Filtr Powietrza w Audi A4: Budowa i Funkcja
- Szczegóły
Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają. Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku.
Funkcja Filtra Powietrza
Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr Powietrza Stożkowy
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtry Powietrza PIPERCROSS
Filtry panelowe firmy PIPERCROSS są idealnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy chcą podnieść moc swojego samochodu oraz obniżyć koszty jego ekspolatacji. Filtry panelowe zapewniają wzrost przepływu powietrza do 30% (w porównaniu z filtrami papierowymi) nie powodując głośniejszej pracy układu dolotowego. Wkłady firmy PIPERCROSS są łatwe w montażu i pasują do konkretnych modeli samochodów, bez konieczności przerabiania seryjnych elementów. Montuje się je w miejsce fabrycznego filtra powietrza wedlug zaleceń producenta.
Filtry powietrza firmy PIPERCROSS są tworzone ze specjalnej gąbki o wyjątkowych właściwościach. Do budowy filtra wykorzystuje się kilka warstw takiej gąbki a każda z nich charakteryzuje się inna porowatością mierzoną w porach na cal (PPI) oraz ich różną wielkością. Filtry są zaprojektowane tak, aby każda z warst zatrzymywała zanieczyszczenia o innej wielkości.
Przykład filtra PIPERCROSS:
- Producent: PIPERCROSS
- Indeks: PP1443
- Długość zewnętrzna: 254 mm
- Szerokość zewnętrzna: 213 mm
- Wysokość: 19 mm
- Kształt: Panelowy
Filtr Kabinowy w Audi A4
Czyste, neutralne powietrze i szybka reakcja klimatyzacji to znak rozpoznawczy Audi A4 B8, lecz tylko wtedy, gdy wymiana filtra kabinowego jest wpisana w kalendarz. Już po kilku miesiącach niewidoczny filtr kabinowy potrafi zwiększyć wilgotność, roznosić alergeny i męczyć dmuchawę głośnym szumem. Regularna wymiana filtra kabinowego usuwa do 95 % drobin PM2.5, blokuje tlenki azotu i pochłania zapach asfaltu w upale. Świeży filtr kabinowy w testach flotowych obniżył stężenie alergenów w kabinie aż o 90 %, skracając czas odparowania szyb z dwóch minut do sześćdziesięciu sekund. Brudny filtr kabinowy to także wyższe temperatury rezystora dmuchawy.
Producent przewiduje wymianę filtra kabinowego co 30 000 km lub raz do roku. Polskie warunki - smog zimą, korki i drobny pył hamulcowy - skracają interwał do 15 000 km. Papierowy filtr kabinowy wystarczy, jeśli Audi pokonuje głównie trasy poza miastem. Węglowa wersja to tarcza dla ruchu miejskiego; warstwa aktywnego węgla neutralizuje NO₂ i ozon. Najskuteczniejszy jest HEPA H13, blokujący zarodniki pleśni i pyłki 0,3 µm - idealny przy alergii.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania
- Czy filtr HEPA zmniejszy wydajność nawiewu? Minimalnie - dmuchawa kompensuje opór, a bonus w filtracji jest nieporównywalnie większy.
- Czy można odkurzyć stary filtr kabinowy? Nie; włókna tracą ładunek elektrostatyczny, skuteczność spada o 30 %.
- Czy brudny filtr wpływa na spalanie? Tak - zwiększony opór powietrza obciąża alternator, spalanie rośnie o około 0,05 l/100 km.
- Jak sprawdzić stan filtra bez demontażu? Kartka A4 przy kratce na II biegu powinna utrzymać się trzy sekundy; jeśli spada, filtr jest zapchany.
- Gdzie wyrzucić zużyty filtr? Zamknij w worek i oddaj do PSZOK - zatrzymuje toksyczny pył.
- Czy filtr kabinowy wpływa na działanie ogrzewania? Tak.
Świeży filtr kabinowy w Audi A4 B8 jest małym wydatkiem, który codziennie decyduje o jakości powietrza, widoczności i koncentracji kierowcy. Dzięki prostej procedurze każdy właściciel może utrzymać salonowy zapach i pełną wydajność klimatyzacji bez kosztownych wizyt w serwisie. Wpisz w kalendarz wymianę filtra kabinowego co 10-15 tys. km.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #audi #a4 #budowa #i

