Filtr Powietrza w Ciągniku: Budowa, Zasada Działania i Konserwacja
- Szczegóły
Filtr powietrza w ciągniku to element, o którym często zapominamy, nie zdając sobie sprawy z tego, jak istotną funkcję spełnia. Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji.
Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, jakie znamy chociażby z Ursusa C-45, nie były zbyt wybredne pod względem paliwa, jak i czystości samego powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania konstrukcji wymagały już zupełnie innego podejścia. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza.
Filtr Powietrza Mokry
Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto z motoryzacji. Filtr powietrza w ciągniku przedstawiony na rysunku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.
Monocyklon Filtra Powietrza
Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon z powyższego rysunku posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń.
Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych nam wszystkim z produkcji Zetora czy Ursusa.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Zasada Działania Mokrego Filtra Powietrza
Mokry dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Jak widzicie na schemacie, od spodu znajduje się miska.
To właśnie do niej wlewamy oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. W ten sposób topią się w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu.
Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.
W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.
Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Wady Mokrego Filtra Powietrza
Opisany rodzaj filtrów powietrza w ciągnikach zwany „mokrym” doskonale znamy z naszego podwórka. Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi.
Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba było tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika.
Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.
Filtr Powietrza Suchy
Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.
Jak zawsze sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza. To właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Na pewno większość w was zetknęła się z takimi filtrami powietrza w ciągniku. W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie.
Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.
Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.
Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.
Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.
Konserwacja i Czyszczenie Filtra Powietrza
Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.
Regularnie kontrolujmy ich stan i w razie potrzeby przeprowadźmy ich konserwację. Jeżeli pracujemy w silnie zapylonych warunkach, będziemy zmuszeni do oczyszczania filtrów nawet codziennie!
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej.
Nowe Standardy Skuteczności Filtrów
W 2025 roku MANN+HUMMEL informuje o wprowadzeniu mediów filtracyjnych spełniających klasę skuteczności MERV 16. Dlatego filtry te zatrzymują cząstki o wielkości od 0,3 mikrometra z efektywnością 95 procent. Ponadto ich konstrukcja pozostaje kompaktowa, co ułatwia montaż w nowoczesnych kabinach ciągników. Jednak mimo mniejszych wymiarów zachowują pełną wydajność filtracji. W rezultacie rolnicy otrzymują skuteczniejszą ochronę w warunkach silnego zapylenia.
tags: #filtr #powietrza #c360 #mokry #budowa #zasada

