Wymiana filtra paliwa w BMW E46 330d – poradnik krok po kroku

Wymiana filtru paliwa w BMW E46 to ważna czynność serwisowa, która pozwala utrzymać silnik w dobrej kondycji i zapobiegać problemom związanym z jakością paliwa. Silniki Diesla są bardzo wyczulone na jakość paliwa, a odpowiednia filtracja pozwala na wytrącenie ewentualnych zabrudzeń. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie dokonać wymiany filtru paliwa w silniku wysokoprężnym w BMW E46 serii 3.

Wymianę filtru paliwa w BMW E46 należy wykonywać co 30 000 kilometrów lub co roku. Cała operacja nie jest trudna i z powodzeniem możesz ją wykonać samodzielnie. Koszt zakupu filtra to wydatek około 60 - 100 złotych. Decydując się na materiał eksploatacyjny dobrej firmy, należy liczyć się z wydatkiem rzędu górnej granicy. Podczas pracy z paliwem nie należy wylewać go w dowolne miejsce. Składuj je w jednym pojemniku i oddaj do punktu utylizacji razem ze zużytym filtrem.

Co będzie potrzebne do wymiany?

  • Nowy filtr paliwa
  • Klucz nasadowy 27 (w zależności od modelu)
  • Ręczna pompka podciśnieniowa lub strzykawka
  • Czyste szmaty
  • Pojemnik na zużyte paliwo
  • Nowa uszczelka (jeśli jest wymagana)
  • Kluczyk do odkręcenia osłony podłogi (w zależności od modelu)
  • Opaski zaciskowe (w zależności od modelu)

Podobnie jak w przypadku pozostałych poradników, naszą pracę podzielimy na poszczególne wersje silnikowe. Zaczniemy od tych, które były montowane do sierpnia 2001 roku. Mamy tutaj na myśli wersje 318d i 320d.

Silniki montowane do sierpnia 2001 (318d, 320d)

  1. Przed rozpoczęciem wymiany wyjmij kluczyk ze stacyjki.
  2. Filtr znajduje się pod przednią maską.
  3. Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręć obudowę filtru paliwa.
  4. Wyjmij wkład i wytrzyj wypływające paliwo za pomocą czystej szmaty. Wyrzuć go do pojemnika, który oddasz do punktu utylizacji.
  5. Teraz musisz opróżnić obudowę filtru z paliwa, które się tam znajduje. Będzie nam do tego potrzebna ręczna pompka podciśnieniowa. Można ją kupić w serwisach aukcyjnych. Ceny są bardzo zróżnicowane. Jedną końcówkę przewodu pompki wsadź do obudowy, a drugą do pustego naczynia. Pompuj tak, żeby paliwo nie przedostało się do pompki.
  6. Dobrą, tanią alternatywą jest odessanie paliwa za pomocą strzykawki. Narzędzie mniej profesjonalne jednak skuteczne.
  7. Na koniec sprawdź, czy nie ma zanieczyszczeń na dnie filtru. Jeśli są, wytrzyj je czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.
  8. Zamontuj nowy wkład filtru i dokręć górną obudowę, pamiętając o użyciu nowej uszczelki.
  9. Teraz przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu.
  10. Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik.

Silnik M57 (330d do sierpnia 2001)

  1. Podobnie jak w opisie powyżej, wyjmij kluczyk ze stacyjki.
  2. Następnie zakryj alternator za pomocą folii.
  3. Teraz odkręć śrubę znajdującą się na górze filtru i odłącz widoczne złącze, czujnik ciśnienia filtru paliwa oraz zdemontuj opaski mocujące przewody paliwowe, po czym je również zdejmij.
  4. Luzuj śrubę znajdującą się z boku filtra i wyjmij do góry cały komplet filtru paliwa.

Teraz przechodzimy do montażu. Odbywa się on w odwrotnej kolejności. Po prawidłowym zamontowaniu przechodzimy do napełniania filtru i odpowietrzania. Przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu. Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik.

Silniki M47TU i M57TU (od września 2001)

Na samym początku wzmianka o lokalizacji filtru. Znajduje się on obok zbiornika przy podłodze bezpośrednio za jej osłoną.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  1. Pierwszy punkt pozostaje bez zmian. Kluczyk nie może znajdować się w stacyjce.
  2. Następnie odkręć osłonę podłogi z tyłu auta.
  3. Zaczynamy demontować filtr. Warto mieć przy sobie kilka czystych szmatek do wytarcia wycieków.
  4. Na początku poluzuj opaski i odłącz przewody paliwa.
  5. Następnie zdejmij filtr paliwa razem z uchwytem amortyzującym.
  6. Po wyjęciu z samochodu zsuń go i sprawdź, czy nie jest popękany.
  7. Jeśli wszystko jest tak, jak należy, przystępujemy do montażu nowego.
  8. Załóż uchwyt amortyzujący na filtr, a następnie nasuń przewody paliwa. Pamiętaj o zamocowaniu nowych opasek zaciskowych.
  9. Przykręć osłonę podłogi i przystąp do odpowietrzenia całego układu. Przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu.
  10. Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik. Na końcu sprawdź, czy nie widać żadnych wycieków.

Jeżeli masz samochód z napędem na wszystkie koła, musisz wykonać kilka dodatkowych czynności.

  1. Na początku musimy odłączyć złącza elektryczne.
  2. Teraz odepnij opaski trzymające przewody od filtru paliwa i zsuń je.
  3. Filtr paliwa amortyzowany jest przez dwa uchwyty gumowe w odróżnieniu od wersji z napędem na jedną oś.
  4. Po wyjęciu filtru ściągnij je z niego i odepnij urządzenie odpowiedzialne za podgrzewanie filtru.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #bmw #e46 #330d #wymiana

Popularne posty: