsekwencji do skrócenia żywotności silnika.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Zaleca się wymianę filtra powietrza razem z olejem i filtrem oleju, maksymalnie co 15 000 km lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Częste wymiany filtra powietrza o dobrej jakości znacząco wydłużają żywotność silnika oraz obniżają spalanie.

Zatkany i wyeksploatowany filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do mieszanki paliwowej. W odpowiedzi na to komputer w samochodzie kompensuje niedobór powietrza zwiększoną dawką paliwa, co prowadzi do zwiększonego spalania.

Filtry oleju i ich rola

Układ smarowania jest jednym z najważniejszych systemów silnika spalinowego, a olej silnikowy to najważniejszy płyn w silniku spalinowym. To dzięki niemu siły tarcia nie powodują zużycia elementów silnika. Filtr olejowy gromadzi wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się w przepływającym prze niego oleju i dlatego zgodnie z przewidzianymi interwałami wymiany powinien być wymieniany na nowy.

Przeczytaj także: Citroen C4 Grand Picasso – wymiana filtra powietrza

Zaleca się wymianę oleju i filtra oleju raz w roku lub maksymalnie co 15 000km, w zależności od tego co nastąpi wcześniej. Częste wymiany oleju i filtra o dobrej jakości znacznie wydłużają żywotność silnika i obniżają spalanie.

Silniki biorące olej: Na co uważać?

Na rynku nie brakuje silników, których apetyt na olej trzeba po prostu zaakceptować. Wynika on z zużycia jednostki napędowej lub krótkiej żywotności jej niektórych elementów. Do najważniejszych przyczyn spalania oleju przez silniki należą m.in. nietrwałe lub źle skonstruowane pierścienie, awarie turbosprężarki (wynikające najczęściej z jej zużycia eksploatacyjnego) oraz twardniejące uszczelniacze zaworowe, które w końcu zaczynają przepuszczać olej do komór spalania.

Na ponadnormatywne zużycie oleju muszą się przygotować również użytkownicy samochodów koncernu PSA z innymi benzynowymi silnikami, m.in 1.6 16V i 2.0 16V. Spalanie oleju silnikowego to zaledwie jeden z problemów trapiących grupę silników francusko-niemieckich z serii Prince. Dotyczy on zarówno odmian wolnossących (VTi), jak i turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem (THP). Poza wieloma Citroenami i Peugeotami stosowano go w drugiej generacji Mini Coopera S i Countrymanie I. Silniki 1.6 THP trafiły głównie do usportowionych wersji Peugeotów i Citroenów.

Spalanie oleju w tym przypadku trzeba po prostu zaakceptować (Opel jako dopuszczalną granicę podał 0,7 l/1000 km) i trudno wyeliminować. Jeśli pamiętamy o kontrolowaniu stanu oleju, przejedziemy tym silnikiem bez większych problemów nawet 300 tys.

Wymiana filtra kabinowego w Citroen C4 Picasso

Jakość powietrza w samochodzie ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale również samopoczucie kierowcy i pasażerów. Powietrze, które z zewnątrz trafia do pojazdu powinno być czyste i pozbawione sztucznych zapachów. Jest to szczególnie ważne dla osób, które cierpią na różnego rodzaju alergie (nie tylko na pyłki, ale również kurz i inne).

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtr kabinowy, podobnie jak wszystkie inne filtry, ma określoną żywotność. Wymiana tego elementu jest zalecana po przejechaniu od 10000 do 20000 kilometrów lub raz w roku. Oczywiście od tych zasad istnieje kilka wyjątków.

Dlaczego regularne wymiany są tak istotne?

Przede wszystkim ze względu na fakt, że zapchane filtry kabinowe tracą swoje właściwości i przestają efektywnie filtrować powietrze. Zatem jak przebiega wymiana filtra kabinowego w samochodzie Citroen C4 Picasso?

Co wpływa na częstotliwość wymiany filtra kabinowego?

Na częstotliwość wymiany filtra kabinowego przede wszystkim wpływają warunki w jakich pojazd jest użytkowany. Jeżeli pojazd jest eksploatowany na nieutwardzonych drogach, w obrębie których występuje duże zapylenie, filtr z pewnością trzeba będzie wymieniać częściej. Dotyczy to również zatłoczonych i zakorkowanych miast, które borykają się z problemem smogu.

Oprócz liczby przejechanych kilometrów i czasu, który upłynął od ostatniej wymiany warto również skontrolować stan jakości powietrza w samochodzie. Filtr kabinowy zatrzymuje różnego rodzaju zanieczyszczenia, na których mogą rozwijać się drobnoustroje, pleśń i grzyby. Jeżeli w pojeździe czuć zapach stęchlizny po włączeniu nawiewu, może to (choć nie musi) oznaczać konieczność wymiany filtra kabinowego.

Wybierając filtr kabinowy warto postawić na oryginalne modele lub wysokiej jakości zamiennik wyprodukowany przez renomowaną markę z wieloletnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej. W przeciwnym wypadku może okazać się, że filtr nie będzie pasował lub efektywność jego pracy będzie na niskim poziomie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Jak wygląda wymiana filtra kabinowego Citroen C4 Picasso?

Przede wszystkim należy znać jego lokalizację. Filtr kabinowy znajduje się pod osłonami wykonanymi z tworzywa sztucznego, w miejscu, w którym przedni pasażer ma nogi. Do odkręcenia śrub przytrzymujących osłony należy użyć kluczy typu torx i kluczy płaskich.

W kolejnym etapie trzeba zlokalizować czarną klapkę, pod którą znajduje się filtr kabinowy. Demontując ten element uzyskujemy dostęp do filtra. Nie powinno się go wyciągać na siłę, ponieważ część filtra może na skutek rozerwania pozostać we wnęce. W górnej części klapka jest wyposażona w specjalny uchwyt, który ułatwia otwarcie. Po wyciągnięciu filtra należy włożyć nowy, pamiętając o zachowaniu prawidłowej orientacji. W przeciwnym wypadku nowy filtr nie sposób włożyć do samego końca wnęki. Po prawidłowym montażu nowego filtra należy delikatnie zatrzasnąć klapkę.

Kolejne kroki obejmuje montaż zdemontowanych elementów. Trzeba pamiętać o prawidłowym dopasowaniu osłon i wkręceniu wszystkich śrub.

Choć pierwsza wymiana przeważnie zajmuje nieco więcej czasu, to kolejne z pewnością będą zdecydowanie krótsze. Korzyści wynikające z nowego filtra kabinowego są odczuwalne już od pierwszego dnia użytkowania. Nowy filtr działa efektywniej, czyli skuteczniej wyłapuje i zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby trafić do wnętrza pojazdu. Samodzielna wymiana filtra pozwala zaoszczędzić pieniądze, które można przeznaczyć np. na zakup innych części zamiennych. Dodatkowo nie musimy czekać w długich kolejkach na wizytę w warsztacie mechanicznym.

Wymiana filtra powietrza w Citroen C4

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Rodzaje filtrów powietrza

  • Suche - jednorazowe
  • Mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Pułapki podczas wymiany filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Wymiana filtra powietrza krok po kroku w Citroen C4 Picasso

Do komory spalania jednostki napędowej samochodów trafia paliwo i powietrze, które ulegają spaleniu. W pierwszym i drugim przypadku niezwykle ważna jest czystość. Dotyczy to szczególnie nowych silników, które są wrażliwe na zanieczyszczone paliwo i powietrze. Powietrze trafiające do silnika jest zasysane z zewnątrz pojazdu. Oznacza to, że nie zawsze jest idealnie czyste. Filtr powietrza, jak sama nazwa podpowiada, ma za zadanie filtrować powietrze, które trafia do silnika. Ta część tak jak pozostałe filtry mają określoną żywotność, dlatego należy je regularnie wymieniać.

Częstotliwość wymiany filtra powietrza w samochodach marki Citroen model C4 jest ściśle uzależniona od sposobu użytkowania pojazdu. Zaleca się wymienianie filtra powietrza co 20000 km lub co 30000 km. Jeżeli użytkownik nie przejedzie takiej liczby kilometrów w ciągu 12 miesięcy, wówczas filtr powinien być wymieniany co rok. Wyjątek stanowią sytuacje, w których pojazd jest eksploatowany w warunkach dużego zapylenia i miejscach, w których występuje podwyższone ryzyko szybkiego zapchania filtra.

Przygotowanie do wymiany

Przed rozpoczęciem wymiany filtra w samochodzie Citroen C4 Picasso przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić, jaki konkretnie model występuje w naszym pojeździe. W zależności od rodzaju silnika (benzynowy lub diesel) i jego pojemności, filtry paliwa mogą różnić się od siebie. Kolejną kwestią jest lokalizacja filtra powietrza, która także różni się w zależności od posiadanej jednostki napędowej. W przypadku silnika 1.6 HDI filtr powietrza jest zlokalizowany w bliskiej odległości od podszybia. Demontaż odbywa się m.in. poprzez odczepienie odmy, która ułatwia wyciągnięcie obudowy filtra powietrza.

Proces wymiany

Kolejnym krokiem jest wyciągnięcie filtra i wyczyszczenie obudowy. Mogą znajdować się w niej zanieczyszczenia. Warto sprawdzić stan starego filtra. Jeżeli jest bardzo mocno zabrudzony, wówczas należy skrócić interwały między następnymi wymianami. Wkładając wkład filtra należy upewnić się, że montujemy go w prawidłowy sposób. W przeciwnym wypadku przepływ powietrza, a co za tym idzie praca silnika może być zaburzona. Oczywiście po zamknięciu obudowy trzeba podłączyć odmę.

Podsumowanie

Pierwsza samodzielna wymiana filtra powietrza w samochodzie Citroen C4 Picasso może zająć nieco więcej czasu (m.in. ze względu na ograniczony dostęp), jednak kolejne z pewnością będą przebiegały krócej. Samodzielne wykonywanie czynności serwisowych pozwala na zaoszczędzenie znacznych kwot.

Filtry powietrza - dodatkowe informacje

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej.

Kiedy wymieniać?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza.

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

FAQ, czyli pytania i odpowiedzi

Czym są filtry powietrza?
Filtry powietrza to bardzo ważne części układu dolotowego w silniku spalinowym. Składają się z solidnej obudowy, a wewnątrz znajduje się specjalny wkład. Może być on wykonany z różnych materiałów. Wyróżnia się filtry papierowe, bawełniane i siatkowe. Trzeba je regularnie wymieniać, najlepiej co 20 tysięcy kilometrów, ale nie rzadziej niż raz do roku. Najczęściej robi się to przy przeglądzie albo serwisie auta. Najlepiej sprawdzić częstotliwość wymiany filtrów w książce serwisowej.

Jaka jest zasada działania filtrów powietrza?
Filtry pełnią bardzo ważną funkcję w układzie doprowadzającym powietrze do silnika. Ich zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia silnika. Wśród nich są m.in. oleje, sadza, kurz, a także drobinki piasku. Filtr powietrza nie doprowadza do przejścia zanieczyszczeń do górnej warstwy dolotu. Jeśli auto jest użytkowane bardzo często w warunkach terenowych, lepiej wymieniać filtry powietrza znacznie częściej niż raz do roku. Zapchany wkład może powodować problem z dynamiczną jazdą, większe spalanie paliwa, a nawet brzydkie zapachy i liczne usterki związane z silnikiem.

Gdzie znajdują się filtry powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.

Pamiętaj, regularna wymiana filtrów w Twoim Citroen C4 Picasso to klucz do długowieczności i bezproblemowej pracy silnika!

tags: #filtr #powietrza #citroen #c #4 #picasso

Popularne posty: