Czyszczenie Filtra Powietrza w Fiat Punto 2: Kompleksowy Przewodnik

W Fiat Punto 1.3 JTD filtr DPF pojawia się od 2005 r. (w Grande Punto jako opcja), a od 2009 r. (w Punto Evo i nowszych) jest standardem. Filtr cząstek stałych (DPF) w Fiacie Punto z silnikiem 1.3 JTD/Multijet to kluczowy element układu wydechowego odpowiedzialny za ograniczanie emisji sadzy. W praktyce: jeśli masz Grande Punto z lat 2005-2009, DPF mógł być, ale nie musiał.

Znaczenie Filtra Powietrza w Fiat Punto

Filtry powietrza, które montowane są w samochodach, jak sama nazwa wskazuje, oczyszczają powietrze. Powietrze dostające się do silnika powinno być całkowicie wolne od zanieczyszczeń. Ich rolą jest wyłapywanie wszelkich drobinek pyłu, piasku czy zanieczyszczeń fizycznych z powietrza trafiającego do silnika. Właśnie dlatego już na etapie produkcji montowane są filtry powietrza, które chronią poszczególne elementy jednostki napędowej, blokując zanieczyszczenia i działając jak tarcza. Naturalnym jednak jest, że w realnym świecie nie ma takich warunków… A silnik jakoś zabezpieczyć trzeba.

Typowe Problemy i Rozwiązania

Wielu użytkowników zastanawia się, ile pali Fiat Punto 1.3 JTD - w cyklu mieszanym to zaledwie 4-4,5 litra ON/100 km, a przy spokojnej jeździe można zejść poniżej czterech litrów. Pod względem konstrukcyjnym silnik 1.3 JTD jest jednym z najbardziej dopracowanych motorów w historii Fiata. Turbosprężarka o zmiennej geometrii, układ EGR oraz precyzyjna mapa sterowania spalaniem pozwalają uzyskać optymalny balans między osiągami a ekologią. Odpowiedź na pytanie jaki jest najlepszy silnik do Fiata Punto brzmi - właśnie 1.3 MultiJet. A czy Punto jest awaryjne? W praktyce to samochód, który przy regularnym serwisie potrafi przejechać setki tysięcy kilometrów bez poważniejszych usterek.

Kiedy i Jak Wymieniać Filtr Powietrza?

Nie ma jednej uniwersalnej zasady, która wskazywałaby na to, że produkt o numerze 30.118.01 należy już wymienić. Wiele bowiem zależy od częstotliwości i warunków eksploatacji samochodu. Inaczej będzie bowiem wyglądał filtr po 10 tys. kilometrów po drogach szybkiego ruchu, a inaczej po takiej samej eksploatacji na drogach piaszczystych, gruntowych czy po jeździe terenowej.

Dobór Odpowiedniego Filtra

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie konkretnego filtra - sprawdź, czy jest on kompatybilny z posiadanym przez Ciebie pojazdem. W celu idealnego dobrania filtra musisz podać markę, model i rocznik samochodu. Informacje te stanowią podstawowe dane o samym pojeździe, więc nie ma żadnych problemów z ich samodzielnym odnalezieniem.

Przeczytaj także: Aquael PAT MINI - co sądzą użytkownicy?

Czyszczenie Przepustnicy

Demontuję przepustnicę (cztery torxy), nie odpinam wtyczki zasilającej przepustnicę. Oczywiście należy uwolnić z zaczepów przewód zasilający paliwa, par paliwa i wyżej omawiany obejścia przepustnicy oraz wyjąć element plastikowy, który mocuje te przewody. Po uwolnieniu przewodu z zaczepów jest na tyle długi, że swobodnie mogę ją obracać. Pierwsze mycie wykonuję delikatnie miękkim pędzelkiem, następnie używam zraszacza, ale musi dawać dość mocne ciśnienie. Przepustnicę myję z dwóch stron (górna i dolna) benzyną ekstrakcyjną. Pod spód odkręconej przepustnicy podstawiam płaski pojemnik na ściekającą benzynę, żeby nie dostawała się do kolektora dolotowego.

Alternatywne Filtry Powietrza

Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony, przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu poziomu filtrowania zapewniającym długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu warstw bawełny ułożonej pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki. Tak przygotowana warstwa filtracyjna jest składana harmonijkowo co zwiększa jej powierzchnię. Montaż sportowego filtra pozwala zwiększyć ilość powietrza zasysaną do komory spalania co może poprawić osiągi Twojego pojazdu, a możliwość wielokrotnego wykorzystania takiego filtra zmniejsza koszty eksploatacji.

Tabela: Dostępne opcje dla filtrów DPF w Octavii

Model Silnik Opcje
Skoda Octavia 2.0 TDI (CKFC, CRMB, DFFA, CYKA, DCYA, CUPA CUNA, DJGA) Nowe filtry DPF, regeneracja
Skoda Octavia 1.6 TDI 4x4 Zakup nowego filtra DPF, regeneracja, czyszczenie

Przeczytaj także: Instrukcja wymiany filtra powietrza

Przeczytaj także: Ozonowanie klimatyzacji: Poradnik

tags: #czyszczenie #filtra #powietrza #Fiat #Punto #2

Popularne posty: