Gaźnik: Budowa, Zasada Działania i Czyszczenie

Gaźnik, to jeden z najważniejszych elementów skutera, o ile nie został on wyposażony we wtrysk paliwa. Wadliwe działanie, zła regulacja gaźnika jest częstą przyczyną niewydajnej pracy, gaśnięcia silnika na wolnych obrotach, nieoptymalnego spalania. To właśnie gaźnik odpowiada za tworzenie mieszanki paliwowo - powietrznej. W jego komorze dochodzi do tworzenia tzw. mgły spalinowej. Jest ona wtryskiwania bezpośrednio do cylindra.

Budowa Gaźnika

Zanim dowiesz się, jak działa ten układ, warto zapoznać się z jego budową. Gaźnik samochodowy jest bardzo ważnym elementem, a zadaniem właściciela auta jest regularne sprawdzanie jego stanu. W gaźniku oczywiście działa kilka części, a każda z nich ma inną funkcję:

  • Gardziel: Jest to swego rodzaju kręgosłup całego elementu. To podłużna rura, przez którą przepływa powietrze. Następnie trafia ono do cylindrów.
  • Komora pływakowa: Jest jednym z najważniejszych elementów gaźnika. Pełni ona funkcję przestrzeni do spalania. Jest umieszczona przy głowicy cylindra.
  • Pływak: Praca pływaka jest związana bezpośrednio z ilością paliwa w samochodzie. Gdy samochód jest zatankowany, pływak automatycznie się podnosi. Jeśli jest za dużo benzyny, powoduje to zalanie tego elementu. W takiej sytuacji pływak nie będzie działał prawidłowo. Mimo niewielkich kształtów jest to bardzo ważna część układu.
  • Zawór iglicowy: Znajduje się on na ramieniu pływaka. Jego zadaniem jest zamykanie dopływu paliwa ze zbiornika.
  • Dysza: Komora pływakowa połączona jest z gardzielą poprzez właśnie dyszę.
  • Przepustnica: Warto również wspomnieć o tej części gaźnika samochodowego. Gardziel zakończona jest klapką, czyli tzw. przepustnicą. Jest ona połączona z pedałem gazu. W ten sposób kierowca może kontrolować ilość powietrza, które ostatecznie trafia do gardzieli, a więc również sterować obrotami.

Zasada Działania Gaźnika

Element w samochodzie przymocowany jest do kolektora ssącego. Jak już wiesz, jego zadaniem jest doprowadzanie benzyny do jednostki napędowej po tym, jak zostanie ona wymieszana z powietrzem. Paliwo ze zbiornika przepływa do komory zwanej pływakową. W niej znajduje się pływak, czyli naczynie, na którego zwieńczeniu znajduje się zawór iglicowy. Paliwo, które przedostaje się do komory, podnosi pływak. Gdy zawór iglicowy wejdzie w otwór, wówczas zamyka się wlew i przepływ zostaje wstrzymany. W komorze pływakowej znajduje się przewód. Na jego początku osadzona jest dysza, a na końcu rozpylacz. Wylot gaźnika jest połączony z przewodem ssącym w cylindrze jednostki napędowej. Podczas pracy w cylindrze powstaje podciśnienie. Wówczas przez gaźnik samochodowy zaczyna płynąć strumień powietrza. Zasysa on również paliwo ze zbiornika, rozpyla je i miesza.

Wręcz rewelacyjnym filmem prezentującym działanie gaźnika jest ten osadzony poniżej, gdzie przy użyciu kamery slow motion nagrano proces zasysania mieszanki paliwowo-powietrznej w przeźroczystym gaźniku. Działanie gaźnika jest co do zasady bardzo proste, nawet jeśli budowa może wydawać się skomplikowana. Wyobraź sobie rurę, przez którą pod dużym ciśnieniem zasysane jest powietrze. Tak jak widać na powyższym filmie, podciśnienie wytwarzane przez suw tłoka w cylindrze sprawia, że powietrze jest zasysane do komory spalania. Efekt Venturi sprawia, że ciśnienie spada w tym miejscu, a prędkość wzrasta.

Typowe objawy problemów z gaźnikiem

Poniżej typowe objawy problemów, które najczęściej będą związane z gaźnikiem. Zaznaczę: to tylko wybrane objawy, a rozwiązania mogą być różne.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Problemy z odpalaniem i nietrzymanie wolnych obrotów to najczęstsze problemy, które mogą (ale nie muszą!) być związane z gaźnikiem.
  • Jak wyżej; albo źle wyregulowana śruba składu mieszanki, albo jedna z dysz (wolnych obrotów, ssania) jest brudna po długim postoju pojazdu - odparowujące z gaźnika paliwo może pozostawiać osad. W takiej sytuacji dobrze jest zastanowić się nad koniecznością wyczyszczenia gaźnika.
  • Najprawdopodobniej zbyt bogata mieszanka. Może wynikać ze złej regulacji śruby składu mieszanki, ale też np. uszkodzonego pływaka.
  • Możliwe uszkodzenie np. iglicy, zanieczyszczenie dyszy głównej.

Czyszczenie Gaźnika

Gaźnik samochodowy pracuje w naprawdę ciężkich warunkach. Po wielu latach użytkowania jego wnętrze może być pokryte różnego rodzaju zanieczyszczeniami czy osadami. Trzeba je oczywiście usunąć. Jak wyczyścić gaźnik w motocyklu? Największym plusem gaźnika, jest to, że możesz samodzielnie go wyczyścić. Do układu paliwowego opartego o wtryski nie ma co podchodzić bez komputera.

Pora przejść do meritum, a więc samego czyszczenia gaźnika samochodowego. Jak widzisz, nieprawidłowa praca tego elementu może powodować wiele różnych problemów. Jednak kontrola oraz serwis jest w stanie uchronić Cię przed awarią. Jak wyczyścić gaźnik? Przede wszystkim musisz go wyciągnąć z samochodu. Usuń filtr powietrza, odłącz wszystkie cięgła i przewody elektryczne. Usuń również przewód paliwowy.

Podczas czyszczenia szczególnie ostrożnie należy postępować z pływakiem, ponieważ możesz go łatwo uszkodzić lub zmienić ustawienie poziomu paliwa. Pokrywę gaźnika zdejmuj delikatnie. Uważaj, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Przy pomocy czystej szmatki usuń zalegający osad. Wyjęty gaźnik samochodowy dokładnie umyj. Wstępnie możesz to zrobić przy pomocy oleju napędowego. Po osuszeniu przychodzi pora na mycie zasadnicze. Kiedyś wykorzystywano do tego benzynę ekstrakcyjną, jednak obecnie możesz znaleźć na rynku różnego rodzaju preparaty. Podczas pracy zadbaj o czystość rąk, aby do wnętrza nie wprowadzić zanieczyszczeń. Po myciu i suszeniu możesz ponownie złożyć gaźnik.

Krok po kroku:

  1. Tak wygląda gaźnik.
  2. Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu gdzie się da.
  3. Bierzemy się za „wnętrze” gaźnika.
  4. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej.
  5. Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem. Również czyścimy, potem zaś wykręcamy DYSZĘ śrubokrętem.
  6. Tak wygląda dysza.Powinien na niej być rozmiar.
  7. Unosimy lekko pływaki. I to tyle w kwestii czyszczenia gaźnika. Składamy w odwrotnej kolejności.

Regulacja Gaźnika

Warto również wiedzieć, jak wyregulować gaźnik. Musisz jednak mieć spore doświadczenie i wprawę, aby to zrobić poprawnie. Konieczna jest znajomość liczby obrotów, jakie powinieneś widzieć na liczniku, gdy urządzenie jest sprawne. Samo zadanie rozpocznij od wyregulowania pływaka. Zrób to zgodnie z instrukcją serwisową. Następnie zajmij się dyszą wolnych obrotów. Musisz znaleźć odpowiedni rozmiar oraz ustawienie. Wyreguluj śrubkę składu mieszanki. Najlepiej wkręć ją do końca i wykręć o określoną liczbę obrotów. Kolejny element to iglica. Jeśli będzie ustawiona zbyt wysoko, może się okazać, że silnik zacznie szarpać.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Podczas regulacji sugeruj się kolorem świecy zapłonowej.

  1. Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty. Regulujemy ją tak, aby na ciepłym silniku koło samoczynnie się nie obracało, a jednocześnie silnik pracował i nie przygasał, ale i nie warczał. Pamiętaj! Po zwiększeniu dawki paliwa (o czym zaraz) obroty będą niższe i mogą wymagać regulacji.
  2. Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki. Wkręcając ją (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy ilość paliwa w mieszance. Mieszanka musi być tak wyregulowana, aby świeca miała kolor kawy z mlekiem lub lekko brązowy, ale by nie była mokra. Najlepiej wkręcić do oporu tą śrubę, wykręcić około 2 obroty (liczyć) i traktować tą pozycję jako wyjściową. Od tego momentu zaczynać się powinny bardziej precyzyjne czynności strojenia.

Samochód będzie działał dobrze, jeśli będzie regularnie serwisowany. Nie musisz odwiedzać znajomego mechanika raz na miesiąc. Wystarczy, że samodzielnie od czasu do czasu sprawdzisz stan niektórych elementów czy ilość płynów. Regularny serwis auta jest bardzo ważny, ponieważ możesz podczas niego wykryć usterki, które szybko można naprawić niewielkim kosztem. Zatem jak wyregulować gaźnik?

PAMIĘTAJ Jeśli nie czujesz się na siłach, oddaj czyszczenie i regulację gaźnika w ręce specjalistów. Wychodzę z założenia, że dobrze jest czasami (albo i często!) popracować przy motocyklu samodzielnie. Nawet jeśli wcześniej nie czyściłeś/aś gaźnika, to nie powinno to być trudne.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #2 #gazniki #budowa #zasada

Popularne posty: