Wymiana filtra paliwa w BMW E46 330d – poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana filtru paliwa w BMW E46 to ważna czynność serwisowa, która pozwala utrzymać silnik w dobrej kondycji i zapobiegać problemom związanym z jakością paliwa. Silniki Diesla są bardzo wyczulone na jakość paliwa, a odpowiednia filtracja pozwala na wytrącenie ewentualnych zabrudzeń. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie dokonać wymiany filtru paliwa w silniku wysokoprężnym w BMW E46 serii 3.
Wymianę filtru paliwa w BMW E46 należy wykonywać co 30 000 kilometrów lub co roku. Cała operacja nie jest trudna i z powodzeniem możesz ją wykonać samodzielnie. Koszt zakupu filtra to wydatek około 60 - 100 złotych. Decydując się na materiał eksploatacyjny dobrej firmy, należy liczyć się z wydatkiem rzędu górnej granicy. Podczas pracy z paliwem nie należy wylewać go w dowolne miejsce. Składuj je w jednym pojemniku i oddaj do punktu utylizacji razem ze zużytym filtrem.
Co będzie potrzebne do wymiany?
- Nowy filtr paliwa
- Klucz nasadowy 27 (w zależności od modelu)
- Ręczna pompka podciśnieniowa lub strzykawka
- Czyste szmaty
- Pojemnik na zużyte paliwo
- Nowa uszczelka (jeśli jest wymagana)
- Kluczyk do odkręcenia osłony podłogi (w zależności od modelu)
- Opaski zaciskowe (w zależności od modelu)
Podobnie jak w przypadku pozostałych poradników, naszą pracę podzielimy na poszczególne wersje silnikowe. Zaczniemy od tych, które były montowane do sierpnia 2001 roku. Mamy tutaj na myśli wersje 318d i 320d.
Silniki montowane do sierpnia 2001 (318d, 320d)
- Przed rozpoczęciem wymiany wyjmij kluczyk ze stacyjki.
- Filtr znajduje się pod przednią maską.
- Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręć obudowę filtru paliwa.
- Wyjmij wkład i wytrzyj wypływające paliwo za pomocą czystej szmaty. Wyrzuć go do pojemnika, który oddasz do punktu utylizacji.
- Teraz musisz opróżnić obudowę filtru z paliwa, które się tam znajduje. Będzie nam do tego potrzebna ręczna pompka podciśnieniowa. Można ją kupić w serwisach aukcyjnych. Ceny są bardzo zróżnicowane. Jedną końcówkę przewodu pompki wsadź do obudowy, a drugą do pustego naczynia. Pompuj tak, żeby paliwo nie przedostało się do pompki.
- Dobrą, tanią alternatywą jest odessanie paliwa za pomocą strzykawki. Narzędzie mniej profesjonalne jednak skuteczne.
- Na koniec sprawdź, czy nie ma zanieczyszczeń na dnie filtru. Jeśli są, wytrzyj je czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.
- Zamontuj nowy wkład filtru i dokręć górną obudowę, pamiętając o użyciu nowej uszczelki.
- Teraz przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu.
- Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik.
Silnik M57 (330d do sierpnia 2001)
- Podobnie jak w opisie powyżej, wyjmij kluczyk ze stacyjki.
- Następnie zakryj alternator za pomocą folii.
- Teraz odkręć śrubę znajdującą się na górze filtru i odłącz widoczne złącze, czujnik ciśnienia filtru paliwa oraz zdemontuj opaski mocujące przewody paliwowe, po czym je również zdejmij.
- Luzuj śrubę znajdującą się z boku filtra i wyjmij do góry cały komplet filtru paliwa.
Teraz przechodzimy do montażu. Odbywa się on w odwrotnej kolejności. Po prawidłowym zamontowaniu przechodzimy do napełniania filtru i odpowietrzania. Przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu. Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik.
Silniki M47TU i M57TU (od września 2001)
Na samym początku wzmianka o lokalizacji filtru. Znajduje się on obok zbiornika przy podłodze bezpośrednio za jej osłoną.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Pierwszy punkt pozostaje bez zmian. Kluczyk nie może znajdować się w stacyjce.
- Następnie odkręć osłonę podłogi z tyłu auta.
- Zaczynamy demontować filtr. Warto mieć przy sobie kilka czystych szmatek do wytarcia wycieków.
- Na początku poluzuj opaski i odłącz przewody paliwa.
- Następnie zdejmij filtr paliwa razem z uchwytem amortyzującym.
- Po wyjęciu z samochodu zsuń go i sprawdź, czy nie jest popękany.
- Jeśli wszystko jest tak, jak należy, przystępujemy do montażu nowego.
- Załóż uchwyt amortyzujący na filtr, a następnie nasuń przewody paliwa. Pamiętaj o zamocowaniu nowych opasek zaciskowych.
- Przykręć osłonę podłogi i przystąp do odpowietrzenia całego układu. Przekręć kluczyk w stacyjce, jednak nie uruchamiaj silnika. W tym czasie pompa pracuje i napełnia filtr paliwa. Jednocześnie następuje odpowietrzenie całego układu.
- Sprawdź, czy nie ma ewentualnych wycieków i uruchom silnik. Na końcu sprawdź, czy nie widać żadnych wycieków.
Jeżeli masz samochód z napędem na wszystkie koła, musisz wykonać kilka dodatkowych czynności.
- Na początku musimy odłączyć złącza elektryczne.
- Teraz odepnij opaski trzymające przewody od filtru paliwa i zsuń je.
- Filtr paliwa amortyzowany jest przez dwa uchwyty gumowe w odróżnieniu od wersji z napędem na jedną oś.
- Po wyjęciu filtru ściągnij je z niego i odepnij urządzenie odpowiedzialne za podgrzewanie filtru.
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #bmw #e46 #330d #wymiana

